Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo!
Is het misschien mogelijk om aan de soortlijst dagvlinders de mogelijkheid toe te voegen : dagvlinder onbekend. ?
Vooral met rupsen is een soort soms lastig op naam te brengen.
Als ik nu een rups vind dan plaats ik dit onder macronachtvlinder onbekend, soms blijkt het dan een dagvlinder te zijn.
En het lijkt me ook discriminatie, Macronachtvlinder onbekend wel, Dagvlinder onbekend niet. Maar dat ter zijde.
vr gr rudi.
Ps het laatste jaar geen enkel probleem gehad met de app.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

KoenVerhoogt

Die optie is er toch al Rudi? Ik heb in Obbsmap gewoon 'Dagvlinder onbekend (Rhopalocera)'

Deze soort:
http://waarneming.nl/soort/info/26627
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Alex Kwak

Misschien de verzamelsoort niet aangezet bij de dagvlinders en wel bij de nachtvlinders? Dat is pas discriminatie!  ;D ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Ik weet het niet hoe het zit...
Nu heb ik even gekeken en de dagvlinder onbekend staat er inderdaad bij.
Dat was al een lang gekoesterde wens, gelukkig is het nu ( al langer ) mogelijk.
Ik heb nog versie 6.6.6,
Maar huiskat... die kan ik niet invoeren,
is dat geen discriminatie?
vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Douwe van der Ploeg

Even exoten etc. aanzetten bij de zoogdieren ;)
Douwe van der Ploeg

Gert Van Heghe

Ik gebruik ObsMapp versie 7.1.3, en heb 2 wensen voor het scherm waar je een foto kunt bijsnijden:
1. Een optie voor 'vierkant bijsnijden' (Mag voor mij zelfs de default zijn)
2. Een waarschuwing als de grootste zijde kleiner wordt dan 800 pixels.

Wellicht zou het zelfs handigst zijn als de initiële uitsnij-selectie een vierkant is van 800x800, dat je kunt vergroten door aan een hoek te slepen, maar dat dan wel vierkant blijft (als de optie 'vierkant' geselecteerd staat).
Dat zou ik een fantastische verbetering vinden :-)

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 08, 2016, 10:47:58 AM
Ik gebruik ObsMapp versie 7.1.3, en heb 2 wensen voor het scherm waar je een foto kunt bijsnijden:
1. Een optie voor 'vierkant bijsnijden' (Mag voor mij zelfs de default zijn)
2. Een waarschuwing als de grootste zijde kleiner wordt dan 800 pixels.

Wellicht zou het zelfs handigst zijn als de initiële uitsnij-selectie een vierkant is van 800x800, dat je kunt vergroten door aan een hoek te slepen, maar dat dan wel vierkant blijft (als de optie 'vierkant' geselecteerd staat).
Dat zou ik een fantastische verbetering vinden :-)

Waarom is een vierkant zo belangrijk?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

Een vierkant van 800x800 is -denk ik- het grootste formaat dat Waarneming[en] aanvaardt voor foto's.
Daarom is dat wat ik systematisch gebruik bij het invoeren op Waarnemingen.be, en dat zou ik graag ook zo blijven doen als ik vaker ObsMapp ga gebruiken.

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 08, 2016, 10:59:33 AM
Een vierkant van 800x800 is -denk ik- het grootste formaat dat Waarneming[en] aanvaardt voor foto's.
Daarom is dat wat ik systematisch gebruik bij het invoeren op Waarnemingen.be, en dat zou ik graag ook zo blijven doen als ik vaker ObsMapp ga gebruiken.

Als je in ObsMapp een rechthoek selecteert met een zijde grote dan 800 pixels, wordt deze automatisch verkleind. Jij kan je dus concentreren op wát je op de foto wilt hebben, ObsMapp doet de rest.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik zag in de app van Floron, gemaakt door René Bult, dat je bij ingave van een soort in het keuzelijstje al ziet welke je al ingegeven hebt middels een vinkje.  Ik had dit een jaar geleden gevraagd en dit is toen zo gemaakt, maar ik probeerde het gisteren pas echt uit. Werkt superhandig!

Ik zou het ook handig vinden in Obsmapp, ondanks dat je nu toch ook niet echt kunt 'strepen' (per km-hok)  in Obsmapp, om zoiets toch te maken.  Per dag of allicht per zelf in geven begin en starttijd / -datum. In ieder geval per sessie tot doorgifte.  Het is niet alleen om te zien wat je al zag (die functie bestaat feitelijk ook al in Obsmapp) maar ook om bij ingave te zien wat er ontbreekt.

Als je in het Nederlands ingeeft zie je bij het intypen van Gewoon  direct welke je van de soorten die daarmee beginnen al zag én welke niet. Wetenschappelijk werkt dat ook; typ Trifo in en je ziet (bij de planten) welke klaver je zag én welke niet...  Als je soorteert op zeldzaamheid (al beschikbare functie) komen de algemene bovenaan te staan.

Ik ben voor.


Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 08, 2016, 15:47:26 PM
Ik zag in de app van Floron, gemaakt door René Bult, dat je bij ingave van een soort in het keuzelijstje al ziet welke je al ingegeven hebt middels een vinkje.  Ik had dit een jaar geleden gevraagd en dit is toen zo gemaakt, maar ik probeerde het gisteren pas echt uit. Werkt superhandig!

Ik zou het ook handig vinden in Obsmapp, ondanks dat je nu toch ook niet echt kunt 'strepen' (per km-hok)  in Obsmapp, om zoiets toch te maken.  Per dag of allicht per zelf in geven begin en starttijd / -datum. In ieder geval per sessie tot doorgifte.  Het is niet alleen om te zien wat je al zag (die functie bestaat feitelijk ook al in Obsmapp) maar ook om bij ingave te zien wat er ontbreekt.

Als je in het Nederlands ingeeft zie je bij het intypen van Gewoon  direct welke je van de soorten die daarmee beginnen al zag én welke niet. Wetenschappelijk werkt dat ook; typ Trifo in en je ziet (bij de planten) welke klaver je zag én welke niet...  Als je soorteert op zeldzaamheid (al beschikbare functie) komen de algemene bovenaan te staan.

Ik ben voor.

Hallo Rutger,

Als je sorteert op 'laatst gebruikt', zie je de recente soorten al bovenaan staan. En je kan op de momenten dat je dat wilt die lijst resetten.
Dat is toch min of meer dat wat je wilt?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Gert Van Heghe

Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2016, 11:02:09 AM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 08, 2016, 10:59:33 AM
Een vierkant van 800x800 is -denk ik- het grootste formaat dat Waarneming[en] aanvaardt voor foto's.
Daarom is dat wat ik systematisch gebruik bij het invoeren op Waarnemingen.be, en dat zou ik graag ook zo blijven doen als ik vaker ObsMapp ga gebruiken.

Als je in ObsMapp een rechthoek selecteert met een zijde grote dan 800 pixels, wordt deze automatisch verkleind. Jij kan je dus concentreren op wát je op de foto wilt hebben, ObsMapp doet de rest.

Hallo Alex,

Het is inderdaad erg handig dat ObsMapp de foto automatisch verkleint indien nodig.
En ik denk dat er nog verder voordeel te behalen valt met één enkele (eenvoudige?) wijziging: een default selectie van 800 x 800 pixels.

Dat spaart de gebruiker 4 schuif-acties bij een heel groot aandeel van de foto's, namelijk al deze waar het onderwerp kleiner is dan 800 pixels op de foto. En bij gebruik van een smartphone (zonder optische zoom) is dat wel heel vaak het geval.

Is het onderwerp toch groter, dan blijft het gewoon mogelijk om de selectie in 4 richtingen te vergroten zoals gewenst. Op dat moment weet de gebruiker dat ObsMapp de foto automatisch zal verkleinen.

Wil de gebruiker de foto toch kleiner uitsnijden, dat kan.

Past het onderwerp qua grootte in het gegeven 800x800 venster, dan volstaat het om dat laatste misschien even wat te verschuiven, en klaar. Op dat moment weet de gebruiker dat de uitsnede ongewijzigd, in originele resolutie wordt opgeslagen bij de waarneming.

Hopelijk is zo'n aanpassing toch wel het overwegen waard?

Gert

fkdeboer

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 09, 2016, 13:45:16 PM
En ik denk dat er nog verder voordeel te behalen valt met één enkele (eenvoudige?) wijziging: een default selectie van 800 x 800 pixels.
Gert

ik zou niet willen dat de default een vierkant is.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

marcel123

#1094
Citaat van: fkdeboer op augustus 09, 2016, 14:15:13 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 09, 2016, 13:45:16 PM
En ik denk dat er nog verder voordeel te behalen valt met één enkele (eenvoudige?) wijziging: een default selectie van 800 x 800 pixels.
Gert

ik zou niet willen dat de default een vierkant is.
ik wel en heb het al eens eerder voorgesteld. Als je een default kiest, kies dan de meest logische, zoals Gert al aangeeft: het maximale formaat waarbij alleen gecropped wordt en niet verkleind.

fkdeboer

ja precies, en de meest logische default voor een foto is 4x3.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Gert Van Heghe

Citaat van: fkdeboer op augustus 09, 2016, 14:58:31 PM
ja precies, en de meest logische default voor een foto is 4x3.

Dat vind ik wat kort door de bocht.
Akkoord, een compactje werkt in 4x3. Maar een DSLR doet 3x2. En een smartphone wordt tegenwoordig wat scheef bekeken als ie niet in 16x9 fotografeert...

Anderzijds spreken we hier niet over zomaar een foto, maar over een foto op Waarneming.nl. Die mag maximaal 800x800 zijn, wat niet zo heel veel is, dus lijkt het mij logisch om die ruimte volledig te benutten.

fkdeboer

dat is inderdaad precies wat ik bedoel te zeggen.
Om zomaar te roepen dat vierkant de meest logische vorm is, is ook kort door de bocht. Maximale hoogte en/of breedte is 800px, ik (persoonlijk) vind 4x3 vaak het mooist, dus maak er 800x600px van, wat (toevallig?) ook in de foto-overzichten van waarneming.nl de standaard is.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

HPM

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 09, 2016, 15:26:18 PM
...
Anderzijds spreken we hier niet over zomaar een foto, maar over een foto op Waarneming.nl. Die mag maximaal 800x800 zijn, wat niet zo heel veel is, dus lijkt het mij logisch om die ruimte volledig te benutten.

Ik zou niet weten waarom je altijd het maximum zou moeten gebruiken van wat mogelijk is. Bovendien is 800 al meer dan mijn scherm hoog is.
Ik begrijp ook niet waarom je automatisch bijsnijden zou willen (en bijsnijden moet als je naar vierkant wil), want dan weet je nooit of er op het eindproduct wel staat wat er op moet staan.
Herman van der Meer

Gert Van Heghe

Citaat van: HPM op augustus 09, 2016, 18:52:32 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 09, 2016, 15:26:18 PM
...
Anderzijds spreken we hier niet over zomaar een foto, maar over een foto op Waarneming.nl. Die mag maximaal 800x800 zijn, wat niet zo heel veel is, dus lijkt het mij logisch om die ruimte volledig te benutten.

Ik zou niet weten waarom je altijd het maximum zou moeten gebruiken van wat mogelijk is. Bovendien is 800 al meer dan mijn scherm hoog is.
Ik begrijp ook niet waarom je automatisch bijsnijden zou willen (en bijsnijden moet als je naar vierkant wil), want dan weet je nooit of er op het eindproduct wel staat wat er op moet staan.

Beste Herman,

Wees gerust, van _automatisch_ bijsnijden is geen sprake.
En met 800 bedoel ik het aantal pixels in de uitgesneden foto, niet het aantal pixels op het scherm.

Ik verduidelijk mijn voorstel:

In de huidige versie van ObsMapp werkt het uitsnijden van een foto zo dat de gebruiker die niets aan de selectie wijzigt, een rechthoekige foto bekomt.
Mijn wens is dat de gebruiker die niets aan de selectie wijzigt, een foto van precies 800x800 bekomt.
Verder verandert er helemaal niets aan de werkwijze. De gebruiker kan nog altijd de selectie vergroten, verkleinen, verschuiven zoals voorheen.

Mvg,
Gert

j.simons

Alex
wens 1: als ik mijn gps heb uitstaan, en ik start obsmapp (direct naar invoer) dan blijft hij wachten op locatie fix.
Kun je na verloop van tijd een melding geven dat de fix niet wordt gevonden? Nu blijf ik vaak te vergeefs wachten op iets dat toch niet gaat komen.

wens 2: ik wil tijdens mijn vakantie niet dat men kan zien ahv mijn waarnemingen dat ik weg ben.
Daarvoor zijn twee methodes:
-geen waarnemingen uploaden, maar dan staat alles alleen op je telefoon en dat is dan een risico.
-embargo gebruiken, maar dit heeft een vaste (instelbare) termijn. Je wil ook niet bij elke waarneming de embargo datum aanpassen. Door de relatieve termijn worden de laatste waarnemingen pas laat weer zichtbaar. Terwijl ze eigenlijk na terugkomst allemaal meteen weer zichtbaar mogen zijn.
Is er iets te verzinnen waarbij je steeds wel je waarnemingen kunt uploaden maar dat deze allemaal op een ingestelde datum weer zichtbaar worden?

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 22, 2016, 11:04:46 AM
Alex
wens 1: als ik mijn gps heb uitstaan, en ik start obsmapp (direct naar invoer) dan blijft hij wachten op locatie fix.
Kun je na verloop van tijd een melding geven dat de fix niet wordt gevonden? Nu blijf ik vaak te vergeefs wachten op iets dat toch niet gaat komen.

Nee, want ObsMapp kan niet weten of er al dan niet een fix gaat komen (je loopt nét het gebouw uit enz enz.)
Verder kan je terwijl ObsMapp een locatie aan het zoeken is bijvoor de vaste locatie kiezen.

Citaat van: j.simons op augustus 22, 2016, 11:04:46 AM
wens 2: ik wil tijdens mijn vakantie niet dat men kan zien ahv mijn waarnemingen dat ik weg ben.
Daarvoor zijn twee methodes:
-geen waarnemingen uploaden, maar dan staat alles alleen op je telefoon en dat is dan een risico.
-embargo gebruiken, maar dit heeft een vaste (instelbare) termijn. Je wil ook niet bij elke waarneming de embargo datum aanpassen. Door de relatieve termijn worden de laatste waarnemingen pas laat weer zichtbaar. Terwijl ze eigenlijk na terugkomst allemaal meteen weer zichtbaar mogen zijn.
Is er iets te verzinnen waarbij je steeds wel je waarnemingen kunt uploaden maar dat deze allemaal op een ingestelde datum weer zichtbaar worden?

Je noemt zelf al de 'oplossing': embargo. Zet die op een maand en je bent al een heel eind. Anderzijds maakt ObsMapp zelf ook regelmatig backup's, dus als er al iets heel erg mis zou gaan tijdens de vakantie kan je altijd nog nog de waarnemingen terughalen. Alleen als het hele toestel verloren gaat heb je inderdaad een probleem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex
mbt wens 1
in het verleden werd een dergelijke melding wel gegeven. (hele oude versie)
het hoeft ook niet erg snel te zijn, maar soms zet ik obsmapp aan (in de auto bijvoorbeeld) en dan wil ik steeds wat ik zie invoeren.
op dat moment is het onduidelijk of er geen fix komt omdat de positie nog niet bepaald kan worden of omdat dat komt omdat de locatie niet aanstaat.

mbt wens 2
met embargo geld altijd de vaste termijn.
ik zou dan willen dat embargo zo in te stellen is dat het steeds op de datum na mijn vakantie afloopt.
ongeacht of ik de waarneming aan het begin of aan het eind van die vakantie invoer.
de opslag is op de app prima geregeld. Maar bij verlies of diefstal voordat je geupload hebt, ben je al je waarnemingen kwijt.

groeten Joost

hiskodevries

Joost bedoeld een flexibel embargo b.v. van 12 -30 augustus
op 12 augustus 18 dagen embargo
op 13 augustus 17 dagen embargo
etc
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Een detail: jaar wordt volgens mij niet in meervoud geschreven bij de uitdrukking "3 jaar".
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

CiteerZoiets:

Alex
Dat maakt het mogelijk, super.
ik vermoed dat het in een van de komende versies beschikbaar komt..

groeten joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 23, 2016, 20:43:56 PM
ik vermoed dat het in een van de komende versies beschikbaar komt..

Dat vermoed je goed: de eerstvolgende  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

#1109
Zou het een grote moeite zijn om in de instellingen een optie toe te voegen, zoiets als "Foto-uitsnede optimaal" ?

Het effect van dit te selecteren zou alsvolgt zijn:
Bij het toevoegen van een foto is de initiële selectie vierkant, en wel zo dat de gebruiker die niets aan de selectie wijzigt, een foto van precies 800x800 bekomt.

Is dit mogelijk?
Hartelijk dank,
Gert