Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citeeromdat ik ze dan eerst via usbkabel op de pc moet zetten en dan weer op wrn.nl moet uploaden.
onzin. in je opneem app even klikken op de bestandsnaam en de mp3 via email naar jezelf sturen.
Als ik foto`s gemaakt heb met met mijn gsm staan ze al op mijn pc zodra ik in de buurt van mijn huis kom. Via een clouddienst kun je van alles synchroniseren. Zelf heb ik dropbox. Op elk device heb ik de beschikking over mijn foto`s en kan kiezen waar vandaan ik ze wil uploaden na ze bewerkt te hebben.
Maar als jij de functie graag wilt en 'wij' zien het algemeen nut niet dan kan dat best geregeld worden, met een prijskaartje.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

En mijn alternatieve voorstel hiervoor? Die is heel breed toepasbaar.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

marcel123

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2014, 08:46:05 AM
kijk, dit is een afweging tussen inspanning en opbrengst.
tussen 2 december 2013 en 2 april 2014 zijn 35 foto`s geupload rechtstreeks via obsmapp.
Ik heb waarschijnlijk nooit om die functionaliteit gevraagd maar minimaal een van die 35 is wel van mij. De kwaliteit van mijn fotofoon is er te slecht voor, maar ik moet wel zeggen dat het perfect werkte. Erg gebruiksvriendelijk.
Niet weg doen...ik zie het uploaden van fotos vanaf je mobiele device wel toekomst hebben.

Johan op den Dries

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2014, 08:46:05 AM
kijk, dit is een afweging tussen inspanning en opbrengst.
tussen 2 december 2013 en 2 april 2014 zijn 35 foto`s geupload rechtstreeks via obsmapp.
Er zijn er denk ik ook een stuk of 3 van mij. Dit was puur omdat ik op dat moment geen ander fototoestel had en het dan toch wel erg eenvoudig en makkelijjk is om de foto direct bij de waarneming te voegen.
Een andere optie waar het goed voor gebruikt zou kunnen worden is bij een megazeldzaamheid deze direct wereldkundig te maken.
Johan op den Dries
Sneek

DKoppenol

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2014, 11:19:30 AM
Citeeromdat ik ze dan eerst via usbkabel op de pc moet zetten en dan weer op wrn.nl moet uploaden.
onzin. in je opneem app even klikken op de bestandsnaam en de mp3 via email naar jezelf sturen.
Als ik foto`s gemaakt heb met met mijn gsm staan ze al op mijn pc zodra ik in de buurt van mijn huis kom. Via een clouddienst kun je van alles synchroniseren. Zelf heb ik dropbox. Op elk device heb ik de beschikking over mijn foto`s en kan kiezen waar vandaan ik ze wil uploaden na ze bewerkt te hebben.
Maar als jij de functie graag wilt en 'wij' zien het algemeen nut niet dan kan dat best geregeld worden, met een prijskaartje.
Heb ik niet.
Citaat van: jeroenroelofsen op april 03, 2014, 10:49:29 AM
Citaat van: DKoppenol op april 03, 2014, 09:41:07 AM
Ik heb verschillende geluiden in mijn telefoon staan. Ik neem helaas niet de moeite om ze te uploaden, omdat ik ze dan eerst via usbkabel op de pc moet zetten en dan weer op wrn.nl moet uploaden. Ik vergeet het hierdoor ook sneller om te doen.
Je kunt dit ook wel direct op je telefoon doet, dan in een browser op je foon naar waarneming.nl, inloggen en via mijnwaarneming geluid toevoegen.

Lukt niet. Blijkbaar doet mijn spraakrecorder niet aan mp3, maar aan 3ga ofzo.
Ik heb nu een app gedownload, dus nu moet het goedkomen.


Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: Melchior van Tweel op maart 28, 2014, 11:48:26 AM
Hallo Alex,
Afgelopen week heb ik een flinke bups waarnemingen geupload. Het bleek mij dat een deel van de tekst die ik vast in het opmerkingenveld had gezet niet is meegekomen, namelijk tekst die ik tussen < en > gezet had (ik had die gebruik als "groter dan" en "kleiner dan" tekens). Zal wel met met de programmeertaal te maken hebben. Nu niet meer aan te passen, want het gaat om enkele honderden waarnemingen. Het is geen grote ramp (wel jammer), maar misschien is het een idee om dat soort tekens uit te sluiten in het opmerkingenveld. Dit om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Je ziet wel vaker dat je in opmerkingenvelden bepaalde tekens niet mag gebruiken. Is zoiets gemakkelijk in te bouwen?
Alex, kan je hier nog antwoord op geven?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op april 03, 2014, 19:49:06 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op maart 28, 2014, 11:48:26 AM
Hallo Alex,
Afgelopen week heb ik een flinke bups waarnemingen geupload. Het bleek mij dat een deel van de tekst die ik vast in het opmerkingenveld had gezet niet is meegekomen, namelijk tekst die ik tussen < en > gezet had (ik had die gebruik als "groter dan" en "kleiner dan" tekens). Zal wel met met de programmeertaal te maken hebben. Nu niet meer aan te passen, want het gaat om enkele honderden waarnemingen. Het is geen grote ramp (wel jammer), maar misschien is het een idee om dat soort tekens uit te sluiten in het opmerkingenveld. Dit om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Je ziet wel vaker dat je in opmerkingenvelden bepaalde tekens niet mag gebruiken. Is zoiets gemakkelijk in te bouwen?
Alex, kan je hier nog antwoord op geven?

Hoi Melchior,

Zeker, sterker nog: had ik al willen doen maar kon dit topic niet terugvinden  :-\
Ik heb namelijk goed nieuws voor je: vanaf de komende versie kan je alle(?) tekens wél gebruiken, in ieder geval <. >, & enz.
Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jeroenroelofsen

Nog even mijn suggestie voor het "geluid" probleem aan halen

Citaat van: jeroenroelofsen op april 03, 2014, 08:56:33 AM
Idd, dat is een lastige afweging. Kan me voorstellen dat je hem niet hoog op de verlanglijst zet.
Is een "workaround" dan niet handig?
Situatie nu;
- in het veld doe je een waarneming en neemt daarbij ook geluid op.
- die dag doe je nog vele andere waarnemingen waarbij je ook geluid op neemt.
- thuis upload je alle waarnemingen, waarna je de geluiden nog moet doen
- het is dan thuis lastig om ze op een simpele manier te koppelen, zeker als het om vele tientallen waarnemingen gaat met ook een flinke hoeveelheid geluidsfragmenten

Workaround;
- in het veld doe je een waarneming en neemt daarbij geluid op, in de app zet je een vinkje bij geluidtoevoegen (to-do)
- de rest van de dag doe je dit ook consequent
- thuis aangekomen upload je alle waarnemingen naar wnl.nl
- via mijnwaarneming selecteer je alle waarnemingen waar het vinkje (to-do) stond (dat zijn dus alle waarnemingen waarvan je het geluid nog moet uploaden)
- met minder zoekwerk kun je dan makkelijker de geluiden toevoegen.
- na toevoegen van geluid verdwijnt het to-do vinkje

Dit kun je evt breder trekken naar alle multimedia, bijv als je een filmpje hebt die je wilt linken, maar ook met foto's. Gewoon een reminder voor de waarnemer dat ie na upload nog een vervolg actie kan doen op de waarneming omdat ie in het veld al aangaf over extra (bewijs) materiaal te beschikken.

Zou dat kunnen helpen wellicht voor de mensen die op een later moment extra info toe willen voegen waarvan ze in het veld al weten dat dat gaat gebeuren?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Zo'n geluidsfragment heeft toch een tijdstip, net als de waarneming? Op die manier zijn die twee dan eenvoudig te koppelen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenroelofsen

Daar heb je gelijk in. Is nog wel een heel gezoek als je heel veel waarnemingen invoert, bijv na een vakantie. Zo'n extra sorteer mogelijkheid zou de lijst dan een stuk inkorten
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Jeroen: je kan bij de details natuurlijk in obsmapp een standaard-tekstje meegeven, waar je in je waarnemingen dan weer op kan zoeken. Helpt dat?
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 09, 2014, 18:55:12 PM
Jeroen: je kan bij de details natuurlijk in obsmapp een standaard-tekstje meegeven, waar je in je waarnemingen dan weer op kan zoeken. Helpt dat?
Wellicht, echter hoe zoek ik die dan? Als ik naar mijn waarnemingen ga en daar in het zoekveld wat in type, dan werkt het (bij mijn weten) alleen op de soortnaam.

Bijv;
http://waarneming.nl/user/view/11786         als ik dan zoek op "pad" vind ie niets, terwijl ik recent een watertor invoerde met in de beschrijving "langs het pad"
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)



Thijs Fijen

Kan de soortselectie knop op de kaart ook bij de niet BMP methode gebruikt worden?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op april 12, 2014, 13:26:17 PM
Kan de soortselectie knop op de kaart ook bij de niet BMP methode gebruikt worden?

Kan uiteraard, maar of de gemiddelde gebruiker daar blij mee is, of dat het juist verwarrend is...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik maakte laatst een verzamelgroep als 'soortgroep' aan, maar in deze groep worden niet je voorkeuren die je per aparte soortgroep hebt opgegeven meegenomen. Zo wil ik bij de planten de wetenschappelijke namen gebruiken en bij de rest de landstaal.  Van vogels, dagvlinders, zoogdieren en nog wat kleinere groepen (  ;) ) ken ik bijvoorbeeld de wetenschappelijke namen niet of te slecht. Mijn wens is dus dat je in de verzamelgroep de instellingen per soortgroep meeneemt.

Andere wens; Ik wil graag het registeren van het tijdstip (uur van de dag) van de waarneming kunnen uitschakelen. Ik vind het 1. niet belangrijk en 2. een te vergaande aantasting van mijn privacy. Een oplossing voor mij is natuurlijk alles onder embargo in te voeren, maar ik gun mensen best inzicht in de plaats en datum van de meeste van mijn waarnemingen.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 13, 2014, 10:16:27 AM
Ik maakte laatst een verzamelgroep als 'soortgroep' aan, maar in deze groep worden niet je voorkeuren die je per aparte soortgroep hebt opgegeven meegenomen. Zo wil ik bij de planten de wetenschappelijke namen gebruiken en bij de rest de landstaal.  Van vogels, dagvlinders, zoogdieren en nog wat kleinere groepen (  ;) ) ken ik bijvoorbeeld de wetenschappelijke namen niet of te slecht. Mijn wens is dus dat je in de verzamelgroep de instellingen per soortgroep meeneemt.

Bij de verzamelgroep kan je instellen of je deze in de lokale taal wil tonen of met de wetenschappelijke naam. Niet optimaal, dus wellicht kan dit ooit nog een keer verbeterd worden.

Citaat van: Rutger Barendse op april 13, 2014, 10:16:27 AM
Andere wens; Ik wil graag het registeren van het tijdstip (uur van de dag) van de waarneming kunnen uitschakelen. Ik vind het 1. niet belangrijk en 2. een te vergaande aantasting van mijn privacy. Een oplossing voor mij is natuurlijk alles onder embargo in te voeren, maar ik gun mensen best inzicht in de plaats en datum van de meeste van mijn waarnemingen.

Dat gaat niet gebeuren vrees ik. Ik vermoed dat er niet veel mensen zijn die meevoelen met jouw tweede reden, terwijl het tijdstip bij sommige waarnemingen wel handig is. Bijvoorbeeld hoe laat de Vale gier nog werd gezien, of hoe laat de nachtzwaluw zich laat horen, enz enz.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Afgelopen januari heeft iemand een Black-capped Babbler ingevoerd vanuit Gambia terwijl dit een Blackcap Babbler moest zijn. Op deze fout heb ik toen gewezen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55248.msg1558692#msg1558692 Maar deze soort zit daardoor nu ten onrechte in de landenlijst.
Tragikomischer wijze wilde ik onlangs, mbv de landenlijst Gambia Birds, zelf een Blackcap Babbler invoeren maar koos ik per ongeluk de Black-capped Babbler uit die lijst nadat ik "black" had ingetypt (op 1 april notabene!  ;D ): http://observation.org/waarneming/view/82932810
Is het niet mogelijk om dit soort verwarrende "vervuiling" uit landenlijsten te verwijderen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

In die checklijsten is het zo dat als een soort eenmaal opgenomen is deze niet meer verdwijnt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: Rutger Barendse op april 13, 2014, 10:16:27 AM
Andere wens; Ik wil graag het registeren van het tijdstip (uur van de dag) van de waarneming kunnen uitschakelen. Ik vind het 1. niet belangrijk en 2. een te vergaande aantasting van mijn privacy. Een oplossing voor mij is natuurlijk alles onder embargo in te voeren, maar ik gun mensen best inzicht in de plaats en datum van de meeste van mijn waarnemingen.

CiteerDat gaat niet gebeuren vrees ik. Ik vermoed dat er niet veel mensen zijn die meevoelen met jouw tweede reden, terwijl het tijdstip bij sommige waarnemingen wel handig is. Bijvoorbeeld hoe laat de Vale gier nog werd gezien, of hoe laat de nachtzwaluw zich laat horen, enz enz.

Tijdstip kan inderdaad nuttig zijn (voor waarnemingen van planten, mossen etc. vrijwel nooit volgens mij)  en voor velen waarschijnlijk ook gewoon een belangrijke 'gadget' , maar ik vind het belangrijk dat je het zelf kunt beslissen of het geregistreerd wordt. Ik vraag dus enkel de mogelijkheid het uit te schakelen, dan kan ieder voor zich bepalen of en wanneer je het aan/uit zet. (Alles) Onder embargo invoeren wordt ook niet door veel mensen meegevoeld vermoed ik. Toch zal een belangrijke reden daarvoor diezelfde privacy (van grondeigenaar of waarnemer) zijn.

hiskodevries

CiteerIk vraag dus enkel de mogelijkheid het uit te schakelen,
volgende wens "ik wil graag al mijn waarnemingen kunnen anti dateren i.v.m. de privacy".
Rutger, kom op.
zo kan elke gebruiker wel 20 prive parameters verzinnen, waardoor een obsmapp starter door de bomen het bos helemaal niet meer ziet.
De tijd van een waarneming wordt voor meerdere zaken gebruikt binnen waarneming.nl /waarnemingen.be

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op april 17, 2014, 15:30:47 PM
CiteerIk vraag dus enkel de mogelijkheid het uit te schakelen,
volgende wens "ik wil graag al mijn waarnemingen kunnen anti dateren i.v.m. de privacy".
Rutger, kom op.
zo kan elke gebruiker wel 20 prive parameters verzinnen, waardoor een obsmapp starter door de bomen het bos helemaal niet meer ziet.
De tijd van een waarneming wordt voor meerdere zaken gebruikt binnen waarneming.nl /waarnemingen.be
Lijkt me een heel gewone vraag. De waarnemingstijd wordt ook niet standaard vastgelegd bij 'normale invoer', dus lijkt het me zeker geen probleem te zijn als het niet wordt vastgelegd bij mobiele invoer. Antidateren vind ik een vreemd voorbeeld, want dat zou bewust iets veranderen zijn, wat in principe niet  juist is.  Toch zou ook antidateren handig kunnen zijn als je bijvoorbeeld nog snel een paar waarnemingen van gisteren wil invoeren, dus wat dat betreft vind ik dat nog een reële wens ook.

Ik betwist verder niet dat het vastleggen van tijd nuttig kan zijn, maar het is 1 van de parameters die ik te ver vind ingrijpen op mijn privacy. Je kunt al zien welke dag ik waar was, wat ik er zag en dan aan de hand van de tijd ook nog precies welke tijd, hoe lang ik er was en tussen welke uren ik dus meestal niet thuis ben. Dat laatste wil ik echt liever niet prijsgeven.

Ik weet het wel; ik moet niet zeuren en dan alles maar onder embargo zetten, maar ik snap het tegenstribbelen tegen een wat ik zie als een normale wens niet zo. 20 andere privé-parameters die zo ingrijpend werken op privacy kan ik niet verzinnen. Soort, plaats, datum, tijd, waarnemer. Verder gaat mijn brein niet.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 17, 2014, 18:02:38 PM
Lijkt me een heel gewone vraag. De waarnemingstijd wordt ook niet standaard vastgelegd bij 'normale invoer', dus lijkt het me zeker geen probleem te zijn als het niet wordt vastgelegd bij mobiele invoer.

Het is zeker een legitieme vraag, maar de afweging van hoeveel mensen hier plezier aan gaan beleven, hoeveel mensen niet begrijpen wat deze nieuwe optie nou weer doet en de nadelen bij de verwerking van de waarnemingen kan leiden tot het antwoord dat we het niet gaan doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Ik zou er juist voor willen pleiten om de tijd aan te laten staan. Ik voer soms tientallen paddenstoelen onbekend per dag in. De tijdsaanduiding van mijn waarnemingen en de tijdaanduiding van mijn foto's geven aan welke bij elkaar horen als ik de paddenstoelen 's avonds gedetermineerd heb.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Peter Meininger

Even wennen, maar het werkt prettig op de tablet. Verzoek: als ik bijv. riet of es wil invoeren moet ik pagina's doorscrollen. Riet spatie en Es spatie (dus soortnaam + spatie geeft direct de soort) zou handig zijn.
vr gr
Peter
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

RutgerB

#747
Citaat van: Melchior van Tweel op april 19, 2014, 21:32:01 PM
Ik zou er juist voor willen pleiten om de tijd aan te laten staan. Ik voer soms tientallen paddenstoelen onbekend per dag in. De tijdsaanduiding van mijn waarnemingen en de tijdaanduiding van mijn foto's geven aan welke bij elkaar horen als ik de paddenstoelen 's avonds gedetermineerd heb.
Je kunt dit hele topic volschrijven met hoe handig het registreren van de tijd is, maar dat verandert mijn wens niet. Ik wil graag de MOGELIJKHEID het uit te zetten. Laat jij het lekker aanstaan, dat maakt mij niets uit. Kennelijk maakt het jou wel uit dat ik de MOGELIJKHEID wil het uit te zetten, want je reactie is anders verder totaal overbodig.

Mijn stelling is dat je mensen zoveel mogelijk mogelijkheden biedt die essentieel zijn. Tijdregistratie vind ik een item die je mensen moet vragen uit of aan te zetten.

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2014, 23:10:57 PM
Citaat van: Rutger Barendse op april 17, 2014, 18:02:38 PM
Lijkt me een heel gewone vraag. De waarnemingstijd wordt ook niet standaard vastgelegd bij 'normale invoer', dus lijkt het me zeker geen probleem te zijn als het niet wordt vastgelegd bij mobiele invoer.

Het is zeker een legitieme vraag, maar de afweging van hoeveel mensen hier plezier aan gaan beleven, hoeveel mensen niet begrijpen wat deze nieuwe optie nou weer doet en de nadelen bij de verwerking van de waarnemingen kan leiden tot het antwoord dat we het niet gaan doen.
Is voor mij afdoende antwoord, alhoewel ik het natuurlijk jammer vind. Ik zal dus meer onder embargo invoeren.

Ik heb nog wat andere opmerkingen/wensen

Soort onthouden - onthoudt ook gedrag en kleed. Dat zou ook in de omschrijving moeten worden vermeld ; Alles onthouden. Ik vind het handiger overigens dat alleen de soort wordt onthouden. De kans is groot dat je items vergeet uit te vinken als je van soort wisselt. Zo had ik laatst 40 waarnemingen van zaailingen.

Overzicht waarnemingen - Als je wisselt van Nederlands naar Wetenschappelijk tijdens een waarnemingssessie komt in de alfabetische lijst ook alles als het ingevoerde te staan. Dus Straatgras bij de S en Poa annua bij de P. Voor mij is het handiger het te sorteren in de taal waar je voor die soortgroep in bezig bent in te voeren.

Sommige soorten kan ik niet in de lijst vinden als ik in de Nederlandse taal invoer - Bijvoorbeeld Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) en Hyacinthoides x massartiana (H. non-scripta x hispanica).  Ik heb dan dus enkel de taalinstelling veranderd en niet iets anders.

Zoomniveau - De getallen staan voor verschillende zoomniveau's, maar niet duidelijk is welke. 15 is bijvoorbeeld 1 km merkte ik (trial and error). Ipv die getallen is duidelijker te vermelden welke niveau het is (bijv. 20 km -10 km -5 km-2 km-1 km - 500 meter).

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 08:54:11 AM
Ik heb nog wat andere opmerkingen/wensen

Soort onthouden - onthoudt ook gedrag en kleed. Dat zou ook in de omschrijving moeten worden vermeld ; Alles onthouden. Ik vind het handiger overigens dat alleen de soort wordt onthouden. De kans is groot dat je items vergeet uit te vinken als je van soort wisselt. Zo had ik laatst 40 waarnemingen van zaailingen.

Het onthouden van de activiteit etc is bewust toegevoegd. Deze optie wordt met name gebruikt door waarnemers die steeds hetzelfde zoeken in een gebied. En dan is het vreselijk handig dat je alleen maar op Opslaan hoeft te klikken.

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 08:54:11 AM
Overzicht waarnemingen - Als je wisselt van Nederlands naar Wetenschappelijk tijdens een waarnemingssessie komt in de alfabetische lijst ook alles als het ingevoerde te staan. Dus Straatgras bij de S en Poa annua bij de P. Voor mij is het handiger het te sorteren in de taal waar je voor die soortgroep in bezig bent in te voeren.

Ook dit is weer een bewuste keuze. Er wordt getoond zoals ingevoerd. In jouw voorbeeld hoef je niet te weten wat de wetenschappelijke naam is van straatgras, of de Nederlandse naam voor Poa annua.

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 08:54:11 AM
Sommige soorten kan ik niet in de lijst vinden als ik in de Nederlandse taal invoer - Bijvoorbeeld Symphoricarpos x chenaultii (S. microphyllus x orbiculatus) en Hyacinthoides x massartiana (H. non-scripta x hispanica).  Ik heb dan dus enkel de taalinstelling veranderd en niet iets anders.

Waar zoek je dan op? In het eerste geval kan ik prima de Hybrid Coralberry vinden: http://waarneming.nl/soort/info/150791

Citaat van: Rutger Barendse op april 21, 2014, 08:54:11 AM
Zoomniveau - De getallen staan voor verschillende zoomniveau's, maar niet duidelijk is welke. 15 is bijvoorbeeld 1 km merkte ik (trial and error). Ipv die getallen is duidelijker te vermelden welke niveau het is (bijv. 20 km -10 km -5 km-2 km-1 km - 500 meter).

Deze nivo zijn zoals bijvoorbeeld Google Maps ze ook gebruikt. Hoeveel (k)m zo'n schaal op jouw toestel is is afhankelijk van de resolutie van het scherm. Een schaalbalk staat overigens op de kaart.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Bedankt voor je uitleg.

Soort onthouden vind ik ook heel handig maar ook als ik af en toe wissel van soort. Dat houdt vaak ook in dat je wisselt van kleed en gedrag. Makkelijk te vergeten dat dan te moeten veranderen. Ik weet nu dat ook dit onthouden wordt, dus verder niet echt een probleem voor mij persoonlijk.

Als ik zoek op Nederlandse namen, houdt ik er geen rekening mee dat ik moet zoeken op een Engelse naam als er geen Nederlandse naam bestaat. Die Engelse namen ken ik overigens vrijwel niet en ik vermoed eigenlijk dat niemand dat weet. Als er geen Nederlandse naam is, lijkt het me logischer te zoeken op wetenschappelijke namen.  Hyacinthoides x massartiana blijkt overigens een Nederlandse naam te hebben in waarneming.nl en is/was dus wel te vinden op die manier.