Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Er was al een aantal keren gevraagd naar een makkelijker manier om "es" en "ui" te kunnen selecteren.
Vanaf versie 3.10 wordt dat heel gemakkelijk door respectievelijk "es." en "ui." in te voeren, dus afgesloten met een punt. Op dat moment zal ObsMapp zoeken naar de exacte tekst voor de punt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juni 25, 2014, 17:08:27 PM
Er was al een aantal keren gevraagd naar een makkelijker manier om "es" en "ui" te kunnen selecteren.
Vanaf versie 3.10 wordt dat heel gemakkelijk door respectievelijk "es." en "ui." in te voeren, dus afgesloten met een punt. Op dat moment zal ObsMapp zoeken naar de exacte tekst voor de punt.

Is die oplossing ook toepasbaar op bijvoorbeeld "vink" of "spreeuw"?  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 25, 2014, 17:40:56 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 25, 2014, 17:08:27 PM
Er was al een aantal keren gevraagd naar een makkelijker manier om "es" en "ui" te kunnen selecteren.
Vanaf versie 3.10 wordt dat heel gemakkelijk door respectievelijk "es." en "ui." in te voeren, dus afgesloten met een punt. Op dat moment zal ObsMapp zoeken naar de exacte tekst voor de punt.

Is die oplossing ook toepasbaar op bijvoorbeeld "vink" of "spreeuw"?  :blink:

Dan voer je bijv. "vink." in   B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juni 25, 2014, 18:56:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 25, 2014, 17:40:56 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 25, 2014, 17:08:27 PM
Er was al een aantal keren gevraagd naar een makkelijker manier om "es" en "ui" te kunnen selecteren.
Vanaf versie 3.10 wordt dat heel gemakkelijk door respectievelijk "es." en "ui." in te voeren, dus afgesloten met een punt. Op dat moment zal ObsMapp zoeken naar de exacte tekst voor de punt.

Is die oplossing ook toepasbaar op bijvoorbeeld "vink" of "spreeuw"?  :blink:

Dan voer je bijv. "vink." in   B)

Great!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Hallo.
Mijn wens voor obsmapp is dat ik in de afdeling alle soorten kan invoeren:
Algen en Wieren onbekend en of blauwalg.
Vrgr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer


rudi

Aha!
Blauwalg heet blauwwier..
Bedankt voor de info :duim:
Vriendelijke groet
Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

RutgerB

Misschien wat vergaand maar ik zou graag het verschil willen zien, qua lokalisering tussen Obsmappwaarnemingen  die automatisch met behulp van gps zijn ingegeven en Obsmappwaarnemingen die handmatig zijn geplaatst op een kaart of met behulp van een gefixeerde lokatie of een kopie zijn van een andere waarneming.

Dit is niet alleen belangrijk voor controle door admins, maar ook voor waarnemers zelf als ze 'per ongeluk' de lokatie hebben vastgezet of de waarneming verkeerd op de kaart hebben gezet.

marcel123

#789
-menu optie toevoegen naar instellingen in het invoerscherm
(eigenlijk naar de locatieinstellingen, maar dat is minder generiek)
-embargoperiode voor een week toevoegen. ls je een lang weekend weg bent kan niet iedereen zien dat je toch niet thuis bent..

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2014, 20:59:26 PM
-menu optie toevoegen naar instellingen in het invoerscherm

Gaat niet worden. Je moet nu welgeteld 1 klikje extra doen, namelijk uit het invoerscherm gaan.

Citaat van: optilete op juli 13, 2014, 20:59:26 PM
-embargoperiode voor een week toevoegen. ls je een lang weekend weg bent kan niet iedereen zien dat je toch niet thuis bent..

Ik kan me iets voorstellen bij een instelbare embargoperiode. Maar in jouw geval, ehhh, gewoon uploaden bij thuiskomst?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#791
Tsja, uploaden van veel fotos levert wel eens problemen op, dus je kan je upload batches het beste zo klein mogelijk houden lijkt me. Dus ook al uploaden op lokatie. Of gaat het in de toekomst wel allemaal in een keer goed werken? :-).

Bovendien lijken admins beter naar je waarnemingen te kijken als je elke dag een klein aantal upload ipv veel in een keer.

Maar een instelbare datum, zoals het vroeger was, is ook een goed idee. Zet je die op je thuiskomstdatum in :-).

Het eigenlijke probleem is dat als je uit het invoerscherm gaat je de gps fix kwijt bent. Dus ik wil zo weinig mogelijk het het invoerscherm. Als je een fix krijgt als je een mobiel op een autodak legt wil je die fix niet graag weer kwijt. In het veld zijn autos niet altijd voorhanden...

Andre321

Het gaat er om dat je de fix kwijt bent.
Een workaround is kaarten installeren en dan via de kaart een Vaste locatie aanmaken en op die Vaste locatie je gegevens invoeren.
Je moet dan wel de GoogleMaps kaarten al op de SD card hebben staan.
[size=78%] [/size]
Citeer[/size]Gaat niet worden. Je moet nu welgeteld 1 klikje extra doen, namelijk uit het invoerscherm gaan.[/size]

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 14, 2014, 10:51:20 AM
Het eigenlijke probleem is dat als je uit het invoerscherm gaat je de gps fix kwijt bent.

Op mijn toestellen (HTC Desire, Nexus 7 en Moto G) heb ik die fix sneller terug dan ik een soort kan selecteren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Beste Alex e.a.,

Ik zou graag willen dat wanneer ik ook secundaire (meestal wetenschappelijke) soortnamen weergeef, ik ook de mogelijkheid heb om daarin te zoeken. M.a.w. een extra optie in de soortgroepinstellingen (naast primaire soortnaam en secundaire soortnaam weergeven) een optie "zoek ook in secundaire soortnaam".

In sommige gevallen heb je wel eens dat je via de wetenschappelijke naam makkelijker bij de soort komt dan via de Nederlandse.

Voorbeeld: om Atalanta te selecteren kun je in wetenschappelijk: "ness" intypen en dan heb je 2 resultaten terwijl je als je alleen naar nederlandse naam kan zoeken (op een klein scherm) 5 tekens nodig hebt om het hele lijstje op het scherm te krijgen... (misschien niet het beste voorbeeld maar ik weet niet meer precies bij welke soort het ookalweer heeeeeeeel veel scheelde...)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Douwe van der Ploeg

Of wanneer je van de ene soort de wetenschappelijke naam weet, maar bij de andere soort je makkelijker de nederlandse naam in kan voeren (omdat het bijvoorbeeld een groot genus is).
Douwe van der Ploeg

SlechtValk

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 18, 2014, 01:31:41 AM
Of wanneer je van de ene soort de wetenschappelijke naam weet, maar bij de andere soort je makkelijker de nederlandse naam in kan voeren (omdat het bijvoorbeeld een groot genus is).

Precies!

Over het algemeen werk ik met Nederlandse namen, maar van sommige soorten staat de wetenschappelijke me meer bij... en ook wanneer je communiceert met niet-Nederlandstaligen is het handig om wetenschappelijk te kunnen zoeken, zonder heel je instellingen om te gooien.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

RutgerB

#797
Ik had hier al een work-around voor bedacht; zowel een Nederlandse als een Belgische lijst van een soortgroep downloaden en voor de ene lijst NL als voorkeur kiezen en voor de andere wetenschappelijk.

Dan hoef je dus niet je instellingen steeds te veranderen, maar enkel de soortgroep. Tis misschien niet wat je precies wilt, maar ok.

Alex Kwak

Wat is er mis met de menu-optie (tijdens het invoeren van een soortnaam) "Lokale of wetenschappelijke naam"?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Soortgroep wisselen werkt sneller. Bovendien zet ik alle groepen die ik beter in het Nederlands ken (alles behalve planten) in een verzamelgroep, dus ik wissel in ieder geval al vaak van soortgroep.  Binnen Soortgroepinstellingen kan het natuurlijk ook, maar ik werk liever met vaste instellingen per groep, zodat het niet aan de instellingen ligt (en wel aan een verkeerde lettercombinatie van mezelf) als ik een soort niet kan vinden.

Als je binnen de optie 'toon secundaire naam' ook kunt zoeken binnen die secundaire naam heb je wat Stefan wilt.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 18, 2014, 21:20:57 PM
Soortgroep wisselen werkt sneller.

Dat kan niet, mijn optie is 1 menuklik.

Citaat van: Rutger Barendse op juli 18, 2014, 21:20:57 PM
Bovendien zet ik alle groepen die ik beter in het Nederlands ken (alles behalve planten) in een verzamelgroep, dus ik wissel in ieder geval al vaak van soortgroep.  Binnen Soortgroepinstellingen kan het natuurlijk ook, maar ik werk liever met vaste instellingen per groep, zodat het niet aan de instellingen ligt (en wel aan een verkeerde lettercombinatie van mezelf) als ik een soort niet kan vinden.

Als je binnen de optie 'toon secundaire naam' ook kunt zoeken binnen die secundaire naam heb je wat Stefan wilt.

Ik begrijp dat dat nóg makkelijker is, maar er is mijns inziens dus een oplossing die meer 1 menuklik vereist.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

soortgroep wisselen;
open menu - klik op soortgroep - kies soortgroep  = klaar

soortgroepinstelling wisselen;
open menu - klik op primaire soortnaam - klik op taal/naam - klik op terug = klaar

dat is 1 klik meer.  Soortgroep wisselen werkt dus sneller.

Beide werkt nu snel natuurlijk, maar als je dit honderden - duizenden keren moet doen is 1 klik meer of minder wel waardevol. Helemaal niet klikken zou nog makkelijker zijn = kunnen zoeken in secundaire soortnaam.

Alex Kwak

Nee, nogmaals, in het scherm waar je aan het typen bent om de soort te selecteren -> menu-item "Lokale of wetenschappelijke naam"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Kan er een controle komen op de lengte van een landen soortenlijst? Zo had ik de libellenlijst van europa gedownload maar die bleek in het buitenland leeg. Als je in het buitenland zit is internet niet altijd voorhanden om de lijst opnieuw te downloaden...

hiskodevries

Citaat van: optilete op juli 19, 2014, 21:41:48 PM
Kan er een controle komen op de lengte van een landen soortenlijst? Zo had ik de libellenlijst van europa gedownload maar die bleek in het buitenland leeg. Als je in het buitenland zit is internet niet altijd voorhanden om de lijst opnieuw te downloaden...
die is niet leeg http://observado.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=5&l=11&p=0 een slimme obsmapper gaat goed voorbereid op stap die zorgt dat thuis alles klopt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2014, 11:11:53 AM
Lage prioriteit; kan het verdwijnende pop-upje als je van soortgroep bent veranderd midden in het scherm komen? Het zit op mijn 7-inch scherm op het (door mij uitvergrote) toetsenbord en dan kan ik even niet typen.

Ik kan dat oplossen door de groep te vermelden in de soortselectieknop. Dus bijvoorbeeld "Selecteer soort (Verzamelgroep)".
Is dat wat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#806
Citaat van: Alex Kwak op juli 31, 2014, 11:39:56 AM
Citaat van: Rutger Barendse op juni 24, 2014, 11:11:53 AM
Lage prioriteit; kan het verdwijnende pop-upje als je van soortgroep bent veranderd midden in het scherm komen? Het zit op mijn 7-inch scherm op het (door mij uitvergrote) toetsenbord en dan kan ik even niet typen.

Ik kan dat oplossen door de groep te vermelden in de soortselectieknop. Dus bijvoorbeeld "Selecteer soort (Verzamelgroep)".
Is dat wat?

Dus geen pop-up meer? Dat is voor mij ok.

Het klopt overigens niet wat ik schreef;  Die pop-up komt niet als je van soortgroep bent veranderd in het scherm 'nieuwe waarneming', maar als je van het (waarnemingen-)overzicht, naar 'invoer waarneming' gaat. Die pop-up met de huidig gekozen soortgroep blijft dan redelijk lang hangen in het scherm 'nieuwe waarneming', zodat deze vaak ook in het volgende scherm 'selecteer soort' nog in de weg zit.

Nu ik toch wat schrijf;  Wordt de GPS fix uitgeschakeld als je van het scherm 'nieuwe waarneming' naar het scherm 'overzicht' gaat? Ik krijg de indruk van wel en van mij hoeft dat niet. Die van mij fixed dan vaak weer heel snel, maar soms moet ik wachten.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 31, 2014, 23:08:34 PM
Wordt de GPS fix uitgeschakeld als je van het scherm 'nieuwe waarneming' naar het scherm 'overzicht' gaat? Ik krijg de indruk van wel en van mij hoeft dat niet. Die van mij fixed dan vaak weer heel snel, maar soms moet ik wachten.

Ja, en dat is heel bewust. GPS is namelijk een van de grootste stroomvreters, en die wil je niet aan hebben als je 'alleen maar' in je overzicht zit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik wissel 10-tallen keren kort van scherm tijdens een veldtocht en kijk dan een paar seconden in dat scherm. 95% van de tijd ben ik stroom aan het vreten, dus van mij mag die 5% er ook wel bij. Ik neem eerlijk gezegd aan dat iedereen die alleen in het overzicht kijkt, gewoon handmatig de GPS uitzet of heeft uitgezet.

Voor mij persoonlijk is het bijvoorbeeld handiger als de app na 30-60 seconden inactiviteit de tablet op standby zet. Ik vergeet het vaak zelf standby te zetten en dat is voor mij de grootste onnodige stroomvreter. Bij andere app's gaat het scherm bij mij na zoveel tijd inactiviteit wel op standby.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 01, 2014, 09:00:02 AM
Voor mij persoonlijk is het bijvoorbeeld handiger als de app na 30-60 seconden inactiviteit de tablet op standby zet. Ik vergeet het vaak zelf standby te zetten en dat is voor mij de grootste onnodige stroomvreter. Bij andere app's gaat het scherm bij mij na zoveel tijd inactiviteit wel op standby.

Dat zou ook de bedoeling zijn, maar ik zie nu ook dat dat niet gebeurt als de GPS aan staan. Zet je 'm op de vaste locatie dan gaat het scherm wél uit.
Ik ga hier naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!