Hallo Alex en anderen,
Ik ben een trouw gebruiker van WnPDA die hopelijk binnenkort ook ObsMapp gaat gebruiken. En toch heb ik nu al een wens voor ObsMap. Maar eigenlijk is het eerder iets waar we eerste eens over moeten nadenken/brainstormen.
Het is mijn ervaring dat de afwijking van de GPS maximaal 10-20 meter is. Voor de meeste doeleinden is dat voldoende nauwkeurig. Toch loopt ik geregeld tegen die beperking aan: Ik kijk veel naar paddenstoelen in bijvoorbeeld bermen, lanen en andere lijnvormige elementen. Met een onnnauwkeurigheid van 10-20 meter kan het betekenen dat de waarneming niet in de laan terechtkomt, maar aan de andere kant van de weg, of in het weiland ernaast. Dat vind ik onwenselijk omdat het meteen een heel ander biotoop geeft. Het maakt me niet uit of de waarneming 10 meter verderop in de laan terechtkomt, maar ik vind het wel belangrijk dat de juiste kant van de weg wordt aangegeven. Ook voor de beheeradvisering is dat belangrijk. Bij WnPDA was er wel een oplossing voor, namelijk iedere waarneming controleren en eventueel het puntje verplaatsen. Dat werkt wel goed, maar kost in verhouding veel tijd. Het valt op dat de afwijking vaak/altijd voor langere tijd dezelfde kant op is, zeg 15 meter teveel naar het oosten.
Waar ik nou aan zat te denken is: zou het niet mogelijk zijn om (indien de waarnemer dat wenst) een correctie toe te passen die onthouden wordt en toegepast op latere waarnemingen, in mijn voorbeeld bijvoorbeeld 15 meter naar het westen. In het scherm moet dan natuurlijk zichtbaar zijn dat er een correctie toegepast wordt, om fouten te voorkomen. Zo'n correctie zou dan 15 / 30 / 60 minuten (?) onthouden worden en daarna automatisch vervallen. De vraag is natuurlijk hoelang zo'n correctie daadwerkelijk standhoudt zonder dat die verloopt. Misschien verloopt het wel heel snel en heeft een vaste correctie dus geen enkele zin. Je zou dit kunnen onderzoeken door een GPS op een vaste plek te leggen en een dag lang elk kwartier of zo de coordinaten vast te leggen. Dat krijg je een idee over het verloop van de GPS en hoelang een afwijking standhoudt. Ik wil dat eventueel wel een keer doen als ik een hele dag thuis ben en het droog weer is. Maar het lijkt me nu al nuttig om eens te polsen wat anderen hiervan vinden.