Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

keulen

Als je paardenbloem Taraxacum officinale in de lijst zoekt moet je verzamelsoorten aangevinkt hebben in de instellingen.
Ina

hiskodevries

wat is  de wens ?
die soort is nu eenmaal een verzamelsoort.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

#692
Afgelopen januari miste ik de verzamelsoort "vogel onbekend"/"unknown bird"/bird unknown" heel erg op mijn ObsMapp-soortenlijsten tijdens mijn reis in Afrika (op de lijst "Africa birds" en de lijst "Gambia birds"). Volgende week reis ik daar weer rond en ik zou het erg prettig vinden als die ook op de lijst zouden staan. Alvast hartelijke dank!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Lanius

Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de groepssamenstelling niet kan worden opgegeven.  Voor slaapplaatsen kiekendieven, groepen eenden etc telde ik vaak mannetjes, vrouwtjes, juvenielen apart. En bij opmerkingen zetten, tja, dat gaat verloren in de grote hoop als je er achteraf iets wil mee doen.
Davy De Groote

RutgerB

Kan het mogelijk gemaakt worden je waarnemingen in het waarnemingenoverzicht op Obsmap alfabetisch (wetenschappelijk / Nederlands) en per soortgroep te sorteren?  Ik heb graag een overzicht welke soorten ik al invoerde (in het veld, voordat ik ze upload). Als dat kan zou ik graag ook de mogelijkheid hebben zelf te bepalen wanneer je een nieuwe serie waarnemingen begint, nu is dat gegroepeerd per dag meen ik.

Ik vraag dit omdat ik ter plaatse graag wil weten hoeveel soorten en welke soorten ik al invoerde per gebied/hok. Nu moet ik puur op herinnering bijhouden welke soorten ik al eerder meldde om een beetje een complete lijst te krijgen.

Alvast een antwoord op de reactie "Noteer gewoon wat je tegenkomt";  Nee bij planten is het onmogelijk ALLES wat je tegenkomt te noteren, want op elke 5 bij 5 meter staan 10-15 soorten. Om een complete lijst te maken zijn hulpmiddelen (lijst met wat heb ik al gezien) onontbeerlijk. Dus als er iets anders mogelijk is dan in het waarnemingenoverzicht houd ik me ook aanbevolen. Bijvoorbeeld een markering in de soortenlijst, die je kan resetten?

DKoppenol

Ik wens dat er voor ObsMapp een functie komt om geluidsopnames mee in te voeren, net als dat er nu een fotouploadmogelijkheid is dmv op het cameraatje te klikken en de foto te selecteren. Dat zou ik erg fijn vinden, want ik maak wel geluidsopnames met mijn mobiel. Alvast bedankt voor de reactie!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 21, 2014, 18:55:36 PM
Afgelopen januari miste ik de verzamelsoort "vogel onbekend"/"unknown bird"/bird unknown" heel erg op mijn ObsMapp-soortenlijsten tijdens mijn reis in Afrika (op de lijst "Africa birds" en de lijst "Gambia birds"). Volgende week reis ik daar weer rond en ik zou het erg prettig vinden als die ook op de lijst zouden staan. Alvast hartelijke dank!

Deze wordt inmiddels automatisch toegevoegd als je een landenlijst downloadt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op maart 27, 2014, 10:20:46 AM
Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de groepssamenstelling niet kan worden opgegeven.  Voor slaapplaatsen kiekendieven, groepen eenden etc telde ik vaak mannetjes, vrouwtjes, juvenielen apart. En bij opmerkingen zetten, tja, dat gaat verloren in de grote hoop als je er achteraf iets wil mee doen.

Verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Te veel 'gepiel' op een klein scherm, ende interface naar wn.nl moet helemaal aangepast worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op maart 27, 2014, 16:59:56 PM
Kan het mogelijk gemaakt worden je waarnemingen in het waarnemingenoverzicht op Obsmap alfabetisch (wetenschappelijk / Nederlands) en per soortgroep te sorteren?  Ik heb graag een overzicht welke soorten ik al invoerde (in het veld, voordat ik ze upload). Als dat kan zou ik graag ook de mogelijkheid hebben zelf te bepalen wanneer je een nieuwe serie waarnemingen begint, nu is dat gegroepeerd per dag meen ik.

Je kan de waarnemingen al alfabetisch sorteren (langklik op de dag in het overzicht). De andere vragen zijn erg specifiek voor jouw situatie en zie ik daarom niet geïmplementeerd worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: DKoppenol op maart 27, 2014, 17:34:32 PM
Ik wens dat er voor ObsMapp een functie komt om geluidsopnames mee in te voeren, net als dat er nu een fotouploadmogelijkheid is dmv op het cameraatje te klikken en de foto te selecteren. Dat zou ik erg fijn vinden, want ik maak wel geluidsopnames met mijn mobiel. Alvast bedankt voor de reactie!

Geen idee of dit überhaupt mogelijk is. Ik zal het (onderaan) op de todo-lijst zetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op maart 27, 2014, 18:03:35 PM
Citaat van: Rutger Barendse op maart 27, 2014, 16:59:56 PM
Kan het mogelijk gemaakt worden je waarnemingen in het waarnemingenoverzicht op Obsmap alfabetisch (wetenschappelijk / Nederlands) en per soortgroep te sorteren?  Ik heb graag een overzicht welke soorten ik al invoerde (in het veld, voordat ik ze upload). Als dat kan zou ik graag ook de mogelijkheid hebben zelf te bepalen wanneer je een nieuwe serie waarnemingen begint, nu is dat gegroepeerd per dag meen ik.

Je kan de waarnemingen al alfabetisch sorteren (langklik op de dag in het overzicht). De andere vragen zijn erg specifiek voor jouw situatie en zie ik daarom niet geïmplementeerd worden.
Bedankt voor de respons.  Ok, dat alfabetisch sorteren helpt al voor een aanzienlijk deel. Ik zocht naar de mogelijkheid, maar vond het niet. Het in de invoerlijst zien wat je al meldde lijkt me voor mensen die streeplijsten maken een key-feature, maar mogelijk zijn er inderdaad maar heel weinig mensen die lijsten maken per hok/gebied. Op floron-kamp zie je er wel eens eentje.  ;)

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op maart 27, 2014, 19:18:08 PM
Bedankt voor de respons.  Ok, dat alfabetisch sorteren helpt al voor een aanzienlijk deel. Ik zocht naar de mogelijkheid, maar vond het niet. Het in de invoerlijst zien wat je al meldde lijkt me voor mensen die streeplijsten maken een key-feature, maar mogelijk zijn er inderdaad maar heel weinig mensen die lijsten maken per hok/gebied. Op floron-kamp zie je er wel eens eentje.  ;)

Ik heb een tijd(je) geleden met Baudewijn Odé over zoiets gesproken. Er zit wat dat betreft dus wel iets in het vat, maar dat zal niet als uitbreiding op ObsMapp zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DKoppenol

Citaat van: Alex Kwak op maart 27, 2014, 18:04:12 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 27, 2014, 17:34:32 PM
Ik wens dat er voor ObsMapp een functie komt om geluidsopnames mee in te voeren, net als dat er nu een fotouploadmogelijkheid is dmv op het cameraatje te klikken en de foto te selecteren. Dat zou ik erg fijn vinden, want ik maak wel geluidsopnames met mijn mobiel. Alvast bedankt voor de reactie!

Geen idee of dit überhaupt mogelijk is. Ik zal het (onderaan) op de todo-lijst zetten.
Bedankt voor je antwoord!
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Werkt dat op een hele andere manier dan foto's dan? Gewoobn nieuwsgierig hoor
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Alex Kwak

Citaat van: DKoppenol op maart 27, 2014, 20:46:08 PM
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Werkt dat op een hele andere manier dan foto's dan? Gewoobn nieuwsgierig hoor

Ik moet uitzoeken hoe je vanuit de app een opname-functionaliteit benadert.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

DKoppenol

Okee, naja alvast bedankt voor de moeite (zodra je eraan begint ;))!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op maart 27, 2014, 21:23:39 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 27, 2014, 20:46:08 PM
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Werkt dat op een hele andere manier dan foto's dan? Gewoobn nieuwsgierig hoor

Ik moet uitzoeken hoe je vanuit de app een opname-functionaliteit benadert.
ik zeg niet doen, volgens mij komen meerdere geluidsformaten voor ogg,mp3, mp4 etc. Die moet je dan in de app omzetten naar mp3 , checken of het niet groter wordt dan 1 mb.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

En ik vermoed dat je ook alleen maar meer slechte opnames krijgt, omdat ze ook niet meer eerst geknipt / versterkt worden..
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Afgelopen week heb ik een flinke bups waarnemingen geupload. Het bleek mij dat een deel van de tekst die ik vast in het opmerkingenveld had gezet niet is meegekomen, namelijk tekst die ik tussen < en > gezet had (ik had die gebruik als "groter dan" en "kleiner dan" tekens). Zal wel met met de programmeertaal te maken hebben. Nu niet meer aan te passen, want het gaat om enkele honderden waarnemingen. Het is geen grote ramp (wel jammer), maar misschien is het een idee om dat soort tekens uit te sluiten in het opmerkingenveld. Dit om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Je ziet wel vaker dat je in opmerkingenvelden bepaalde tekens niet mag gebruiken. Is zoiets gemakkelijk in te bouwen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

DKoppenol

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 27, 2014, 22:34:20 PM
En ik vermoed dat je ook alleen maar meer slechte opnames krijgt, omdat ze ook niet meer eerst geknipt / versterkt worden..
Dat is m.i. een drogreden, want dan zou je de fotouploadmogelijkheid ook moeten schrappen zodat ze eerst in photoshop bewerkt worden..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Douwe van der Ploeg

Foto's zijn op je telefoon al heel makkelijk te croppen, wat dan ook direct de belangrijkste bewerkingsmogelijkheid is (en in mijn ogen zou het zelfs de enige toegestane moeten zijn).
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op maart 27, 2014, 22:27:05 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 27, 2014, 21:23:39 PM
Citaat van: DKoppenol op maart 27, 2014, 20:46:08 PM
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Werkt dat op een hele andere manier dan foto's dan? Gewoobn nieuwsgierig hoor

Ik moet uitzoeken hoe je vanuit de app een opname-functionaliteit benadert.
ik zeg niet doen, volgens mij komen meerdere geluidsformaten voor ogg,mp3, mp4 etc. Die moet je dan in de app omzetten naar mp3 , checken of het niet groter wordt dan 1 mb.
Die laatste 2 zouden toch niet heel moeilijk moeten zijn, checken op formaat mp3 en <1MB. In php bijv is dat vrij makkelijk, voor andriod weet ik het niet.
Is het dan niet mogelijk om bijv een opname gemaakt met een andere app (ik gebruik bijv Hi-Q MP3 Rec (free) op mijn Galaxy S3), te uploaden, zoals met een foto?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Alex Kwak

Citaat van: jeroenroelofsen op april 02, 2014, 16:29:05 PM
Die laatste 2 zouden toch niet heel moeilijk moeten zijn, checken op formaat mp3 en <1MB. In php bijv is dat vrij makkelijk, voor andriod weet ik het niet.
Is het dan niet mogelijk om bijv een opname gemaakt met een andere app (ik gebruik bijv Hi-Q MP3 Rec (free) op mijn Galaxy S3), te uploaden, zoals met een foto?

Ik denk dat dat inderdaad goed te doen is. Staat op de todo-lijst.
Maar vergeet niet dat ook aan de wn.nl-kant weer het uploadscript aangepast moet worden. Er is altijd meer werk dan je denkt...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Het is minder werk als mensen dan gewoon in het veld waarneming.nl starten en via mijn waarnemingen het geluid uploaden.
Wanneer wil je in het veld al een mp3 uploaden?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DKoppenol

l
Citaat van: hiskodevries op april 02, 2014, 19:27:26 PM
Het is minder werk als mensen dan gewoon in het veld waarneming.nl starten en via mijn waarnemingen het geluid uploaden.
Wanneer wil je in het veld al een mp3 uploaden?

Als je een zingende zeldzaamheid aantreft in het veld. Of om het uploaden van geluiden te vergemakkelijken of als je niet weet hoe dat moet via pc (?). Vooral reden 1.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op april 02, 2014, 19:27:26 PM
Het is minder werk als mensen dan gewoon in het veld waarneming.nl starten en via mijn waarnemingen het geluid uploaden.
Wanneer wil je in het veld al een mp3 uploaden?
Vergis je daar niet in, het wordt steeds makkelijker om ook geluiden op te nemen. En ik moet zeggen, vind de kwaliteit toch best goed. Dus kan me voorstellen dat je, zoals Diedert ook al aangeeft, als extra bewijsmateriaal geluid wilt uploaden. Voor vogels is in het veld denk ik zelfs geluid via smartphone van betere kwaliteit dan een foto. Vogels zitten vaak wat verder weg waardoor je al snel een telelens nodig hebt. Dan kom je weer op een foto van een schermpje ofzo uit.

Maar idd, geluid uploaden kan ook via mijn waarneming, al is dat op een (relatief) klein scherm van een smartphone toch nog best lastig.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

kijk, dit is een afweging tussen inspanning en opbrengst.
tussen 2 december 2013 en 2 april 2014 zijn 35 foto`s geupload rechtstreeks via obsmapp.
Daarvan was ook nog 20% procent corrupt door beroerde internet verbindingen. Dit zal bij geluiden nog erger worden omdat de  bestanden veel groter zijn dan een jpg.
De uren die zitten in het aanpassen van de software staan dan in geen enkele verhouding met de 'opbrengst'.
Met geluiden zal de verhouding nog beroerder zijn.
Bij wensen moet je je wel afvragen wat het algemeen nut is.
Diedert wil graag vanaf zijn gsm geluiden uploaden, maar zie http://waarneming.nl/user/sounds/75648 zelfs via de site nog nooit gedaan, hoe groot is de kans dat het via obsmapp wel gebeurt ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Idd, dat is een lastige afweging. Kan me voorstellen dat je hem niet hoog op de verlanglijst zet.
Is een "workaround" dan niet handig?
Situatie nu;
- in het veld doe je een waarneming en neemt daarbij ook geluid op.
- die dag doe je nog vele andere waarnemingen waarbij je ook geluid op neemt.
- thuis upload je alle waarnemingen, waarna je de geluiden nog moet doen
- het is dan thuis lastig om ze op een simpele manier te koppelen, zeker als het om vele tientallen waarnemingen gaat met ook een flinke hoeveelheid geluidsfragmenten

Workaround;
- in het veld doe je een waarneming en neemt daarbij geluid op, in de app zet je een vinkje bij geluidtoevoegen (to-do)
- de rest van de dag doe je dit ook consequent
- thuis aangekomen upload je alle waarnemingen naar wnl.nl
- via mijnwaarneming selecteer je alle waarnemingen waar het vinkje (to-do) stond (dat zijn dus alle waarnemingen waarvan je het geluid nog moet uploaden)
- met minder zoekwerk kun je dan makkelijker de geluiden toevoegen.
- na toevoegen van geluid verdwijnt het to-do vinkje

Dit kun je evt breder trekken naar alle multimedia, bijv als je een filmpje hebt die je wilt linken, maar ook met foto's. Gewoon een reminder voor de waarnemer dat ie na upload nog een vervolg actie kan doen op de waarneming omdat ie in het veld al aangaf over extra (bewijs) materiaal te beschikken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2014, 08:46:05 AM
kijk, dit is een afweging tussen inspanning en opbrengst.
tussen 2 december 2013 en 2 april 2014 zijn 35 foto`s geupload rechtstreeks via obsmapp.
Daarvan was ook nog 20% procent corrupt door beroerde internet verbindingen. Dit zal bij geluiden nog erger worden omdat de  bestanden veel groter zijn dan een jpg.
De uren die zitten in het aanpassen van de software staan dan in geen enkele verhouding met de 'opbrengst'.
Met geluiden zal de verhouding nog beroerder zijn.
Bij wensen moet je je wel afvragen wat het algemeen nut is.
Diedert wil graag vanaf zijn gsm geluiden uploaden, maar zie http://waarneming.nl/user/sounds/75648 zelfs via de site nog nooit gedaan, hoe groot is de kans dat het via obsmapp wel gebeurt ?

Ik heb verschillende geluiden in mijn telefoon staan. Ik neem helaas niet de moeite om ze te uploaden, omdat ik ze dan eerst via usbkabel op de pc moet zetten en dan weer op wrn.nl moet uploaden. Ik vergeet het hierdoor ook sneller om te doen. Daarom vroeg ik dit aan. En het gaat niet alleen om mij, kijk ook naar Jeroen en misschien zijn er nog wel meer mensen die dit fijn zouden vinden. Dat ik nog geen geluiden heb geuploadt, ligt dus hieraan.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: DKoppenol op april 03, 2014, 09:41:07 AM
Ik heb verschillende geluiden in mijn telefoon staan. Ik neem helaas niet de moeite om ze te uploaden, omdat ik ze dan eerst via usbkabel op de pc moet zetten en dan weer op wrn.nl moet uploaden. Ik vergeet het hierdoor ook sneller om te doen.
Je kunt dit ook wel direct op je telefoon doet, dan in een browser op je foon naar waarneming.nl, inloggen en via mijnwaarneming geluid toevoegen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)