Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op september 03, 2012, 00:28:23 AM
Mijn idee en verzoek/wens is dus ook om het mogelijk te maken dat niet één groep (waaronder dus "allen") te kunnen selecteren, maar selectief welke je aanvinkt en uitvinkt. Ik zelf ben namelijk met name geinteresseerd in vogels, dagvlinders, libellen en zoogdieren dan zou ik die willen kunnen selecteren en alle overige (grote) groepen achter wegen laten.

Ik herken dat ook, en dat verzoek kwam ook al van Hisko. Ik zal dat zeker gaan bouwen.
Ik zal het aan de todo-lijst toe gaan voegen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

volgens mij werkt de volgende truc
vink 'alle soortgroepen' aan
en verwijder dan de soortgroepen die je niet gebruikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik heb de wens al eens voorbij zien komen om ook gelijk foto`s te kunnen uploaden.
Daar wil het volgende tegen in brengen:
Een foto met een gsm gemaakt is al snel 1,5 mb, dat hakt flink in je bel tegoed.
Een foto met een gsm gemaakt is , gemiddeld, nog steeds van veel slechtere kwaliteit dan die met een fototoestel gemaakt.
Levert dat geen stroom 'troep' op ?
Kortom is dit wel de inspanning waard om het te bouwen, wat de nodige uren gaat vergen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 03, 2012, 11:32:11 AM
volgens mij werkt de volgende truc
vink 'alle soortgroepen' aan
en verwijder dan de soortgroepen die je niet gebruikt

Dat werkt uiteraard, maar dan kan je van de zelden gebruikte soortgroepen die je net hebt verwijderd dus ook geen waarnemingen meer invoeren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 03, 2012, 11:34:47 AM
ik heb de wens al eens voorbij zien komen om ook gelijk foto`s te kunnen uploaden.
Daar wil het volgende tegen in brengen:
Een foto met een gsm gemaakt is al snel 1,5 mb, dat hakt flink in je bel tegoed.
Een foto met een gsm gemaakt is , gemiddeld, nog steeds van veel slechtere kwaliteit dan die met een fototoestel gemaakt.
Levert dat geen stroom 'troep' op ?
Kortom is dit wel de inspanning waard om het te bouwen, wat de nodige uren gaat vergen.

Een veel mooiere optie is een desktop-applicatie waar je links je waarnemingen hebt staan en rechts je foto's. In de applicatie sleep je de foto's naar de juiste waarneming, druk op de knop en... de geselecteerde foto's worden geupload naar wn.nl en daar gekoppeld aan de betreffende waarnemingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Waarneer komt de zoekfunctie voor multimedia eraan?
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op september 21, 2012, 23:42:42 PM
Waarneer komt de zoekfunctie voor multimedia eraan?

Zodra ik tijd heb. 't is niet dat ik me regelmatig verveel...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Ok, misschien kan die hoger op het todo lijstje komen? Het is erg onhandig als je tussen de honderden soorten moet zoeken dmv scrollen.
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op september 26, 2012, 21:28:42 PM
Ok, misschien kan die hoger op het todo lijstje komen? Het is erg onhandig als je tussen de honderden soorten moet zoeken dmv scrollen.

Kies dan de route via waarneming opvoeren -> soort selecteren -> langklik op soort -> multimedia
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Melchior van Tweel

Hallo Alex en anderen,

Ik ben een trouw gebruiker van WnPDA die hopelijk binnenkort ook ObsMapp gaat gebruiken. En toch heb ik nu al een wens voor ObsMap. Maar eigenlijk is het eerder iets waar we eerste eens over moeten nadenken/brainstormen.
Het is mijn ervaring dat de afwijking van de GPS maximaal 10-20 meter is. Voor de meeste doeleinden is dat voldoende nauwkeurig. Toch loopt ik geregeld tegen die beperking aan: Ik kijk veel naar paddenstoelen in bijvoorbeeld bermen, lanen en andere lijnvormige elementen. Met een onnnauwkeurigheid van 10-20 meter kan het betekenen dat de waarneming niet in de laan terechtkomt, maar aan de andere kant van de weg, of in het weiland ernaast. Dat vind ik onwenselijk omdat het meteen een heel ander biotoop geeft. Het maakt me niet uit of de waarneming 10 meter verderop in de laan terechtkomt, maar ik vind het wel belangrijk dat de juiste kant van de weg wordt aangegeven. Ook voor de beheeradvisering is dat belangrijk. Bij WnPDA was er wel een oplossing voor, namelijk iedere waarneming controleren en eventueel het puntje verplaatsen. Dat werkt wel goed, maar kost in verhouding veel tijd. Het valt op dat de afwijking vaak/altijd voor langere tijd dezelfde kant op is, zeg 15 meter teveel naar het oosten.
Waar ik nou aan zat te denken is: zou het niet mogelijk zijn om (indien de waarnemer dat wenst) een correctie toe te passen die onthouden wordt en toegepast op latere waarnemingen, in mijn voorbeeld bijvoorbeeld 15 meter naar het westen. In het scherm moet dan natuurlijk zichtbaar zijn dat er een correctie toegepast wordt, om fouten te voorkomen. Zo'n correctie zou dan 15 / 30 / 60 minuten (?) onthouden worden en daarna automatisch vervallen. De vraag is natuurlijk hoelang zo'n correctie daadwerkelijk standhoudt zonder dat die verloopt. Misschien verloopt het wel heel snel en heeft een vaste correctie dus geen enkele zin. Je zou dit kunnen onderzoeken door een GPS op een vaste plek te leggen en een dag lang elk kwartier of zo de coordinaten vast te leggen. Dat krijg je een idee over het verloop van de GPS en hoelang een afwijking standhoudt. Ik wil dat eventueel wel een keer doen als ik een hele dag thuis ben en het droog weer is. Maar het lijkt me nu al nuttig om eens te polsen wat anderen hiervan vinden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Wouter van der Ham

Als die bij mij op 20m afwijking staat, staat de pijl vaak alsnog op enkele meters nauwkeurig.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op september 27, 2012, 22:36:07 PM
Als die bij mij op 20m afwijking staat, staat de pijl vaak alsnog op enkele meters nauwkeurig.

Het is dan ook niet 20 meter afwijking. Dan zou je op drie plekken kunnen gaan staan en je weet de exacte positie  ;)
Het is een 90(?)% kans dat de werkelijke positie zich binnen een straal van 20 meter van de gegeven positie bevindt. Kan dus theoretisch zomaar toch exact de juiste positie zijn, of 100(!) meter fout...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Dat klopt inderdaad en vaak gaat het ook wel goed. Het gebeurt echter ook vaak dat (als ik aangeef de plaats te controleren) de pointer toch 10-20 meter buiten de laan staat. WnPDA geeft overigens niet aan wat de fout is, dat lees ik dus gewoon op de kaart af.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Melchior, hoe moderner je device hoe beter je gps
Je kunt ook volledig met de kaart werken zodat je de gps niet meer gebruikt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Oke, ik wacht eerst mijn tablet wel af en kijk ik wel hoe nauwkeurig die werkt.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

eigenlijk 2 nadelen
de aan en uitknop zit wat verborgen
de menu knop in een app zit helemaal rechts, dat is even wennen, zie de bijlagen de drie puntjes boven elkaar

Verder: Echt ontzettend snel ondanks geen state of the art hardware
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hdijk

Als je van kaart wijzigt, zou het handig zijn als je direct in de map komt waar de actuele kaart staat (uiteraard indien aanwezig).
Hendrik Jan van Dijk

Alex Kwak

Citaat van: hdijk op september 30, 2012, 21:55:46 PM
Als je van kaart wijzigt, zou het handig zijn als je direct in de map komt waar de actuele kaart staat (uiteraard indien aanwezig).

Ja, heel logisch eigenlijk...  :blink:
Ik zet het op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex en anderen,
Ik heb inmiddels even zitten spelen met mijn nieuwe Nexus7 en ObsMap. Ik snap dat iedereen zo enthousiast is over Obsmap. Het werkt inderdaad erg fijn. Ik mis echter wel een aantal mogelijkheden van WnPDA die ik hier graag als wens zou willen indienen.
1. In WnPDA was er de mogelijkheid om het opmerkingenveld vast te zetten. Bij elke waarneming kwam dan dezelfde opmerking. Ik gebruikte dit vrijwel altijd om nauwkeurigere gebiedsnamen vast te leggen of aan te geven tijdens welke gelegenheid of voor welk project de waarneming was verzameld. Zou het voor ObsMap mogelijk kunnen worden ook hier het opmerkingenveld vast te zetten?
2. In WnPda gebruikte ik topografische kaarten (Top10ToMove) als ondergrond. Handig, want ik was toch al heel gewend om daar mee te werken. Het was ook mijn ervaring dat die heel nauwkeurig werkten, waardoor ik mijn waarnemingen vaak heel nauwkeurig kon plaatsen (vaak veel beter dan de GPS). In ObsMap staan de OSM-kaarten en die blijken toch een heel stuk minder nauwkeurig. Veel elementen van de topografische kaart staan daar niet op. Ook staan er fouten in. Bij mijn huis bijvoorbeeld staat het plein als bebouwing en mijn huis juist niet. Erg lastig om te oriënteren. Ik zou ervoor willen pleiten om ook topografische kaarten als ondergrond te kunnen gebruiken. In het Todo-lijstje heeft eerder gestaan om te onderzoeken of Top10Vector kom worden gebruikt. Dat zie ik nu niet meer. Zal dus wel niet kunnen (te groot? rechten?). Voor mij zou opnemen van Top10ToMove een grote wens en aanwinst zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 19, 2012, 14:35:54 PM
Hallo Alex en anderen,
Ik heb inmiddels even zitten spelen met mijn nieuwe Nexus7 en ObsMap. Ik snap dat iedereen zo enthousiast is over Obsmap. Het werkt inderdaad erg fijn. Ik mis echter wel een aantal mogelijkheden van WnPDA die ik hier graag als wens zou willen indienen.
1. In WnPDA was er de mogelijkheid om het opmerkingenveld vast te zetten. Bij elke waarneming kwam dan dezelfde opmerking. Ik gebruikte dit vrijwel altijd om nauwkeurigere gebiedsnamen vast te leggen of aan te geven tijdens welke gelegenheid of voor welk project de waarneming was verzameld. Zou het voor ObsMap mogelijk kunnen worden ook hier het opmerkingenveld vast te zetten?
2. In WnPda gebruikte ik topografische kaarten (Top10ToMove) als ondergrond. Handig, want ik was toch al heel gewend om daar mee te werken. Het was ook mijn ervaring dat die heel nauwkeurig werkten, waardoor ik mijn waarnemingen vaak heel nauwkeurig kon plaatsen (vaak veel beter dan de GPS). In ObsMap staan de OSM-kaarten en die blijken toch een heel stuk minder nauwkeurig. Veel elementen van de topografische kaart staan daar niet op. Ook staan er fouten in. Bij mijn huis bijvoorbeeld staat het plein als bebouwing en mijn huis juist niet. Erg lastig om te oriënteren. Ik zou ervoor willen pleiten om ook topografische kaarten als ondergrond te kunnen gebruiken. In het Todo-lijstje heeft eerder gestaan om te onderzoeken of Top10Vector kom worden gebruikt. Dat zie ik nu niet meer. Zal dus wel niet kunnen (te groot? rechten?). Voor mij zou opnemen van Top10ToMove een grote wens en aanwinst zijn.

1) Zal ik toevoegen aan de todo-lijst

2) Staat al in de todo-lijst: "Analyseren mogelijkheden gebruik Topgrafische kaarten" (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.msg1144179#msg1144179)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Vincent Sanders

Als ik een waarneming wil wijzigen moet ik eerst de waarnemingen van de betreffende dag openklappen. Nadat het gewijzigd is springt ie weer helemaal terug naar het begin en moet weer alles opengeklapt worden. Het zou handig zijn als het scherm opengeklapt blijft en ook op de plaats waar je heen gescrolld hebt (bij veel waarnemingen).
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: Vincent Sanders op oktober 24, 2012, 19:36:22 PM
Als ik een waarneming wil wijzigen moet ik eerst de waarnemingen van de betreffende dag openklappen. Nadat het gewijzigd is springt ie weer helemaal terug naar het begin en moet weer alles opengeklapt worden. Het zou handig zijn als het scherm opengeklapt blijft en ook op de plaats waar je heen gescrolld hebt (bij veel waarnemingen).

Probeer deze eens: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=205928.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Ik wens... ik wens... dat je mogelijkheid hebt om bepaalde waarnemingen (bijv van 1 hele dag) dat je die niet upload, maar wel kunt "bewaren".

Ik zal het even uitleggen.

Vandaag ging ik waarnemen. Ik maak van vrijwel alles foto's en de waarnemingen registreer ik met obsmapp in dezelfde volgorde als de foto's.
Maar mijn opslagkaartje ging kapot, dus ik heb nu wel waarnemingen maar geen foto's. Als je zeker bent van de soorten is dat niet erg, maar er zitten veel onzekerheden tussen
en vaak "schietmot onbekend" "vogel onbekend" etc. Dus het slaat nergens op dat te uploaden. Dus moet eerst het opslagkaartje herstellen voor ik daar iets mee kan.

Nou komt een kapot opslagkaartje niet super vaak voor *gelukkig*, maar ik heb ook wel eens meerdere dagen achter elkaar veel waarnemen, en dan niet meteen tijd om de foto's erbij te doen.
Ik zou dan liever met bepaalde "dagen" even wachten met uploaden, zodat ik de waarnemingen gelijk goed kan aanpassen en foto's erbij kan voegen.

Ik kan mij voorstellen dat je bij deze wens misschien niet gelijk denkt "Ja! Dát moeten we hebben!" maar misschien kunnen anderen ook reageren of zoiets voor hen ook wenselijk is.

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op oktober 24, 2012, 20:27:16 PM
Ik wens... ik wens... dat je mogelijkheid hebt om bepaalde waarnemingen (bijv van 1 hele dag) dat je die niet upload, maar wel kunt "bewaren".

Ik zie eerlijk gezegd geen reden om die 'onbekende' waarnemingen niet gewoon te uploaden, en later een foto toe te voegen.
Verder zou dit een best wel lastige klus zijn, die misschien 1 of 2 keer door iemand gebruikt wordt.
Helaas dus... :police:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent Sanders

Citaat van: Alex Kwak op oktober 24, 2012, 19:42:11 PM
Citaat van: Vincent Sanders op oktober 24, 2012, 19:36:22 PM
Als ik een waarneming wil wijzigen moet ik eerst de waarnemingen van de betreffende dag openklappen. Nadat het gewijzigd is springt ie weer helemaal terug naar het begin en moet weer alles opengeklapt worden. Het zou handig zijn als het scherm opengeklapt blijft en ook op de plaats waar je heen gescrolld hebt (bij veel waarnemingen).

Probeer deze eens: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=205928.0
Daar ga ik niet aan beginnen :)
Gr,
Vincent Sanders

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op oktober 24, 2012, 20:35:59 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 24, 2012, 20:27:16 PM
Ik wens... ik wens... dat je mogelijkheid hebt om bepaalde waarnemingen (bijv van 1 hele dag) dat je die niet upload, maar wel kunt "bewaren".

Ik zie eerlijk gezegd geen reden om die 'onbekende' waarnemingen niet gewoon te uploaden, en later een foto toe te voegen.
Verder zou dit een best wel lastige klus zijn, die misschien 1 of 2 keer door iemand gebruikt wordt.
Helaas dus... :police:

Hallo Alex,
Als je waarnemingen upload waarvan je later nog foto's moet uitzoeken dan raak je snel het overzicht kwijt waar/welke waarnemingen je nog moet controleren/aanpassen/foto's toevoegen, want dat verdwijnt tussen je andere duizenden waarnemingen.

Ik begrijp je reactie en respecteer het ook, maar ben in het algemeen wel benieuwd of andere(n) zo'n functie zouden willen.

Groetjes, Marleen