Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Hoi Alex,
Het valt mij op dat steeds meer mensen via voice de waarnemingen vastleggen in obsmapp. Erg leuk!

Nog wel 2 opmerkingen/ideeën:
-Als ik waarnemingen met voice invoer merk ik dat de microfoon wel eens erg lang open blijft staan en dat uiteindelijk de ingevoerde tekst wel correct door de speechengine herkend wordt. Dit is vooral als je in een rumoerige omgeving bent. (harde wind of radio aan in de auto).
Ik heb afgelopen jaar voice-orderpicking geïmplementeerd op mijn werk en in de voicedialoog hebben wij voor een snellere herkenning vastgelegd dat alle velden met een variabele lengte afgesloten moeten worden door "Okee" . Als we dat niet deden bleef de microfoon te lang openstaan en dat werkt erg vertragend voor de orderpickers. Bij velden waar bijv altijd 2 cijfers herkend moeten worden of alleen JA / NEE is toegestaan is dit niet nodig.
Is zoiets ook in obsmapp mogelijk? Het kan het invoeren denk ik drastisch versnellen.

- Een andere opties om voice te versnellen en de herkennig te verbeteren is de keuzelijst van hetgeen herkend moet worden te verkleinen. Wij hebben de lijst met woorden die herkend moeten worden geminimaliseerd. (in de basis alleen cijfers en JA- NEE  + nog enkele systeemcommando's voor geluid harder/zachter etc.) Dus voor obsmapp zou dit betekenen lijsten maken van alleen de soorten, aantallen en gedrag etc. en de herkenning alleen hieruit te laten kiezen. Hiermee voorkom je dat met bij "tjiftjaf" --> "gist jas" oid krijgt. Deze lijsten zijn voor zover ik kan zien al allemaal aanwezig in obsmapp.

Wellicht kan je hier iets mee.


 
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op januari 04, 2017, 12:49:46 PM
Is zoiets ook in obsmapp mogelijk? Het kan het invoeren denk ik drastisch versnellen.

Ik stuur je straks even een mailtje!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer

dat klinkt heel goed!
denk dat ik dan veel meer spraak zou gebruiken!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

fluitenier

Citaat van: fluitenier op januari 03, 2017, 14:17:10 PM
Is het in ObsMapp mogelijk om punttellingen in te voeren? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Wat ik nu doe: ik stel op mijn telefoon een timer in die aftelt van 5 minuten naar nul. Gedurende die 5 minuten voer ik in ObsMapp alle vogels in die ik opmerk. Thuis, op waarnemingen.be, maak ik daarvan een streeplijst (met beginuur, einduur, radius).

Sinds ik de voorbije weken meerdere transecttellingen heb ingevoerd met ObsMapp, vind ik bovenstaande werkwijze echter enigszins omslachtig (dat zegt vooral veel over de transecten in ObsMapp: super!  :duim:

Ik had het "geniale" idee om een transect te starten en vervolgens 5 minuten ter plekke te blijven staan, maar dat blijkt niet te werken   :rolleye:

Ik heb het nogmaals geprobeerd: ter plekke blijven staan terwijl het transect "loopt" werkt wel degelijk. Een track wordt er niet gemaakt (en daardoor dacht ik eerder dat het mislukt was), maar een transect wel. Bedankt voor de aanwijzingen!

2 vragen:
- is het een goed idee om op die manier punttellingen te registreren?

- ik mag dan wel stil blijven staan, maar door het verspringen van het gps-signaal krijg ik toch nooit een transect van 1 meter (wel 10 meter, 30 meter en 1 keer zelfs 200 meter, ...). Dat heb ik bij gelopen transecten nog niet meegemaakt. De perfectionist in mij is daar ook maar matig tevreden mee ;)  Zou je willen overwegen om punttellingen toe te voegen aan ObsMapp?

  • start track
  • start transect
  • start punttelling (bijvoorbeeld met de keuze tussen een punttelling met vije duur (tot wanneer je op het rode bolletje duwt) of een telling met vaste duur (5 minuten, 10 minuten, ...))
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Alex Kwak

Citaat van: fluitenier op januari 05, 2017, 13:19:51 PM
Zou je willen overwegen om punttellingen toe te voegen aan ObsMapp?

  • start track
  • start transect
  • start punttelling (bijvoorbeeld met de keuze tussen een punttelling met vije duur (tot wanneer je op het rode bolletje duwt) of een telling met vaste duur (5 minuten, 10 minuten, ...))

Jazeker, staat op de todo-lijst  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fluitenier

Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2017, 08:05:45 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
7.6.7
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Johan op den Dries

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2017, 16:15:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2017, 08:05:45 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
7.6.7
Alex bedoeld de androidversie van je telefoon zelf. Dit kan je vinden door te gaan naar het instellingenmenu>toestelinfo >softwareversie.
Johan op den Dries
Sneek

wim veraghtert

Beste Alex,

Ik merk dat in Obsmapp 7.6.7 er onder 'Geavanceerde instellingen' er nu een optie is 'Pas tijd aan voor nachtvlinders' (Zet tijd 's nachts op 23:00) en die staat standaard aangevinkt!

Kan deze optie weer ongedaan gemaakt worden? Er is daarover een discussie geweest op het adminforum en de conclusie onder admins was dat we juist NIET de tijd gingen verzetten. Deze optie is dus een achteruitgang ipv een vooruitgang, ik weet niet waarom die is ingevoerd.

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

marcel123

#1179
Citaat van: Rutger Barendse op december 03, 2016, 10:40:39 AM
Tof dat er vaak nieuwe versies van Obsmapp komen, maar kan het zo gemaakt worden dat je persoonlijke instellingen dezelfde blijven?

Citaat van: wim veraghtert op januari 09, 2017, 14:12:20 PM
die staat standaard aangevinkt!
:duim:  Ik wilde er niet over beginnen maar ben het wel met je eens. Het lijkt me niet handig om die default aan te zetten. Voor de rest verwijs ik naar de discussie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=363903.msg1984272#msg1984272

hiskodevries

CiteerVoor de rest verwijs ik naar de discussie
dat is vrij zinloos want niet bereikbaar voor de gewone sterveling
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op januari 09, 2017, 14:12:20 PM
Er is daarover een discussie geweest op het adminforum en de conclusie onder admins was dat we juist NIET de tijd gingen verzetten. Deze optie is dus een achteruitgang ipv een vooruitgang, ik weet niet waarom die is ingevoerd.

Tsja, ik kan niet anticiperen op iets waar ik geen weet van heb. Bij mijn beste weten is het gebruikelijk om nachtvlinderwaarnemingen op 23:00 te zetten, en daar is ook om gevraagd om dat in ObsMapp in te bouwen. Was zo handig voor de admins ivm het goedkeuren....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wim veraghtert

Daar wil ik wel even op ingaan. Die optie was aanvankelijk de vraag van 1 (jawel, één) admin. Na een discussie daarover in het admin-forum, waaraan diverse admins deelnamen, is besloten om geen aanpassing te vragen. Er zijn ivm dit probleem andere oplossingen bedacht, waar we de waarnemers niet mee hoeven lastig te vallen. Zo wordt nu ook het ingevoerde uur bij een waarneming mee geëxporteerd als die waarneming vanuit w.nl doorstroomt naar een externe databank.
Maar die waarnemingstijd automatisch veranderen, dat is echt een brug te ver. Liefst van al deze optie er weer helemaal uitzwieren. Of, in het slechtste geval, standaard uitvinken.

Ik vind het overigens om van mijn stoel te vallen dat ik als nachtvlinderadmin zo'n ingrijpende verandering toevallig moet ontdekken.

Mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op januari 09, 2017, 16:46:10 PM
Daar wil ik wel even op ingaan. Die optie was aanvankelijk de vraag van 1 (jawel, één) admin. Na een discussie daarover in het admin-forum, waaraan diverse admins deelnamen, is besloten om geen aanpassing te vragen. Er zijn ivm dit probleem andere oplossingen bedacht, waar we de waarnemers niet mee hoeven lastig te vallen. Zo wordt nu ook het ingevoerde uur bij een waarneming mee geëxporteerd als die waarneming vanuit w.nl doorstroomt naar een externe databank.
Maar die waarnemingstijd automatisch veranderen, dat is echt een brug te ver. Liefst van al deze optie er weer helemaal uitzwieren. Of, in het slechtste geval, standaard uitvinken.

Ik vind het overigens om van mijn stoel te vallen dat ik als nachtvlinderadmin zo'n ingrijpende verandering toevallig moet ontdekken.

Mvg
Wim

Pinned topic bij Nachtvlinders, http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=30410.0

CiteerDoorgaans is het verstandig, dat wanneer u een nachtvlinder vangt na 00.00 uur, dat u deze op de datum van de avond daarvoor invoert.
Wetenschappelijk gezien wordt het namelijk gezien dat de vondst gedaan is (voorbeeld) "in de nacht van 14 juli".

Begrijp mijn verwarring...  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wim veraghtert

De auteur van dat pinned topic was inderdaad de vrager. Ik begrijp je verwarring. Maar ik ben het niet eens met zijn vraag. Dit is een oude afspraak die dateert uit lang vervlogen tijden. Manieren om nachtvlinders waar te nemen zijn veranderd, manieren om waarnemingen te registreren ook.
Om het met de woorden van een andere admin te zeggen: dit ruikt naar naar data-vervalsing.
Stel: ik wil bijv. graag weten wanneer de Grote beer bij de lamp verschijnt: vroeg in de nacht of laat in de nacht?  De nachtwaarnemingen van waarneming.nl of w.be worden nutteloos om die vraag te beantwoorden.
Vandaar de no-go voor het standaard aanvinken van die optie.

Dank bij voorbaat

mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op januari 09, 2017, 16:56:06 PM
De auteur van dat pinned topic was inderdaad de vrager. Ik begrijp je verwarring. Maar ik ben het niet eens met zijn vraag. Dit is een oude afspraak die dateert uit lang vervlogen tijden. Manieren om nachtvlinders waar te nemen zijn veranderd, manieren om waarnemingen te registreren ook.
Om het met de woorden van een andere admin te zeggen: dit ruikt naar naar data-vervalsing.
Stel: ik wil bijv. graag weten wanneer de Grote beer bij de lamp verschijnt: vroeg in de nacht of laat in de nacht?  De nachtwaarnemingen van waarneming.nl of w.be worden nutteloos om die vraag te beantwoorden.
Vandaar de no-go voor het standaard aanvinken van die optie.

Dank bij voorbaat

mvg

Kan je me per PM een linkje sturen naar de discussie?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wim veraghtert

admin nachtvlinders waarnemingen.be

Melchior van Tweel

Citaat van: Johan op den Dries op januari 06, 2017, 17:40:41 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2017, 16:15:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2017, 08:05:45 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
7.6.7
Alex bedoeld de androidversie van je telefoon zelf. Dit kan je vinden door te gaan naar het instellingenmenu>toestelinfo >softwareversie.
Ach ja, gewoon niet goed gelezen...  Androidversie 5.1.1
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Borst

Citaat van: wim veraghtert op januari 09, 2017, 16:46:10 PM
Ik vind het overigens om van mijn stoel te vallen dat ik als nachtvlinderadmin zo'n ingrijpende verandering toevallig moet ontdekken.

Mvg
Wim

Wim is het misschien dan ook een idee om dat pinned topic aan te passen of om het op een andere manier naar de gebruikers te communiceren? Want ik vind het persoonlijk ook wat vreemd dat ik hier moet lezen dat ik niet meer elke keer de tijd hoef terug te zetten bij mijn waarnemingen. Tot op heden pas ik namelijk al mijn waarnemingen aan (zet de tijd op 23:59 van de avond dat ik begon). Niet omdat ik dat leuk vind  ;) (vond het altijd al redelijk dom omdat je zo een belangrijk gegeven kwijt raakt + ik kan je vertellen dat het ontzettend tijdrovend is), maar omdat het zo gevraagd werd (soms zelfs met commentaar bij je waarneming). Dus ik weet/wist niet beter dan dat je je waarneming zo moest invoeren, zeker omdat wij als "gewone" gebruikers die discussie niet hebben meegekregen. Als voorbeeld hier nog een redelijk recent topic hierover: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=363903.msg1983679#msg1983679

Nu lees ik het toevallig hier, omdat ik hier nog wel eens rondneus. Maar er zijn denk ik nog een hoop andere waarnemers, die ook niet beter weten dan dat je je tijd aan moet passen maar die dit topic niet lezen.

wim veraghtert

Intussen is de discussie op het adminforum nog wat voortgezet.

Ik denk dat we als compromis aan Alex kunnen vragen om de bestaande functie te behouden, maar er bij een volgende update van Obsmapp voor te zorgen dat deze optie niet standaard staat aangevinkt. Nederlandse waarnemers die er dan toch gebruik van willen maken, kunnen het alsnog aanzetten (en het programmeerwerk van Alex is dus ook niet nutteloos geweest).

Ik zal Tymo voorstellen om het Pinned topic dan ook aan te passen.

Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op januari 19, 2017, 12:44:19 PM
Ik denk dat we als compromis aan Alex kunnen vragen om de bestaande functie te behouden, maar er bij een volgende update van Obsmapp voor te zorgen dat deze optie niet standaard staat aangevinkt. Nederlandse waarnemers die er dan toch gebruik van willen maken, kunnen het alsnog aanzetten (en het programmeerwerk van Alex is dus ook niet nutteloos geweest).

Je bedoelt die optie die in de meest recente versie van ObsMapp op speciaal verzoek is verwijderd?  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 10, 2017, 16:06:32 PM
Citaat van: Johan op den Dries op januari 06, 2017, 17:40:41 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2017, 16:15:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2017, 08:05:45 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
7.6.7
Alex bedoeld de androidversie van je telefoon zelf. Dit kan je vinden door te gaan naar het instellingenmenu>toestelinfo >softwareversie.
Ach ja, gewoon niet goed gelezen...  Androidversie 5.1.1
Alex?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 20, 2017, 12:36:19 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 10, 2017, 16:06:32 PM
Citaat van: Johan op den Dries op januari 06, 2017, 17:40:41 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 06, 2017, 16:15:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 03, 2017, 08:05:45 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
7.6.7
Alex bedoeld de androidversie van je telefoon zelf. Dit kan je vinden door te gaan naar het instellingenmenu>toestelinfo >softwareversie.
Ach ja, gewoon niet goed gelezen...  Androidversie 5.1.1
Alex?

Sorry! Ik stuur je zsm een e-mail om het op te lossen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido Berger

Als ik een foto toe wil voegen bij mijn waarneming kan ik nu alleen de grootte wijzigen. Ik zou graag ook de verhouding kunnen kiezen (1;1, 4:3 e.d), in- en uitzoomen, draaien. Evt. ook iets oplichten of verscherpen.
Dat kan ik wel in mijn galerij doen, maar dan 'verlies' ik de tijd en locatie van de originele foto en krijg ik de tijd en locatie van mijn bewerking. Mijn tefeloon is S5 neo.
Is dit een realistische wens ...?

Mvg. Guido Berger

Alex Kwak

Citaat van: Guido Berger op januari 31, 2017, 21:02:02 PM
Als ik een foto toe wil voegen bij mijn waarneming kan ik nu alleen de grootte wijzigen. Ik zou graag ook de verhouding kunnen kiezen (1;1, 4:3 e.d), in- en uitzoomen, draaien. Evt. ook iets oplichten of verscherpen.
Dat kan ik wel in mijn galerij doen, maar dan 'verlies' ik de tijd en locatie van de originele foto en krijg ik de tijd en locatie van mijn bewerking. Mijn tefeloon is S5 neo.
Is dit een realistische wens ...?

Mvg. Guido Berger

Nee, want als dit vanuit ObsMapp zou kunnen zou daar uiteindelijk dezelfde tool voor gebuikt worden als je nu doet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

Krijg bij de Download -> Soorten -> Antarctica de lijsten niet meer te kiezen in ObsMapp

Kan er verder naast Birds Antarctica ook een lijst Mammals Antarctica gemaakt worden?
graag op basis van:
https://antarctica.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0&g=2

bedankt, Hans

hiskodevries

#1196
op basis van https://antarctica.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0&g=2 gaat niet lukken. Grote delen vallen buiten het werelddeel antarcica
vogels en zoogdieren zijn aanwezig voor het werelddeel Antarctica
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Ik hoop niet dat iemand het spaans benauwd krijgt, denkend aan de belasting op de servers, die deze wens zou kunnen opleveren... al zou ik me ook best kunnen voorstellen dat ik daar veel te moeilijk over denk en dat het heel simpel te realiseren zou kunnen zijn...

Ik zou het erg leuk vinden (en ik denk dat ik niet de enige zou zijn) als de "omgeving"-functie van ObsMapp niet alleen op zeldzaamheid ingesteld kan worden, maar ook een soort van kruising kan vormen met de twitcher lijst... Met andere woorden, dat de "omgeving"-functie daarmee dus veel persoonlijker zou worden en zo ingesteld zou kunnen worden dat hij alleen soorten laat zien die voor de specifieke gebruiker nieuwe soorten zouden zijn voor de levenslijst, (eeuwige) jaarlijst, (eeuwige) maandlijst en/of (eeuwige)weeklijst.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wespenbuizerd

#1198
Bij het invoeren van waarnemingen kan worden gekozen tussen spraak-invoer en manuele invoer. Bij manuele invoer bestaat de mogelijkheid om de locatie te wijzigen via een kaartje.

Vroeger kon die mogelijkheid eenmaal de app geopend, behouden blijven gedurende een hele sessie, nadat bovenaan op een wereldbol was geklikt, als ik mij goed herinner, en dit tot de app weer was gesloten. Dat was heel handig en hinderde de waarnemers niet die de locatie van een waarneming niet wensen te wijzigen. Dat was de snelste wijze van invoeren en meteen ook de meest nauwkeurige, althans wat de locatie betreft, wat toch één van de doelstellingen van waarneming.nl, waarnemingen.be, enz. is

Dan is vorige herfst besloten  de wereldbol bovenaan te verwijderen. Als je van een waarneming de locatie wenste te wijzigen diende je eerst bovenaan op de ster te klikken en dan op het desbetreffende icoontje te klikken, onder ' aantal ', om de locatie te wijzigen. Maar per sessie moest je telkens weer op het desbetreffende icoontje klikken per waarneming om de locatie via het kaartje te kunnen wijzigen, wat voorheen niet het geval was. Dat zorgde voor wie inventariseert, voor een duidelijke vertraging, terwijl andere gebruikers er niets bij winnen, denk ik.

Met de laatste versie 7.8 dien je wanneer je van een waarneming de locatie wenst te wijzigen, eerst naar beneden te scrollen en dan op het desbetreffende icoontje te klikken om  de locatie te wijzigen. Die operatie dient telkens weer te worden herhaald per waarneming waarvan je de locatie wenst te wijzigen.

Zou het niet kunnen de mogelijkheid in te bouwen om wanneer de gebruiker een optie heeft aangevinkt in de (locatie ?) -instellingen, ik denk bijvoorbeeld in de geavanceerde persoonlijke instellingen, naar het voorbeeld van ' gebruik BMP ',  hij telkens weer per waarneming de locatie eenvoudig kan wijzigen, zonder telkens per waarneming op het desbetreffende icoontje te hoeven klikken na op het scherm naar beneden te hebben gescrold, tot hij die optie weer uitvinkt in de instellingen, dus ook na het sluiten van de app ?

Ik stel de vraag ook omdat ik vaststel dat een toenemend aantal ObsMapp-gebruikers niet meer de moeite neemt om de locatie van hun waarneming te wijzigen, zodanig zelfs dat je als buitenstaander niet eens meer weet waar bijvoorbeeld de vogels zaten die een waarnemer heeft gezien, maar wel waar de waarnemer stond.

Dirk
Dirk

hiskodevries

Dirk, de afgelopen 2 maanden is van ruim 70.000 waarnemingen de lokatie via de kaart aangepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0