Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

wespenbuizerd

Citaat van: hiskodevries op februari 12, 2017, 18:46:46 PM
Dirk, de afgelopen 2 maanden is van ruim 70.000 waarnemingen de lokatie via de kaart aangepast

Dat is een groot aantal, Hisko, maar zou het niet kunnen dat het percentage van gebruikers van ObsMapp dat zijn waarnemingen via de kaart wijzigt op het terrein, is afgenomen ten opzichte van vroeger ? Het aantal gebruikers van ObsMapp is natuurlijk toegenomen, vooral door het toenemende aantal smartphones met Androïd als besturingssysteem.

Dirk
Dirk

hiskodevries

Dat weet ik niet Dirk, want toen werd dat niet bijgehouden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Ik vind het op zich een goed idee. De uitwerking kon wel eens lastiger zijn dan je zo zou denken, omdat dat kaartscherm nu al voor meerdere zaken wordt gebruikt.
Ik zet het in ieder geval op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op februari 13, 2017, 08:43:00 AM
Ik vind het op zich een goed idee. De uitwerking kon wel eens lastiger zijn dan je zo zou denken, omdat dat kaartscherm nu al voor meerdere zaken wordt gebruikt.
Ik zet het in ieder geval op de todo-lijst.

Dank u, ik kijk er al naar uit,

Dirk
Dirk

Johan op den Dries

Zou je bijv. ook de gedragslijst zelf een andere volgorde kunnen geven? Net zoals je zelf de verzamelgroep kunt indelen?

Ik gebruik als voorbeeld bij vogels vaker "overvliegend" dan "waarschijnlijke nestplaats" en zou dus overvliegend hoger in mijn lijst willen (= sneller te kiezen uit de dropdown).
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 21, 2017, 21:17:42 PM
Zou je bijv. ook de gedragslijst zelf een andere volgorde kunnen geven? Net zoals je zelf de verzamelgroep kunt indelen?

Ik gebruik als voorbeeld bij vogels vaker "overvliegend" dan "waarschijnlijke nestplaats" en zou dus overvliegend hoger in mijn lijst willen (= sneller te kiezen uit de dropdown).

Ik vrees dat daar geen prioriteit voor komt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Hey Alex,

Ik heb twee puntjes als wens.

1. Een misschien utopische vraag, maar ik zou het interessant vinden mocht "tellen" ook omgekeerd werken. Ik bedoel, dat je je eigen waarnemingen vanuit Observado kunt importeren in Obsmapp en dat dat ook in het overzicht "tellen" komt. Het is handig om snel een overzicht te hebben en je hebt het altijd bij. Is dat iets?

2. Ik zou het prettiger vinden mocht bij tellen het soortenoverzicht vóór het dagoverzicht komen. Zeker als je een langere periode selecteert is dat dagoverzicht niet zoveel zeggend, maar ik vind het soortenoverzicht wel interessant, zeker als vraag 1 zou kunnen.

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op februari 21, 2017, 22:30:22 PM
1. Een misschien utopische vraag, maar ik zou het interessant vinden mocht "tellen" ook omgekeerd werken. Ik bedoel, dat je je eigen waarnemingen vanuit Observado kunt importeren in Obsmapp en dat dat ook in het overzicht "tellen" komt. Het is handig om snel een overzicht te hebben en je hebt het altijd bij. Is dat iets?

2. Ik zou het prettiger vinden mocht bij tellen het soortenoverzicht vóór het dagoverzicht komen. Zeker als je een langere periode selecteert is dat dagoverzicht niet zoveel zeggend, maar ik vind het soortenoverzicht wel interessant, zeker als vraag 1 zou kunnen.

1. Is practisch probleem: wat doe je met iemand die 100.000+ waarnemingen heeft? Wat doe je met waarnemingen van soorten die niet in ObsMapp geladen zijn? enz enz.
2. 1x klikken op het pijltje rechtsboven...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op februari 21, 2017, 22:36:53 PM
Citaat van: OlivierO op februari 21, 2017, 22:30:22 PM
1. Een misschien utopische vraag, maar ik zou het interessant vinden mocht "tellen" ook omgekeerd werken. Ik bedoel, dat je je eigen waarnemingen vanuit Observado kunt importeren in Obsmapp en dat dat ook in het overzicht "tellen" komt. Het is handig om snel een overzicht te hebben en je hebt het altijd bij. Is dat iets?

2. Ik zou het prettiger vinden mocht bij tellen het soortenoverzicht vóór het dagoverzicht komen. Zeker als je een langere periode selecteert is dat dagoverzicht niet zoveel zeggend, maar ik vind het soortenoverzicht wel interessant, zeker als vraag 1 zou kunnen.

1. Is practisch probleem: wat doe je met iemand die 100.000+ waarnemingen heeft? Wat doe je met waarnemingen van soorten die niet in ObsMapp geladen zijn? enz enz.
2. 1x klikken op het pijltje rechtsboven...

1. Ik dacht het wel dat het wat utopisch was.

2.  :duim: en  :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op februari 21, 2017, 22:22:18 PM
Citaat van: Johan op den Dries op februari 21, 2017, 21:17:42 PM
Zou je bijv. ook de gedragslijst zelf een andere volgorde kunnen geven? Net zoals je zelf de verzamelgroep kunt indelen?

Ik gebruik als voorbeeld bij vogels vaker "overvliegend" dan "waarschijnlijke nestplaats" en zou dus overvliegend hoger in mijn lijst willen (= sneller te kiezen uit de dropdown).

Ik vrees dat daar geen prioriteit voor komt
oke jammer. Hopelijk is er ooit eens wel tijd etc voor
Johan op den Dries
Sneek

Hans Verdaat

#1210
Kan aan de downloads toegevoegd worden?
Indonesia -> Birds Indonesia

Dank,
Hans

hiskodevries

Citaat van: Hans Verdaat op maart 03, 2017, 15:11:30 PM
Kan aan de downloads toegevoegd worden?
Indonesia -> Birds Indonesia

Dank,
Hans
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

In de NL zoogdierenlijst van ObsMapp staan maar 3 soorten woelmuizen, de Rosse, de Ondergrondse en de spec.

Kan de Noordse Woelmuis daar aan toegevoegd worden?

Thanx!
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op maart 15, 2017, 14:09:00 PM
In de NL zoogdierenlijst van ObsMapp staan maar 3 soorten woelmuizen, de Rosse, de Ondergrondse en de spec.
Kan de Noordse Woelmuis daar aan toegevoegd worden?

FAQ: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2017, 14:10:07 PM
Citaat van: nhdejong op maart 15, 2017, 14:09:00 PM
In de NL zoogdierenlijst van ObsMapp staan maar 3 soorten woelmuizen, de Rosse, de Ondergrondse en de spec.
Kan de Noordse Woelmuis daar aan toegevoegd worden?

FAQ: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895

?? maar daar kan ik geen topic toevoegen?
Of doe ik iets fout?

Smiles,
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op maart 15, 2017, 15:01:07 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2017, 14:10:07 PM
Citaat van: nhdejong op maart 15, 2017, 14:09:00 PM
In de NL zoogdierenlijst van ObsMapp staan maar 3 soorten woelmuizen, de Rosse, de Ondergrondse en de spec.
Kan de Noordse Woelmuis daar aan toegevoegd worden?

FAQ: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895

?? maar daar kan ik geen topic toevoegen?
Of doe ik iets fout?

Smiles,
Klaas

Het antwoord staat in dit topic beschreven Klaas!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Hoi Alex,
Dan begrijp ik het toch niet helemaal, want er staan diverse antwoorden op die pagina, maar ik heb de betreffende soortgroep, in dit geval Zoogdieren NL, wel degelijk gedownload. Vanavond zelfs nog een extra keer om zeker te weten dat ik de laatste versie heb. Het is ook niet zo dat ik zeldzame soorten er niet tussen heb staan, want de Ondergrondse Woelmuis, voorwaar ook een zeldzaam beestje, kan ik wel selecteren.
Sorry dat ik kennelijk zo digi-lectisch ben...

Smiles,
Klaas

Alex Kwak

Download de soortgroep voor alle zekerheid nog een keer, en zet bij de soorgroepinstellingen alles op maximaal. Dan staan ze er echt tussen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

De noordse woelmuis is een ondersoort, die optie moet voor 'Zoogdieren'  wel aan staan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2017, 07:41:19 AM
De noordse woelmuis is een ondersoort, die optie moet voor 'Zoogdieren'  wel aan staan.

Ah, dat was het! Ik heb dat ooit voor vogels wel aangezet, maar wist niet dat dat per soortgroep ook nog moest. Bovendien wist ik niet dat de Noordse Woelmuis een ondersoort is. Tsja, vogelaars die zich met andere soortgroepen gaan bemoeien...

Maar het is inmiddels gelukt en het werkt. Dank voor het ophelderen!
Smiles,
Klaas

Tim Asbreuk

Dag Alex,
Ik heb weer een uitdaging voor je bedacht  ;D. Is het mogelijk een obsmapp speech widget te maken? Dan kun je direct vanaf je "bureaublad" (heeft dat eigenlijk een naam bij smartphones?) invoeren.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

Citaat van: nhdejong op maart 16, 2017, 15:21:11 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2017, 07:41:19 AM
De noordse woelmuis is een ondersoort, die optie moet voor 'Zoogdieren'  wel aan staan.

Ah, dat was het! Ik heb dat ooit voor vogels wel aangezet, maar wist niet dat dat per soortgroep ook nog moest. Bovendien wist ik niet dat de Noordse Woelmuis een ondersoort is. Tsja, vogelaars die zich met andere soortgroepen gaan bemoeien...

Maar het is inmiddels gelukt en het werkt. Dank voor het ophelderen!
Smiles,
Klaas

Sterker nog het is een ondersoort die alleen in Nederland voorkomt.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Citaat van: Tim Asbreuk op maart 22, 2017, 19:55:16 PM
Ik heb weer een uitdaging voor je bedacht  ;D. Is het mogelijk een obsmapp speech widget te maken? Dan kun je direct vanaf je "bureaublad" (heeft dat eigenlijk een naam bij smartphones?) invoeren.

ObsMapp gewoon instellen dat 'ie meteen naar het Speech-scherm gaat...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Citaat van: Tim Asbreuk op maart 22, 2017, 19:56:23 PM
Citaat van: nhdejong op maart 16, 2017, 15:21:11 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2017, 07:41:19 AM
De noordse woelmuis is een ondersoort, die optie moet voor 'Zoogdieren'  wel aan staan.

Ah, dat was het! Ik heb dat ooit voor vogels wel aangezet, maar wist niet dat dat per soortgroep ook nog moest. Bovendien wist ik niet dat de Noordse Woelmuis een ondersoort is. Tsja, vogelaars die zich met andere soortgroepen gaan bemoeien...

Maar het is inmiddels gelukt en het werkt. Dank voor het ophelderen!
Smiles,
Klaas

Sterker nog het is een ondersoort die alleen in Nederland voorkomt.

Da's niet waar, Noordse woelmuis is een soort met een veel groter verspreidingsgebied, alleen die ondersoort arenicola komt alleen in NL voor.
Het is wel vreemd en mogelijk echt een uitzondering dat in W.nl alleen die ondersoort van Noordse woelmuis actief/beschikbaar is, terwijl in vergelijkbare gevallen gewoon (uitsluitend) het taxon op soortniveau beschikbaar is, bijv. Grote Vuurvlinder (uitsluitend ondersoort batava in NL). Offtopic, maar daarnaast heb je nog de gevallen bij de vogels waarbij de reguliere ondersoort niet op dat niveau beschikbaar is in W.nl, slechts de zeldzamere ondersoorten, bijv. Zwarte Roodstaart (gibraltariensis), terwijl dat bij bijv. Aalscholver (sinensis) wel zo is... Niet bepaald eenduidig geregeld dus.
Marijn Prins

Hans Verdaat

Mag het gedrag 'overvliegend' als 2e in de gedraglijst voor vogels??
Deze is veel gebruikt en nu moet je iedere keer veel scrollen om overvliegend te selecteren.

Adult in broedbiotoop mag best wat lager staan lijkt me.

1. Ter plaatse
2. Overvliegend
3. Foeragerend
4. Roepend
5. Baltsend / zingend
6. etc. etc.



SlechtValk

#1225
Citaat van: Hans Verdaat op maart 29, 2017, 11:02:50 AM
Mag het gedrag 'overvliegend' als 2e in de gedraglijst voor vogels??
Deze is veel gebruikt en nu moet je iedere keer veel scrollen om overvliegend te selecteren.

Adult in broedbiotoop mag best wat lager staan lijkt me.

1. Ter plaatse
2. Overvliegend
3. Foeragerend
4. Roepend
5. Baltsend / zingend
6. etc. etc.

Jagend mag ook wel wat hoger...
Ik geef toe dat ik soms wel eens vertik om het gedrag aan te passen naar Jagend of Overvliegend, puur omdat het zo'n rotend scrollen is, waarbij in de tussentijd twee nieuwe waarnemingen ingevoerd kunnen worden...

En in het kader van out-of-the-box denken... misschien is het hele menu wel op een effectievere manier weer te geven... ik denk aan de mogelijkheid om met icoontjes te werken (EDIT: bijv. in een raster zoals op de homepagina, misschien passen er zelfs nog wel meer dan 12 op)... moeilijk met zo'n lange lijst en sommige gedragingen laten zich ook moeilijk in graphics vangen... maar een heel eind kom je wel en er is vast een oplossing te vinden voor de rest...

Tevens zijn sommige combinaties erg geschikt voor een submenustructuur... bijv. als "overvliegend" geselecteerd is, meteen de opties voor een richting te geven (waardoor die dus niet meer afzonderlijk vermeld hoeven worden)... en er kan best veel onder "dood" geschaard worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 29, 2017, 13:32:23 PM
Citaat van: Hans Verdaat op maart 29, 2017, 11:02:50 AM
Mag het gedrag 'overvliegend' als 2e in de gedraglijst voor vogels??
Deze is veel gebruikt en nu moet je iedere keer veel scrollen om overvliegend te selecteren.

Adult in broedbiotoop mag best wat lager staan lijkt me.

1. Ter plaatse
2. Overvliegend
3. Foeragerend
4. Roepend
5. Baltsend / zingend
6. etc. etc.

Jagend mag ook wel wat hoger...
Ik geef toe dat ik soms wel eens vertik om het gedrag aan te passen naar Jagend of Overvliegend, puur omdat het zo'n rotend scrollen is, waarbij in de tussentijd twee nieuwe waarnemingen ingevoerd kunnen worden...

En in het kader van out-of-the-box denken... misschien is het hele menu wel op een effectievere manier weer te geven... ik denk aan de mogelijkheid om met icoontjes te werken (EDIT: bijv. in een raster zoals op de homepagina, misschien passen er zelfs nog wel meer dan 12 op)... moeilijk met zo'n lange lijst en sommige gedragingen laten zich ook moeilijk in graphics vangen... maar een heel eind kom je wel en er is vast een oplossing te vinden voor de rest...

Tevens zijn sommige combinaties erg geschikt voor een submenustructuur... bijv. als "overvliegend" geselecteerd is, meteen de opties voor een richting te geven (waardoor die dus niet meer afzonderlijk vermeld hoeven worden)... en er kan best veel onder "dood" geschaard worden...

Vanaf versie 7.10 kan je de soortenvolgorde op Laatstgekozen zetten, en dan wordt daarbij ook de activiteit en kleed op laatstgekozen gesorteerd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Inspreken mensen, dan heb je geen last van rijtjes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2017, 16:14:24 PM
Vanaf versie 7.10 kan je de soortenvolgorde op Laatstgekozen zetten, en dan wordt daarbij ook de activiteit en kleed op laatstgekozen gesorteerd.

Leuke optie maar kan dat niet gespitst? Keuze om soortenvolgorde en/of activiteit en kleed op laatstgekozen te sorteren.
Mijn soortenvolgorde hou ik graag op alfabetisch maar activiteit en kleed op laatstgekozen is heel handig.

En nee, inspreken is niet overal handiger... er zijn veel plekken op deze wereld waar geen mobiel internet ontvangst is  B)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0