Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

#1260
Ik krijg na verloop van tijd (als ik alle knopjes uitgeprobeerd heb op zoek naar die track) een soort van kmgrid over de kaart heen. Zowel bij google maps als osm kaarten. Na een tijdje crashed Obsmapp. Wat is dat voor grid en kan ik dat grid ook weer uit zetten? (7.10.4b8)

Alex Kwak

Citaat van: optilete op mei 08, 2017, 23:53:50 PM
Ik krijg na verloop van tijd (als ik alle knopjes uitgeprobeerd heb op zoek naar die track) een soort van kmgrid over de kaart heen. Zowel bij google maps als osm kaarten. Na een tijdje crashed Obsmapp. Wat is dat voor grid en kan ik dat grid ook weer uit zetten? (7.10.4b8)

Updaten naar 7.10.4
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op mei 08, 2017, 22:11:30 PM
Citaat van: Rutger Barendse op mei 08, 2017, 21:17:12 PM
Zou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is.

Het is er niet uit, het is alleen veranderd. Je kan nu een route starten vanuit het hoofdscherm, dan wordt de afgelegde weg opgeslagen en indien gewenst getoond.
Ah, bedankt voor deze tip. Ik ga dat eens uitproberen.

marcel123

#1263
Citaat van: Alex Kwak op mei 09, 2017, 08:21:00 AM
Updaten naar 7.10.4
7.10.5 heeft geen kmgrid of verschoven kmgrid meer en lijkt een stuk sneller. Bovendien lijkt het dat hij niet regelmatig de grenzen van alle landen van de wereld meer bij het opstarten wil downloaden (inclusief wizard).

david_galens

Hallo,

ik gebruik versie 7.11 en daarbij viel het mij op dat bij de soortgroepinstellingen van Zoogdieren de methode 'Batdetector' niet kan vastgelegd worden. Staat blijkbaar niet in het lijstje. Dat moet dus bij elke waarneming steeds opnieuw ingevuld worden en dat is wel vervelend.  Zou dit kunnen aangepast worden of zit dit reeds in de pijplijn?

Alvast bedankt.

Met beste groet,
David

Alex Kwak

Citaat van: david_galens op mei 29, 2017, 09:38:18 AM
ik gebruik versie 7.11 en daarbij viel het mij op dat bij de soortgroepinstellingen van Zoogdieren de methode 'Batdetector' niet kan vastgelegd worden. Staat blijkbaar niet in het lijstje. Dat moet dus bij elke waarneming steeds opnieuw ingevuld worden en dat is wel vervelend.  Zou dit kunnen aangepast worden of zit dit reeds in de pijplijn?

Kijk eens bij het nieuwe veld 'methode'  ;)

Die uitsplitsing maakt de waarneming veel logischer: de activiteit van het dier was immers geen batdetector.

In de update die binnenkort komt kan je bij de soortgroepinstellingen ook een bepaalde methode als standaard instellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#1266
In het spraakinvoerscherm is een knopje (bovenin) naar tekstinvoer (als een soort backup wanneer inspreken niet lukt), het zou fijn zijn als dit andersom in de tekstinvoer ook zo is, zodat het schakelen tussen de twee nog makkelijker gaat... (Overigens zou ik het gedrag van de "back" knop in dit geval wel wijzigen door naar de home pagina terug te gaan ipv waar je ervoor was.)


EDIT: stom van mij natuurlijk om in Alex zijn vakantie te posten, maar ik heb het vermoeden dat deze aan de aandacht is ontsnapt: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2084984#msg2084984
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Robin Septor

Leuk dat ook methode nu kan worden doorgegeven via Obsmapp ! Ik vind enkel niet hoe ik deze kan voorprogrammeren op bijvoorbeeld 'gezien' voor dagvlinders ? Net zoals je andere zaken zoals stadium en gedrag al kan vastleggen ? Of kan dit (nog) niet ?
Admin dagvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: Robin Septor op mei 31, 2017, 16:57:05 PM
Leuk dat ook methode nu kan worden doorgegeven via Obsmapp ! Ik vind enkel niet hoe ik deze kan voorprogrammeren op bijvoorbeeld 'gezien' voor dagvlinders ? Net zoals je andere zaken zoals stadium en gedrag al kan vastleggen ? Of kan dit (nog) niet ?

Komt in de eerstkomende update!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op mei 29, 2017, 14:48:19 PM
In het spraakinvoerscherm is een knopje (bovenin) naar tekstinvoer (als een soort backup wanneer inspreken niet lukt), het zou fijn zijn als dit andersom in de tekstinvoer ook zo is, zodat het schakelen tussen de twee nog makkelijker gaat... (Overigens zou ik het gedrag van de "back" knop in dit geval wel wijzigen door naar de home pagina terug te gaan ipv waar je ervoor was.)

Nee, je kan van spraak naar gewone invoer omdat sommige soorten erg lastig in te spreken zijn, andersom zie ik geen reden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Septor

Citaat van: Alex Kwak op mei 31, 2017, 17:22:57 PM
Citaat van: Robin Septor op mei 31, 2017, 16:57:05 PM
Leuk dat ook methode nu kan worden doorgegeven via Obsmapp ! Ik vind enkel niet hoe ik deze kan voorprogrammeren op bijvoorbeeld 'gezien' voor dagvlinders ? Net zoals je andere zaken zoals stadium en gedrag al kan vastleggen ? Of kan dit (nog) niet ?
Komt in de eerstkomende update!

Bedankt  :duim:
Admin dagvlinders waarnemingen.be

wouterbosgra

Op mijn mobiel is het soms lastig typen en kijken tegelijk. Ik heb dan ook regelmatig dat ik (deel van) een soortnaam aan het typen ben en er na afloop achterkom dat het lijstje leeg is omdat er een tikfout zat in de eerste of tweede letter. grrr

het zou mij heel erg helpen als je bij het intypen van een letter die tot 0 zoekresultaten leidt wordt gewaarschuwd met een tril of geluidje ofzo. en dat ie weigert die letter te typen.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Citaat van: hiskodevries op juni 03, 2017, 11:46:53 AM
Inspreken Wouter

doe ik af en toe, met gemengd resultaat. met name harde wind wil nogal eens roet in het eten gooien. of sociale druk, soms voel ik me wat ongemakkelijk bij murmelend door het bos lopen. ik heb me ook al over mijn schaamte voor die grote verrekijker moeten zetten!  ;D

en typen heeft nog heel wat meer voordelen: latijnse namen bijvoorbeeld, of als je alleen een deel van de soortnaam kent.

Alex Kwak

Citaat van: wouterbosgra op juni 03, 2017, 09:36:23 AM
Op mijn mobiel is het soms lastig typen en kijken tegelijk. Ik heb dan ook regelmatig dat ik (deel van) een soortnaam aan het typen ben en er na afloop achterkom dat het lijstje leeg is omdat er een tikfout zat in de eerste of tweede letter. grrr

het zou mij heel erg helpen als je bij het intypen van een letter die tot 0 zoekresultaten leidt wordt gewaarschuwd met een tril of geluidje ofzo. en dat ie weigert die letter te typen.

Is een prima idee eigenlijk.  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

Citaat van: Alex Kwak op juni 05, 2017, 13:51:35 PM
Citaat van: wouterbosgra op juni 03, 2017, 09:36:23 AM
Op mijn mobiel is het soms lastig typen en kijken tegelijk. Ik heb dan ook regelmatig dat ik (deel van) een soortnaam aan het typen ben en er na afloop achterkom dat het lijstje leeg is omdat er een tikfout zat in de eerste of tweede letter. grrr

het zou mij heel erg helpen als je bij het intypen van een letter die tot 0 zoekresultaten leidt wordt gewaarschuwd met een tril of geluidje ofzo. en dat ie weigert die letter te typen.

Is een prima idee eigenlijk.  :lol:

joechei! ow en mocht je ook nog tijd hebben om mijn mailtje van enkele weken geleden te beantwoorden scoor jd NOG meer punten!

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op juni 05, 2017, 13:51:35 PM
Citaat van: wouterbosgra op juni 03, 2017, 09:36:23 AM
Op mijn mobiel is het soms lastig typen en kijken tegelijk. Ik heb dan ook regelmatig dat ik (deel van) een soortnaam aan het typen ben en er na afloop achterkom dat het lijstje leeg is omdat er een tikfout zat in de eerste of tweede letter. grrr

het zou mij heel erg helpen als je bij het intypen van een letter die tot 0 zoekresultaten leidt wordt gewaarschuwd met een tril of geluidje ofzo. en dat ie weigert die letter te typen.

Is een prima idee eigenlijk.  :lol:
toch wel optioneel hoop ik, inspreken vindt de omgeving misschien gek, maar als je met meerdere waarnemers ergens staat te genieten zijn al die piepjes ook irritant
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juni 05, 2017, 16:59:02 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 05, 2017, 13:51:35 PM
Citaat van: wouterbosgra op juni 03, 2017, 09:36:23 AM
Op mijn mobiel is het soms lastig typen en kijken tegelijk. Ik heb dan ook regelmatig dat ik (deel van) een soortnaam aan het typen ben en er na afloop achterkom dat het lijstje leeg is omdat er een tikfout zat in de eerste of tweede letter. grrr

het zou mij heel erg helpen als je bij het intypen van een letter die tot 0 zoekresultaten leidt wordt gewaarschuwd met een tril of geluidje ofzo. en dat ie weigert die letter te typen.

Is een prima idee eigenlijk.  :lol:
toch wel optioneel hoop ik, inspreken vindt de omgeving misschien gek, maar als je met meerdere waarnemers ergens staat te genieten zijn al die piepjes ook irritant

Trillen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wouterbosgra op juni 05, 2017, 14:58:23 PM
joechei! ow en mocht je ook nog tijd hebben om mijn mailtje van enkele weken geleden te beantwoorden scoor jd NOG meer punten!

Linkje?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wouterbosgra

Citaat van: Alex Kwak op juni 07, 2017, 18:01:10 PM
Citaat van: wouterbosgra op juni 05, 2017, 14:58:23 PM
joechei! ow en mocht je ook nog tijd hebben om mijn mailtje van enkele weken geleden te beantwoorden scoor jd NOG meer punten!

Linkje?
het is een mailtje...

jeroenverburg

Citaat van: Alex Kwak op juni 02, 2017, 11:03:58 AM
Citaat van: SlechtValk op mei 29, 2017, 14:48:19 PM
In het spraakinvoerscherm is een knopje (bovenin) naar tekstinvoer (als een soort backup wanneer inspreken niet lukt), het zou fijn zijn als dit andersom in de tekstinvoer ook zo is, zodat het schakelen tussen de twee nog makkelijker gaat... (Overigens zou ik het gedrag van de "back" knop in dit geval wel wijzigen door naar de home pagina terug te gaan ipv waar je ervoor was.)

Nee, je kan van spraak naar gewone invoer omdat sommige soorten erg lastig in te spreken zijn, andersom zie ik geen reden.

Ik heb dit zelf toch ook al regelmatig gemist, juist in de situatie die je zelf aangeeft. Als je die ene lastig in te spreken soort handmatig hebt ingevoerd wil je weer snel terug naar spraakinvoer, omdat dat op zich veel makkelijker is.

fkdeboer

Citaat van: jeroenverburg op juni 07, 2017, 20:13:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 02, 2017, 11:03:58 AM
Citaat van: SlechtValk op mei 29, 2017, 14:48:19 PM
In het spraakinvoerscherm is een knopje (bovenin) naar tekstinvoer (als een soort backup wanneer inspreken niet lukt), het zou fijn zijn als dit andersom in de tekstinvoer ook zo is, zodat het schakelen tussen de twee nog makkelijker gaat... (Overigens zou ik het gedrag van de "back" knop in dit geval wel wijzigen door naar de home pagina terug te gaan ipv waar je ervoor was.)

Nee, je kan van spraak naar gewone invoer omdat sommige soorten erg lastig in te spreken zijn, andersom zie ik geen reden.

Ik heb dit zelf toch ook al regelmatig gemist, juist in de situatie die je zelf aangeeft. Als je die ene lastig in te spreken soort handmatig hebt ingevoerd wil je weer snel terug naar spraakinvoer, omdat dat op zich veel makkelijker is.


eens, ik ook!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op juni 07, 2017, 20:13:20 PM
Ik heb dit zelf toch ook al regelmatig gemist, juist in de situatie die je zelf aangeeft. Als je die ene lastig in te spreken soort handmatig hebt ingevoerd wil je weer snel terug naar spraakinvoer, omdat dat op zich veel makkelijker is.

Als je van spraak naar de gewone invoer gaat, en daarna op de back-button klikt zit je weer in spraak.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Waarom ben ik daar nou zelf niet op gekomen... :huh:
Bedankt!

jan.wieringa

Ik heb de soortenlijsten nu op zowel wetenschappelijke als nederlandse naam staan. Maar als er een nederlandse naam bestaat, dan kun je daar niet op zoeken. Zo vond ik bijvoorbeeld Drilus flavescens, maar onder Drilus staat alleen Drilus concolor en Drilus sp. Nu moet ik dus een verkeerd taxon kiezen, en pas na uploaden kan ik het wijzigen (want ik heb geen idee wat de nederlandse naam van dat beest is). Lijkt me geen goede situatie, met alle gevaren van dien. Dus zou je bij zoeken ook alle wetenschappelijke namen als hit kunnen krijgen? Ook als er een NL naam is? Ik zou de index op alleen wetenschappelijk kunnen zetten, maar dan heb ik weer een probleem bij vogels e.d. waarvan ik de wetenschappelijke namen niet weet.

hiskodevries

Jan, per soortgroep kun je instellen welke voorkeur je hebt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ward T

Citaat van: hiskodevries op april 25, 2017, 18:53:12 PM
Ward en levert even zoveel problemen op. Laatst nog iemand. Al mijn waarnemingen hebben dezelfde bijzonderheden. Kunt u dit ongedaan maken? (nee)
Dan moet je eigenlijk ook die optie wegdoen...
Maar terug naar het waardplanten invoeren, als ik nu een insect op een aangeplante plant invoer heb ik niet de mogelijkheid dat daar aan te duiden, waardoor ik al die waarnemingen achteraf handmatig moet aanpassen. Bovendien wordt er steeds opnieuw een waarneming voor de waardplant ingevoerd, ongeacht of ik nu één of honderd zweefvliegen op dezelfde meidoorn invoer. Dat kan toch niet de bedoeling zijn denk ik?

Ward

OlivierO

#1287
Zou het een idee kunnen zijn om bepaalde instellingen tijdelijk vast te zetten bij het invoeren? Ik bedoel methode, gedrag, ... Niet algemeen, zoals je dat nu kan doen, maar bijvoorbeeld per invoerronde op dat moment, met een knop zoals in het principe waarmee je het geslacht kan invoeren. Een extra knop op de lijn van Gedrag dus, waarmee je kan bepalen dat het huidige gekozen gedrag ook voor de volgende waarneming die je invoert moet worden gekozen. Dat scheelt een hoop tijd als je bijvoorbeeld voor 10 soorten na elkaar "baltsend zingend" of "overvliegend zuid" wil ingeven. Eenmaal je de knop op "deselectie" zet, neemt die weer de standaard keuze of de algemeen ingestelde keuze.

(ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil zeggen)

Edit: Nog een: zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om de "kaart" module te gebruiken zonder dat de GPS aanstaat of tenminste zonder dat Obsmapp een plaatsbepaling kan doen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juni 26, 2017, 22:22:57 PM
Edit: Nog een: zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om de "kaart" module te gebruiken zonder dat de GPS aanstaat of tenminste zonder dat Obsmapp een plaatsbepaling kan doen?

En wat zou die kaart dan moeten tonen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op juni 26, 2017, 22:29:05 PM
Citaat van: OlivierO op juni 26, 2017, 22:22:57 PM
Edit: Nog een: zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om de "kaart" module te gebruiken zonder dat de GPS aanstaat of tenminste zonder dat Obsmapp een plaatsbepaling kan doen?

En wat zou die kaart dan moeten tonen?

Ja, goeie vraag natuurlijk! Eens je in de module zit kan je de soort kaart kiezen, bijvoorbeeld OSM Belgie. Eventueel dan op het zwaartepunt van de gekozen kaart inzoomen? Maar bon, het is inderdaad moeilijker dan ik even kort in gedachten had ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.