Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op juni 09, 2013, 23:02:40 PM
CiteerIk heb gisteren twee uur lang met Melchior in de auto gezeten, geen straf overigens


Zie ik hier een romance ?

Nee, een 1000-soortendag  ;D

Citaat van: andre123 op juni 09, 2013, 23:02:40 PM
Maar als ik weken lang geen internet verbinding zie zou ik een backup idd ook op prijs stellen!!
Groot nadeel is het stroomverbuik van obsmap...daar valt niet aan te sleutelen ?

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1388717#msg1388717
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: andre123 op juni 10, 2013, 12:49:13 PM
Het snelst(!!) en het zuinigst(!!) is het handmatig(!!) invoeren van coordinaten in de smartphone. In versie 2.6.4 is dat wat weggestopt. Het oproepen van al ingevoerde coordinaten was trouwens wel handig al vraag ik me af of ik het zelf zo gevonden had. Met deze methode kan ik wel een week met de smartphone toe. Bijvoorkeur dit in hogere versies niet nog ingewikkelder maken.


Volgens mijn accumeter verbruikt Obsmap 84% van alle energie...
in dat geval kun je beter weer met een notitieboekje gaan werken, dit leid uitsluitend tot enorme geografische blunders
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op juni 10, 2013, 13:33:17 PM
Die fouten komen omdat het nu zo onhandig is. En handmatig is veel sneller

:huh: Selecteer soort, druk op Opslaan. Klaar.
Jouw alternatief: Selecteer soort. Kijk rond waar je bent. Zoek de coordinaten daarvan op. Toets die coordinaten in. Opslaan. Je ziet een tweede soort. Klikt op Opslaan.  :-X $%^&$&  :-X vergeten de coordinaten aan te passen. Enz enz.
Ik begrijp werkelijk niet waar je het over hebt.

Citaat van: andre123 op juni 10, 2013, 13:33:17 PM
(Duurt een GPS fix langer wanneer je bel te goed afgelopen is ?)

Dan kan je wellicht geen A(ssited)GPS meer gebruiken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op juni 09, 2013, 18:56:49 PM
Voor het maken van back-up bestaan al genoeg tools daarvoor hoeven wij geen inspanning te verrichten. Toestel aan je pc verbinden en kopiëren maar.
Eerst goed lezen wat ik schrijf Hisko.  ;D
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 09, 2013, 18:30:45 PM
* De multi-invoer via de kaart kan je nu alleen gebruiken als het aantal 1 is. Het zou handig zijn als dit voor alle aantallen kan. P.s. mijn versie is 2.11.2.

Gefixed in de komende ObsMapp 2.12

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 09, 2013, 18:30:45 PM
* Het veranderen van het opmerkingenveld in een reeds opgeslagen waarneming heeft tot gevolg dat het vastgezette opmerkingen veld wordt gewist. Het zou handig zijn als dit veld de vastgezette tekst vast blijft houden.

Gefixed in de komende ObsMapp 2.12

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 09, 2013, 18:30:45 PM
* Tenslotte eigenlijk voor mij de belangrijkste. Het zou handig  zijn als er een soort backup komt die je bijvoorbeeld op vakantie even op je laptop kan zetten. Je hebt niet altijd de gelegenheid om je waarnemingen te uploaden en als je smartphone is zee valt, zou je dus alles kwijt zijn. Een (eventueel versleutelde) backup behoudt dan in ieder geval een deel van de eerdere waarnemingen.

Komt zsm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2013, 18:58:54 PM
Enkele wensen/suggesties/opmerkingen:

       
  • In het overzicht van waarnemingen in de omgeving: voeg de tijd van de waarneming toe (indien aanwezig) vooral handig in situaties zoals bij de bijeneters van Oostbroek/Zeist om te zien wat nou werkelijk de laatste waarneming was (en waar met name).

  • Voor hetzelfde overzicht, voeg de (hemelsbrede) afstand toe (in km of meters oid) (dit moet al berekend/bekend zijn aangezien alleen waarnemingen binnen een maximum straal weergegeven worden).

  • Maak het mogelijk om op bovengenoemde criteria te sorteren

  • In het overzicht van de genoteerde waarnemingen, als je op een waarneming klik krijg je detailinformatie over die waarneming. Maak het mogelijk om direct vanuit dit detailscherm de waarneming aan te passen en niet terug hoeft naar de lijst en dan lang ingedrukt houden voor het menutje.

  • Misschien meer een bug dan een wens: In dit zelfde overzicht van genoteerde waarnemingen, als je op een datum lang klikt krijg je hetzelfde menutje als op een losse waarneming (met de opties: wijzig waarneming, verwijder, toon van deze soort), de eerste optie is natuurlijk niet van toepassing (en geeft ook een melding "selecteer een waarneming"). Bij verwijder zou ik heeeeeeel veel extra duidelijk maken dat het om ALLE waarnemingen gaat van die dag (om te voorkomen dat iemand per ongeluk heel veel waarnemingen verwijderd terwijl hij er maar 1 wilde weghalen). Bij "toon waarnemingen van deze soort" gebeurt niets (wat ook wel begrijpelijk is aangezien geen soort geselecteerd is). Wat vermoedelijk verstandig is om dit menu even na te kijken op bruikbaarheid.

  • Maak de optie "altijd vervagen" bereikbaarder vanuit het invoerscherm (bijvoorbeeld door de optie "onthoud toelichting" ook de rest te laten onthouden, en dan dus ook te hernoemen). Het komt vaak voor dat ik enkele (tientallen) soorten wil vervagen en daarna een heleboel niet, het is onhandig om voor elke waarneming afzonderlijk het vervagen vinkje aan te zetten, maar de "altijd vervagen" optie zit tegenwordig erg ver weg gestopt in het menu (en kan ik vaak in het veld zo snel niet vinden).
Bug:

De optie "toon wn'n van deze soort" laat Obsmapp bij mij tot nu toe altijd crashen. (Ik was benieuwd wat die optie precies deed maar heb het tot nu toe niet mogen ervaren :P)

EDIT (2013-06-05): Ik zie steeds vaker berichten op het forum verschijnen in de trand van "ik kan <vul hier zeldzame soort in> niet invoeren in obsmapp". Misschien is het verstandig om wanneer geen soort gevonden kan worden aan de tekst "Geen soorten gevonden" een tekst toe te voegen over zeldzaamheid (bijv.: mogenlijk zoek je een zeldzame soort die momenteel niet weergegeven wordt) (met een knopje naar waar je dat in kan stellen).

1: Is helaas niet mogelijk zonder grote aanpassingen van het serverscript.
2. Toegevoegd! Komt in de komende versie. Sterker nog, ik zet ook in m'n todo-lijstje om ook de kompas-richting (W, NE etc) toe te voegen.
3. Zou dus alleen voor 2 gelden, en dat lijkt me niet zinvol omdat de ene waarneming Noord kan liggen en de andere Zuid. Daarbij is het ook nog eens veel werk om te implementeren.  ;)
4. Goed idee! Komt in de komende versie.
5. Menu is op de schop gegaan in de komende versie. Bij "wn van deze soort" zat een fout, hopelijk werkt deze straks ook weer bij jou.
6. Nee, lijkt me geen goed idee. Is een optie die zo weinig mogelijk moet worden gebruikt. En als je alle details zou onthouden heb je bijvoorbeeld het risico dat opeens alles op escape staat.
7. Melding bij "geen soorten gevonden" aangepast. Goed idee!

Bedankt voor je opmerkingen  :duim:

ObsMapp 2.12 komt binnen enkele dagen op de market.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Geen urgentie, maar ik zou graag sorteren op soort (alfabet) weer terug zien.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 18, 2013, 22:40:08 PM
Geen urgentie, maar ik zou graag sorteren op soort (alfabet) weer terug zien.

Ik begrijp je niet, de soortenlijst op alfabet sorteren? Dat kan gewoon via de instellingen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

De gedane waarnemingen op alfabet sorteren.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Bert Oving

#550
Het voorstel van Pieter lijkt mij ook wel wat. Het is handig om je ingevoerde waarnemingen tevens op alfabetische volgorde te kunnen zetten. Op die manier kun je je ingevoerde waarnemingen sneller bij langs lopen en daardoor veel effectiever op fouten controleren alvorens ze te uploaden. Deze optie bestaat wel in wnPDA, en gebruikte ik altijd ter controle.
Groeten
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

petermeer

Als deze vraag al eens langs is gekomen, dan bij voorbaat mijn verontschuldigingen!

Is het mogelijk om in het overzicht de tijd en de soort achter elkaar te zetten in plaats van onder elkaar? Dit zou het overzicht verkorten en hoef je niet zoveel naar beneden te scrollen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Alex Kwak

Citaat van: petermeer op juni 23, 2013, 20:25:09 PM
Is het mogelijk om in het overzicht de tijd en de soort achter elkaar te zetten in plaats van onder elkaar? Dit zou het overzicht verkorten en hoef je niet zoveel naar beneden te scrollen.

Nee, want op sommige toestellen past nu de soortnaam al nauwelijks op het scherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

petermeer

Misschien met een instelling: 'Toon tijd en soort op één regel'?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

SlechtValk

Citaat van: petermeer op juni 23, 2013, 21:31:44 PM
Misschien met een instelling: 'Toon tijd en soort op één regel'?

Ik weet niet hoe moeilijk wordwrap in android programmeeromgevingdingen is, maar misschien gewoon ernaast indien het past en anders op de volgende regel?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op juni 24, 2013, 01:44:42 AM
Ik weet niet hoe moeilijk wordwrap in android programmeeromgevingdingen is, maar misschien gewoon ernaast indien het past en anders op de volgende regel?

Zoiets zou het dan inderdaad moeten worden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

petermeer

Citaat van: SlechtValk op juni 24, 2013, 01:44:42 AM
Citaat van: petermeer op juni 23, 2013, 21:31:44 PM
Misschien met een instelling: 'Toon tijd en soort op één regel'?

Ik weet niet hoe moeilijk wordwrap in android programmeeromgevingdingen is, maar misschien gewoon ernaast indien het past en anders op de volgende regel?
Of als het niet past, een horizontale scrollbar?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Alex Kwak

Citaat van: petermeer op juni 24, 2013, 21:42:37 PM
Of als het niet past, een horizontale scrollbar?

Horizontaal scrollen, brrrrrr!!!  :-X  ;)

Echt compleet toevallig heb ik de afgelopen dagen iets vergelijkbaars moeten doen voor een andere app. Dit scherm is alleen wat lastiger omdat hier de info over 1 of over 2 regels moet komen, en in het geval van 1 regel moet het ook nog in een soort tabel-vorm komen. Is niet iets wat ik even in een paar verloren minuten doe, maar ik zie zelf de voordelen ook wel. Gaat goedkomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

het invoeren van groepssamenstelling zou leuk zijn. Nu moet ik het vaak bij details zetten, veel typwerk en achteraf als ik tijd heb aanpassen op pc. het geeft nochtans veel meer info.
vb:
opbsmapp:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/77113416


hoe ik het graag zou hebben:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/77113984


In tweede geval kan ik achteraf gemakkelijk alle broedgevallen uitfilteren. In eerste geval is dat moeilijk. Ik zou ze natuurlijk allemaal apart kunnen ingeven, maar dat verliest ook weer waarde aangezien het 1 groep was (waarvan mannetje waarschijnlijk toevallig bijzwom toen ik passeerde).




Voor de rest: obsmapp is een prachtige applicatie  :duim:
Davy De Groote

hiskodevries

Davy volgens mij had je dit broedgeval prima kunnen documenteren met 1 'pas uitgevlogen donsjongen'
Het gaat uiteindelijk om het aantal territoria met een zo hoog mogelijke broedcode
als ik jouw waarneming bekijk zijn het wel 3 mogelijke broedgevallen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

#564
achnee, want er zijn 5 uitgevolgen pulli :-) Ik telde er 5.
maar dit valt inderdaad altijd anders te interpreteren (de meeste van die broedcodes denk ik).

volgende zijn bv 3 vrouwtjes met resp. 3,3 en 5 jongen (en dan nog 6 adulten naast die 3 ad vrouwtjes met jongen).
http://waarnemingen.be/waarneming/view/55239305

maar ik maak het hopeloos ingewikkeld zeker? :-)
Davy De Groote

hiskodevries

Bij broedcodes gaat het om territoria niet om individuen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

#566
maar dan lijkt het me heel moeilijk om achteraf te weten te komen hoeveel jongen etc als je overal 1 invult.
nu lijkt me dat heel duidelijk:
Aantal3 vrouw adult nestindicerend gedrag
3   juveniel ter plaatse
3   juveniel ter plaatse
5   juveniel ter plaatse
6   adult ter plaatse
hieruit leid ik af dat er 3 vrouwtjes zijn die wijzen op broedgeval en 3 groepjes juvenielen (logischerwijs 1 groepje per vrouwtje). En daarnaast nog enkele adulten (6).
Ik haal het er nu heel gemakkelijk uit; Allé, vroeger toch, toen ik alles via de site invoerde. Want sinds obsmapp lukt die groepssamenstelling niet meer. En achteraf allemaal veranderen en eerst bij opmerkingen zetten, dat gaat gewoon niet. opmerkingen typen kost teveel tijd. Op den duur ben je dan beter met notaboekje (enkel dan in broedseizoen)
Davy De Groote

hiskodevries

ik ben benieuwd hoeveel territoria dit oplevert :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: Lanius op juli 02, 2013, 12:13:31 PM
En achteraf allemaal veranderen en eerst bij opmerkingen zetten, dat gaat gewoon niet. opmerkingen typen kost teveel tijd.

Ik vind dit in het algemeen wel een goed punt.

Omdat ik merk dat ik veel tijd kwijt ben aan het aanpassen van waarnemingen.
- Locatie precies zetten
- Groepsindeling aanpassen
- Aantal: Exact aantal, schatting, etc aanpassen
- Foto erbij

Groepsindeling op de site aanpassen is al omslachtig (Niet raar dat veel mensen het niet gebruiken, terwijl het wel heel belangrijk/interessante informatie is!!) omdat je dan moet kiezen voor waarneming aanpassen daar weer op de link voor groepsindeling aanpassen klikken, dan de gegevens invullen, waarneming weer opslaan. En als je het verkeerde aantal had ingevuld: Eerst aantal wijzigen, waarneming opslaan, waarneming weer openen/wijzigen, groepsindeling aanklikken, gegevens invullen, waarneming opslaan.

Kan bij obsmapp de keuze voor aantal "exact aantal, schatting, etc"  erbij komen? Dat is in het veld wel handig om in te vullen en scheelt veel werk als je daarna thuis de waarnemingen upload.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

- Locatie precies zetten              kan al prima op je gsm
- Groepsindeling aanpassen          wordt een grote bron van ellende met gefrunnik op een schermpje en overzetten naar waarneming.nl
- Aantal: Exact aantal, schatting, etc aanpassen prima idee
- Foto erbij kan al prima op je gsm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0