Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Net Obsmapp gedownload (eindelijk een tablet) nu nog uitvogelen hoe het invoeren gaat want thuisgekomen komt er vaak niet zoveel meer van. Maar mijn vraag is zit er ook een determinatie functie op en zo nee komt die er op termijn nog? Met bijv. een foto en geluid zodat je in het veld een determinatie hulp hebt. Een soort van ingebouwde natuurgids zeg maar.

Douwe van der Ploeg

Je kan foto's/geluiden downloaden, maar veel meer dan dat gaat het niet worden.. Zeker omdat je gewoon kilometers literatuur nodig hebt om bijv. alleen al alle kevers of alle sluipwespen goed te kunnen determineren (en een binoc, en soms het genitaal eruit moet halen, etc..)
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Johannes Veenstra op augustus 03, 2014, 14:30:32 PM
Maar mijn vraag is zit er ook een determinatie functie op en zo nee komt die er op termijn nog?

Nee, voor zover dat al mogelijk is zijn daar andere app's voor
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2014, 21:12:44 PM
Citaat van: optilete op juli 13, 2014, 20:59:26 PM
-embargoperiode voor een week toevoegen. ls je een lang weekend weg bent kan niet iedereen zien dat je toch niet thuis bent..

Ik kan me iets voorstellen bij een instelbare embargoperiode. Maar in jouw geval, ehhh, gewoon uploaden bij thuiskomst?!

Je kan ook kiezen voor het standaard-embargo van 1 maand.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2014, 18:01:04 PM
Citaat van: Johannes Veenstra op augustus 03, 2014, 14:30:32 PM
Maar mijn vraag is zit er ook een determinatie functie op en zo nee komt die er op termijn nog?

Nee, voor zover dat al mogelijk is zijn daar andere app's voor
Kijk eens bij de apps van ETI.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Lanius

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 01, 2014, 09:00:02 AM
Ik wissel 10-tallen keren kort van scherm tijdens een veldtocht en kijk dan een paar seconden in dat scherm. 95% van de tijd ben ik stroom aan het vreten, dus van mij mag die 5% er ook wel bij. Ik neem eerlijk gezegd aan dat iedereen die alleen in het overzicht kijkt, gewoon handmatig de GPS uitzet of heeft uitgezet.



Als ik met een veldronde bezig ben en ik zie dat ik normaal de eerste minuut niets meer moet invoeren, zet ik de app juist speciaal op overzicht om stroomvreten tegen te gaan omdat ik weet dat gps dan juist niet werkt. Blijven aanstaan is in mijn geval nadelig. Ik schat dat tijdens een veldtocht mijn app 30% staat op "nieuwe waarneming" en 70% op "overzicht", juist om de accu te sparen (ik zet toestel ook meteen in standby nadat ik naar overzicht ben gegaan). Zo kan ik alvast vele uren invoeren...  Na een vogelronde van pakweg 4 uur en 200 waarnemingen heb ik misschien 30% capaciteit verloren. Ik hoor van anderen dat hun toestel het vaak geen 4 uur volhoudt tijdens broedvogelronde...
Davy De Groote

ejslootweg

Ik doe ongeveer hetzelfde. Dus als ik niet veel in korte tijd invoer om stroom te sparen juist naar het overzichtscherm waarin de gps uitgeschakeld is. Mijn telefoon en tablet vinden wel snel (binnen een halve minuut) een lokatie als de gps weer is aangeschakeld. Bij mijn oude telefoon waar dat wel eens minuten kon duren liet ik hem aangeschakeld staan, maar met een lagere verversingssnelheid om stroom te sparen (5s ipv 1s).

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

Mag ik hieruit concluderen dat wanneer je de tablet standby zet terwijl je in het invoerscherm zit, je toch veel stroom blijft gebruiken? Dat is namelijk wat ik doe. Als ik de tablet weer aanzet wil ik direct een naam kunnen invoeren. Op deze manier kan ik ongeveer 750 waarnemingen in 8 uur invoeren.

Voor mij zou ik ook liever altijd in het scherm voor de namenkeuze zitten en uitzonderlijk in het invoerscherm. Als daar een knopje 'opslaan volgende' zou zitten kon ik 90% van mijn waarnemingen daar al kwijt. Uitzonderlijk voeg ik een aantal, esc, foto etc. toe. Maar dit is weer een heel andere wens.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 08, 2014, 17:59:46 PM
Mag ik hieruit concluderen dat wanneer je de tablet standby zet terwijl je in het invoerscherm zit, je toch veel stroom blijft gebruiken?

Klopt, de gps loopt namelijk door. Maar... het scherm is uit en dat is óók een grote stroomvreter.

Zelf gebruik ik 'm ook zo: als ik verzie dat ik regelmatig waarnemingen in zal voeren laat ik 'm in het invoerscherm staan en druk 'm op standby. Voorzie ik dat er een tijd niet ingevoerd zal worden dan zet ik 'm in het overzicht en zet 'm daarna op standby. Op die manier hou ik het over het algemeen met gemak een dag vol.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

komt er ook weer een nieuwe versie voor wnpda dan zou ik graag alle soortgroepen tegelijk kunnen zien
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Alex Kwak

Citaat van: sander bijsterbosch op augustus 08, 2014, 18:39:22 PM
komt er ook weer een nieuwe versie voor wnpda dan zou ik graag alle soortgroepen tegelijk kunnen zien

Nee, onderhoud op WnPda is gestopt. Als je nieuwe functionaliteit wilt zal je over moeten stappen op Android voor ObsMapp of iPhone voor iObs.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joostvds

Hi Alex,
Zoals hier eerder gemeld: top App!
Twee wensen:
a. de optie om een standaardlocatie te kiezen bij het scannen van de Omgeving. Mijn foon is vaak lang bezig met "wachten op locatie fix".
b. de optie 'alle' en/of een selectie van een aantal soortgroepen als je Omgeving checkt.
Ben benieuwd.
Natuurhartelijke groet,
Joost


Alex Kwak

A  Daar kan je 'vaste locatie' voor gebruiken.
B  Goed idee, maar waarschijnlijk op dit moment niet uitvoerbaar. Ik ga 'm op de todo-lijst zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

(B ) Heb ik toch eenvoudig kunnen implementeren voor ObsMapp 4. dat wil zeggen voor 'Alle soortgroepen'. Een selectie is voor nu even te lastig.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joostvds

B. Top! Dank.
A. Heb ik ingesteld. Hoe kan ik daar prioriteit aan geven? Ik check wel eens in de trein of er nog wat gezien wordt... Prima als Nu staat 'locatie interval' standaard (?) op 1 seconde. Kan het zijn dat daar de schoen wringt als ik 'on the move' ben?
Hartelijke groet,
Joost van der Sluijs

Alex Kwak

Citaat van: joostvds op augustus 12, 2014, 17:09:22 PM
A. Heb ik ingesteld. Hoe kan ik daar prioriteit aan geven? Ik check wel eens in de trein of er nog wat gezien wordt... Prima als Nu staat 'locatie interval' standaard (?) op 1 seconde. Kan het zijn dat daar de schoen wringt als ik 'on the move' ben?

De vaste locatie stel je in door Invoerscherm -> Menu -> Vaste locatie
Maar als je in de trein zit wil je toch juist geen vaste locatie, maar de locatie waar je op dat moment bent?! Dus: Invoerscherm -> Correctie op de kaart (rechtsboven) -> Positie kiezen waar je 'het' zojuist zag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joostvds

Nou, ik wil bijv. op mijn terugreis kijken wat er in een straal van 10 km rond Leiden gezien is die dag (zodat ik evt. nog even kan gaan kijken). Waar ik dus aan denk (maar misschien wel als een van de weinigen) dat je de keuze krijgt: Omgeving van vaste locatie of Omgeving van huidige positie (gps).

Alex Kwak

Citaat van: joostvds op augustus 13, 2014, 13:54:34 PM
Nou, ik wil bijv. op mijn terugreis kijken wat er in een straal van 10 km rond Leiden gezien is die dag (zodat ik evt. nog even kan gaan kijken). Waar ik dus aan denk (maar misschien wel als een van de weinigen) dat je de keuze krijgt: Omgeving van vaste locatie of Omgeving van huidige positie (gps).

Dat kan al: je start de omgeving en krijgt de waarneming van de gps-locatie. Dan klik je op het een-na-rechtse icoon voor de vaste locatie (ik weet het, erg verstopt...) en voila!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#828
Dat zou inderdaad handig zijn, want eigenlijk heb ik alleen maar een invoervak nodig en een toetsenbord.
CiteerAls daar een knopje 'opslaan volgende'




Overigens heb ik helemaal niet het idee dat de GPS zoveel stroom vreet (5% voor mijn gevoel) en heb ik meer last van een GPS die uitstaat op momenten dat ik in de bergen of meer, tussen de bergen zit, of dat het erg bewolkt is. Gelukkig is mijn nieuwe GPS stukken sneller dan mijn oude. (Ik vrees dat daar de GPS antenne toch los is gaan zitten)

joostvds


Anton1

Hey! Is het mogelijk om een embargo-optie voor 10 jaar in te voeren in ObsMapp? Nu gaat het maar tot 3 jaar. En dat vind ik voor sommige waarnemingen te kort.
Gr. Anton

Alex Kwak

Citaat van: Anton1 op augustus 30, 2014, 10:39:36 AM
Hey! Is het mogelijk om een embargo-optie voor 10 jaar in te voeren in ObsMapp? Nu gaat het maar tot 3 jaar. En dat vind ik voor sommige waarnemingen te kort.
Gr. Anton

Per waarneming kan je zelf de embargodatum bepalen. Alleen als je een default-emabargo wilt zit je aan bepaalde periodes vast.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeffplischke

Ik heb een nieuwe telefoon; namelijk de samsung galaxy s5. Leuk ding maar hier zit geen menuknop meer op! Nu kan ik dus niets meer invoeren via obsmapp. Ik vermoed dat dit op meer (nieuwe/ toekomstige) telefoons een probleem gaat worden.
Is het mogelijk een knop in het scherm te "fabriceren" om in hetzelfde keuze menu te komen als voorheen met de menuknop van de telefoon?

BVD

Alex Kwak

Citaat van: jeffplischke op september 17, 2014, 22:10:31 PM
Ik heb een nieuwe telefoon; namelijk de samsung galaxy s5. Leuk ding maar hier zit geen menuknop meer op! Nu kan ik dus niets meer invoeren via obsmapp. Ik vermoed dat dit op meer (nieuwe/ toekomstige) telefoons een probleem gaat worden.
Is het mogelijk een knop in het scherm te "fabriceren" om in hetzelfde keuze menu te komen als voorheen met de menuknop van de telefoon?

BVD

FAQ: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1513022#msg1513022
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeffplischke1

Ik dacht dat ik alles al had gelezen. He dut wehr!

Bedankt!

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi Alex,

Ik heb een paar wensen cq bugmeldingen wat betreft de op zich erg handige functie "omgeving".

1) (Bug) Nadat je op deze knop drukt gaat de gps eerst de locatie bepalen. Als de gps niet te bepalen is (als je je in een gebouw bevind of in een erg donker bos, etc) blijf je hierin hangen tot in den treure.
Oplossing: met de return knop deze handeling kunnen annuleren. Daarna (of tegelijkertijd) zelf je locatie kunnen bepalen (op dezelfde manier als dat je b.v de locatie van een opgeslagen waarneming kunt wijzigen).

2) (Wens) Nadat je op deze knop drukt (en de gps-bepaling gelukt is) worden automatisch de vogels in de omgeving gechecked. Nou wil ik die zelden weten! Mij gaat het vooral om andere soortgroepen. Afhankelijk van hoeveel vogels er in de buurt gezien zijn en de soortgroepinstellingen die je de laatste keer ingesteld hebt bij "omgeving" (zie ook volgend punt) moet ik 10 seconden tot 1 minuut wachten totdat ik een lijst heb die ik niet eens wil....
Graag dus eerst de mogelijkheid bieden van welke soortgroep je de omgeving wilt weten. Je zou ook bij de Gebruikersinstellingen een optie kunnen bieden om de favoriete soortgroep voor "omgeving" in te stellen. Maar dan nog wil je wel eens met een andere soortgroep beginnen.

3) (Wens) Nadat je op deze knop drukt (en de gps-bepaling gelukt is) krijg je de (helaas-vogel) lijst met waarnemingen die voldoen aan de voorwaarden volgens de soortgroepinstellingen die je het laatst hebt gewijzigd. Dus stel, ik heb Vogels ingesteld op "zeer zeldzaam". Daarna kies ik bij "Soortenlijsten" Paddenstoelen. Dan krijg ik alleen de zeer zeldzame Paddenstoelen te zien. Stel ik daarna bij de "Instellingen" de zeldzaamheid in op 'algemeen' (want ik wilde niet alleen de zeer zeldzame, maar alle waarnemingen zien) krijg ik keurig alle paddenstoelen te zien. Daarna wil ik de Vogels weer zien. Ik kies bij "Soortenlijsten" Vogels en krijg vervolgens alle Vogels te zien en niet alleen de zeer zeldzame, waar ik in geïnteresseerd was.
Toppie zou dus zijn als je al je eigen instellingen per Soortenlijst (zeldzaamheid, Max afstand, Max ouderdom en 'niet mijn eigen waarnemingen') kunt laten opslaan. Afhankelijk van welke soortgroep je dan kiest (zie vorig punt) worden jouw instellingen gebruikt bij het opzoeken van de waarnemingen. Kan je die eventueel nog wijzigen als je toch wat anders wilt.

M.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

Even ter info: ik ben nu druk bezig met de ondersteuning voor toestellen zonder menu-knop.
Dat kost even een paar dagen 100% van m'n tijd. Ik volg deze discussies wel, maar reageer pas inhoudelijk na komend weekend.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Hoi Alex, Onder de plantenadmins is er een klacht over de matigheid waarmee plantenwaarnemingen gedocumenteerd worden. (zie deze discussie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=301989.msg1717060#msg1717060 ). Veel mensen nemen niet de moeite om de standaardinstelling "ter plaatse" te veranderen in "aangeplant", "verwilderd", etc, met een toenemende vervuiling van de database als gevolg. Eea is snel opgelost als de optie "gedrag" niet standaard op "ter plekke" staat maar ingevuld moet worden ("selecteer gedrag") om je waarneming op te kunnen slaan (net als "selecteer soort" -> als je dit niet invult kun je hem ook niet opslaan). Is zoiets bespreekbaar/uitvoerbaar?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Bart, technisch geen probleem, maar functioneel ongewenst vermoed ik. Het druist namelijk tegen het 1, 2, 3-principe in dat jij zelf zo mooi hebt verbeeld. Je moet met zo goed als 1 klik een waarneming op kunnen voeren, en hiermee zou je een drempel opwerpen.
Denk ook aan een toekomstige functionaliteit waarbij je alleen de naam van de soort hoeft in te spreken en daarmee 1 exemplaar met allemaal standaardwaarden hebt ingevoerd.

Graag ook de mening van @Hisko hierover, ik laat me graag corrigeren door hem of anderen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ik corrigeer je niet.
Dezelfde opmerking was ook in sovonnieuws te lezen. Mensen nemen te weinig de moeite om het 'beste'  gedrag te selecteren.
Mijn idee is de waarnemers op te voeden en ze niet verplicht een (foute) keuze te moeten laten maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0