Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op maart 23, 2018, 16:52:40 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2018, 15:25:56 PM
als je in het invoerscherm gebruik maakt van de op/in optie krijg je ook de vraag om de extra waarneming op escape te zetten. Bij planten schijnt dit enorm belangrijk te zijn als het een waardplant betreft die aangeplant, verwilderd of uitgezaaid is.
Komt dit ook in Obsmap?

Zit nu in de meest recente beta-versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Alex, weet je het zeker ? volgens mij hebben we wat anders gemaakt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

#1383
Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2018, 08:47:53 AM
Alex, weet je het zeker ? volgens mij hebben we wat anders gemaakt

Oeps, niet goed gelezen, excuus
Wat gemaakt is is dat er nu een vraag wordt gesteld of de waardplant als aparte waarneming moet worden opgeslagen.
Als de waardplant een escape is kan je die vraag met Nee beantwoorden.
Dat lijkt me de snelste oplossing.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2018, 08:52:17 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 30, 2018, 08:47:53 AM
Alex, weet je het zeker ? volgens mij hebben we wat anders gemaakt

Oeps, niet goed gelezen, excuus
Wat gemaakt is is dat er nu een vraag wordt gesteld of de waardplant als aparte waarneming moet worden opgeslagen.
Als de waardplant een escape is kan je die vraag met Nee beantwoorden.
Dat lijkt me de snelste oplossing.
Oke. Wel jammer. Keuze voor escape was denk ik beter geweest, maar dit is ook werkbaar.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gert Van Heghe

Kan er een instelling "Oriëntatie vergrendelen" toegevoegd worden, of bestaat die al en heb ik erover gekeken?
Tijdens het fotograferen houd ik de smartphone in landscape; voor het invoeren in ObsMapp werk ik in portrait, maar ik moet dan telkens eerst wachten tot ObsMapp zich gedraaid heeft.

SlechtValk

Citaat van: Gert Van Heghe op april 04, 2018, 10:55:29 AM
Kan er een instelling "Oriëntatie vergrendelen" toegevoegd worden, of bestaat die al en heb ik erover gekeken?
Tijdens het fotograferen houd ik de smartphone in landscape; voor het invoeren in ObsMapp werk ik in portrait, maar ik moet dan telkens eerst wachten tot ObsMapp zich gedraaid heeft.

Die functie zit toch gewoon native in Android?... beetje afhankelijk van welke versie je hebt, maar bij de meesten werkt het als volgt: veeg van bovenaan het scherm naar beneden, zoek het schermrotatieknopje... (soms bij extra knopjes).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Johan op den Dries

klopt. en de camera is daarvan niet afhankelijk. die maakt dus foto's in landscape.
Johan op den Dries
Sneek

Gert Van Heghe

Citaat van: SlechtValk op april 04, 2018, 14:08:06 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op april 04, 2018, 10:55:29 AM
Kan er een instelling "Oriëntatie vergrendelen" toegevoegd worden, of bestaat die al en heb ik erover gekeken?
Tijdens het fotograferen houd ik de smartphone in landscape; voor het invoeren in ObsMapp werk ik in portrait, maar ik moet dan telkens eerst wachten tot ObsMapp zich gedraaid heeft.

Die functie zit toch gewoon native in Android?... beetje afhankelijk van welke versie je hebt, maar bij de meesten werkt het als volgt: veeg van bovenaan het scherm naar beneden, zoek het schermrotatieknopje... (soms bij extra knopjes).

Inderdaad, maar dan geldt het voor alle apps. En dat vind ik dan weer niet zo'n goed idee.
'k Heb ook geen zin om die Android instelling te gaan wijzigen elke keer ik ObsMapp ga gebruiken.
Bij veel apps is het nuttig dat de rotatie gewoon blijft werken.
Andere apps hebben een vaste portrait of landscape positie en trekken zich niets aan van de Android instelling.
ObsMapp zou voor mij vast in portrait mogen staan; maar misschien is dat te drastisch en daarom zou ik pleiten voor een instelling in de app.

SlechtValk

Citaat van: Gert Van Heghe op april 04, 2018, 14:21:04 PM
Inderdaad, maar dan geldt het voor alle apps. En dat vind ik dan weer niet zo'n goed idee.
'k Heb ook geen zin om die Android instelling te gaan wijzigen elke keer ik ObsMapp ga gebruiken.
Bij veel apps is het nuttig dat de rotatie gewoon blijft werken.
Andere apps hebben een vaste portrait of landscape positie en trekken zich niets aan van de Android instelling.
ObsMapp zou voor mij vast in portrait mogen staan; maar misschien is dat te drastisch en daarom zou ik pleiten voor een instelling in de app.

Ik snap je probleem... geen idee of dit een dermate vaak voorkomende zaak is dat het de moeite waard is om er een optie van te maken.

Misschien is (in de tussentijd) één van de apps een oplossing, die aangeven dit probleem op te kunnen lossen: https://play.google.com/store/search?q=smart+rotator&c=apps
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Gert Van Heghe

Citaat van: SlechtValk op april 04, 2018, 14:44:43 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op april 04, 2018, 14:21:04 PM
Inderdaad, maar dan geldt het voor alle apps. En dat vind ik dan weer niet zo'n goed idee.
'k Heb ook geen zin om die Android instelling te gaan wijzigen elke keer ik ObsMapp ga gebruiken.
Bij veel apps is het nuttig dat de rotatie gewoon blijft werken.
Andere apps hebben een vaste portrait of landscape positie en trekken zich niets aan van de Android instelling.
ObsMapp zou voor mij vast in portrait mogen staan; maar misschien is dat te drastisch en daarom zou ik pleiten voor een instelling in de app.

Ik snap je probleem... geen idee of dit een dermate vaak voorkomende zaak is dat het de moeite waard is om er een optie van te maken.

Misschien is (in de tussentijd) één van de apps een oplossing, die aangeven dit probleem op te kunnen lossen: https://play.google.com/store/search?q=smart+rotator&c=apps

Dank voor de tip, Stefan.
Ik heb Rotation Manager geïnstalleerd (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.meerkat.rotationmanager), en daarmee bereik ik het gewenste resultaat: ObsMapp blijft altijd in portrait stand.
Mvg,
Gert

Gert Van Heghe

Citaat van: Alex Kwak op maart 07, 2018, 13:03:16 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op maart 07, 2018, 10:28:42 AM
Citaat van: gtroost op februari 02, 2018, 13:45:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2018, 16:36:24 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op januari 31, 2018, 14:50:52 PM
Zou het mogelijk zijn om voor een foto al op het invoerscherm gewoon de 2 opties aan te bieden: foto maken of bestaande foto toevoegen, elk met zo'n grote knop ?

Ik ga het inderdaad overwegen.
Ah dat zal fijn zijn! :duim:

Ja, maar jammer dat dit het niet gehaald heeft in de nieuwe versie 7.17...

Klopt, erg weinig tijd gehad helaas. En andere zaken hadden prioriteit...

Maar die functie zit er nu wel bij in de versie 7.18.1 ! Fantastisch :duim:

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op april 05, 2018, 13:37:40 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 07, 2018, 13:03:16 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op maart 07, 2018, 10:28:42 AM
Citaat van: gtroost op februari 02, 2018, 13:45:01 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2018, 16:36:24 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op januari 31, 2018, 14:50:52 PM
Zou het mogelijk zijn om voor een foto al op het invoerscherm gewoon de 2 opties aan te bieden: foto maken of bestaande foto toevoegen, elk met zo'n grote knop ?

Ik ga het inderdaad overwegen.
Ah dat zal fijn zijn! :duim:

Ja, maar jammer dat dit het niet gehaald heeft in de nieuwe versie 7.17...

Klopt, erg weinig tijd gehad helaas. En andere zaken hadden prioriteit...

Maar die functie zit er nu wel bij in de versie 7.18.1 ! Fantastisch :duim:

O ja, dat had ik wel even kunnen melden  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Verzoekje:
Maak het mogelijk om vanuit het overzicht van opgeslagen waarnemingen slechts één dag te uploaden.
Op dit moment is het mogelijk om één dag te verwijderen, maar niet om deze afzonderlijk te uploaden. Ja het is mogelijk om één losse waarneming te uploaden, maar dat is niet praktisch als je veel waarnemingen gedaan hebt op een dag.

Situatie uit de praktijk waarin dit handig kan zijn (er zullen vast meer situaties zijn waarin dit nuttig is).
Een vriend van me is op vakantie geweest en heeft daar veel soorten gezien die hij (nog) niet kon determineren, hij wil dit eerst zelf doen alvorens die waarnemingen te uploaden, echter hij wil wel zijn waarnemingen na terugkomst uploaden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

oplossing: zet de ongedetermineerde waarnemingen op "onzeker".
Bij de instellingen kun je aangeven dat je onzekere waarnemingen niet wil uploaden.
de onzekere blijven dan gewoon staan en daarmee is het direct overzichtelijk welke nog uitgezocht moeten worden.


Gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 13, 2018, 10:43:13 AM
oplossing: zet de ongedetermineerde waarnemingen op "onzeker".
Bij de instellingen kun je aangeven dat je onzekere waarnemingen niet wil uploaden.
de onzekere blijven dan gewoon staan en daarmee is het direct overzichtelijk welke nog uitgezocht moeten worden.

Dit is exact hoe ik het zelf ook doe.  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: j.simons op mei 13, 2018, 10:43:13 AM
oplossing: zet de ongedetermineerde waarnemingen op "onzeker".
Bij de instellingen kun je aangeven dat je onzekere waarnemingen niet wil uploaden.

Dat is een idee wat ik ook al opperde, maar dit is niet erg werkbaar voor (een grote hoeveelheid) reeds ingevoerde waarnemingen. (aangezien dan elke waarneming afzonderlijk op onzeker gezet moet worden).

Ik denk dat er wel meer situaties mogelijk zijn waarin dit erg fijn zou zijn...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

wordt het invoeren nog ingewikkelder gemaakt ?
niet doen !
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Mijn telefoon reageert soms erg traag en dan komt het soms voor dat ik, bij het inspreken van een waarneming, te snel ben en het (digitale) beestje nog niet aan het luisteren is.
Dan roep je de waarneming even opnieuw en dan pakt hij het wel. Prima!

Helaas komt het de laatste tijd ook erg geregeld voor dat ik denk dat hij nog niet aan het luisteren is, maar blijkt dat hij alleen erg traag is in het weergeven hiervan...
Vervolgens slikt hij "Merel Merel" niet, wanneer ik de soort opnieuw heb proberen in te spreken (en hij het eerste toch verstaan had).

Het zou fijn zijn als de app zou detecteren wanneer er twee maal hetzelfde ingekletst wordt en dit dan alsnog netjes zou opslaan als waren het slechts één maal gezegd...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

fijn als je wel een snelle smartphone hebt en inderdaad twee keer achter elkaar een merel wilt invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2018, 07:48:42 AM
fijn als je wel een snelle smartphone hebt en inderdaad twee keer achter elkaar een merel wilt invoeren.

Als je wel een snelle telefoon hebt, dan komt dit probleem niet voor... bovendien dan zijn het twee aparte 'insprekingen' gescheiden door een pling van herkenning...

Bij mij duurt het soms wel eens een halve minuut voordat hij die pling geeft, hierin kan ik toch een heel aantal keer merel roepen, als de app pas na een halve minuut een samenvatting geeft van wat ik gezegd heb, gaat het mis... "niet opgeslagen: merel merel merel" (zie afbeelding). Meestal trap ik er geen derde keer in (dit was meer voor het voorbeeld), maar het komt mij geregeld voor dat waarnemingen afgekeurd worden omdat ik het twee maal gezegd heb. Waarom zeg ik het twee maal: omdat ik geen enkele respons krijg dat de app het de eerste keer verstaan heeft...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op mei 23, 2018, 14:39:56 PM
Bij mij duurt het soms wel eens een halve minuut voordat hij die pling geeft, hierin kan ik toch een heel aantal keer merel roepen, als de app pas na een halve minuut een samenvatting geeft van wat ik gezegd heb, gaat het mis... "niet opgeslagen: merel merel merel" (zie afbeelding). Meestal trap ik er geen derde keer in (dit was meer voor het voorbeeld), maar het komt mij geregeld voor dat waarnemingen afgekeurd worden omdat ik het twee maal gezegd heb. Waarom zeg ik het twee maal: omdat ik geen enkele respons krijg dat de app het de eerste keer verstaan heeft...

Daar heb je een duidelijk en terecht punt. Staat op de (lange) todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Stefan. ligt dat aan de telefoon of de internet verbinding ? ik heb soms dat ik lang moet wachten, maar hier in de stad reageert google supersnel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 25, 2018, 07:46:08 AM
Stefan. ligt dat aan de telefoon of de internet verbinding ? ik heb soms dat ik lang moet wachten, maar hier in de stad reageert google supersnel.

Kan ik niet helemaal beoordelen... telefoon betreft een Samsung Galaxy S5 (die vrij vol zit, heb gemerkt dat dit de snelheid ook niet ten goede komt)... internet lijkt me geen probleem op de plekken waar ik het o.a. meemaak (rand van druk bewoond gebied, waar ik nooit problemen met internet gehad heb)... maar weet niet zeker of het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Als je een waarneming ingeeft en het betreft een soort waarbij extra info gewenst is, zoals broedend ofzo, dan zijn de keuzes "Annuleren" en "OK". Ik vind dat echt verwarrend (elke keer weer). Zou die "Annuleren" niet iets kunnen worden in de zin van "Overslaan"?

Het is maar een idee ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 16, 2018, 18:52:43 PM
Als je een waarneming ingeeft en het betreft een soort waarbij extra info gewenst is, zoals broedend ofzo, dan zijn de keuzes "Annuleren" en "OK". Ik vind dat echt verwarrend (elke keer weer). Zou die "Annuleren" niet iets kunnen worden in de zin van "Overslaan"?

Het is maar een idee ...

Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Ik heb nog een wens die geen haast heeft. Bij het wijzigen van de locatie van een waarneming op de kaart schiet de pointer soms direct naar de GPS-locatie (blauwe rondje) als de afstand klein is. Zou het mogelijk zijn dat te voorkomen. Soms wil ik een waarneming aan de juiste zijde van het pad of sloot zetten en dan is het een heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen. Het zou fijn zijn als de pointer gewoon blijft staan op de plek waar ik die neerzet. Kan dat aangepast worden?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 20, 2018, 20:23:09 PM
Ik heb nog een wens die geen haast heeft. Bij het wijzigen van de locatie van een waarneming op de kaart schiet de pointer soms direct naar de GPS-locatie (blauwe rondje) als de afstand klein is. Zou het mogelijk zijn dat te voorkomen. Soms wil ik een waarneming aan de juiste zijde van het pad of sloot zetten en dan is het een heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen. Het zou fijn zijn als de pointer gewoon blijft staan op de plek waar ik die neerzet. Kan dat aangepast worden?

Dit is een vraag die al jaaaren(!) open staat bij Google. Toevallig een maand of zo geleden heeft Google gereageerd dat het wel een goed idee is om zo'n 'sticky' pointer uit te kunnen zetten. Waarschijnlijk kan dit dus ergens in 2025  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Wens: Als ik een specifieke embargo datum wil invoeren en daarmee een oude, verlopen datum, wil overschrijven, dan kan dat niet in een keer. Ik moet eerst de embargodatum op 'geen' zetten en kan daarna kiezen voor een specifieke datum. En dan gebeurt er nog iets vreemds. Als ik bijv. kies voor 15 augustus en klik op instellen, dan springt de voorgestelde datum naar 29 augustus (een maand na vandaag). Als ik dan klik op annuleren blijkt dat 15 augustus wel is ingesteld. NB Nog wat andere volgordes geprobeerd, waarbij het niet altijd zo liep als ik zou verwachten, maar toen gaf obsmapp er de brui aan. Rapport is verzonden.
Misschien is het wel een bug, maar dan een waarvan de oplossing zo niet urgent is dat ik er maar een wens van heb gemaakt.  ;)
Groet, Michiel

marcel234

Bij het verlaten van het invoerscherm komt er  een melding met alleen een OK button. Dat is niet zinvol als er geen cancel mogelijkheid is. Of een cancel button toevoegen en anders kan de melding wel weg.