Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

 
Citaat van: Alex Kwak op mei 02, 2015, 21:42:39 PM
Citaat van: Rutger Barendse op mei 02, 2015, 20:58:48 PM
Ik liep in Duitsland met een Duits boekje met alleen plantennamen in het Duits rond en vroeg me toen af of ik bij het invoeren niet (tijdelijk) kon wisselen naar soortkeuze in de Duitse taal. Die mogelijkheid is er nu niet.

Ik wens de mogelijkheid in het menu van het scherm 'selecteer soort'. Je kunt het aantal beschikbare talen allicht beperken tot de grotere talen (in Europa..).

Je kan eenvoudug de betreffende lijst downloaden in het Duits. Dan krijg je bijvoorbeeld een Plant Nederlands én een Planten Duits in je lijst te staan
:duim:  Dat is perfect!   Ga ik direct doen.

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Ik heb de vernieuwde functie voor "Omgeving" nu een tijdje gebruikt, maar ondanks dat het verbeterd is heb ik nog wensen.

De functie opent nog steeds met "Vogels, vrij algemeen". Nu gebruik ik die nooit, dus steeds ben ik voor niets aan het wachten.
Als ik daarna de Soortenlijst aanpas (bv op Paddenstoelen) wordt gelijk de nieuwe download gemaakt, maar die is (welke soortgroep dan ook) ingesteld op "Zeer zeldzaam". Dat wilde ik natuurlijk ook weer niet, dus moet ik de "Instellingen" aanpassen op bv "Vrij algemeen", waarna voor de derde keer een download gemaakt wordt. Als ik daarna bv de Vliegen wil checken, gaat de download meteen beginnen, maar krijg ik dus weer de "Zeer zeldzame". Kan dat niet anders? Ik kan 2 opties bedenken:

1) Bij de "Soortgroep-instellingen" komt een extra menu-mogelijkheid (bv onder "Sorteer soortgroepenlijst) waarbij je bij elke soortgroep desgewenst de "Instellingen voor omgeving" kan opgeven (dus naast zeldzaamheid, ook maximale afstand en zo). En ook met welke soortgroep de optie "Omgeving" moet openen! Als de gebruiker dit niet instelt zou de default kunnen zijn zoals het nu ook al werkt.

2) Op het moment dat je op "Omgeving" klikt in 2 vervolgschermen eerst opgeven welke soortgroep en welke Instellingen gebruikt moeten worden.

Ik hoop op de eerste optie  ;)

Groetjes,
Jan-Jaap Spaargaren


Jan-Jaap Spaargaren

Ik heb nog een bug bij ObsMapp:
Het komt geregeld voor dat ik ObsMapp afsluit en dat de app meteen weer (ongewild) opent! Soms gebeurt dit niet, maar vaak wel. Geen idee waaraan dit ligt. Hebben meer mensen dit of alleen ik weer  :-[
Laatst moest ik zelfs 2x achter elkaar afsluiten omdat ObsMapp graag toch verder wilde....

groetjes Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op mei 05, 2015, 17:47:53 PM
Het komt geregeld voor dat ik ObsMapp afsluit en dat de app meteen weer (ongewild) opent! Soms gebeurt dit niet, maar vaak wel. Geen idee waaraan dit ligt. Hebben meer mensen dit of alleen ik weer  :-[

Is helaas een bekend euvel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

Mogelijkheid tot invoeren "Vogel onbekend".

Bij zoogdier kan dit wel mobiel. En via de site ook voor vogel onbekend, bij ObsMapp lukt me dit niet.
Had het nu opgelost door een veelvoorkomende soort in te voeren, en die later na determinatie aan te passen, maar das natuurlijk niet meest ideaal.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 07, 2015, 10:08:01 AM
Mogelijkheid tot invoeren "Vogel onbekend".

Dat kan gewoon door bij de soortgroep Vogels de verzamelsoorten aan te zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

SylvainA

Hello,
Recent user of obsmapp and observation.org, I would have one wishes for the "counting method". I use to often note the minimum number of individuals. For example, I hear 3 robins singing, I know they are probably others (the females for example ...) but without being sure, and so I was usually noting down >=3 before using obsmapp. None of the "counting methods" proposed are really describing this.

So on top of "precise counting" and "approximate counting", I would really like a "minimum" count possibility.

Would that be possible ?

Thanks,
Sylvain

hiskodevries

Sylvia in my opinion this is the same as three exact count.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#939
Citaat van: hiskodevries op juni 09, 2015, 08:21:57 AMals nu te grote foto`s worden geupload via een app worden die verkleind.Een waarschuwing is op zijn plaats als je zulke grote foto`s upload. De kans dat het onderweg stuk loopt wordt wel groter.

Is het mogelijk de foto's door Obsmapp al te laten verkleinen zodat de fotos niet eerst als grote bestanden verzonden worden en later op de server alsnog verkleind worden. Dat scheelt dataverkeer als je een databundel gebruikt.


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=319680.msg1809167#msg1809167

thoma

#940
De ultieme ObsMapp voor mij zou een versie zijn die een soort van Geotagged-Dictafoon functie heeft.

Ik leg het even uit:


  • Je krijgt een knop op je ObsMappscherm die wanneer je hem indrukt begint met opnemen geluid opnemen, druk je opnieuw, dan stopt de opname (Opname-knop zou eventueel kunnen gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de 'volume omlaag'-knop van het toestel, zodat je je scherm niet eens hoeft aan te zetten en zo nog eens veel batterij spaart.
  • Je spreekt een waarnemingen in, ondertussen wordt er aan dit geluidsbestandje een Geotag gehangen door obsmapp
  • Je klikt op 'uploaden', waarna er een link verschijnt in je mailbox die je naar een speciale invoerpagina stuurt op de waarneming-site. Op deze pagina hoor je je eerste waarneming (die reeds een punt op de kaart heeft) terug, je typt vingersvlug de juiste soortnaam in, drukt op enter en hoort meteen al de volgende Geotagged-geluidsopname,...
  • Eens de waarneming is ingevoerd wordt het bijhorende geluidsbestandje van de server gewist om zo overbodige opslagruimte te voorkomen.

Waarom is dit volgens mij zo handig?


  • Een stuk vlotter: Je moet niet telkens wachten tot Google Speech je spraak heeft omgezet naar de meest plausibele soort én het werkt sneller dan wanneer je op het scherm van je smartpone telkens de soort moet gaan intypen
  • Nauwkeuriger: Je voorkomt dat je spraak door de Speech-optie van Obsmapp  verkeerdelijk wordt herkend en dat je perrongeluk een verkeerde soort invoert.
  • Offline:  Je hebt geen internetverbinding nodig; spaart batterij en werkt overal.

Goed idee?

Groetjes,
Thomas

Alex Kwak

Gebruik een app om geluid op te nemen tezamen met een gps-logger. En klaar ben je...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Offline speech-functie lijkt mij handig. Of is dat onmogelijk? Ik heb op mijn tablet alleen wifi via punten in de buurt van huizen met hotspots.

Over die speechfunctie een vraag; Waarom direct opslaan van de waarneming als deze speechfunctie een soort herkent? Daarmee ontstaan makkelijk foute meldingen.

Volgende mogelijkheden

1 Veel vertrouwen op de spraakherkenning en dan ook graag gewoon door kunnen praten en niet steeds op opnieuw opnemen hoeven drukken (of is daar al een trucje voor?). Achteraf kun je evt. herstellen in je waarnemingenoverzicht.
2 Veiligheid inbouwen en bevestiging van de spraakherkenning vragen en daarna op opnemen drukken. Dat werkt wel langzamer en evt. gaat het nut van snel even inspreken verloren.

vincentvuik

Als ik in het veld bij Omgeving > Kaart kijk, zorgt de roze cirkel rond je GPS locatie ervoor dat ik de kaart nauwelijks kan lezen. Door de roze overlay is het contrast op de kaart veel minder. Zeker bij fel zonlicht. Kan de layout van deze cirkel gewijzigd worden, zodat hij niet gevuld is, maar alleen een rand heeft?

bedovertrek

#944
Nog even over de speechfunctie:
Zeer handig, blij dat hier werk van gemaakt is![/size][size=78%] [/size]
Al zijn sommige zaken moelijk voor mij om duidelijk te maken aan het systeem (bij 'zingend' geeft hij consequent 'zingen', ook 'overvliegend' spreek ik meestal blijkbaar niet goed uit, ...).
Misschien moet er op termijn maar eens een fonetische woordenlijst gemaakt worden voor de veelgebruikte termen  ;)
Ik vroeg me verder nog af of het mogelijk was om Obsmapp zo in te stellen dat je meteen op de speechfunctie terechtkomt als je Obsmapp opent.
Voorlopig lijkt me dat niet mogelijk?[/size][size=78%] [/size]
Thijs
Mvg,
Thijs Calu

Alex Kwak

Citaat van: bedovertrek op juni 22, 2015, 12:11:24 PM
Nog even over de speechfunctie:
Zeer handig, blij dat hier werk van gemaakt is![/size][size=78%] [/size]
Al zijn sommige zaken moelijk voor mij om duidelijk te maken aan het systeem (bij 'zingend' geeft hij consequent 'zingen', ook 'overvliegend' spreek ik meestal blijkbaar niet goed uit, ...).
Misschien moet er op termijn maar eens een fonetische woordenlijst gemaakt worden voor de veelgebruikte termen  ;)
Ik vroeg me verder nog af of het mogelijk was om Obsmapp zo in te stellen dat je meteen op de speechfunctie terechtkomt als je Obsmapp opent.
Voorlopig lijkt me dat niet mogelijk?[/size][size=78%] [/size]
Thijs

Meteen op Speech uitkomen klint wel logisch aangezien dat voor 'gewone' invoer ook kan.
Zingend moet je inspreken met een duidelijk T op het eind.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bedovertrek

Mvg,
Thijs Calu

Diemer

Hej Alex,

Zeer handig die ObsMapp speech! Vooral voor mijn project 'Dieren onder de wielen'. Net als 'bedovertrek' zou ik het inderdaad ook handig vinden de speech functie als startscherm in te stellen. Anders is het in de auto toch nog wat (gevaarlijk) prutsen als je obsmapp niet voor je vertrek opgezet hebt.

En een tweede vraag (geen idee of die al gesteld is): momenteel lukt het me niet om foto's die toegevoegd zijn aan een waarneming weer te verwijderen. Zou je daar een optie voor kunnen maken? Bv lang drukken en dan in pop-up optie krijgen om te verwijderen, ofwel 'weg-swipen'.

Groeten,
Diemer

Alex Kwak

Citaat van: Diemer op juni 26, 2015, 12:43:23 PM
Zeer handig die ObsMapp speech! Vooral voor mijn project 'Dieren onder de wielen'. Net als 'bedovertrek' zou ik het inderdaad ook handig vinden de speech functie als startscherm in te stellen. Anders is het in de auto toch nog wat (gevaarlijk) prutsen als je obsmapp niet voor je vertrek opgezet hebt.

Komt in ObsMapp 5.1

Citaat van: Diemer op juni 26, 2015, 12:43:23 PM
En een tweede vraag (geen idee of die al gesteld is): momenteel lukt het me niet om foto's die toegevoegd zijn aan een waarneming weer te verwijderen. Zou je daar een optie voor kunnen maken? Bv lang drukken en dan in pop-up optie krijgen om te verwijderen, ofwel 'weg-swipen'.

Als de foto wordt getoond naar rechts swipen en dan kiezen uit het menu.
Deze functionlaiteit gaat binnenkort 'op de schop'
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 22, 2015, 17:38:30 PM
Citaat van: bedovertrek op juni 22, 2015, 12:11:24 PM
Ik vroeg me verder nog af of het mogelijk was om Obsmapp zo in te stellen dat je meteen op de speechfunctie terechtkomt als je Obsmapp opent.

Meteen op Speech uitkomen klint wel logisch aangezien dat voor 'gewone' invoer ook kan.

Vanaf ObsMapp 5.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op juni 28, 2015, 13:03:16 PM
Sinds de update naar 5.1 wordt men bij opstarten niet meer direct naar het invoerscherm geleid (mijn instelling tot nu to), maar gaat men rechtstreeks naar het hoofdmenu teneinde spraakinvoer mogelijk te maken.

Dan is daar wat fout gegaan. Je zou nog steeds als je dat zo in gesteld had naar het invoerscherm moeten gaan.
Je kan dat eenvoudig weer aanpassen in het instellingenscherm

Citaat van: FrankR op juni 28, 2015, 13:03:16 PM
Is het een idee om, zoals bij Google, het microfoontje in het zoekveld van de soort te tonen in het invoerscherm?

Dat had ik in eerste instantie ook, maar daarvoor in de plaatst is het uitgebreide spraakscherm gekomen. Ik zal eens kijken of die microfoonknop ook op het invierscherm kan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Niet doen Alex. Als je daar geen prijs op stelt wordt je constant met die optie geconfronteerd waar je dan ook nog per ongeluk op kan klikken. Spraak invoer moet een bewuste keuze zijn, zeker gelet op data verbruik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vincentvuik

Citaat van: vincentvuik op juni 18, 2015, 09:39:07 AM
Als ik in het veld bij Omgeving > Kaart kijk, zorgt de roze cirkel rond je GPS locatie ervoor dat ik de kaart nauwelijks kan lezen. Door de roze overlay is het contrast op de kaart veel minder. Zeker bij fel zonlicht. Kan de layout van deze cirkel gewijzigd worden, zodat hij niet gevuld is, maar alleen een rand heeft?

Wordt hier nog op gereageerd door die of gene? Is dit niet herkenbaar?

Alex Kwak

#953
Citaat van: vincentvuik op juli 11, 2015, 10:07:04 AM
Citaat van: vincentvuik op juni 18, 2015, 09:39:07 AM
Als ik in het veld bij Omgeving > Kaart kijk, zorgt de roze cirkel rond je GPS locatie ervoor dat ik de kaart nauwelijks kan lezen. Door de roze overlay is het contrast op de kaart veel minder. Zeker bij fel zonlicht. Kan de layout van deze cirkel gewijzigd worden, zodat hij niet gevuld is, maar alleen een rand heeft?

Wordt hier nog op gereageerd door die of gene? Is dit niet herkenbaar?

Ik zal er naar kijken of de transparantie wat hoger kan.

-edit- Ik schrok er zelf van hoe rood die cirkel is. In de komende versie ziet dat er een stuk beter uit.  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2015, 13:58:17 PM
-edit- Ik schrok er zelf van hoe rood die cirkel is. In de komende versie ziet dat er een stuk beter uit.  :blink:

Zit in ObsMapp 5.2 die zo on-line zal zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Hallo Alex,

Ik ben erg te spreken over de spraakinvoer-functie. Werkt goed alleen sommige soorten pakt ie nog niet zoals 'Gaai' en 'Kauw'. Daarom zou het mooi zijn als er in het menu bij de spraakinvoer een optie zou komen, waarbij je meteen naar tekstinvoer kunt gaan. Werkt net even sneller en lijkt me een kleine aanpassing.






Thijs Fijen

Andere soort inspreken, op bijwerken klikken en soort veranderen. Is nog sneller dan naar het nieuwe scherm gaan ;)
Thijs Fijen

chatman

Citaat van: Thijs Fijen op juli 12, 2015, 18:56:36 PM
Andere soort inspreken, op bijwerken klikken en soort veranderen. Is nog sneller dan naar het nieuwe scherm gaan ;)

Oja, dat kan ook! Bedankt voor de tip!


Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 12, 2015, 18:56:36 PM
Andere soort inspreken, op bijwerken klikken en soort veranderen. Is nog sneller dan naar het nieuwe scherm gaan ;)

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: chatman op juli 12, 2015, 18:45:49 PM
Hallo Alex,

Ik ben erg te spreken over de spraakinvoer-functie. Werkt goed alleen sommige soorten pakt ie nog niet zoals 'Gaai' en 'Kauw'. Daarom zou het mooi zijn als er in het menu bij de spraakinvoer een optie zou komen, waarbij je meteen naar tekstinvoer kunt gaan. Werkt net even sneller en lijkt me een kleine aanpassing.

Je moet bij sommige soorten ook even oefenen op de uitspraak. "Gaai" moet je niet met teveel a's uitspreken (bijna "gài") en "Kauw" juist wel ("Kaauw")
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/