Meerdere soorten onthouden (“vastzetten”).Wanneer je in een gebied een veelvoorkomende soort structureel in kaart wil brengen is de optie “soort onthouden” (aan te vinken in de lijst die te openen is via de drie streepjes naast de verrekijkerknop rechtsboven in de titelbalk bij “Instellingen”) erg handig en zeker wanneer je per soortgroep de standaardvelden aanpast (eveneens onder “Instellingen”: “Activiteiten, kleden, enz.”).
Zo heb ik bijvoorbeeld de soortgroep dagvlinders standaard op “imago” en “exact aantal” staan, planten op “veldwaarneming” + “gezien niet geteld” en Sprinkhanen op “Imago” + “baltsend/zingend” + “gehoord” + “gezien niet geteld”.
Hierdoor hoef ik bij het in kaart brengen van zingende Grote groene sabelsprinkhanen alleen maar op “opslaan” te drukken wanneer ik er eentje hoor tijdens m’n wandeling want de soort, het juiste kleed, de telmethode én activiteit staan al vast. Het registreren wordt echter sterk vertraagd wanneer ik een Bramensprinkhaan hoor en de soortnaam moet aanpassen (laden; kost extra rekenkracht van m’n telefoon. Hierna weer Grote groene sabelsprinkhaan selecteren en hetzelfde verhaal).
Misschien dat er een apart menu kan komen voor soortgerichte inventarisaties (als onderdeel bij transecten?) waarbij je alleen een pagina hebt met soortnamen om op te drukken (met vereiste dat “Activiteiten, kleden, enz.” is ingesteld voor de soortgroepen van soorten die je vast wil zetten/onthouden?)?
Nu worden de laatst ingevoerde soorten al onthouden maar als ik de 2e of 3e soort wil hebben in plaats van de vastgezette soort (da’s de laatst ingevoerde soort) wordt de lijst weer helemaal geladen. Als deze dropdownlijst uitgeklapt kan blijven (als optionele “instelling”?) waarbij bijv. de laatste 5 soorten rechtstreeks te selecteren zijn (en daarmee meteen, met diezelfde druk op de knop (soortnaam), ingevoerd kunnen worden) haal je de vertraging eruit.
Of is er al zoiets?