Bij het invoeren van waarnemingen kan worden gekozen tussen spraak-invoer en manuele invoer. Bij manuele invoer bestaat de mogelijkheid om de locatie te wijzigen via een kaartje.
Vroeger kon die mogelijkheid eenmaal de app geopend, behouden blijven gedurende een hele sessie, nadat bovenaan op een wereldbol was geklikt, als ik mij goed herinner, en dit tot de app weer was gesloten. Dat was heel handig en hinderde de waarnemers niet die de locatie van een waarneming niet wensen te wijzigen. Dat was de snelste wijze van invoeren en meteen ook de meest nauwkeurige, althans wat de locatie betreft, wat toch één van de doelstellingen van waarneming.nl, waarnemingen.be, enz. is
Dan is vorige herfst besloten de wereldbol bovenaan te verwijderen. Als je van een waarneming de locatie wenste te wijzigen diende je eerst bovenaan op de ster te klikken en dan op het desbetreffende icoontje te klikken, onder ' aantal ', om de locatie te wijzigen. Maar per sessie moest je telkens weer op het desbetreffende icoontje klikken per waarneming om de locatie via het kaartje te kunnen wijzigen, wat voorheen niet het geval was. Dat zorgde voor wie inventariseert, voor een duidelijke vertraging, terwijl andere gebruikers er niets bij winnen, denk ik.
Met de laatste versie 7.8 dien je wanneer je van een waarneming de locatie wenst te wijzigen, eerst naar beneden te scrollen en dan op het desbetreffende icoontje te klikken om de locatie te wijzigen. Die operatie dient telkens weer te worden herhaald per waarneming waarvan je de locatie wenst te wijzigen.
Zou het niet kunnen de mogelijkheid in te bouwen om wanneer de gebruiker een optie heeft aangevinkt in de (locatie ?) -instellingen, ik denk bijvoorbeeld in de geavanceerde persoonlijke instellingen, naar het voorbeeld van ' gebruik BMP ', hij telkens weer per waarneming de locatie eenvoudig kan wijzigen, zonder telkens per waarneming op het desbetreffende icoontje te hoeven klikken na op het scherm naar beneden te hebben gescrold, tot hij die optie weer uitvinkt in de instellingen, dus ook na het sluiten van de app ?
Ik stel de vraag ook omdat ik vaststel dat een toenemend aantal ObsMapp-gebruikers niet meer de moeite neemt om de locatie van hun waarneming te wijzigen, zodanig zelfs dat je als buitenstaander niet eens meer weet waar bijvoorbeeld de vogels zaten die een waarnemer heeft gezien, maar wel waar de waarnemer stond.
Dirk