Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

keulen

Beste Alex,

Hoe maak ik nu die favorietenlijst?
Bij mijn persoonlijke instellingen kan ik geen favorietenlijst selecteren.

Vr. groet,
Ina

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

keulen

De favorietenlijst maken is gelukt maar dat is niet wat wij bedoelen.
We onderscheiden in ons inventarisatiegebied biotoopen d.w.z kleine gebieden die onderling verschillen maar die te klein zijn om via de kaart  aan te maken.
Wat wij graag zouden willen is een extra veld in ObsMapp zodat bij het downloaden er een aparte kolom is voor de biotoop. In het detailveld noteren wij nu opmerkingen biotoopnaam en eventueel de abundantie.  De biotoopnaam wordt nu handmatig na downloaden in een aparte kolem geplaatst.

Vr. groet,
Ina

Alex Kwak

Citaat van: keulen op oktober 11, 2013, 09:48:02 AM
Wat wij graag zouden willen is een extra veld in ObsMapp zodat bij het downloaden er een aparte kolom is voor de biotoop.

Dat zou eventueel bij de details opgenomen kunnen worden. Geen idee of daar bij een grote(re) groep behoefte aan is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

- Het gebeurt me nogal eens dat ik in het veld per ongelijk op "Upload" tik (ipv op "nieuwe waarneming" of "instellingen"). Als mijn mobiel internet dan aan staat, worden de waarnemingen direct verzonden.
Ik zou dus graag een ja/nee venstertje hebben. Heeft natuurlijk geen enkele prioriteit.
- Als ik in het overzicht een bepaalde waarneming nader bekijk of heb gewijzigd, staat de cursor weer boven aan de lijst. Als het zonder veel moeite mogelijk is om de laatste positie vast te houden, scheelt me dat bij controle een hoop gescrol. Meen dat dit al eerde aan de orde is geweest.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Stolwijk op oktober 11, 2013, 16:51:56 PM
- Het gebeurt me nogal eens dat ik in het veld per ongelijk op "Upload" tik (ipv op "nieuwe waarneming" of "instellingen"). Als mijn mobiel internet dan aan staat, worden de waarnemingen direct verzonden.
Ik zou dus graag een ja/nee venstertje hebben. Heeft natuurlijk geen enkele prioriteit.
- Als ik in het overzicht een bepaalde waarneming nader bekijk of heb gewijzigd, staat de cursor weer boven aan de lijst. Als het zonder veel moeite mogelijk is om de laatste positie vast te houden, scheelt me dat bij controle een hoop gescrol. Meen dat dit al eerde aan de orde is geweest.

De ja/nee bij een upload is al eens eerder gevraagd. Het is mij zelf overigens ook wel eens overkomen... Ik ga daar eens over nadenken icm het verfraaien van het huidige lelijke uploadscherm.

Het vasthouden vaan de soortpositie staat al in de todo-lijst, op ongeveer driekwart van de lage(re) prioriteit. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Bert Oving

Telkens als ik een soort invoer verschijnt er een venstertje met een boodschap ( er zijn meer soorten etc).
Kan dat ook zo veranderd worden dat het maar 1 x getoond wordt?
Als je meerdere soorten achter elkaar invoert moet je steeds 'inhouden' omdat het toetsenbord a.h.w. afgeschermd wordt door die boodschap.
groeten

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: spoorzoeker op oktober 13, 2013, 10:50:30 AM
Telkens als ik een soort invoer verschijnt er een venstertje met een boodschap ( er zijn meer soorten etc).
Kan dat ook zo veranderd worden dat het maar 1 x getoond wordt?
Als je meerdere soorten achter elkaar invoert moet je steeds 'inhouden' omdat het toetsenbord a.h.w. afgeschermd wordt door die boodschap.

Ik begrijp je probleem, maar anderzijds wil ik wel melden dat er meer soorten zijn dan worden getoond. De melding wordt nu eenmaal getoond per 'zoekactie'.
Misschien de melding tonen als de soortgroep wordt gekozen?

Deze soortgroep bevat meer dan 10.000 soorten, zonder zoekfilter zullen niet alle soorten worden getoond.

Wie weet een betere oplossing en/of een betere tekst?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Is het zo dat iemand met een lijst met >100 soorten altijd gaat zoeken in plaats van scrollen? Oftewel de melding is overbodig !/?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bert Oving

Ik heb er niet bij stilgestaan dat deze melding alleen tevoorschijn komt in deze soortgroep. NU begrijp ik ook beter de noodzaak van de melding.
Ik zou het fijner vinden als de melding slechts dan verschijnt als de soortgroep wordt gekozen.
De melding zou dan eventueel ook wat langer in beeld kunnen blijven zodat er wat meer tijd is om deze te lezen.


Een goede tekst hiervoor is best wel lastig maar zo kort mogelijk is wellicht het beste, zoals bijvoorbeeld:


"Let op! Grote soortgroep. Gebruik het zoekfilter"'


groeten


bert



Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

marcel123

Citaat van: hiskodevries op oktober 13, 2013, 16:21:09 PM
Is het zo dat iemand met een lijst met >100 soorten altijd gaat zoeken in plaats van scrollen? Oftewel de melding is overbodig !/?
Ik scroll bijna nooit, alleen bij heel kleine lijsten. Voor mij overbodig.


Lanius

Citaat van: andre123 op oktober 15, 2013, 17:15:38 PM
ik scroll nooit of alleen voor de eerste tien soorten (sortering recently used)

idem hier.
Davy De Groote

SlechtValk

#644
Ik kan me inderdaad slecht voorstellen dat er iemand is die bij een lijst van meer dan 100 soorten (al ruim genomen) niet het zoekfilter gebruikt. Ik zelf blijf inderdaad typen tot de gewenste soort in beeld staat (op HTC Desire zijn dit slechts de eerste 5) of ik vrij zeker ben dat het slechts een heel klein stukje scrollen is.

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat de melding overbodig is.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel123

Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 11:57:43 AM
Kan de (mijns inziens) afschuwelijke melding 'Wilt u de gps weer aanzetten' alsjeblieft weg of desnoods kiesbaar weggehaald worden?

Denk dat dit soort meldingen voor een enkele gebruiker handig zijn (in dit geval de beginnende of de onoplettende), maar voor het gros irritant..
Ik kreeg deze melding terwijl de gps aan stond..dat lijkt me wel wat overbodig.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op november 04, 2013, 17:07:52 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 11:57:43 AM
Kan de (mijns inziens) afschuwelijke melding 'Wilt u de gps weer aanzetten' alsjeblieft weg of desnoods kiesbaar weggehaald worden?

Denk dat dit soort meldingen voor een enkele gebruiker handig zijn (in dit geval de beginnende of de onoplettende), maar voor het gros irritant..
Ik kreeg deze melding terwijl de gps aan stond..dat lijkt me wel wat overbodig.

Kan je dat reproduceren, zo ja hoe?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

kreeg marcel die niet als je een waarneming hebt gecorrigeerd via de kaart en daarna weer terug komt in het invoerscherm ? dan krijg ik hem ook (wel overbodig ja daar ben ik het wel mee eens,maar je moet ze de kost geven die zo een hele rits waarnemingen op de verkeerde plek invoeren)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op november 06, 2013, 16:53:53 PM
kreeg marcel die niet als je een waarneming hebt gecorrigeerd via de kaart en daarna weer terug komt in het invoerscherm ? dan krijg ik hem ook (wel overbodig ja daar ben ik het wel mee eens,maar je moet ze de kost geven die zo een hele rits waarnemingen op de verkeerde plek invoeren)

Dat is juist het moment waarop de vraag wél moet komen: bij correctie via de kaart wordt de gps uitgezet. Zonder extra actie komen daarna alle waarnemingen op dezelfde zojuist gekozen locatie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Citaat van: Alex Kwak op november 06, 2013, 17:58:26 PM
Citaat van: hiskodevries op november 06, 2013, 16:53:53 PM
kreeg marcel die niet als je een waarneming hebt gecorrigeerd via de kaart en daarna weer terug komt in het invoerscherm ? dan krijg ik hem ook (wel overbodig ja daar ben ik het wel mee eens,maar je moet ze de kost geven die zo een hele rits waarnemingen op de verkeerde plek invoeren)

Dat is juist het moment waarop de vraag wél moet komen: bij correctie via de kaart wordt de gps uitgezet. Zonder extra actie komen daarna alle waarnemingen op dezelfde zojuist gekozen locatie.

Is het het niet mogelijk om deze optie in het menu te kunnen instellen? Ik vind die melding ook erg irritant...
Gr,
Vincent Sanders

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Gezien de afwezigheid van meldingen is deze nieuwe versie van Obsmapp blijkbaar heel goed  :duim: .
Toch heb ik nog wel een wensje. Als ik in het soorteninvoerscherm ga, krijg ik steeds een popup met de tekst dat er meer soorten zijn dan er kunnen worden getoond. Deze popup zit voor mijn toetsenbord, zodat ik een paar seconden moet wachten voor ik kan gaan typen. Het is natuurlijk maar een paar seconden, maar ik stoor me er toch wel een beetje aan. Mag die popup weg?

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bert Oving

Hoi Melchior,

Zie 13 oktober en daarna in dit topic
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Melchior van Tweel

Hallo Bert,
Ik heb het gelezen, maar een oplossing zie ik er niet. Gewoon alle soort selecteren? Ik vrees dat mijn apparaat dat niet aankan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Gebruik je de complete lijst dan om daarn te scrollen? Of gebruik je daarna filtertekst?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Ik gebruik altijd filtertekst (daar bedoel je toch g b s voor Grote bonte specht mee?)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bert Oving

Hallo Melchior,


Ik heb hetzelfde als jou ( nog steeds). Bij elke in te voeren waarneming moet je inhouden en dat gaat irriteren.
Alex, ik hoop dat er op de een of andere manier een oplossing voor is.


bert
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Melchior, Bert e.a.

Ik vermoed dat ik overcorrect ben geweest door telkens te willen melden dat niet alle soorten getoond worden.
Ik ga het idee van Bert van 13 oktober overnemen: eenmalig bij keuze van een grote soortgroep een korte melding tonen. Ik schroef dan de maximale grootte ook iets op zodat de meest gebruikte soortgroep "Vogels NL" nog precies past.

Heea gaat mee in de komende ObsMapp 3.3

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Aangezien het maximaal te tonen aantal op 10.000(!) staat, en niet zoals ik dacht op 1000, laat ik de hele melding totaal vervallen. Niemand gaat in een lijst van 10.000 soorten gaat scrollen, toch?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

#659
Hooguit een dappere Dodo. ;D
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org