Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

ik heb een spraakinvoerwens :
als je in obsmapp voor spraakinvoer kiest , moet je even op de grote microfoon tappen. dan kun je gaan kletsen.
als je klaar bent met kletsen wordt de waarneming opgeslagen. als je gelijk weer even wilt bijpraten met obsmapp moet je weer op de microfoon tappen.
wat irritant denk je dan, laat dat lekker aan staan als ik dat wil, dan kan ik gewoon gezellig blijven kletsen met obsmapp zonder vervelende gesprekspauzes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 01, 2016, 13:41:58 PM
ik heb een spraakinvoerwens :
als je in obsmapp voor spraakinvoer kiest , moet je even op de grote microfoon tappen. dan kun je gaan kletsen.
als je klaar bent met kletsen wordt de waarneming opgeslagen. als je gelijk weer even wilt bijpraten met obsmapp moet je weer op de microfoon tappen.
wat irritant denk je dan, laat dat lekker aan staan als ik dat wil, dan kan ik gewoon gezellig blijven kletsen met obsmapp zonder vervelende gesprekspauzes

Is technisch niet mogelijk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerIs technisch niet mogelijk
we hebben het over android toch?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

#1113
Ik maak gretig gebruik van de optie de soortenlijsten tweetalig te tonen (Eng. of Ned. + Latijn). De WP (vogels) doe ik in Ned./Lat., daarbuiten in Eng./Lat. Maar ik probeer mijn eigen meertaligheid te vergroten -> Ik wil graag ook wat opsteken van de Nederlandse namen buiten de WP en van de Engelse namen binnen de WP. Is het technisch erg moeilijk te maken om ervoor te kunnen kiezen dat je een soortenoverzicht in 3 talen kunt zien/invoeren?
Als je bijvoorbeeld zowel de Nederlandse als de Engelse landenlijst van Gambia hebt gedownload je de namen dus in 3 talen weergegeven krijgt.

Voorbeeld:

Tureluur
Common Redshank
Tringa totanus

(Ik moet me eigenlijk diep schamen maar geef het gewoon eerlijk toe: ik kwam er bijvoorbeeld na 5 (van de 8 ) x Gambia pas achter dat de Green Sandpiper daar hetzelfde is als ons Witgatje hier...  :-\ )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 05, 2016, 09:31:58 AM
Ik maak gretig gebruik van de optie de soortenlijsten tweetalig te tonen (Eng. of Ned. + Latijn). De WP (vogels) doe ik in Ned./Lat., daarbuiten in Eng./Lat. Maar ik probeer mijn eigen meertaligheid te vergroten -> Ik wil graag ook wat opsteken van de Nederlandse namen buiten de WP en van de Engelse namen binnen de WP. Is het technisch erg moeilijk te maken om ervoor te kunnen kiezen dat je een soortenoverzicht in 3 talen kunt zien/invoeren?
Als je bijvoorbeeld zowel de Nederlandse als de Engelse landenlijst van Gambia hebt gedownload je de namen dus in 3 talen weergegeven krijgt.

Voorbeeld:

Tureluur
Common Redshank
Tringa totanus

Dat is helaas niet (eenvoudig) te doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 09:36:26 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 05, 2016, 09:31:58 AM
Ik maak gretig gebruik van de optie de soortenlijsten tweetalig te tonen (Eng. of Ned. + Latijn). De WP (vogels) doe ik in Ned./Lat., daarbuiten in Eng./Lat. Maar ik probeer mijn eigen meertaligheid te vergroten -> Ik wil graag ook wat opsteken van de Nederlandse namen buiten de WP en van de Engelse namen binnen de WP. Is het technisch erg moeilijk te maken om ervoor te kunnen kiezen dat je een soortenoverzicht in 3 talen kunt zien/invoeren?
Als je bijvoorbeeld zowel de Nederlandse als de Engelse landenlijst van Gambia hebt gedownload je de namen dus in 3 talen weergegeven krijgt.

Voorbeeld:

Tureluur
Common Redshank
Tringa totanus

Dat is helaas niet (eenvoudig) te doen.

Da's jammer maar helaas (doe geen moeite alleen voor mij).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 05, 2016, 09:39:52 AM
Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 09:36:26 AM
Dat is helaas niet (eenvoudig) te doen.

Da's jammer maar helaas (doe geen moeite alleen voor mij).

Ik zou het zelf ook leuk vinden. Het duurde bijvoorbeeld bij mij ook een tijdje voordat ik door had dat de Rose-ringed parakeet 'gewoon' de Halsbandparkiet was  :-\
Maar het is echt heel veel werk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 09:45:36 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 05, 2016, 09:39:52 AM
Citaat van: Alex Kwak op september 05, 2016, 09:36:26 AM
Dat is helaas niet (eenvoudig) te doen.

Da's jammer maar helaas (doe geen moeite alleen voor mij).

Ik zou het zelf ook leuk vinden. Het duurde bijvoorbeeld bij mij ook een tijdje voordat ik door had dat de Rose-ringed parakeet 'gewoon' de Halsbandparkiet was  :-\
Maar het is echt heel veel werk.

Dan zit er eigenlijk maar één ding op -> nog harder mijn best doen op de Latijnse namen...  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Is het mogelijk dat er een soort knop komt om ObsMapp te updaten? Of dat het automatisch gaat bij een nieuwe versie?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 11, 2016, 17:47:46 PM
Is het mogelijk dat er een soort knop komt om ObsMapp te updaten? Of dat het automatisch gaat bij een nieuwe versie?

Dat ligt aan jouw instellingen van Google Play
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 11, 2016, 17:51:04 PM
Citaat van: OlivierO op september 11, 2016, 17:47:46 PM
Is het mogelijk dat er een soort knop komt om ObsMapp te updaten? Of dat het automatisch gaat bij een nieuwe versie?

Dat ligt aan jouw instellingen van Google Play

Ah! Dat zoek ik even uit!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

#1121
Afgelopen maandag heb ik me op Texel kostelijk geamuseerd met de omgevingsfunctie van ObsMapp. Maar het eiland is 23 km lang en de maximale afstand van de omgevingsfunctie is slechts 15 km waardoor je alles wat zich helemaal beneden afspeelt mist als je boven in de kaap zit. Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km? (En lijkt me voor thuis ook leuker: Rijnstrangen en Millingerwaard vallen net buiten de huidige max. radius terwijl zich daar een hoop leuks afspeelt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Hans Verdaat


ObsMapp registreert nu de tijd van de telefoon (?? of de GPS tijd ??) bij de waarneming.
Is het mogelijk dat ook de tijdzone metadata opgeslagen wordt?

Bij het reconstrueren van enkele zeldzame walvis waarnemingen, die door verschillende waarnemers gezien zijn, bleken er verschillen de tijden te zitten. Oorzaak ligt waarschijnlijk in welke tijdzone de telefoon heeft aangehouden. Dit voorbeeld ging om een Plancius tocht die door 3 tijdzones ging...
Daarnaast is er bij 'foto met gps info' soms ook weer een andere tijd.
Als naast de tijd ook de 'ingestelde tijdzone' opgeslagen wordt dan is achteraf beter na te gaan of meerdere waarnemingen echt op hetzelfde moment gedaan zijn.

Kan dit?
Groet, Hans



Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:48:16 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:

En als je nu eens zelf de locatie kan aangeven op bijv. een kaart ipv de gpslocatie? Dan kan je zelf verder dan 15km "kijken" en zo je trip voorbereiden.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op november 05, 2016, 17:27:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:48:16 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:

En als je nu eens zelf de locatie kan aangeven op bijv. een kaart ipv de gpslocatie? Dan kan je zelf verder dan 15km "kijken" en zo je trip voorbereiden.

Is een goed idee, zetten we op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan op den Dries op november 05, 2016, 17:27:56 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:48:16 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2016, 17:46:26 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2016, 17:42:39 PM
Is het niet mogelijk om die afstand wat op te rekken (naar bijvoorbeeld 25 of 30 km?

Ja, dat is niet mogelijk  ;)
25km , dat is zo'n 80km2!! Dat trekken de servers niet.

Met 20 ben ik ook niet ongelukkig!  :blink:

En als je nu eens zelf de locatie kan aangeven op bijv. een kaart ipv de gpslocatie? Dan kan je zelf verder dan 15km "kijken" en zo je trip voorbereiden.

Geniaal!  :duim:  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

marcel123

#1131
1. Waarnemingen->Oude Waarnemingen->Waarnemingen terugzetten neemt niet de transecten mee.
2. Misschien is het handig om een transect een naam te kunnen geven/wijzigen zodat je het weer terug kan vinden.
bijvoorbeeld rood1 t/m rood6 en geel1  t/m geel6
https://goo.gl/photos/ueEDCNVYAEitjyeM8

Alex Kwak

Citaat van: optilete op november 15, 2016, 09:47:59 AM
1. Waarnemingen->Oude Waarnemingen->Waarnemingen terugzetten neemt niet de transecten mee.
2. Misschien is het handig om een transect een naam te kunnen geven/wijzigen zodat je het weer terug kan vinden.

1) 'Waarneming terugzetten' is ene laatste redmiddel bij kleine rampen. Daarbij hoort het terugzetten van een transect niet.
2) Is wel een idee, maar zal door tijdgebrek niet op korte termijn gebeuren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joost nijskens

Als je de locatie van een waarneming in ObsMapp op de kaart wilt aangeven, moet eerst de GPS-locatie van je toestel bekend zijn. Dit kan wat onhandig zijn als je waarnemingen bijvoorbeeld achteraf wilt invoeren, wanneer je niet meteen GPS-bereik hebt of wanneer je toestel nog aan het zoeken is. Is het mogelijk om de kaart direct beschikbaar te maken, evt aan de hand van de laatst bekende locatie?
Groeten,
Joost Nijskens

Alex Kwak

Citaat van: joost nijskens op november 16, 2016, 13:11:31 PM
Als je de locatie van een waarneming in ObsMapp op de kaart wilt aangeven, moet eerst de GPS-locatie van je toestel bekend zijn. Dit kan wat onhandig zijn als je waarnemingen bijvoorbeeld achteraf wilt invoeren, wanneer je niet meteen GPS-bereik hebt of wanneer je toestel nog aan het zoeken is. Is het mogelijk om de kaart direct beschikbaar te maken, evt aan de hand van de laatst bekende locatie?

Dat staat op de todo-lijst om op zeer korte termijn (lees: deze maand nog) opgepakt te worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat


Kan een lijst voor New Zealand Birds aan de Landenlijst toegevoegd worden?  B)

Bart van Hoogstraten

Is het mogelijk om aan de andere landenlijsten dan alleen de Nederlandse multimedia te koppelen?  :blink: ( <- heel lief gezicht).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op november 24, 2016, 21:50:32 PM

Kan een lijst voor New Zealand Birds aan de Landenlijst toegevoegd worden?  B)

Hisko is door familieomstandigheden even uit de running, dus je zal even geduld moeten hebben.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Twee kleine wensen:
1. Als de "plus een" functie aanstaat verdwijnt soms het laatste stukje van een soortnaam achter de knop (zie voorbeeld in bijlage).
Meestal is aan de hand van het zichtbare stuk van de soortnaam wel te bedenken welke soort het is, maar als een waarneming op onzeker staat verdwijnt het vraagteken ook achter de knop en dat is nog wel eens lastig.
2. Het lijkt mij handig om te kunnen zoeken op waarnemingen die nog op onzeker staan. Afgelopen 2 weken op vakantie gehad en redelijk veel waarnemingen ingevoerd. Als je soms waarnemingen tijdelijk als onzeker invoert ons de soort nog eens te controleren is het lastig om die waarneming snel terug te vinden. Het meest handig lijkt mij om de zoekfunctie zo te maken dat je door te zoeken op "?" alle waarnemingen krijgt te zien die op onzeker staan.

PS. Alex, ik heb in mijn vakantie enkele rapporten verstuurt omdat Obsmapp crashte, heb je die ontvangen of zijn die door de slechte internet-verbinding niet doorgekomen?
Groet,
Maarten