Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op november 29, 2016, 19:47:56 PM
2. Het lijkt mij handig om te kunnen zoeken op waarnemingen die nog op onzeker staan. Afgelopen 2 weken op vakantie gehad en redelijk veel waarnemingen ingevoerd. Als je soms waarnemingen tijdelijk als onzeker invoert ons de soort nog eens te controleren is het lastig om die waarneming snel terug te vinden. Het meest handig lijkt mij om de zoekfunctie zo te maken dat je door te zoeken op "?" alle waarnemingen krijgt te zien die op onzeker staan.

In de eerstvolgende update  :lol:

Citaat van: Maarten Hotting op november 29, 2016, 19:47:56 PM
PS. Alex, ik heb in mijn vakantie enkele rapporten verstuurt omdat Obsmapp crashte, heb je die ontvangen of zijn die door de slechte internet-verbinding niet doorgekomen?

Dat weet ik niet aangezien dit soort meldingen anoniem zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Tof dat er vaak nieuwe versies van Obsmapp komen, maar kan het zo gemaakt worden dat je persoonlijke instellingen dezelfde blijven?

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op december 03, 2016, 10:40:39 AM
Tof dat er vaak nieuwe versies van Obsmapp komen, maar kan het zo gemaakt worden dat je persoonlijke instellingen dezelfde blijven?

Dat is ook zo, maar jij hebt andere ervaringen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ja, zojuist de nieuwste versie en ik moet opnieuw de menu's in. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk al een generatie Obsmapp achterliep. Laatste keer een update in het voorjaar geïnstalleerd.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op december 03, 2016, 11:55:30 AM
Ja, zojuist de nieuwste versie en ik moet opnieuw de menu's in. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk al een generatie Obsmapp achterliep. Laatste keer een update in het voorjaar geïnstalleerd.

Bij de overgang van 6.x naar 7.x moet je inderdaad de soorten opnieuw downloaden. De eerste keer in jaaaaaaaren....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

Mooi die nieuwe 7.6 update  :duim: :duim:

- kan Antarctica toegevoegd worden in de lijst van landen onder Download -> Soort
En kan die lijst bestaan uit de soorten gezien in deze http://antarctica.observation.org + http://observation.org/gebied/info/33011
Dit omdat nagenoeg iedereen vanuit Urshuaia vertrekt :-)

- jammer dat in het Waarnemingen Overzicht de +1 knop niet meer terug is gekomen.
 

hiskodevries

Antarctica is als land en continentlijst aanwezig. maar volgens mij mist obsmapp daarvan de grenzen en wordt die daarom niet in het rijtje landen getoond ?
Alex ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op december 04, 2016, 16:39:44 PM
Antarctica is als land en continentlijst aanwezig. maar volgens mij mist obsmapp daarvan de grenzen en wordt die daarom niet in het rijtje landen getoond ?
Alex ?

Klopt, Antartica is geen land.... Ik zal 'm toevoegen in de eerstvolgende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op december 04, 2016, 15:55:41 PM
- jammer dat in het Waarnemingen Overzicht de +1 knop niet meer terug is gekomen.

Jawel hoor, moet je wel even in de instellingen aanzetten: ObsMapp -> Instellingen -> Menu geavanceerd -> Toon plus een bij overzicht
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op december 04, 2016, 16:44:55 PM
Citaat van: hiskodevries op december 04, 2016, 16:39:44 PM
Antarctica is als land en continentlijst aanwezig. maar volgens mij mist obsmapp daarvan de grenzen en wordt die daarom niet in het rijtje landen getoond ?
Alex ?

Klopt, Antartica is geen land.... Ik zal 'm toevoegen in de eerstvolgende update.
jawel https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-1
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2016, 09:30:14 AM
Citaat van: Johan op den Dries op november 05, 2016, 17:27:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:48:16 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:

En als je nu eens zelf de locatie kan aangeven op bijv. een kaart ipv de gpslocatie? Dan kan je zelf verder dan 15km "kijken" en zo je trip voorbereiden.

Geniaal!  :duim:  :blink:
en het is al weer ingebouwd in de nieuwste versie! Top hoor! Hier ga ik veel gebruik van maken.
Johan op den Dries
Sneek

SlechtValk

Citaat van: Johan op den Dries op december 06, 2016, 20:09:25 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2016, 09:30:14 AM
Citaat van: Johan op den Dries op november 05, 2016, 17:27:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:48:16 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:

En als je nu eens zelf de locatie kan aangeven op bijv. een kaart ipv de gpslocatie? Dan kan je zelf verder dan 15km "kijken" en zo je trip voorbereiden.

Geniaal!  :duim:  :blink:
en het is al weer ingebouwd in de nieuwste versie! Top hoor! Hier ga ik veel gebruik van maken.

Ik snap dat het oprekken van dit gebied al heel snel heel veel meer resources kost aangezien toename van de oppervlakte exponentieel is. Zeker voor algemene soorten wordt het dan natuurlijk al snel onwerkbaar.
Zelf een locatie kiezen is denk ik al een zet in de goede richting. Echter weet ik dat veel mensen (in mijn omgeving) deze "in de omgeving"-functie gebruiken om te bepalen waar ze heen gaan... vroeger konden ze in een grote(re) straal kijken wat er in de omgeving zat en a.d.h. daarvan bepalen waar ze heen fietste om te gaan vogelen... de mogelijkheid om zelf locatie te kiezen biedt hiervoor geen alternatief.

Is het misschien een idee om de maximale straal aan te passen aan de ingestelde zeldzaamheid? Bijvoorbeeld 15km bij alle algemene soorten, 25km bij vrij algemeen, 50km bij zeldzaam en 100km bij zeer zeldzaam? (aantallen uit de duim gezogen, moeten natuurlijk aan de mogelijkheden van de servers aangepast worden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Sjaak Schilperoort

Citaat van: SlechtValk op december 12, 2016, 21:26:58 PM
Ik snap dat het oprekken van dit gebied al heel snel heel veel meer resources kost aangezien toename van de oppervlakte exponentieel is.
Zo erg is het nu ook weer niet, de toename is slechts kwadratisch.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op december 12, 2016, 21:26:58 PM
Is het misschien een idee om...

Nee, nogmaals, de servers trekken dat niet. En ehh, 100km, dat is gewoon de hoofdpagina van wn.nl  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan op den Dries

is het ook mogelijk dat je bij het intypen van bijv. Ree deze gelijk bovenaan krijgt in je soortenlijst? Dus wanneer de score van het ingetypte woord voor 100% overeenkomt met een soortnaam?  Of dat je door na REE een spatie te gebruiken deze soort bovenaan krijgt?
Nu moet ik door heel veel andere soorten als ik een verzamelgroep heb met meerdere soortgroepen.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op december 29, 2016, 21:24:39 PM
is het ook mogelijk dat je bij het intypen van bijv. Ree deze gelijk bovenaan krijgt in je soortenlijst? Dus wanneer de score van het ingetypte woord voor 100% overeenkomt met een soortnaam?  Of dat je door na REE een spatie te gebruiken deze soort bovenaan krijgt?
Nu moet ik door heel veel andere soorten als ik een verzamelgroep heb met meerdere soortgroepen.

Toevallig ben ik bezig hervoor iets heel leuks te maken, maar tot die tijd kan je "ree." intypen, dus met een punt achter de naam.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op december 29, 2016, 22:28:26 PM
Citaat van: Johan op den Dries op december 29, 2016, 21:24:39 PM
is het ook mogelijk dat je bij het intypen van bijv. Ree deze gelijk bovenaan krijgt in je soortenlijst? Dus wanneer de score van het ingetypte woord voor 100% overeenkomt met een soortnaam?  Of dat je door na REE een spatie te gebruiken deze soort bovenaan krijgt?
Nu moet ik door heel veel andere soorten als ik een verzamelgroep heb met meerdere soortgroepen.

Toevallig ben ik bezig hervoor iets heel leuks te maken, maar tot die tijd kan je "ree." intypen, dus met een punt achter de naam.
Thnx! Ik ga het proberen en ik ben benieuwd wat je bedacht hebt hiervoor
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op december 29, 2016, 23:07:21 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 29, 2016, 22:28:26 PM
Citaat van: Johan op den Dries op december 29, 2016, 21:24:39 PM
is het ook mogelijk dat je bij het intypen van bijv. Ree deze gelijk bovenaan krijgt in je soortenlijst? Dus wanneer de score van het ingetypte woord voor 100% overeenkomt met een soortnaam?  Of dat je door na REE een spatie te gebruiken deze soort bovenaan krijgt?
Nu moet ik door heel veel andere soorten als ik een verzamelgroep heb met meerdere soortgroepen.

Toevallig ben ik bezig hervoor iets heel leuks te maken, maar tot die tijd kan je "ree." intypen, dus met een punt achter de naam.
Thnx! Ik ga het proberen en ik ben benieuwd wat je bedacht hebt hiervoor

Een nieuwe volgorde:
1) alles wat begint met wat je ingetypt hebt
2) alles wat datgene dat je ingetypt hebt als heel woord bevat
3) de rest

Dan vind je 'berk' dus wél terwijl er alleen een ruwe en zachte berk bestaat...  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Het is nog net iets anders geworden:
1) alles dat begint met het hele woord dat je ingetypt hebt
2) alles wat datgene dat je ingetypt hebt als heel woord bevat
3) alles wat begint met wat je ingetypt hebt
4) alles wat de ingetypte tekst bevat
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Nog een voorbeeld:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op januari 02, 2017, 19:28:30 PM
Het is nog net iets anders geworden:
1) alles dat begint met het hele woord dat je ingetypt hebt
2) alles wat datgene dat je ingetypt hebt als heel woord bevat
3) alles wat begint met wat je ingetypt hebt
4) alles wat de ingetypte tekst bevat

:duim: Lijkt me een goede oplossing!
Johan op den Dries
Sneek

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marijn

Citaat van: Alex Kwak op januari 02, 2017, 19:28:30 PM
Het is nog net iets anders geworden:
1) alles dat begint met het hele woord dat je ingetypt hebt
2) alles wat datgene dat je ingetypt hebt als heel woord bevat
3) alles wat begint met wat je ingetypt hebt
4) alles wat de ingetypte tekst bevat

Klasse Alex, dit zijn echt de betere verbeteringen!  :duim:
Marijn Prins

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 02, 2017, 22:02:00 PM
Hallo Alex,
Is het al mogelijk om kaarten en soortinfo op de sd kaart te zetten?

Welke Android-versie gebruik je Melchior?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fluitenier

Is het in ObsMapp mogelijk om punttellingen in te voeren? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Wat ik nu doe: ik stel op mijn telefoon een timer in die aftelt van 5 minuten naar nul. Gedurende die 5 minuten voer ik in ObsMapp alle vogels in die ik opmerk. Thuis, op waarnemingen.be, maak ik daarvan een streeplijst (met beginuur, einduur, radius).

Sinds ik de voorbije weken meerdere transecttellingen heb ingevoerd met ObsMapp, vind ik bovenstaande werkwijze echter enigszins omslachtig (dat zegt vooral veel over de transecten in ObsMapp: super!  :duim:

Ik had het "geniale" idee om een transect te starten en vervolgens 5 minuten ter plekke te blijven staan, maar dat blijkt niet te werken   :rolleye:
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Alex Kwak

Citaat van: fluitenier op januari 03, 2017, 14:17:10 PM
Ik had het "geniale" idee om een transect te starten en vervolgens 5 minuten ter plekke te blijven staan, maar dat blijkt niet te werken   :rolleye:

Ik neem aan dat dat niet werkt omdat je dan geen transect/traject hebt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

technisch zou een transect met 1 punt wel mogen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fluitenier

Er is, als je blijft staan, geen track, maar bij nader inzien inderdaad wel degelijk een transect! Ik ging er van uit dat het mislukt was, maar het zou misschien wel kunnen werken? Ik zal het vandaag waarschijnlijk niet meer kunnen testen, misschien morgen. Alvast bedankt!
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!