Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Ik bedoeld dat als ik bijv. een onbekende soort spin zie ik nu eerst verzamelgroep moet aanvinken bij de instellingen van de soortgroep.
Ook als ik een onbekende vogel zie dan moet ik eerst het vinkje bij verzamelgroep aanzetten voordat ik hem kan invoeren.

De kans dat je een onbekende soort ziet is vele malen groter dan dat je een verzamelgroep gebruikt voor het invoeren.
Voor een beginner met waarnemen en invoeren op obsmapp is dat helemaal niet uit te vinden lijkt mij. Of zie ik dit verkeerd?
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ik wens het gebruik van streeplijsten :)

Ik besef dat dit een enorme taak is, maar het heeft wetenschappelijke meerwaarde: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=248778.msg1485508#new. Doordat ik nu alles in het veld invoer (opzich goed), ga ik thuis geen streeplijsten meer maken. Mocht ik in het veld deze mogelijkheid wel hebben, dan lijkt me dat ik (en met mij meer personen) het vaker zal gaan doen.

Ik was begonnen met iets uit te denken hoe het kan werken.. Maar er zijn zo veel verschillende manieren.. Misschien moet ik eerst even gaan werken met de bestaande mogelijkheden. Dan kan ik het wat beter uitwerken :)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 16, 2013, 10:28:16 AM
Ik wens het gebruik van streeplijsten :)

Ik heb het hier toevallig kortgeleden met Baudewijn Odé over gehad.
Afgezien van de benodigde tijd zitten er ook nog wel wat haken en ogen aan. Je moet bijvoorbeeld je data ook nog weer kwijt...
Maar, er wordt dus al naar gekeken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Ik begrijp het nut van streeplijsten niet, als je alle gegevens meld als puntwaarneming dan kan je toch achteraf per kmhok rapporteren?

Thijs Fijen

Essentieel is dan wel dat je rapporteert of je alles hebt ingevoerd en wat je 'effort' is (hoelang heb je gezocht). Dat kan met de streeplijsten.

Maar je punt dat je het achteraf kan rapporteren is inderdaad belangrijk.
Thijs Fijen

hiskodevries

Met Obsmapp kun je prima strepen.
Laten we even aannemen dat je een kmhok gaat bezoeken. de coördinaten staan keurig in je obsmapp scherm dus dat kan niet fout gaan.
Beleidsrelevante soorten meet je precies in met obsmapp
even uploaden naar Waarneming.nl
daar ga je naar mijn waarnemingen en druk je achter 1 van die waarnemingen op 'streeplijst aanmaken' kies dan voor kmhok
dan komt een scherm met links al je reeds ingevoerde waarnemingen en rechts de nog gemiste soorten
dan kun je nog wat defaults zetten.
Bevestig dit
geef begin en eindtijd op en vink de soorten aan die je ook gezien hebt.
Druk op 'Streeplijst maken'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Kan de (mijns inziens) afschuwelijke melding 'Wilt u de gps weer aanzetten' alsjeblieft weg of desnoods kiesbaar weggehaald worden?

Denk dat dit soort meldingen voor een enkele gebruiker handig zijn (in dit geval de beginnende of de onoplettende), maar voor het gros irritant..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 11:57:43 AM
Kan de (mijns inziens) afschuwelijke melding 'Wilt u de gps weer aanzetten' alsjeblieft weg of desnoods kiesbaar weggehaald worden?
Denk dat dit soort meldingen voor een enkele gebruiker handig zijn (in dit geval de beginnende of de onoplettende), maar voor het gros irritant..

Waarom is die melding zo vreselijk? Of je wilt 'm inderdaad weer uitzetten, dan is het makkelijk, hoef je alleen maar op Ja te klikken. Of je wilt 'm niet uitzetten, dan hoef je maar eenmaal op Nee te klikken en houdt ObsMapp zich verder stil (totdat je de GPS weer aan en uit hebt gezet).
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op september 17, 2013, 12:34:58 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 11:57:43 AM
Kan de (mijns inziens) afschuwelijke melding 'Wilt u de gps weer aanzetten' alsjeblieft weg of desnoods kiesbaar weggehaald worden?
Denk dat dit soort meldingen voor een enkele gebruiker handig zijn (in dit geval de beginnende of de onoplettende), maar voor het gros irritant..

Waarom is die melding zo vreselijk? Of je wilt 'm inderdaad weer uitzetten, dan is het makkelijk, hoef je alleen maar op Ja te klikken. Of je wilt 'm niet uitzetten, dan hoef je maar eenmaal op Nee te klikken en houdt ObsMapp zich verder stil (totdat je de GPS weer aan en uit hebt gezet).
Dat is precies wat ik vrij veel doe.. En dan wil ik niet telkens een melding of ik em weer aan wil zetten of niet. Ik regel dat zelf wel :)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 17, 2013, 12:34:58 PM
Waarom is die melding zo vreselijk? Of je wilt 'm inderdaad weer uitzetten, dan is het makkelijk, hoef je alleen maar op Ja te klikken. Of je wilt 'm niet uitzetten, dan hoef je maar eenmaal op Nee te klikken en houdt ObsMapp zich verder stil (totdat je de GPS weer aan en uit hebt gezet).

Waar ik tweemaal uitzetten zei moet zijn aanzetten. Stop. Ik zet geen jokers in.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 13:35:32 PM
Dat is precies wat ik vrij veel doe.. En dan wil ik niet telkens een melding of ik em weer aan wil zetten of niet. Ik regel dat zelf wel :)

Lastig altijd die gebruikers  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op september 17, 2013, 13:39:46 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2013, 13:35:32 PM
Dat is precies wat ik vrij veel doe.. En dan wil ik niet telkens een melding of ik em weer aan wil zetten of niet. Ik regel dat zelf wel :)
Lastig altijd die gebruikers  ;)
Besef ik. Ik ben echter net zoals Hisko een voorstander van het zo kaal mogelijk houden van de opties in de app.. Zoals nu ook weer een optie om waarnemingen op 1 of 2 regels te zetten. Handig voor degene die het heeft gewenst, maakt niks uit voor 90% van de gebruikers en een klein gedeelte van de gebruikers die totaal niet weet wat al die functies doen en snappen het dus niet...
Tja tja tja, het blijft altijd een keuze. Maar een groot gedeelte van de gebruikers (niet actief op dit forum!) hoeven niet bij de hand genomen te worden..
Thijs Fijen

marcel123

#613
Helaas weet ik niet precies waar Thijs het over heeft maar ik zou het fijn vinden dat als Obsmapp geen actieve GPS ziet of niet kan communiceren met de GPS je dat kan zien aan als rood icoontje of rode gps-coordinaten of zo. Statusmeldingen moet je niet wegklikken, dat zijn idd overbodige handelingen. Idem bij een zeldzame soort. Laat zien dat het een zeldzame soort is lijkt me voldoende.




http://nl.wikipedia.org/wiki/Frieschepalen
http://waarneming.nl/gebied/view/1351

hiskodevries

en wij die waarnemingen maar uit Frieschepalen halen ( voor obsmapp) en Somalie (webobs) voor al die sukkels die geen gps en geen kaart gebruiken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Ik voer soms waarnemingen in met de Nederlandse naam en soms met de wetenschappelijke. Heel handig voor als je de ene niet meer weet maar wel de andere.
Als ik dan het overzicht van waarnemingen oproep, krijg je keurig je waarnemingen te zien, waarbij de soortsnaam vermeld staat zoals je die hebt ingevoerd. Bij waarnemingen die je met Nederlandse naam hebt ingevoerd krijg je bij het oproepen van de details keurig als tweede naam de wetenschappelijke te zien. Maar waarnemingen die met wetenschappelijke naam zijn ingevoerd, hebben als tweede naam niet de Nederlandse, maar wederom de wetenschappelijke! :huh: (dus ook indien er wél een Nederlandse naam bestaat).
Kan dit aangepast worden?

Nog mooier zou zijn als je beide namen reeds in het waarnemingen overzicht ziet. Of dat je dat als gebruiker (bij jouw eigen instellingen) kan aangeven dat je die tweede naam erbij wilt zien in het overzicht (vooropgesteld natuurlijk dat die tweede naam de andere taal laat zien en niet dezelfde). Nog mooier dat je kan aangeven welke taal de 1e is en welke de 2e.....

groeten Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

Bij de details van een waarneming die ingevoerd is met de wetenschappelijke naam ook de soort tonen in de lokale taal lijkt mij een goed idee, al is het niet iets met de hoogste prio lijkt mij.
Je andere ideeen zullen het niet worden: we gaan niet nog meer info op het scherm zetten en/of nog meer instellingen maken hiervoor.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2013, 19:29:36 PM
Bij de details van een waarneming die ingevoerd is met de wetenschappelijke naam ook de soort tonen in de lokale taal lijkt mij een goed idee, al is het niet iets met de hoogste prio lijkt mij.

Lang leve de nieuwe opbouw van de ObsMapp-database: bovenstaande heb ik gelijk in kunnen bouwen, en zit dus in de komende release.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#618
Hoi, Ik denk dat ik de opties die Thijs niet wil hebben WEL gebruik dus ik hoop dat ze er straks nog in zitten.




CiteerBesef ik. Ik ben echter net zoals Hisko een voorstander van het zo kaal mogelijk houden van de opties in de app.. Zoals nu ook weer een optie om waarnemingen op 1 of 2 regels te zetten. Handig voor degene die het heeft gewenst, maakt niks uit voor 90% van de gebruikers en een klein gedeelte van de gebruikers die totaal niet weet wat al die functies doen en snappen het dus niet...[/size]
CiteerBesef ik. Ik ben echter net zoals Hisko een voorstander van het zo kaal mogelijk houden van de opties in de app.. Zoals nu ook weer een optie om waarnemingen op 1 of 2 regels te zetten. Handig voor degene die het heeft gewenst, maakt niks uit voor 90% van de gebruikers en een klein gedeelte van de gebruikers die totaal niet weet wat al die functies doen en snappen het dus niet...[/font][/size]

SlechtValk

Laat ik het positief benaderen en als wens opvoeren :P

Hoewel anderen er geloof ik wel enthousiast over zijn, gaat sinds de grote database update, het zoeken bij mij nogal stroperig. Voorheen kon ik vaak met 3 tekens de gewenste soort in beeld krijgen, tegenwordig is vaak nog niets in beeld als ik de naam bijna volluit gespeld heb en zelfs dan duurt het vaak nog een aantal seconden (en hinderlijker, komt er eerst nog een tussenselectie in beeld, die net lang genoeg in beeld blijft om ergens op te klikken, maar op dat moment wisselt de weergave en klik je dus altijd op de verkeerde).

Kortom de wens: maak het zoeken sneller :P

En probeer daarbij vooral te zorgen dat die tussenstap eruit is, want die vertraagt het volgens mij nogal. Ik heb het dus over een zoekresultaat van minder letters dan je reeds getypt hebt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: andre123 op september 30, 2013, 22:49:08 PM
Hoi, Ik denk dat ik de opties die Thijs niet wil hebben WEL gebruik dus ik hoop dat ze er straks nog in zitten.
Is inmiddels een feature. Dus kan aan- en uitgezet worden
Thijs Fijen

Alex Kwak

Zojuist dankzij een tip van de maker van iObs een grote stap gemaakt in de performance van het tonen van de soortenlijst.
Gewone soortenlijsten en een uitgebreide verzamelgroep tonen nu instant. Alleen de wereld-plantenlijst (300.000+ soorten!) doet er nog iets meer dan drie seconden over.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2013, 22:49:55 PM
Alleen de wereld-plantenlijst (300.000+ soorten!) doet er nog iets meer dan drie seconden over.

Door de te tonen lijst te beperken op 10.000 soorten (en een melding te geven als het er meer zijn) wordt ook deze lijst instant getoond  :lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


keulen

Beste administratoren,



Als KNNV Wageningen en omstreken hebben wij dit seizoen voor het eerst onze planteninventarisaties gedaan met Obsmapp op de tablet.

Wij inventariseren geen km-hokken maar gebieden die we vaker per seizoen bezoeken en behalve uploaden naar Waarneming.nl schrijven wij een rapport met onze resultaten en aanbevelingen.

De beschikbaarheid van geografische coördinaten is een duidelijke meerwaarde.

Helaas kwamen wij ook de -voor ons-  volgende beperkingen tegen:



- In het overzicht staan de waarnemingen op tijd gerangschikt. Kan dit ook alfabetisch. Dit werkt sneller.

  Bij het raadplegen van het overzicht zou het handig zijn als er keuzeknoppen zijn voor veranderen of verwijderen van de waarneming



- Wij maken vaak aantekeningen bij een waarneming. Het detailveld met 64 leestekens is voor ons te klein. Extra kolommen zouden ons goed van pas komen.



- Wij delen onze inventarisatiegebieden in meerdere subgebieden in. We kunnen hiervoor geen aparte lijsten aanmaken.

- Wanneer een bestand eenmaal is geupload naar waarneming.nl, is deze niet meer op de tablet beschikbaar. Bij een tweede veldbezoek  is het daarom niet duidelijk welke soorten reeds zijn genoteerd en van welke soorten nog aanvullende informatie moet    worden verzameld. Dat leidt tot veel dubbele waarnemingen, ook op waarnemingen.nl.

 

Als deze aanpassingen gedaan kunnen worden kunnen we vast meer KNNV afdelingen enthousiast maken voor het gebruik van Obsmapp.



Vr. groet,

Ina van Keulen

Douwe van der Ploeg

Citaat van: keulen op oktober 04, 2013, 21:49:02 PM
  Bij het raadplegen van het overzicht zou het handig zijn als er keuzeknoppen zijn voor veranderen of verwijderen van de waarneming


Even lang klikken op de waarneming (dus vinger erop gedrukt houden), dan komt er een pop-up menu met deze opties.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: keulen op oktober 04, 2013, 21:49:02 PM
1) In het overzicht staan de waarnemingen op tijd gerangschikt. Kan dit ook alfabetisch. Dit werkt sneller.
2) Bij het raadplegen van het overzicht zou het handig zijn als er keuzeknoppen zijn voor veranderen of verwijderen van de waarneming
3) Wij maken vaak aantekeningen bij een waarneming. Het detailveld met 64 leestekens is voor ons te klein. Extra kolommen zouden ons goed van pas komen.
4) Wij delen onze inventarisatiegebieden in meerdere subgebieden in. We kunnen hiervoor geen aparte lijsten aanmaken.
5) Wanneer een bestand eenmaal is geupload naar waarneming.nl, is deze niet meer op de tablet beschikbaar. Bij een tweede veldbezoek  is het daarom niet duidelijk welke soorten reeds zijn genoteerd en van welke soorten nog aanvullende informatie moet    worden verzameld. Dat leidt tot veel dubbele waarnemingen, ook op waarnemingen.nl.

Beste Ina, ik heb je punten genummerd:

1) Doe een 'lang-klik' op een dag in het overzicht en je krijgt de optie om te sorteren op soortnaam
2) Wederom een 'lang-klik', nu op een waarneming. En je krijgt de mogelijkheid om een waarneming te wijzigen. Of een waarneming kort aanklikken en daarna de optie in het menu om de waarneming te wijzigen
3) Het aantal karakters in het toelichtingveld is onbeperkt
4) Je kan een favorietenlijst maken met daarin de soorten van en bepaald gebied. Is dat wat je bedoelt?
5) Kies in het menu voor "Oude waarnemingen" en je ziet al je waarnemingen terug.

Volgens mij kan dus zo ongeveer alles met ObsMapp wat je graag wilt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op oktober 04, 2013, 22:03:52 PM
Citaat van: keulen op oktober 04, 2013, 21:49:02 PM
4) Wij delen onze inventarisatiegebieden in meerdere subgebieden in. We kunnen hiervoor geen aparte lijsten aanmaken.

4) Je kan een favorietenlijst maken met daarin de soorten van en bepaald gebied. Is dat wat je bedoelt?

Je kunt op de website van waarneming.nl (dus niet in de app, maar op de site) zelf als je ingelogd bent eigen gebieden aanmaken.

Inloggen -> "Mijn waarnemingen" -> "Mijn gebieden".
Nadat je een gebied hebt aangemaakt kun je daarvan de lijst met waarnemingen bekijken.

Je kunt wel maar max 10 gebieden per account aanmaken.

Maar ik weet niet of dit is wat je zoekt/bedoelt.

Groetjes, Marleen

keulen

Hartelijk dank voor de informatie.
Ik kan nu veel meer.
De favorietenlijst moet ik nog maken, maar dat zal wel lukken.
H.G.
Ina