Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 54   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp  (gelezen 97157 keer)

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
Re: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp
« Reactie #1230 Gepost op: maart 31, 2017, 16:08:24 pm »

Leuke optie maar kan dat niet gespitst? Keuze om soortenvolgorde en/of activiteit en kleed op laatstgekozen te sorteren.

Ga ik doen. Deze optie was op veler verzoek in het laatste weekend voor de release er nog even ingezet, en dan is hergebruik wel even handig ;-)
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

SlechtValk

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Ondertekening
« Reactie #1231 Gepost op: maart 31, 2017, 23:22:17 pm »

Inspreken mensen, dan heb je geen last van rijtjes

Het volgende hoort niet helemaal in dit topic thuis (maar in het vragen-topic of eventueel het bugs topic), maar aangezien er hier over begonnen is, denk ik dat het wel zo duidelijk is om er hier op te reageren.

Ik beken allereerst dat ik vandaag eigenlijk pas voor het eerst serieus ("in het veld") de inspreek-functie gebruikt heb...

Mijn ervaringen ermee zijn tweedelig... wanneer het werkt, werkt het heel fijn, maar helaas komt het ook best wel veel voor dat het niet zoals gewenst werkt.

In sommige gevallen is begrijpelijk dat het niet werkt (bijv. als het niet goed verstaan is...) in andere gevallen is het (voor mij) toch iets minder duidelijk (zie bijgevoegde afbeelding).

Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1232 Gepost op: maart 31, 2017, 23:32:37 pm »

Ik snap niet goed waarom hij hier niet gewoon een waarneming van twee holenduiven maakte... nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik nogal in de wind stond en de microfoon ook ongewoon lang open bleef staan (vermoedelijk doordat hij nog wind opving)... toch vind ik het raar dat hij niets doet met de tekst die wel verstaan is (en zoals te zien in de melding, correct was).

Bedankt voor de melding, dat had uiteraard gewoon geaccepteerd moeten worden.
Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken n de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.
www.alexkwak.nl

SlechtValk

• *
    • Ondertekening
« Reactie #1233 Gepost op: maart 31, 2017, 23:40:20 pm »

Verder kan je tegenwoordig als je klaar bent met spreken n de app heeft de tekst 'verstaan' weer op de rode microffon klikken om de app te laten stoppen met luisteren. Bij veel bijgeluiden is dat handig.

Dat had ik in voorgaand geval gedaan, helaas zorgde dat er niet voor dat de waarneming wel opgeslagen werd...
In dit specifieke geval heb ik hem na 4 of 5 keer tevergeefs inspreken (en nog een aantal keer om het screenshot te maken, want die melding was sneller weg dan het mij lukte om een screenshot te maken), toch maar handmatig ingevoerd.

Helaas was dit niet de enige waarneming waarbij dit gebeurde.

Ik hoop dat je er wat mee kan... nogmaals (voor wat het waard is voor debuggen), het was ten tijde van dit inspreken nogal winderig, ik kan me voorstellen dat wind erg moeilijk te interpreteren is door "het systeem" en makkelijk tot fouten kan leiden :P.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wespenbuizerd

• Member
« Reactie #1234 Gepost op: april 01, 2017, 11:06:07 am »

Vanaf versie 7.10 kan je de soortenvolgorde op Laatstgekozen zetten, en dan wordt daarbij ook de activiteit en kleed op laatstgekozen gesorteerd.

Leuke optie maar kan dat niet gesplitst? Keuze om soortenvolgorde en/of activiteit en kleed op laatstgekozen te sorteren.
Mijn soortenvolgorde hou ik graag op alfabetisch maar activiteit en kleed op laatstgekozen is heel handig.

...

Ik wil de soortenvolgorde op laatstgekozen houden, maar activiteit en kleed niet op laatstgekozen, maar wel volgens de soortgroepinstellingen, waarmee ' geslacht, activiteit en kleed gesorteerd op laatstgekozen ' duidelijk in conflict komen. Ik denk dat dit uit het oog is verloren.

Dirk
Dirk

Nico Omlo

• Member
  • Ik ben niet blind, ik kijk naar de natuur
    • Waarnemingen
« Reactie #1235 Gepost op: april 01, 2017, 13:21:53 pm »

De volgorde van spreken is toch eerst soort en dan aantal. Stefan heeft eerst het aantal ingesproken en daar na de soort.Of maakt dat niet meer uit?

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1236 Gepost op: april 01, 2017, 15:36:27 pm »

De volgorde van spreken is toch eerst soort en dan aantal. Stefan heeft eerst het aantal ingesproken en daar na de soort.Of maakt dat niet meer uit?

Nee hoor, dat maakt allemaal helemaal niet uit. De oorzaak is overigens al gevonden, en ik ben de oplossing al aan het testen.
www.alexkwak.nl

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1237 Gepost op: april 02, 2017, 11:16:40 am »

Nee hoor, dat maakt allemaal helemaal niet uit. De oorzaak is overigens al gevonden, en ik ben de oplossing al aan het testen.

PS de oorzaak is het aantal, dat gaat soms fout, namelijk als Google besluit om bijvoorbeeld "twee" terug te geven ipv "2".
Het lijkt er op dat dat laatste nu regelmatig voorkomt, en 'vroeger' nooit.
www.alexkwak.nl

Reinaerde

• Admins
« Reactie #1238 Gepost op: april 11, 2017, 21:24:12 pm »

Vliegen en muggen

Ik kon Bibio lanigerus en Bibio marci niet invoeren, blijken alleen onder hun NL naam bekend. Alle andere bibio's kon ik wel vinden met hun wetenschappelijke naam. Heeft dat iets met instellingen te maken, zie ik iets over het hoofd?
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Marleen

• Member
« Reactie #1239 Gepost op: april 12, 2017, 15:42:53 pm »

Als ik/we/je obsmapp gebruikt dan heeft het je gps nodig voor de locatie. Dat snap ik en prima.
Maar mijn gps/locatie staat eigenlijk altijd uit omdat ik niet zo'n behoefte heb aan dat FB en andere apps die ik niet van mijn telefoon verwijdert krijg, altijd maar weten waar ik ben.

Nou kan ik het handmatig aan/uit zetten als ik obsmapp gebruik.
Maar zou het mogelijk zijn dat er (ooit) een instelling komt, dat ik obsmapp toestemming geef de locatie aan te zetten als ik obsmapp gebruik (en uitzet, bij afsluiten obsmapp?)

Overigens bij deze ook mijn complimenten.
Ik woon nu in Noorwegen en zag er best wel tegenop met soortenlijsten en instellingen om het voor Noorwegen werkend te krijgen. Ik heb obsmapp ook al lang niet meer gebruikt en er is veel aan de app verandert. Maar hier in Noorwegen, met ontelbaar bomen/bos, bergen en hier en daar een huis weet je al snel niet waar je geweest bent, dus obsmapp is nog meer dan in NL handig hier om je waarnemingen mee in te voeren. Achteraf is gewoon zowat niet te doen omdat je de locatie op Google maps gewoon niet meer terug vindt. Ik ga straks wandelen in voor mij onbekend gebied dus heb mij er toch aan gewaagd om obsmapp in te stellen. Het was super simpel en z gedaan!  ;D B) :angel: :duim:

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #1240 Gepost op: april 13, 2017, 12:24:38 pm »

Hoi Marleen,

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt met welke android versie erop? Maar er is in de nieuwere android-versies een optie om per app de machtigingen in te stellen.
Je zou dan voor facebook etc de locatie standaard kunnen uitzetten en deze voor obsmapp aan kunnen laten.
Bij mijn samsung s6 zit deze optie voor de gps onder > instellingen > Privacy en veiligheid > App-machtigingen > Locatie.

Misschien heb je hier iets aan?
Johan op den Dries
Sneek

marcel123

• Member
« Reactie #1241 Gepost op: april 13, 2017, 17:06:19 pm »

Ik mis de optie track in het track/route/transect/punttellingen scherm.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=225852.msg1411913#msg1411913

En het zou fijn zijn als je een kaart op kan vragen zonder dat je een gps fix hebt.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2017, 09:50:30 am door optilete »

fkdeboer

• *
    • Batumi Raptor Count
« Reactie #1242 Gepost op: april 14, 2017, 10:19:50 am »

Ik mis de optie track in het track/route/transect/punttellingen scherm.
En het zou fijn zijn als je een kaart op kan vragen zonder dat je een gps fix hebt.

Track is eruit. Je kan obsmapp alleen nog maar voor routes (tracks met waarnemingen) of punttellingen gebruiken.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

marcel123

• Member
« Reactie #1243 Gepost op: april 14, 2017, 10:26:32 am »

Track is eruit. Je kan obsmapp alleen nog maar voor routes (tracks met waarnemingen) of punttellingen gebruiken.
Als je wilt dat mensen overstappen naar nieuwe versies https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg2083008#msg2083008
kun je handige functionaliteit beter behouden.

fkdeboer

• *
    • Batumi Raptor Count
« Reactie #1244 Gepost op: april 14, 2017, 10:49:38 am »

mi is er genoeg software om je tracks bij te houden en heeft deze functionaliteit, zolang je geen waarnemingen eraan hangt, niks in obsmapp te zoeken.
grtjes,
Folkert
--
Yogi Berra

Andre Hos123

• Member
    • Biodiversity observation platforms/social networks
« Reactie #1245 Gepost op: april 14, 2017, 19:11:13 pm »

Doodzonde

Maar ik heb idd niet zoveel meer in Obsmapp te zoeken dat klopt idd.

[/quote]

marcel123

• Member
« Reactie #1246 Gepost op: april 15, 2017, 08:11:49 am »

mi is er genoeg software om je tracks bij te houden en heeft deze functionaliteit, zolang je geen waarnemingen eraan hangt, niks in obsmapp te zoeken.
En die integreren de track ook in Obsmapp?

OlivierO

• Member
« Reactie #1247 Gepost op: april 15, 2017, 09:29:35 am »

En die integreren de track ook in Obsmapp?

Begrijp ik dat goed: je geeft geen waarnemingen in maar je wil wel dat een app voor waarnemingen (Obsmapp) jouw route opslaat?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

marcel123

• Member
« Reactie #1248 Gepost op: april 15, 2017, 22:15:56 pm »

Ik neem aan dat de vraag voor fkdeboer is?

OlivierO

• Member
« Reactie #1249 Gepost op: april 15, 2017, 23:06:35 pm »

Ik neem aan dat de vraag voor fkdeboer is?

Nee, voor jou.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

marcel123

• Member
« Reactie #1250 Gepost op: april 15, 2017, 23:12:28 pm »

« Laatst bewerkt op: april 19, 2017, 09:49:16 am door optilete »

fkdeboer

• *
    • Batumi Raptor Count
« Reactie #1251 Gepost op: april 16, 2017, 13:15:45 pm »

de kml kan je op dit moment altijd nog van de website halen, en ongetwijfeld zal er in de nabije toekomst de mogelijkheid komen om je route ook terug te zien in obsmapp (met al dan niet de waarnemingen die je tijdens het lopen van deze route ingevoerd hebt), maar voorlopig geniet Alex nog van zijn welverdiende vakantie.

Marcel, het is me nog steeds onduidelijk waarom je een optie als tracks in Obsmapp vindt thuishoren.  De implementatie van routes is toch wat je zou verwachten in een app voor het registreren van waarnemingen in het veld?
grtjes,
Folkert
--
Yogi Berra

marcel123

• Member
« Reactie #1252 Gepost op: april 16, 2017, 15:09:47 pm »

en ongetwijfeld zal er in de nabije toekomst de mogelijkheid komen om je route ook terug te zien in obsmapp

« Laatst bewerkt op: mei 11, 2017, 16:23:35 pm door optilete »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1253 Gepost op: april 16, 2017, 17:14:09 pm »

Marcel, wanneer houd je eens op met losse flodders te plempen? Alternatieven zijn om je route vast te leggen zijn voldoende aangedragen . Obsmapp is bedoeld op waarnemingen, eventueel in context van een punt of transect, vast te leggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

• Member
« Reactie #1254 Gepost op: april 17, 2017, 20:19:47 pm »

In oudere versies kon ik, nadat de GPS positie is bepaald, de GPS via het icoontje in het invoerscherm vast/uitzetten en op de kaart meerdere waarnemingen op verschillende lokaties invoeren. Daarbij werd bij nieuwe invoer telkens de vorige handmatig op de kaart geselecteerde positie vastgehouden als startpositie. Nu krijg je de melding "ongeldige invoer" en moet telkens eerst mbv de GPS mijn (als dan niet gewijzigde) positie worden bepaald alvorens ik via de kaart de positie van het waargenomen onderwerp kan invoeren. Is het mogelijk dat als ik via het icoontje de GPS positie vastzet dit zo blijft tot ik deze via het icoontje weer activeer?
Jeroen.

Andre Hos123

• Member
« Reactie #1255 Gepost op: april 17, 2017, 23:48:57 pm »

Is dit echt een serieuze vraag ?
In elk geval omdat het reuze handig is en veel zuiniger is met batterij gebruik dan de alternatieven.
Het is er een paar jaar geleden ingekomen..dus waarom zou je het er uit halen.
Snap niet zo goed waarom het default niet gewoon aanstaat..

Citaat
arcel, het is me nog steeds onduidelijk waarom je een optie als tracks in Obsmapp vindt thuishoren.  De implementatie van routes is toch wat je zou verwachten in een app voor het registreren van waarnemingen in het veld?

Ward Tamsyn

• Member
« Reactie #1256 Gepost op: april 25, 2017, 17:00:20 pm »

Ik heb voor een aantal soortgroepen standaard 'gezien niet geteld' als telmethode ingesteld. Nu zou het handig zijn wanneer ik bijvoorbeeld bij een schaarse soort toch een aantal invoer, de telmethode automatisch op schatting te zetten.
Tweede suggestie is de mogelijkheid om de waardplant te onthouden, zoals bij sommige andere opties kan, als je dan bijvoorbeeld vliegen vangt op een sleedoorn, dan blijft die sleedoorn als waardplant staan. Dat bespaart wel wat tijd denk ik.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #1257 Gepost op: april 25, 2017, 18:53:12 pm »

Ward en levert even zoveel problemen op. Laatst nog iemand. Al mijn waarnemingen hebben dezelfde bijzonderheden. Kunt u dit ongedaan maken? (nee)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #1258 Gepost op: mei 08, 2017, 21:17:12 pm »

Zou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is. Het was reuzehandig om waarnemingen aan te vullen en ook in het veld te zien waar je al was en waar je was begonnen. Bij het plannen van het (verder) waarnemen erg handig.

Als je voornamelijk Obsmapp gebruikt in het veld is het ook, zeker in uitgestrekte landschappen, een extra veiligheid om de weg niet kwijt te raken. Ik heb hier in de bergen al herhaaldelijk met succes gebruik van gemaakt.

Ik lees hierboven dat daar andere (betere?)apps voor zijn, maar ook in die apps moet ik dan weer kaarten downloaden. In Obsmapp heb ik die al, dus het is veel handiger daar optimaal gebruik van te maken.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c' di mezzo il mare

Andre Hos123

• Member
« Reactie #1259 Gepost op: mei 08, 2017, 22:06:33 pm »

Mee eens, en obsmap is ook zuinig met je accu (en nee, niet overal is stroom )

Citaat
Zou graag afgelopen/gereden route weer willen kunnen zien op de kaart. Heel jammer dat dat eruit is. Het was reuzehandig om waarnemingen aan te vullen en ook in het veld te zien waar je al was en waar je was begonnen. Bij het plannen van het (verder) waarnemen erg handig.
Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 54   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 20 queries.