Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Het zou voor planten handig zijn als het vinkje voor escape in het eerste scherm komt, maar ik vermoed dat hier geen plaats voor is.

Voor planten zijn de standaarditems 'verwilderd', 'aangevoerd', 'aangeplant' en 'ingezaaid' equivalenten (liever; verduidelijkingen) voor escape-ja en als je 1 van die items aangeeft zou er wat mij betreft ook automatisch een vinkje bij escape mogen komen. Als ik voor mij persoonlijk spreek zou ik dan ook altijd die items gebruiken en nooit meer escape aanvinken. Blijf ik ook veel meer alleen in het eerste scherm. Ik zie alleen maar voordelen dus.

Dit 'automatisch escape' geldt natuurlijk ook voor de normale invoer, dus allicht zit ik hier in eerste instantie verkeerd met deze wens.

hiskodevries

ik vindt dat ze bij 'planten'  doorslaan op escape gebied.
Over dit onderwerp heb ik ook maar even een email gestuurd naar Floron. Ik neem aan dat daar precies bekend is waar soorten van oorsprong wel/niet voorkomen.
Sterker nog andere PGO`s b.v. de Vlinderstichting doen hun uiterste best om op zoveel mogelijk plekken soorten uit te zaaien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op oktober 27, 2014, 16:17:13 PM
Sterker nog andere PGO`s b.v. de Vlinderstichting doen hun uiterste best om op zoveel mogelijk plekken soorten uit te zaaien.
Het zou verboden moeten worden!  :police:

In de nieuwste versie van Obsmapp staat escape op 'scherm 1' (scherm 2 is er niet meer), dus mijn wens is in die zin in vervulling. 'Overzicht waarnemingen' werkt ook weer lekker, want dat was in de voorlaatste versie opeens heel traag.

wallander

Wat ik een zéér handig zou vinden is een mogelijkheid om in het overzichtsscherm snel de aantallen te kunnen aanpassen. Ik merk dat ik vaak aantallen moet aanpassen 'in the field', nu is dat steeds een omslachtige handeling, dit kan ook eenvoudiger misschien vandaar mijn voorstel (eventueel een optie die je bij instellingen kan aanvinken). Ik had het volgende in gedachten (zie bijlage).


Alex Kwak

Citaat van: wallander op oktober 29, 2014, 10:24:56 AM
Wat ik een zéér handig zou vinden is een mogelijkheid om in het overzichtsscherm snel de aantallen te kunnen aanpassen. Ik merk dat ik vaak aantallen moet aanpassen 'in the field', nu is dat steeds een omslachtige handeling, dit kan ook eenvoudiger misschien vandaar mijn voorstel (eventueel een optie die je bij instellingen kan aanvinken). Ik had het volgende in gedachten (zie bijlage).

Ik vind het idee op zich wel heel mooi. Maar het scherm nog voller proppen en zelfs eventueel nóg een instelling toeveoegen vind ik weer wat minder. Zou het een idee zijn om aan het contextmenu (bij langklik) de optie "+1" toe te voegen? Ik vermoed dat "-1" veel minder voor zal komen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wallander

#845
Citaat van: Alex Kwak op oktober 29, 2014, 12:55:55 PM
Citaat van: wallander op oktober 29, 2014, 10:24:56 AM
Wat ik een zéér handig zou vinden is een mogelijkheid om in het overzichtsscherm snel de aantallen te kunnen aanpassen. Ik merk dat ik vaak aantallen moet aanpassen 'in the field', nu is dat steeds een omslachtige handeling, dit kan ook eenvoudiger misschien vandaar mijn voorstel (eventueel een optie die je bij instellingen kan aanvinken). Ik had het volgende in gedachten (zie bijlage).

Ik vind het idee op zich wel heel mooi. Maar het scherm nog voller proppen en zelfs eventueel nóg een instelling toeveoegen vind ik weer wat minder. Zou het een idee zijn om aan het contextmenu (bij langklik) de optie "+1" toe te voegen? Ik vermoed dat "-1" veel minder voor zal komen.
Ik begrijp je opmerkingen heel goed maar... ik vrees dat, als ik naar mezelf kijk wanneer ik het juist gebruik, de +1 optie nog niet echt een oplossing biedt. Vaak zijn er toch grotere aantallen bij te tellen. Bv., je zit in een kijkhut aan een waterplas en hebt 16 watersnippen en 5 rietgorzen geteld. Opeens duiken er nog eens 4 watersnippen bij op die achter het riet zaten en zijn er ook 4 rietgorzen bij ingedaald en zijn ah het foerageren.... Is eventueel ipv +1 zoals je voorstelt +x eventueel mogelijk? Waarna dan even een klein invulschermpje opent waarin je het aantal dat moet bijgeteld worden kan invullen? Dat zou ook handig zijn! (Dit lijkt me ook een "trekteller" zijn natte droom te zijn, zo moet je alleen maar aantallen bij invoegen gedurende het trektellen en op het laatste vd dag staan de totalen per soort! Enfin, ik wil maar zeggen, ook hier zijn mogelijkheden.)

sander bijsterbosch

het nieuwe menu vind ik nog onhandig werken.
ik heb graag weer het menu van hiervoor met de vierkantjes onderaan.
wel veel verbeteringen goed bezig Alex kwak en de rest.

Groet sander
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op oktober 29, 2014, 19:41:33 PM
het nieuwe menu vind ik nog onhandig werken.
ik heb graag weer het menu van hiervoor met de vierkantjes onderaan.
wel veel verbeteringen goed bezig Alex kwak en de rest.

Gaat niet gebeuren Sander, klachten graag naar Google  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

Citaat van: Alex Kwak op oktober 29, 2014, 19:43:44 PM
Citaat van: sander bijsterbosch op oktober 29, 2014, 19:41:33 PM
het nieuwe menu vind ik nog onhandig werken.
ik heb graag weer het menu van hiervoor met de vierkantjes onderaan.
wel veel verbeteringen goed bezig Alex kwak en de rest.

Gaat niet gebeuren Sander, klachten graag naar Google  :P

hoezo naar google?
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 29, 2014, 19:43:44 PM
Citaat van: sander bijsterbosch op oktober 29, 2014, 19:41:33 PM
het nieuwe menu vind ik nog onhandig werken.
ik heb graag weer het menu van hiervoor met de vierkantjes onderaan.
wel veel verbeteringen goed bezig Alex kwak en de rest.

Gaat niet gebeuren Sander, klachten graag naar Google  :P

Ik vind de nieuwe mothode voor het menu juist erg mooi, maar ook ik vergeet regelmatig dat ik zou moeten swipen...

Bij veel apps is het erg gebruikelijk geworden om in geval van zo'n menu links bovenin drie streepjes te plaatsen en als je hierop (en op het logo daarnaast klikt) verschijnt het menu ook (zie bijgevoegde afbeelding). Tevens snap ik niet waarom er ook niets gebeurt als je op de menutoets klikt (ja sommige telefoons hebben die nog...).

Het zou mijn wens zijn om alledrie deze mogelijkheden te hebben... voor ieder wat wils en ook nog eens intuitief (want dat vind ik het swipen om eerlijk te zijn nog niet).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 31, 2014, 12:04:35 PM
Bij veel apps is het erg gebruikelijk geworden om in geval van zo'n menu links bovenin drie streepjes te plaatsen en als je hierop (en op het logo daarnaast klikt) verschijnt het menu ook

Dat is dan puur visueel, want je kan al op het icoon klikken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op november 01, 2014, 16:25:32 PM
Citaat van: SlechtValk op oktober 31, 2014, 12:04:35 PM
Bij veel apps is het erg gebruikelijk geworden om in geval van zo'n menu links bovenin drie streepjes te plaatsen en als je hierop (en op het logo daarnaast klikt) verschijnt het menu ook

Dat is dan puur visueel, want je kan al op het icoon klikken

Zoiets:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Het invoeren gaat me nu net iets te traag. Althans; trager dan eerder. Mogelijk ligt dat natuurlijk aan mijn apparaat (Nexus).

Als ik te snel wil invoeren komt het voor dat ik in het veld 'soort kiezen' niet automatisch een toetsenbord te zien krijg. Dan moet ik nog eens in de balk van de soortkeuze klikken.
Het gebeurt ook regelmatig dat ik op opslaan heb gedrukt (misschien druk ik er net naast, kan ook) , maar dat de waarneming nog niet is opgeslagen voordat ik op soortkeuze heb gedrukt.

Mogelijk gebeuren beide acties overigens tegelijkertijd, zodat ik getriggerd was dat de waarneming niet is opgeslagen.

Ik wil nogmaals pleiten voor de optie;  'opslaan - direct nieuwe soortkeuzemogelijkheid in zelfde soortgroep' zodat je precies weet wanneer je weer verder mag typen en de traagheid van je eigen apparaat doorkrijgt. Natuurlijk is die optie dan voornamelijk voor eenzijdig geïnteresseerden / invoerders.

sander bijsterbosch

Citaat van: Alex Kwak op november 02, 2014, 00:55:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op november 01, 2014, 16:25:32 PM
Citaat van: SlechtValk op oktober 31, 2014, 12:04:35 PM
Bij veel apps is het erg gebruikelijk geworden om in geval van zo'n menu links bovenin drie streepjes te plaatsen en als je hierop (en op het logo daarnaast klikt) verschijnt het menu ook

lijkt me handig.

Dat is dan puur visueel, want je kan al op het icoon klikken

Zoiets:
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Het stukje "lijkt me handig." was toegevoegd door Sander, maar binnen één van de citaten gevallen ipv eronder ;) En ik sluit me graag bij hem aan.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Dit gaat 'm worden:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op november 03, 2014, 17:32:10 PM
Dit gaat 'm worden:
Dit is inderdaad puur visueel (hoewel het mijns inziens wel functioneel is), maar mijn wens ging ook over de menu-knop.
Gaat deze ook weer gebruikt worden, om dit menu weer te geven, of is er een goede reden om dit niet te doen/waarom dit niet kan?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 03, 2014, 19:01:11 PM
Dit is inderdaad puur visueel (hoewel het mijns inziens wel functioneel is), maar mijn wens ging ook over de menu-knop.
Gaat deze ook weer gebruikt worden, om dit menu weer te geven, of is er een goede reden om dit niet te doen/waarom dit niet kan?

Ik probeer waar mogelijk de Android-guidelines te volgen, en die geven aan dat je een Action Bar moet gebruiken (dat is het menu dat rechtsboven verschijnt), en/of een swipe-menu.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wallander op oktober 29, 2014, 10:24:56 AM
Wat ik een zéér handig zou vinden is een mogelijkheid om in het overzichtsscherm snel de aantallen te kunnen aanpassen. Ik merk dat ik vaak aantallen moet aanpassen 'in the field', nu is dat steeds een omslachtige handeling, dit kan ook eenvoudiger misschien vandaar mijn voorstel (eventueel een optie die je bij instellingen kan aanvinken). Ik had het volgende in gedachten (zie bijlage).

Ik heb vanaf versie 4.3.12 de plus-knop toegevoegd. Je moet deze wel even aanzetten bij de gebruikersopties. Laat eens weten wat je er van vindt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

Ik heb vanaf versie 4.3.12 de plus-knop toegevoegd. Je moet deze wel even aanzetten bij de gebruikersopties. Laat eens weten wat je er van vindt.
[/quote]

ik vind de nieuwe versie goed.
wel weer ff wennen ik vindt het alleen lastig hoe je een foto moet toevoegen.
verder uitstekend. ;D :duim: :duim: :duim:
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op december 03, 2014, 13:13:30 PM
ik vindt het alleen lastig hoe je een foto moet toevoegen.

Wat is er precies lastig, hoe zou dat beter kunnen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Die +knop vind ik een plezierige aanvulling!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

sander bijsterbosch

Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2014, 13:16:58 PM
Citaat van: sander bijsterbosch op december 03, 2014, 13:13:30 PM
ik vindt het alleen lastig hoe je een foto moet toevoegen.

Wat is er precies lastig, hoe zou dat beter kunnen?

hoe je makkelijk een foto kunt toevoegen.
eerder vond ik dat heel handig maar kan het niet meer vinden.
verder een uitstekende versie.
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op december 03, 2014, 14:40:44 PM
hoe je makkelijk een foto kunt toevoegen.
eerder vond ik dat heel handig maar kan het niet meer vinden.

Waarneming toevoegen -> Swipen -> Foto toevoegen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

#868
Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2014, 14:45:25 PM
Citaat van: sander bijsterbosch op december 03, 2014, 14:40:44 PM
hoe je makkelijk een foto kunt toevoegen.
eerder vond ik dat heel handig maar kan het niet meer vinden.

Waarneming toevoegen -> Swipen -> Foto toevoegen.
zie http://gifmaker.cc/PlayFrameAnimation.php?folder=20141203013IVhyELzasF3npfGPikM3Z
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sander bijsterbosch

groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com