Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Jos, daar is al behoorlijk wat tijd in gestoken maar dat wil vanuit obsmapp niet lukken
wel b.v. vanuit http://m.waarneming.nl sterker nog daar wordt ook gelijk de navigatie gestart.
Alex weet de exacte reden waarom dat niet werkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: chatman op april 17, 2013, 11:06:47 AM
Wat ik nog mis in ObsMapp is een aansluiting op de app van Google Maps. Zodat je naar een bepaalde soort kunt navigeren.

Als ik nu de waarnemingen van de omgeving (via de optie Omgeving) bekijk en ik klik (druk) op een waarneming, dan zie ik details van de waarneming op de website.
Hieronder staat twee keer links met 'route via Google Maps', aan beide links heb je eigenlijk niets.

Het zou mooi zijn als hier een goede oplossing voor komt.

Klopt, staat al een hele tijd op m'n lijstje. Maar er lijkt een beveiligings-issue te zijn vanuit Google. Die zien een 'raar' request komen die niet echt van een website komt en dat staan ze niet toe. Is dus een hele puzzel om dat goed te krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Citaat van: hiskodevries op april 17, 2013, 12:38:05 PM
Jos, daar is al behoorlijk wat tijd in gestoken maar dat wil vanuit obsmapp niet lukken
wel b.v. vanuit http://m.waarneming.nl sterker nog daar wordt ook gelijk de navigatie gestart.
Alex weet de exacte reden waarom dat niet werkt

Bedankt Hisko. Vanuit m.waarneming.nl werkt het inderdaad goed. Die kan ik er ook voor gebruiken.

Kunnen jullie niet een link leggen van ObsMapp naar m.waarneming.nl voor de navigatie of gaat dat juist niet werken? 

chatman

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2013, 13:21:37 PM
Citaat van: chatman op april 17, 2013, 11:06:47 AM
Wat ik nog mis in ObsMapp is een aansluiting op de app van Google Maps. Zodat je naar een bepaalde soort kunt navigeren.

Als ik nu de waarnemingen van de omgeving (via de optie Omgeving) bekijk en ik klik (druk) op een waarneming, dan zie ik details van de waarneming op de website.
Hieronder staat twee keer links met 'route via Google Maps', aan beide links heb je eigenlijk niets.

Het zou mooi zijn als hier een goede oplossing voor komt.

Klopt, staat al een hele tijd op m'n lijstje. Maar er lijkt een beveiligings-issue te zijn vanuit Google. Die zien een 'raar' request komen die niet echt van een website komt en dat staan ze niet toe. Is dus een hele puzzel om dat goed te krijgen.

Zo'n vermoeden had ik al een beetje. Kun je ook de coordinaten kopieëren naar het geheugen, zodat je via de paste-optie, ze alleen maar hoeft te plakken in Google Maps? Of is dat niet mogelijk?


RoelofdeB

Twee wensen;
-ik zou graag de mogelijkheid hebben een oude waarneming (al of niet reeds geupload) te kopieren en vervolgens soort te vervangen voor een andere.
-ik zou graag binnen de app fotos willen kunnen toevoegen aan reeds geuploade waarnemingen.

Roelof

hiskodevries

Citaat van: RoelofdeB op april 28, 2013, 23:30:56 PM
Twee wensen;
-ik zou graag de mogelijkheid hebben een oude waarneming (al of niet reeds geupload) te kopieren en vervolgens soort te vervangen voor een andere.
-ik zou graag binnen de app fotos willen kunnen toevoegen aan reeds geuploade waarnemingen.

Roelof
Roelof, in dit geval waarneming.nl starten op je telefoon.
We moeten uitkijken om niet heel waarneming.nl in een app te proppen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RoelofdeB

Ik weet niet of jij de 'grote site' van waarneming.nl wel ns gestart heb op je phone, Hisko, dat vind ik zelfs met de S3 een hele toer. Laat staan op al die kleine rotknoppies dan zover komen dat ik foto kan toevoegen die ik op miraculeuze wijze op maximaal 800 pixels heb gesneden. Probleem vind ik gewoon dat ik niet teveel tijd in het veld kwijt wil zijn met gedruk op knopjes en gepriegel met schermpjes. Ik wil sommige waarnemingen wel snel versturen omwille van anderen en dan later in de auto ofzo ff fotos toevoegen.

Met het kopieren van een waarneming bedoel ik het kopieren van een waarneming van mezelf op dezelfde dag. Zeker in het buitenland heb ik geen zin al de vlindertjes of vogeltjes meteen te gaan invoeren omdat ik dat zonde vind van me tijd. Later op de camping ofzo, heb ik wel tijd en zou het aardig zijn om bij die ene wél ingevoerde soort, die ik dan kopieer, andere waarnemingen bij te voegen. Ik hoef dan per locatie een soort in te voeren, kopieer die later en vervang de soort.


joostdejong

Grote wens, al een tijdje: 'Drive mode'.

Inschakelen 'drive mode': scherm continu aan (geslaap van systeem uitschakelen, gedimd scherm), enorme opname knop (scherm aanraken is 'go'), gps continu bijwerken. Aanraken van scherm zou direct het coördinaat moeten vastleggen en de microfoon moeten openen om een korte (3~5 sec) spraak-memo op te slaan.

Thuisgekomen de optie 'verwerk drive-by' aantikken en het standaard invoerscherm zien met ipv de locatie-dingen een play-knop om rustig de ingesproken memo's te verwerken tot een daadwerkelijke waarneming-invoer.

Natuurlijk niet alleen behulpzaam voor de autorijder, maar ook in het veld knetter handig. Lekker accuraat locaties verwerken met het comfort van de bank.

Concretere wens: mogelijkheid tot korte voice-memo incl. locatiegegevens die in invoerscherm te gebruiken zijn.

Groet,

Joost
Joost de Jong

Alex Kwak

Citaat van: joostdejong op april 30, 2013, 19:12:17 PM
Grote wens, al een tijdje: 'Drive mode'.

Inschakelen 'drive mode': scherm continu aan (geslaap van systeem uitschakelen, gedimd scherm), enorme opname knop (scherm aanraken is 'go'), gps continu bijwerken. Aanraken van scherm zou direct het coördinaat moeten vastleggen en de microfoon moeten openen om een korte (3~5 sec) spraak-memo op te slaan.

Thuisgekomen de optie 'verwerk drive-by' aantikken en het standaard invoerscherm zien met ipv de locatie-dingen een play-knop om rustig de ingesproken memo's te verwerken tot een daadwerkelijke waarneming-invoer.

Natuurlijk niet alleen behulpzaam voor de autorijder, maar ook in het veld knetter handig. Lekker accuraat locaties verwerken met het comfort van de bank.

Concretere wens: mogelijkheid tot korte voice-memo incl. locatiegegevens die in invoerscherm te gebruiken zijn.

Groet,

Joost

Klinkt heel goed, maar dit zie ik niet eenvoudig gebeuren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: RoelofdeB op april 28, 2013, 23:30:56 PM
-ik zou graag de mogelijkheid hebben een oude waarneming (al of niet reeds geupload) te kopieren en vervolgens soort te vervangen voor een andere.

Het kopieren van een waarneming staat al op de todo-lijst.
Dit voor de "o ja, daar zag ik ook nog een xyz"

Citaat van: RoelofdeB op april 28, 2013, 23:30:56 PM
-ik zou graag binnen de app fotos willen kunnen toevoegen aan reeds geuploade waarnemingen.

Begrijp ik niet, waarom zou je dat willen doen voor een reeds geuploade waarneming, terwijl je dat ook prima op wn.nl kunt doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2013, 19:17:16 PM
Citaat van: joostdejong op april 30, 2013, 19:12:17 PM
Grote wens, al een tijdje: 'Drive mode'.

Inschakelen 'drive mode': scherm continu aan (geslaap van systeem uitschakelen, gedimd scherm), enorme opname knop (scherm aanraken is 'go'), gps continu bijwerken. Aanraken van scherm zou direct het coördinaat moeten vastleggen en de microfoon moeten openen om een korte (3~5 sec) spraak-memo op te slaan.

Thuisgekomen de optie 'verwerk drive-by' aantikken en het standaard invoerscherm zien met ipv de locatie-dingen een play-knop om rustig de ingesproken memo's te verwerken tot een daadwerkelijke waarneming-invoer.

Natuurlijk niet alleen behulpzaam voor de autorijder, maar ook in het veld knetter handig. Lekker accuraat locaties verwerken met het comfort van de bank.

Concretere wens: mogelijkheid tot korte voice-memo incl. locatiegegevens die in invoerscherm te gebruiken zijn.

Groet,

Joost

Klinkt heel goed, maar dit zie ik niet eenvoudig gebeuren...
Inderdaad een goed idee. Ik heb nu soms het idee dat ik vanalles mis als ik aan het invoeren ben. Op de to do lijst zetten?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

RoelofdeB

Citaat van: Alex Kwak op april 30, 2013, 19:19:53 PM
Citaat van: RoelofdeB op april 28, 2013, 23:30:56 PM
-ik zou graag de mogelijkheid hebben een oude waarneming (al of niet reeds geupload) te kopieren en vervolgens soort te vervangen voor een andere.

Het kopieren van een waarneming staat al op de todo-lijst.
Dit voor de "o ja, daar zag ik ook nog een xyz"

Citaat van: RoelofdeB op april 28, 2013, 23:30:56 PM
-ik zou graag binnen de app fotos willen kunnen toevoegen aan reeds geuploade waarnemingen.

Begrijp ik niet, waarom zou je dat willen doen voor een reeds geuploade waarneming, terwijl je dat ook prima op wn.nl kunt doen.

Eerste punt vind ik meest belangrijk dus das mooi. Fotos in het veld toevoegen is handig bij waarnemingen die je al wel hebt geupload omdat ze nieuwswaarde hebben maar als je geen (priori)tijd hebt om meteen fotos toe te voegen. Ook op momenten dat je (ook savonds) geen beschikking hebt over waarneming.nl, kan het handig zijn. Nouja, ik ben dr een paar keer tegen aan gelopen dat het handig was geweest maar mn levenskwaliteit neemt niet significant af als t niet wordt ontwikkeld..
Mooie app verder!

ejslootweg

Kan er de mogelijkheid komen om bij het toevoegen van foto's deze ook direct te draaien? Ik gebruik zelf niet mijn telefoon om foto's bij een waarneming te zetten, maar merk bij het valideren dat er de laatste tijd veel foto's op hun kant binnen komen. Als bewijsmateriaal zijn die natuurlijk net zo goed, maar het staat zo rommelig in de overzichten.

groeten, Erik
groeten, Erik

Alex Kwak

Citaat van: ejslootweg op mei 07, 2013, 22:33:53 PM
Kan er de mogelijkheid komen om bij het toevoegen van foto's deze ook direct te draaien? Ik gebruik zelf niet mijn telefoon om foto's bij een waarneming te zetten, maar merk bij het valideren dat er de laatste tijd veel foto's op hun kant binnen komen. Als bewijsmateriaal zijn die natuurlijk net zo goed, maar het staat zo rommelig in de overzichten.

Die optie zit er al vanaf het moment dat je foto's toe kon voegen in. Menu -> Roteren.
Of mensen het gebruiken kan ik niet afdwingen  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ik heb ook een wens.
Betreft de soortinformatie en dan in het bijzonder de foto`s
inmiddels heb ik een htc one met een resolutie groter dan mijn led tv
dan worden de foto`s toch wel heel erg klein weergegeven
zie de bijlagen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2013, 08:52:43 AM
ik heb ook een wens.
Betreft de soortinformatie en dan in het bijzonder de foto`s
inmiddels heb ik een htc one met een resolutie groter dan mijn led tv
dan worden de foto`s toch wel heel erg klein weergegeven
zie de bijlagen

Als je op de foro klikt krijg je de (android-)optie om de afbeelding te "openen met...".
Daar kan je toch gewoon een viewer kiezen die 'm wel groot toont?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

dat is in het getoonde voorbeeld al gebeurd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2013, 11:33:03 AM
dat is in het getoonde voorbeeld al gebeurd

En als je het scherm kantelt wordt 'ie niet groter?
Dan ligt jouw probleem buiten het bereik van ObsMapp
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Roel Schwartz

Ha Hisko, 1 maal op de foto klikken verhelpt het probleem. Op mijn S4 werkt dat wel in ieder geval :duim:
M.v.g.,

Roel Schwartz.

hiskodevries

klopt, maar niet met de standaard aanwezige 'Galerij' wel met astro filemanager
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Is het mogelijk om bij de keuze 'alle soortgroepen' de voorkeuze voor een standaard ingevuld stadium ook mee te nemen?

Nu: ik selecteer de dagpauwoog en stadium staat standaard op 'onbekend'.
Wens: is selecteer dagpauwoog en stadium staat standaard op 'imago' (omdat ik dit voor de categorie dagvlinders zo heb ingesteld).

Ik mis de mogelijkheid om de nauwkeurigheid ruimer te zetten. Ik hoor vanuit de tuin een vogel maar weet niet precies waar hij zit. De waarneming wordt ingevoerd met een nauwkeurigheid van enkele meters, maar ik zou graag in willen voeren binnen een cirkel van bijv. 10, 50, 100 of 200 meter.
Vincent

Alex Kwak

Citaat van: Vincent op mei 14, 2013, 19:46:55 PM
Nu: ik selecteer de dagpauwoog en stadium staat standaard op 'onbekend'.
Wens: is selecteer dagpauwoog en stadium staat standaard op 'imago' (omdat ik dit voor de categorie dagvlinders zo heb ingesteld).

Is eerder gevraag: kan pas na de komende grote database-update.

Citaat van: Vincent op mei 14, 2013, 19:46:55 PM
Ik mis de mogelijkheid om de nauwkeurigheid ruimer te zetten. Ik hoor vanuit de tuin een vogel maar weet niet precies waar hij zit. De waarneming wordt ingevoerd met een nauwkeurigheid van enkele meters, maar ik zou graag in willen voeren binnen een cirkel van bijv. 10, 50, 100 of 200 meter.

Nee, daar hebben we de correctie via de kaart voor. Ik weet het, is iets anders, maar daarmee kan je niet alleen de afwijking in meters aangeven, maar ook nog de richting.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Citaat van: Vincent op mei 14, 2013, 19:46:55 PM
Nu: ik selecteer de dagpauwoog en stadium staat standaard op 'onbekend'.
Wens: is selecteer dagpauwoog en stadium staat standaard op 'imago' (omdat ik dit voor de categorie dagvlinders zo heb ingesteld).

Is eerder gevraag: kan pas na de komende grote database-update.


[/quote]

Kan toch al??
Gr,
Vincent Sanders

Vincent

Citaat van: Alex Kwak op mei 14, 2013, 20:43:11 PM
Citaat van: Vincent op mei 14, 2013, 19:46:55 PM
Nu: ik selecteer de dagpauwoog en stadium staat standaard op 'onbekend'.
Wens: is selecteer dagpauwoog en stadium staat standaard op 'imago' (omdat ik dit voor de categorie dagvlinders zo heb ingesteld).

Is eerder gevraag: kan pas na de komende grote database-update.

Citaat van: Vincent op mei 14, 2013, 19:46:55 PM
Ik mis de mogelijkheid om de nauwkeurigheid ruimer te zetten. Ik hoor vanuit de tuin een vogel maar weet niet precies waar hij zit. De waarneming wordt ingevoerd met een nauwkeurigheid van enkele meters, maar ik zou graag in willen voeren binnen een cirkel van bijv. 10, 50, 100 of 200 meter.

Nee, daar hebben we de correctie via de kaart voor. Ik weet het, is iets anders, maar daarmee kan je niet alleen de afwijking in meters aangeven, maar ook nog de richting.

Bedankt voor je reactie. Wat het tweede punt betreft: hoe geef ik de afwijking aan op de kaart? Als ik de pointer ergens neerzet, dan wordt dat toch altijd als een exacte locatie gezien? Of is dat veranderd (heb ObsMapp een tijdje niet gebruikt)?
Vincent

SlechtValk

#534
Enkele wensen/suggesties/opmerkingen:

       
  • In het overzicht van waarnemingen in de omgeving: voeg de tijd van de waarneming toe (indien aanwezig) vooral handig in situaties zoals bij de bijeneters van Oostbroek/Zeist om te zien wat nou werkelijk de laatste waarneming was (en waar met name).

  • Voor hetzelfde overzicht, voeg de (hemelsbrede) afstand toe (in km of meters oid) (dit moet al berekend/bekend zijn aangezien alleen waarnemingen binnen een maximum straal weergegeven worden).

  • Maak het mogelijk om op bovengenoemde criteria te sorteren

  • In het overzicht van de genoteerde waarnemingen, als je op een waarneming klik krijg je detailinformatie over die waarneming. Maak het mogelijk om direct vanuit dit detailscherm de waarneming aan te passen en niet terug hoeft naar de lijst en dan lang ingedrukt houden voor het menutje.

  • Misschien meer een bug dan een wens: In dit zelfde overzicht van genoteerde waarnemingen, als je op een datum lang klikt krijg je hetzelfde menutje als op een losse waarneming (met de opties: wijzig waarneming, verwijder, toon van deze soort), de eerste optie is natuurlijk niet van toepassing (en geeft ook een melding "selecteer een waarneming"). Bij verwijder zou ik heeeeeeel veel extra duidelijk maken dat het om ALLE waarnemingen gaat van die dag (om te voorkomen dat iemand per ongeluk heel veel waarnemingen verwijderd terwijl hij er maar 1 wilde weghalen). Bij "toon waarnemingen van deze soort" gebeurt niets (wat ook wel begrijpelijk is aangezien geen soort geselecteerd is). Wat vermoedelijk verstandig is om dit menu even na te kijken op bruikbaarheid.

  • Maak de optie "altijd vervagen" bereikbaarder vanuit het invoerscherm (bijvoorbeeld door de optie "onthoud toelichting" ook de rest te laten onthouden, en dan dus ook te hernoemen). Het komt vaak voor dat ik enkele (tientallen) soorten wil vervagen en daarna een heleboel niet, het is onhandig om voor elke waarneming afzonderlijk het vervagen vinkje aan te zetten, maar de "altijd vervagen" optie zit tegenwordig erg ver weg gestopt in het menu (en kan ik vaak in het veld zo snel niet vinden).
Bug:

De optie "toon wn'n van deze soort" laat Obsmapp bij mij tot nu toe altijd crashen. (Ik was benieuwd wat die optie precies deed maar heb het tot nu toe niet mogen ervaren :P)

EDIT (2013-06-05): Ik zie steeds vaker berichten op het forum verschijnen in de trand van "ik kan <vul hier zeldzame soort in> niet invoeren in obsmapp". Misschien is het verstandig om wanneer geen soort gevonden kan worden aan de tekst "Geen soorten gevonden" een tekst toe te voegen over zeldzaamheid (bijv.: mogenlijk zoek je een zeldzame soort die momenteel niet weergegeven wordt) (met een knopje naar waar je dat in kan stellen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Bedankt voor je opmerking Stefan, ik ga er zsm mee aan de slag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Zoals gisteren overlegd zou ik nog wat wensen opschrijven, bij deze:
* De multi-invoer via de kaart kan je nu alleen gebruiken als het aantal 1 is. Het zou handig zijn als dit voor alle aantallen kan. P.s. mijn versie is 2.11.2.
* Het veranderen van het opmerkingenveld in een reeds opgeslagen waarneming heeft tot gevolg dat het vastgezette opmerkingen veld wordt gewist. Het zou handig zijn als dit veld de vastgezette tekst vast blijft houden.
* Tenslotte eigenlijk voor mij de belangrijkste. Het zou handig  zijn als er een soort backup komt die je bijvoorbeeld op vakantie even op je laptop kan zetten. Je hebt niet altijd de gelegenheid om je waarnemingen te uploaden en als je smartphone is zee valt, zou je dus alles kwijt zijn. Een (eventueel versleutelde) backup behoudt dan in ieder geval een deel van de eerdere waarnemingen.
Bij deze doorgegeven. Kijk maar wat realiseerbaar is en wanneer. Heeft allemaal geen vliegende haast, want ik ben echt superblij met de huidige versie!  ;D :duim:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Voor het maken van back-up bestaan al genoeg tools daarvoor hoeven wij geen inspanning te verrichten. Toestel aan je pc verbinden en kopiëren maar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juni 09, 2013, 18:56:49 PM
Voor het maken van back-up bestaan al genoeg tools daarvoor hoeven wij geen inspanning te verrichten. Toestel aan je pc verbinden en kopiëren maar.

Ik heb gisteren twee uur lang met Melchior in de auto gezeten, geen straf overigens  ;D  Onder andere over ObsMapp gepraat.

De backup-functie is juist bedoeld voor in het veld en als je op vakantie bent in Verwegistan: dan wil je met 1 druk op de knop een backup kunnen maken van je waarnemingen naar je SD-kaart. Valt dan je toestel in het water of breekt 'ie middendoor dan is over het algemeen de sd-kaart nog wel te redden. Ik vind het dus een goed uitbreiding op ObsMapp, en het is ook nog eens niet veel werk.
En andere backup-functies zullen nooit de waarnemingen kunnen backup-en zonder dat je je toestel hebt 'geroot'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

CiteerIk heb gisteren twee uur lang met Melchior in de auto gezeten, geen straf overigens


Zie ik hier een romance ? Maar als ik weken lang geen internet verbinding zie zou ik een backup idd ook op prijs stellen!!
Groot nadeel is het stroomverbuik van obsmap...daar valt niet aan te sleutelen ?