Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: marcel234 op augustus 03, 2018, 21:12:33 PM
Bij het verlaten van het invoerscherm komt er  een melding met alleen een OK button. Dat is niet zinvol als er geen cancel mogelijkheid is. Of een cancel button toevoegen en anders kan de melding wel weg.

Is al opgelost in de laatste beta
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

Beste ObsMap ontwikkelaars,

In update 7.19.6 kan ik geen foto meer maken: Camera gestopt -  OK; er is geen feedback optie; de foto is wel opgeslagen in de Fotogalerei. Na openen van foto vanuit galerei krijg ik geen keuzemenu maar melding: Automatische herkenning mislukt; blijft daarna hangen met draaiend voortgangscirkeltje.

Ik heb Samsyng Galaxynote II Android 4.4 en WAS tot nu toe een gelukkige gebruiker. Ik zie dat in Samsung S4 Androis 5 wel een menu komt met de keuze voor offline en online automatische herkenning. Ik had al begrepen dat voor online ObsId Android 5 noodzakelijki is, ... maar voor online is dat toch niet nodig; het verbruik voor online identificatie valt best mee (Plantnet, Naturalis demo).

Vriendelijke groet, Jos B


Alex Kwak

Citaat van: JosB op augustus 05, 2018, 17:06:38 PM
In update 7.19.6 kan ik geen foto meer maken: Camera gestopt -  OK; er is geen feedback optie; de foto is wel opgeslagen in de Fotogalerei. Na openen van foto vanuit galerei krijg ik geen keuzemenu maar melding: Automatische herkenning mislukt; blijft daarna hangen met draaiend voortgangscirkeltje.

Blijkbaar crasht je camera. Probeer Open Camera eens.

Citaat van: JosB op augustus 05, 2018, 17:06:38 PM
Ik heb Samsyng Galaxynote II Android 4.4 en WAS tot nu toe een gelukkige gebruiker. Ik zie dat in Samsung S4 Androis 5 wel een menu komt met de keuze voor offline en online automatische herkenning. Ik had al begrepen dat voor online ObsId Android 5 noodzakelijki is, ... maar voor online is dat toch niet nodig; het verbruik voor online identificatie valt best mee (Plantnet, Naturalis demo).

Voor offline is Android 5+ nodig, online werkt altijd uiteraard mits je een internetverbinding hebt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

1) camera crash idd (tot voor update 7.19.x niet niet...).. ik probeer opencamera, is downloaden van appstore genoeg of moet ik nog iets in Obsmap instellen?
2) Ik zou graag via Obsmap online willen identificeren, maar krijg het keuzemenuutje niet; of moet ik eerst 'altijd foto herkennen'uitzetten?

Jos B

Alex Kwak

Citaat van: JosB op augustus 05, 2018, 17:37:44 PM
1) camera crash idd (tot voor update 7.19.x niet niet...).. ik probeer opencamera, is downloaden van appstore genoeg of moet ik nog iets in Obsmap instellen?
2) Ik zou graag via Obsmap online willen identificeren, maar krijg het keuzemenuutje niet; of moet ik eerst 'altijd foto herkennen'uitzetten?

1) En is je camera-app is niet geüpdate?
2) Foto toevoegen -> Klik op ID-knop naast de foto-toevoegknop. Bij 'automatisch herkennen' zou dat dus automatisch moeten gebeuren. Maar als er tussentijds het een en ander crasht...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1415
Beste Alex,
1) ik zal nog wat proberen met de camera en open-camera apps: bij de 1e volgt een crash en de 2e: een fout in het opslaan (hoewel bij beiden de foto wordt opgeslagen in de galerij ... ik werk nu via de SD opslag dat een probleem zou kunnen vormen.
2) ik krijg idd de 'ID' button te zien nadat ik foto heb geladen vanuit de galerei... maar drukken op ID start direct automatisch herkennen (wellicht eerst 'offline' ... ik krijg geen keuze menu ObsID of online) en blijft dan 'draaien' zonder resultaat (eerst nog een korte melding: Herkenning mislukt... ik ga ervan uit dat dit de offline trial is)
JB

Alex Kwak

#1416
Citaat van: JosB op augustus 05, 2018, 17:58:12 PM
2) ik krijg idd de 'ID' button te zien nadat ik foto heb geladen vanuit de galerei... maar drukken op ID start direct automatisch herkennen (wellicht eerst 'offline' ... ik krijg geen keuze menu ObsID of online) en blijft dan 'draaien' zonder resultaat (eerst nog een korte melding: Herkenning mislukt... ik ga ervan uit dat dit de offline trial is)

Als je geen offline ObsIdentify's hebt geïnstalleerd gaat ObsMapp meteen door naar de online versie.
Heb je op dat moment wel een goed werkende internetverbinding?!

PS. Op dit moment krijg je -onterecht- geen melding als je geen internetverbinding hebt, dat is in de eerstkomende update verholpen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1417
Beste Alex,
Ik vind dit een prima oplossing: indien geen ObsId direct door naar online (ik krijg idd eerst een melding herkenning mislukt (ObsId niet-geinstalleerd?!) en blijft vervolgens (waarschijnlijk) proberen met internet te communiceren. Als dit laatste nog kan lukken is er uiteindelijk een oplossing voor automatische identificatie voor zowel de nieuwere alsook de oudere smartphones (Android 4.4): Ipv van invoeren (waarneming+foto) via waarneming.nl kan het dan ook weer  met Obsmapp, direct of later thuis. Hoop wel dat de internet-communicatie wat makkelijker loopt: wellicht foto's nog meer comprimeren?! Dank, Jos

Alex Kwak

Citaat van: JosB op augustus 07, 2018, 13:18:50 PM
Als dit laatste nog kan lukken is er uiteindelijk een oplossing voor automatische identificatie voor zowel de nieuwere alsook de oudere smartphones (Android 4.4)

Die is er dus al, alleen werkt die bij jou niet. Weet je zeker dat je op dat moment een werkende internetverbinding hebt?!?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JosB

#1419
Ik vrees dat er toch iets fout gaat in Obsmapp, alles (opladen foto vanuit galerij) gaat als verwacht totdat er idd vermoedelijk geprobeerd wordt met de internet server (identify.biodiversityanalys.nl/beta/observation/demo) te communiceren. Ter info, de verbinding lukt wel als ik de Naturalis-demo voor herkenning direct (buiten Obsmapp om) gebruik. JB

Jan-Jaap Spaargaren

Ik heb nog 2 wensen voor ObsMapp:

1) Ik gebruik in het veld regelmatig de knop voor 'Omgeving'. Je krijgt dan keurig een lijstje gesorteerd op alfabet. Ik zou het heel handig vinden als je ergens kan instellen dat dit lijstje gesorteerd wordt op de mate van afstand tot je eigen locatie. Dus de dichtstbijzijnde waarnemingen het eerst.
2) Ik zou het heel handig vinden als je bij de knop 'Omgeving' zelf een locatie kan instellen waarvandaan je de waarnemingen uit die omgeving wilt raadplegen. Dus mbv een pointer op een kaart. Dat is vooral handig als je thuis, de dag voor jouw excursie, wilt beslissen waar je heen wilt gaan: locatie A of B.
Groeten Jan-Jaap Spaargaren

Jan Mudde

Wat je bij 2) noemt kan al jaren met de "excursieplanner" op de website. Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan Mudde op september 19, 2018, 14:36:26 PM
Wat je bij 2) noemt kan al jaren met de "excursieplanner" op de website. Grtz, Jan Mudde

Dan zit je inderdaad thuis. Toch is het ook handig in het veld, of onder andere omstandigheden als je niet over een  computer kan beschikken.
Bv als de plek van je excursie tegenvalt en je een andere locatie (verder weg) wilt checken.
Groeten Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op september 19, 2018, 14:36:26 PM
Wat je bij 2) noemt kan al jaren met de "excursieplanner" op de website. Grtz, Jan Mudde

En het kan al heel lang met de app: klik op de druppel rechtsboven in het omgevings-instellingenscherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2018, 16:35:36 PM
Citaat van: Jan Mudde op september 19, 2018, 14:36:26 PM
Wat je bij 2) noemt kan al jaren met de "excursieplanner" op de website. Grtz, Jan Mudde

En het kan al heel lang met de app: klik op de druppel rechtsboven in het omgevings-instellingenscherm.
Tjonge, weer wat geleerd. Fijn dat dat al kon. Blijft dan nig de 1e wens over, of kan dat ook al zonder dat ik het wist? 😉

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 17:04:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2018, 16:35:36 PM
Citaat van: Jan Mudde op september 19, 2018, 14:36:26 PM
Wat je bij 2) noemt kan al jaren met de "excursieplanner" op de website. Grtz, Jan Mudde

En het kan al heel lang met de app: klik op de druppel rechtsboven in het omgevings-instellingenscherm.
Tjonge, weer wat geleerd. Fijn dat dat al kon. Blijft dan nig de 1e wens over, of kan dat ook al zonder dat ik het wist? 😉

Nee, dat kan nog niet. Wel een goed idee overigens. Ik zet het op de (mijlenlange) todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 14:04:21 PM
1) Ik gebruik in het veld regelmatig de knop voor 'Omgeving'. Je krijgt dan keurig een lijstje gesorteerd op alfabet. Ik zou het heel handig vinden als je ergens kan instellen dat dit lijstje gesorteerd wordt op de mate van afstand tot je eigen locatie. Dus de dichtstbijzijnde waarnemingen het eerst.
LIKE!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op september 20, 2018, 16:48:47 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 14:04:21 PM
1) Ik gebruik in het veld regelmatig de knop voor 'Omgeving'. Je krijgt dan keurig een lijstje gesorteerd op alfabet. Ik zou het heel handig vinden als je ergens kan instellen dat dit lijstje gesorteerd wordt op de mate van afstand tot je eigen locatie. Dus de dichtstbijzijnde waarnemingen het eerst.
LIKE!

Dit doe ik dus al geruime tijd regelmatig maar met een omweg -> Eerst eens kijken wat er binnen 2 of 3 kilometer te zien is, daarna op 5, dan op 10 en op 15 km.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 14:04:21 PM
2) Ik zou het heel handig vinden als je bij de knop 'Omgeving' zelf een locatie kan instellen waarvandaan je de waarnemingen uit die omgeving wilt raadplegen. Dus mbv een pointer op een kaart. Dat is vooral handig als je thuis, de dag voor jouw excursie, wilt beslissen waar je heen wilt gaan: locatie A of B.

Zoiets?  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Ik zou dit ook een handige optie vinden, maar dan elke soort één keer getoond, met de kortste afstand. Het screenshot toont nu bijv paapje en buizerd meerdere malen.

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op september 24, 2018, 10:26:57 AM
Ik zou dit ook een handige optie vinden, maar dan elke soort één keer getoond, met de kortste afstand. Het screenshot toont nu bijv paapje en buizerd meerdere malen.

Lijkt me niet handig, voorbeeld: dan mis je het Paapje op 1km via een rechte weg, terwijl je alleen dat Paapje ziet op 800m aan de andere kant van de rivier...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2018, 15:44:23 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op september 19, 2018, 14:04:21 PM
2) Ik zou het heel handig vinden als je bij de knop 'Omgeving' zelf een locatie kan instellen waarvandaan je de waarnemingen uit die omgeving wilt raadplegen. Dus mbv een pointer op een kaart. Dat is vooral handig als je thuis, de dag voor jouw excursie, wilt beslissen waar je heen wilt gaan: locatie A of B.

Zoiets?  ;D

Is nu te testen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.msg2269700#msg2269700
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Citaat van: Alex Kwak op september 24, 2018, 10:35:19 AM
Citaat van: jeroenverburg op september 24, 2018, 10:26:57 AM
Ik zou dit ook een handige optie vinden, maar dan elke soort één keer getoond, met de kortste afstand. Het screenshot toont nu bijv paapje en buizerd meerdere malen.

Lijkt me niet handig, voorbeeld: dan mis je het Paapje op 1km via een rechte weg, terwijl je alleen dat Paapje ziet op 800m aan de andere kant van de rivier...

Ik dacht meer aan een regel per soort, met kortste afstand, die je dan kun openklikken om alle waarnemingen te zien.
In de beta zie ik nu dezelfde soort op dezelfde afstand op meerdere plekken in de lijst.

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op september 26, 2018, 19:25:23 PM
Ik dacht meer aan een regel per soort, met kortste afstand, die je dan kun openklikken om alle waarnemingen te zien.

Dus stel er is een Paapje op 1km en op 2km. Dan zie je een regel met "1km NO 1 Paapje", en als je die openklikt zie je de twee waarnemingen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Citaat van: jeroenverburg op september 26, 2018, 19:56:04 PM
Ja, zo lijkt het mij wel handig
Ja, lijkt mij ook handig wellicht dus dan de (?x) weer toevoegen?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

j.simons

Alex,

MBT weergave van de waarnemingen in de omgeving.
Mooie feature.
Ik snap de wens van Jeroen om geen lange lijst met alle waarnemingen te krijgen maar een lijst met alle soorten.
en dat je een soort kan open klikken via ">>".
Wat zegt dan het aantal? het aantal waarnemingen of het aantal exemplaren bij de eerste waarneming

Mogelijk kun je groeperen per soort met daarbij  het aantal waarnemingen, het aantal exemplaren en de kortste afstand.
Als je een soort opent (">>") krijg je een lijst met waarnemingen van die soort met de afstand en die kun je dan  (">") als indivieele waarneming bekijken.

gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op september 27, 2018, 19:51:25 PM
Alex,

MBT weergave van de waarnemingen in de omgeving.
Mooie feature.
Ik snap de wens van Jeroen om geen lange lijst met alle waarnemingen te krijgen maar een lijst met alle soorten.
en dat je een soort kan open klikken via ">>".
Wat zegt dan het aantal? het aantal waarnemingen of het aantal exemplaren bij de eerste waarneming

Mogelijk kun je groeperen per soort met daarbij  het aantal waarnemingen, het aantal exemplaren en de kortste afstand.
Als je een soort opent (">>") krijg je een lijst met waarnemingen van die soort met de afstand en die kun je dan  (">") als indivieele waarneming bekijken.

gr Joost

Wat je hier beschrijft is er toch al: de sortering op soort.
Het gaat er juist om hoe je de sortering op afstand vorm geeft.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!