Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 17:43:22 PM
Als ik zoek op Nederlandse namen, houdt ik er geen rekening mee dat ik moet zoeken op een Engelse naam als er geen Nederlandse naam bestaat. Die Engelse namen ken ik overigens vrijwel niet en ik vermoed eigenlijk dat niemand dat weet. Als er geen Nederlandse naam is, lijkt het me logischer te zoeken op wetenschappelijke namen.  Hyacinthoides x massartiana blijkt overigens een Nederlandse naam te hebben in waarneming.nl en is/was dus wel te vinden op die manier.

Zoals alle data wordt dit overgenomen van waarneming.nl. Daar staat voor deze soort raar genoeg een Engelse naam voor de Nederlandse, dus neemt ObsMapp dit over...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2014, 18:08:04 PM
Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 17:43:22 PM
Als ik zoek op Nederlandse namen, houdt ik er geen rekening mee dat ik moet zoeken op een Engelse naam als er geen Nederlandse naam bestaat. Die Engelse namen ken ik overigens vrijwel niet en ik vermoed eigenlijk dat niemand dat weet. Als er geen Nederlandse naam is, lijkt het me logischer te zoeken op wetenschappelijke namen.  Hyacinthoides x massartiana blijkt overigens een Nederlandse naam te hebben in waarneming.nl en is/was dus wel te vinden op die manier.

Zoals alle data wordt dit overgenomen van waarneming.nl. Daar staat voor deze soort raar genoeg een Engelse naam voor de Nederlandse, dus neemt ObsMapp dit over...

Verdere info hierover afgesplits in dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=271599.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

Als ik een foto maak via ObsMapp, tegelijk met een waarneming, dan staat ie vaak onbedoeld op z'n kant. zie http://waarneming.nl/waarneming/view/83928772
Is het mogelijk dat hier een oplossing voor komt? Alvast bedankt.
mvgr, Hinko

hiskodevries

Hinko, heb je zelf in de hand. in obsmapp kun je de foto bijsnijden en roteren. De oplossing ligt dus al voor het oprapen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Andre321

Citeerijk, dit is een afweging tussen inspanning en opbrengst.[/size]tussen 2 december 2013 en 2 april 2014 zijn 35 foto`s geupload rechtstreeks via obsmapp.
Inderdaad niet wegdoen. Met mijn huidige toestel geeft het nog problemen, maar met mijn volgende moet dat verholpen zijn.

Bart van Hoogstraten

Hey Alex,

Ik vind die nieuwe telfunctie :duim: waarbij je een datum kunt instellen om het aantal soorten op alfabetische volgorde te tellen vanaf een moment (Ik maak daar veel gebruik van). Wat me helemaal :duim: :duim:  lijkt is als je er ook een einddatum aan kunt koppelen om lang naderhand nog eens op te kunnen zoeken hoeveel soorten je bij een bepaalde excursie ook alweer had. Is dat moeilijk om in te bouwen? (Ik kan me voorstellen van wel omdat je die einddatum-koppeling aan en uit moet kunnen zetten -> als het veel werk is hoeft het voor mij dus niet).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Hallo allemaal,

Zouden jullie alsjeblieft eens naar de soortgroepenpagina willen kijken?

Ik ben waarnemer van (bijna) alle soortgroepen en vind het wisselen van soortgroep niet zo prettig gaan.
Kan bijvoorbeeld het lettertype kleiner of afkortingen (in de volgorde die waarneming op de site ook gebruikt),
zodat alle soortgroepen op de pagina passen (bij afkortingen twee kolommen naast elkaar) en je niet meer hoeft te scrollen.

Misschien, als het mogelijk is, dat het als gebruikersinstelling gemaakt wordt, zodat ieder zelf kan kiezen wat hij/zij prettig vindt werken?

(Of heb ik ontwikkelingen gemist en kan dit al?)

Groetjes, Marleen

hiskodevries

dan maak je toch een verzamelgroep van alle soortgroepen. hoef je nooit meer te wisselen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Ik zal dat eens proberen, Hisko. Bedankt.

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Een drietal wensen, alle met lage prioriteit:
1. In het invoerscherm: Zou hier de knop "+" breder kunnen, bijvoorbeeld te koste van het getal vakje? Reden: Op mijn smartphone gaat het tikken op dit kleine vakje wel eens mis (je moet hier vaak op tikken)  en dan tik je in het getalvak. Als je dat niet meteen door hebt is de volgende tik op opslaan omdat die dan precies op dezelfde plek kom te staan. Ik moet nu regelmatig diverse waarnemingen verwijderen omdat ik dan per ongeluk meerdere waarnemingen heb opgeslagen.
2. Ook in het invoerscherm: als het gedrag hebt aangepast, blijft deze staan voor de volgende waarneming. Dat is niet altijd even handig. Als je daarna een waarneming van een andere soortgroep hebt, is er geen probleem, maar een andere vogel krijgt dan hetzelfde gedrag. Zou het niet handiger zijn deze op het standaardgedrag te zetten na opslaan van de waarneming of als er een andere soort wordt geselecteerd?
3. In wrn.nl is het mogelijk om waardplant en/of substraat in te voeren. Het zou erg fijn zijn als dat ook in Obsmapp zou kunnen...
Alvast bedankt.


Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Andre321

Alle soortgroepen is traag als je veel soortgroepen hebt (incl europa) en die worden ook telkens opnieuw opgebouwd als je iets veranderd in de andere soortgroepen. Kortom. Kan Alle soortgroepen
1. verplaatsbaar gemaakt worden (ik heb hem liefst helemaal onderaan, wat hem makkelijk vindbaar maakt tussen al mijn soortgroepen.
2. Verzamelgroepen vind ik bijna ideaal (lijkt niet bruikbaar in buitenland). Wat mij betreft wordt alle soorten ook instelbaar zodat de soortgroepen die ik zeer weinig gebruik er uit kan halen. Als ik een naam verkeerd spel kan ik niets terugvinden door de enorme hoeveelheid respons. Alle soorgroepen werkt onhandig in het buitenland. En eigenlijk ook in NL omdat dan ook weer de soortgroepen van het buitenland er weer in zitten.

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 23, 2014, 07:56:12 AM
1. In het invoerscherm: Zou hier de knop "+" breder kunnen, bijvoorbeeld te koste van het getal vakje? Reden: Op mijn smartphone gaat het tikken op dit kleine vakje wel eens mis (je moet hier vaak op tikken)  en dan tik je in het getalvak. Als je dat niet meteen door hebt is de volgende tik op opslaan omdat die dan precies op dezelfde plek kom te staan. Ik moet nu regelmatig diverse waarnemingen verwijderen omdat ik dan per ongeluk meerdere waarnemingen heb opgeslagen.
2. Ook in het invoerscherm: als het gedrag hebt aangepast, blijft deze staan voor de volgende waarneming. Dat is niet altijd even handig. Als je daarna een waarneming van een andere soortgroep hebt, is er geen probleem, maar een andere vogel krijgt dan hetzelfde gedrag. Zou het niet handiger zijn deze op het standaardgedrag te zetten na opslaan van de waarneming of als er een andere soort wordt geselecteerd?
3. In wrn.nl is het mogelijk om waardplant en/of substraat in te voeren. Het zou erg fijn zijn als dat ook in Obsmapp zou kunnen...
Alvast bedankt.

1) Heel goed idee, verwacht dat in versie 3.8
2) Het beschreven gedrag is op zich gewenst, maar inderdaad niet meer bij een soortwissel. Maar... wat doe je dan als iemand eerst de activiteit kiest en dan de soort... Dit punt zal dus nog even openstaan.
3) Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit vraagt. Dit vereist nogal wat aanpassingen, ook aan de interface naar wn.nl.  Een typische 'Todo' zal ik maar zeggen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op mei 27, 2014, 21:22:52 PM
Kan Alle soortgroepen
1. verplaatsbaar gemaakt worden (ik heb hem liefst helemaal onderaan, wat hem makkelijk vindbaar maakt tussen al mijn soortgroepen.
2. Verzamelgroepen vind ik bijna ideaal (lijkt niet bruikbaar in buitenland). Wat mij betreft wordt alle soorten ook instelbaar zodat de soortgroepen die ik zeer weinig gebruik er uit kan halen. Als ik een naam verkeerd spel kan ik niets terugvinden door de enorme hoeveelheid respons. Alle soorgroepen werkt onhandig in het buitenland. En eigenlijk ook in NL omdat dan ook weer de soortgroepen van het buitenland er weer in zitten.

1) zal ik op de todo zetten
2) als je "alle soortgroepen" instalbaar maakt, maak je in feite een... verzamelgroep. Hebben we dus al. En waarom is een verzamelgroep niet werkbaar in het buitenland?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op mei 29, 2014, 17:19:19 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op mei 23, 2014, 07:56:12 AM
1. In het invoerscherm: Zou hier de knop "+" breder kunnen, bijvoorbeeld te koste van het getal vakje? Reden: Op mijn smartphone gaat het tikken op dit kleine vakje wel eens mis (je moet hier vaak op tikken)  en dan tik je in het getalvak. Als je dat niet meteen door hebt is de volgende tik op opslaan omdat die dan precies op dezelfde plek kom te staan. Ik moet nu regelmatig diverse waarnemingen verwijderen omdat ik dan per ongeluk meerdere waarnemingen heb opgeslagen.
2. Ook in het invoerscherm: als het gedrag hebt aangepast, blijft deze staan voor de volgende waarneming. Dat is niet altijd even handig. Als je daarna een waarneming van een andere soortgroep hebt, is er geen probleem, maar een andere vogel krijgt dan hetzelfde gedrag. Zou het niet handiger zijn deze op het standaardgedrag te zetten na opslaan van de waarneming of als er een andere soort wordt geselecteerd?
3. In wrn.nl is het mogelijk om waardplant en/of substraat in te voeren. Het zou erg fijn zijn als dat ook in Obsmapp zou kunnen...
Alvast bedankt.

1) Heel goed idee, verwacht dat in versie 3.8
2) Het beschreven gedrag is op zich gewenst, maar inderdaad niet meer bij een soortwissel. Maar... wat doe je dan als iemand eerst de activiteit kiest en dan de soort... Dit punt zal dus nog even openstaan.
3) Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die dit vraagt. Dit vereist nogal wat aanpassingen, ook aan de interface naar wn.nl.  Een typische 'Todo' zal ik maar zeggen

:duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

danielvb

Er zijn verschillende nieuwe smartphones die geen menuknop meer hebben. Bij andere apps is dit geen probleem omdat je in de app op een menu kunt klikken. Als ik het goed zie is dit bij Obsmapp nog niet het geval. Kan dit veranderd worden? Dan kan ik met mijn nieuwe telefoon ook weer Obsmapp gebruiken. Nu werkt dat niet, omdat ik nergens een menu kan vinden.

hiskodevries

Vertel mij eens welke gsm dat niet meer heeft ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: danielvb op juni 19, 2014, 09:24:24 AM
Er zijn verschillende nieuwe smartphones die geen menuknop meer hebben. Bij andere apps is dit geen probleem omdat je in de app op een menu kunt klikken. Als ik het goed zie is dit bij Obsmapp nog niet het geval. Kan dit veranderd worden? Dan kan ik met mijn nieuwe telefoon ook weer Obsmapp gebruiken. Nu werkt dat niet, omdat ik nergens een menu kan vinden.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1513022#msg1513022
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Ik wens om ook de kaart te kunnen openen als er helemaal geen GPS fix is.. Soms heb ik GPS uitstaan wegens batterij-besparende redenen, of kan ik gewoon geen fix krijgen maar weet ik wel precies waar ik ben.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 21, 2014, 00:03:39 AM
Ik wens om ook de kaart te kunnen openen als er helemaal geen GPS fix is.. Soms heb ik GPS uitstaan wegens batterij-besparende redenen, of kan ik gewoon geen fix krijgen maar weet ik wel precies waar ik ben.

En hoe zou die kaart dan moeten openen? Met welk middelpunt en met welke schaal?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Je ingestelde vaste locatie als middelpunt, bijvoorbeeld?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Ok, klinkt logisch, ga ik over nadenken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Gaat dat niet leiden tot nog meer fout geplaatste waarnemingen? Ik denk van wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

De essentie van mobiel invoeren is dat je gebruik maakt van de gps eventueel gecombineerd met het aanwezige kaartmateriaal
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Je zou een melding kunnen inbouwen, bijv als er na 30 seconden geen fix is, en daarna het default punt pakken. Als je bijvoorbeeld in een gebouw zit kun je ObsMapp nu niet (goed) gebruiken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

RutgerB

#776
Lage prioriteit; kan het verdwijnende pop-upje als je van soortgroep bent veranderd midden in het scherm komen? Het zit op mijn 7-inch scherm op het (door mij uitvergrote) toetsenbord en dan kan ik even niet typen.

hiskodevries

dat heb ik ook. mag veel sneller verdwijen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Dat is niet eenvoudig: het is een standaard Android-popup, die ook al op de kortst mogelijke tijd wordt getoond.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 09, 2014, 12:35:01 PM
Hey Alex,

Ik vind die nieuwe telfunctie :duim: waarbij je een datum kunt instellen om het aantal soorten op alfabetische volgorde te tellen vanaf een moment (Ik maak daar veel gebruik van). Wat me helemaal :duim: :duim:  lijkt is als je er ook een einddatum aan kunt koppelen om lang naderhand nog eens op te kunnen zoeken hoeveel soorten je bij een bepaalde excursie ook alweer had. Is dat moeilijk om in te bouwen? (Ik kan me voorstellen van wel omdat je die einddatum-koppeling aan en uit moet kunnen zetten -> als het veel werk is hoeft het voor mij dus niet).

Zit in de komende 3.10
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!