Hisko heeft gelijk, die optie is er al: klik op de kompasroos rechtsboven en kies dan voor de kaart. Je hebt dan je huidige positie. Pas die positie eventueel nog aan en je bent klaar.
Hisko is bezorgd over een bos aan instellingen waarin alleen gevorde gebruikers nog hun weg kunnen vinden. en het goed dat iemand goedbedoelde voorgestelde oplossingen met deze bril blijft benaderen.
Toch wil ik pleiten om het mogelijk te maken in de vaste positie de huidige positie op te slaan.
Door het gebruik van de vaste positie bij het invoeren hoef je niet steeds te wachten op de fix.
inde huidige oplosssing moet ik zelf mijn positie ingeven. dus doe je dit zeer grof. (51, 4) of je gaat op een rustig moment wachten op de fix schrijf coordinaten op en dan deze invoeren in vaste positie en dan kun je daarmee waarnemingen invoeren.
mn het handmatig ingeven van de coordinaten is lastig.
met de bovenaan geciteerde oplossing heb je toch vaak je gps nodig of kost het zoeken op de kaart veel tijd en energie.
Door met de bril van hisko te kijken lijkt het me geen bezwaar om bij het invoer van de vaste positie een icoon voor gps of kaart bij te zetten waarmee je de huidige gps kunt opslaan, met de nodige nauwkeurigheid. (ook weer een goedbedoelde oplossing)
Ik zou namelijk liever snel een positie kunnen opslaan (mn in het buitenland) dan steeds lang te moeten wachten op een positie.
Als gps aan staat moet je daarop wachten voordat je kunt gaan invoeren.
groeten Joost