Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

#120
Citaat van: Alex Kwak op januari 05, 2012, 13:07:46 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:36:29 AM
Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Was mij onbewust weel eens opgevallen. Inderdaad mij maakt het niets uit, maar ik begrijp zeker je bezwaar  ;)

Ik vermoed dat op de site geen seconden bij worden gehouden. Of dat in ObsMapp wel zo is durf ik zelfs niet uit m'n hoofd te zeggen (kan dat nu even niet controleren). Dan zal de sortering overgelaten zijn aan de willekeur van de database. Ik zal het eens opnemen met Hisko of, en zo ja hoe we dat op kunnen lossen.

Ik heb het wat pragmatisch opgelost binnen ObsMapp. Lijkt te werken  ;)

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173374.new#new

Zie afbeelding voor de upload van achtereenvolgens 1, 2, 3 en 4 aalscholvers.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 09, 2012, 17:08:39 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 09, 2012, 15:22:17 PM
- Zou de soortgroep 'alle' aangemaakt worden? Ik zag dat het al wel op Webobs kan, maar waarom nog niet hierop? Ik vindt het een beetje irritant als ik in een gebied van alles in wil voeren en steeds van soortgroep moet wisselen. Als dit kan, graag.

Staat ook op mijn eigen wensenlijstje. Met de aanpassingen in versie 1.3 met de favorietenlijst is dit al een beetje voorbereid, maar nog lang niet helemaal. Met name "alle favorieten" lijkt mij handig.

Ik weet niet precies wat je met "alle favorieten" bedoelt, maar inderdaad, soortgroep alle zou erg handig zijn.  :duim:

Citaat van: Alex Kwak op januari 10, 2012, 21:49:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 05, 2012, 13:07:46 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 05, 2012, 11:36:29 AM
Dus mijn wens... kan waarneming de volgorde van invoeren aanhouden (ook al is de tijd hetzelfde).

Was mij onbewust weel eens opgevallen. Inderdaad mij maakt het niets uit, maar ik begrijp zeker je bezwaar  ;)

Ik vermoed dat op de site geen seconden bij worden gehouden. Of dat in ObsMapp wel zo is durf ik zelfs niet uit m'n hoofd te zeggen (kan dat nu even niet controleren). Dan zal de sortering overgelaten zijn aan de willekeur van de database. Ik zal het eens opnemen met Hisko of, en zo ja hoe we dat op kunnen lossen.

Ik heb het wat pragmatisch opgelost binnen ObsMapp. Lijkt te werken  ;)

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173374.new#new

Zie afbeelding voor de upload van achtereenvolgens 1, 2, 3 en 4 aalscholvers.


Super, ik ga kijken of ik de nieuwste versie heb en dan zal ik het van het weekend ook uitproberen.  :duim:

Johan op den Dries

Wellicht handig als uitgangspunt voor volgende versies:


Citeer
Bron:telegraaf


Google publiceert stijlgids Android

door onze redactie
Softwarereus Google heeft op donderdag een stijlgids online gezet voor ontwikkelaars van Android-apps. Het doel is om programmeurs te helpen bij het vormgeven van applicaties zodat ze beter in het algehele uiterlijk van het systeem passen.


Google heeft een stijlgids voor Android online gezet.
Android heeft over de jaren veel lof geoogst voor manier waarop app-ontwikkelaars veel kunnen veranderen aan de kern van het systeem, maar heeft tegelijkertijd ook veel kritiek gekregen op de manier waarop programmeurs grafisch geen richtlijnen hebben gekregen. Hierdoor kan een inconsequente gebruikerservaring ontstaan.
Advies
Dat hoopt Google nu met deze stijlgids voor apps voor de nieuwste versie van Android tegen te gaan. Op de site worden allerlei designelementen besproken, zoals lettertype en kleurgebruik, maar ook de manier waarop knoppen op het scherm reageren op aanrakingen. Ook wordt advies gegeven over het aanpassen van een telefoonapp zodat hij ook goed op een tablet werkt.
De stijlgids zal in de toekomst aangepast worden wanneer er nieuwe versies van Android uitkomen.

http://developer.android.com/design/get-started/creative-vision.html
Johan op den Dries
Sneek

Jan vH

Niet heel belangrijk, maar iets wat misschien beter kan:

Als je nu bijvoorbeeld een onzekere Taigaboomkruiper (kan natuurlijk ook een andere zeldzame soort zijn) in wil voeren, kies je de soortnaam. Je krijgt dan direct de melding "Ben je zeker van deze zeldzaamheid". Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dan op "nee" zullen drukken. Maar dan ga je uiteraard weer terug naar de soortenlijst. Misschien is het logischer om als melding 'Klopt de soortnaam?' o.i.d. te tonen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan-Jaap Spaargaren

Kan er niet een optie komen om bepaalde instellingen - zoals de instellingen van de zeldzaamheid - voor alle soortgroepen hetzelfde in te stellen?
Ik wil namelijk bv. elke naam meteen in kunnen voeren en zet dus alle soortgroepen van "vrij algemeen" naar "zeer zeldzaam" en moet overal de boxen Exoot, hybride, Verzamelsoort, synoniem etc. etc aanvinken.
Met de nieuwste versie van ObsMapp ben ik die alemaal in 1x kwijt en moet ik alles weer opnieuw doen!

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

hiskodevries

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 17, 2012, 23:21:05 PM
Kan er niet een optie komen om bepaalde instellingen - zoals de instellingen van de zeldzaamheid - voor alle soortgroepen hetzelfde in te stellen?
Ik wil namelijk bv. elke naam meteen in kunnen voeren en zet dus alle soortgroepen van "vrij algemeen" naar "zeer zeldzaam" en moet overal de boxen Exoot, hybride, Verzamelsoort, synoniem etc. etc aanvinken.
Met de nieuwste versie van ObsMapp ben ik die alemaal in 1x kwijt en moet ik alles weer opnieuw doen!

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren
Een optie om de opties te verbergen :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 17, 2012, 23:21:05 PM
Met de nieuwste versie van ObsMapp ben ik die alemaal in 1x kwijt en moet ik alles weer opnieuw doen!

Dat is een bug die een beperkt aantal gebruikers heeft gehad en helaas door mij niet te reproduceren was.
Zit 'm ergens in de conversie van 1.2.x naar 1.3.x, n zal daarom eenmalig zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2012, 16:23:26 PM
Een optie om de opties te verbergen :)

Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ook die optie te verbergen  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Ok, maar blijft dan nog de wens:
Kan er niet een optie komen om bepaalde instellingen voor alle soortgroepen hetzelfde in te kunnen stellen? Dat kan natuurlijk alleen voor instellingen die voor alle soortgroepen hetzelfde kúnnen zijn...
Ik denk aan de instellingen van
- Zeldzaamheid, en de aanvinkboxen van:
- Exoot,
- hybride,
- Verzamelsoort
- Synoniem
- Varieteit
- Ondersoort

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op januari 18, 2012, 17:40:26 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 17, 2012, 23:21:05 PM
Met de nieuwste versie van ObsMapp ben ik die alemaal in 1x kwijt en moet ik alles weer opnieuw doen!

Dat is een bug die een beperkt aantal gebruikers heeft gehad en helaas door mij niet te reproduceren was.
Zit 'm ergens in de conversie van 1.2.x naar 1.3.x, n zal daarom eenmalig zijn.

Jan-Jaap Spaargaren

Kan er een logische volgorde komen in het lijstje van soortgroepen??

Telkens als ik een andere soortgroep moet instellen moet ik zoeken waar de soortgroep die ik moet hebben staat.
Momenteel staat de lijst niet op alfabet, noch op taxonomie; kortom ik snap niks van de volgorde.
Hetzelfde geldt trouwens voor op Waarneming.nl (uitklapmenu bij Invoer nieuwe waarneming).

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Botervlieg

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 18, 2012, 22:54:22 PM
Kan er een logische volgorde komen in het lijstje van soortgroepen??

Telkens als ik een andere soortgroep moet instellen moet ik zoeken waar de soortgroep die ik moet hebben staat.
Momenteel staat de lijst niet op alfabet, noch op taxonomie; kortom ik snap niks van de volgorde.
Hetzelfde geldt trouwens voor op Waarneming.nl (uitklapmenu bij Invoer nieuwe waarneming).

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Het lijstje in obsmapp staat ook niet op dezelfde volgorde als op waarneming, beetje verwarrend want dat lijstje weet/wist ik redelijk uit m'n hoofd.

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op januari 19, 2012, 07:46:38 AM
Het lijstje in obsmapp staat ook niet op dezelfde volgorde als op waarneming

Kan je aangeven op welk scherm de lijst op welke manier afwijkt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 18, 2012, 22:54:22 PM
Kan er een logische volgorde komen in het lijstje van soortgroepen??

Die volgorde zou hetzelfde moeten zijn als op waarneming.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Ik zou het erg fijn vinden als je de tijd kan aanpassen. Ook de datum, maar dat is hier al eens aan bod gekomen zag ik.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

hiskodevries

Citaat van: wouteren3 op januari 19, 2012, 13:36:23 PM
Ik zou het erg fijn vinden als je de tijd kan aanpassen. Ook de datum, maar dat is hier al eens aan bod gekomen zag ik.
de tijd ook al een keer of 30 wouter
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 09:10:40 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 19, 2012, 07:46:38 AM
Het lijstje in obsmapp staat ook niet op dezelfde volgorde als op waarneming

Kan je aangeven op welk scherm de lijst op welke manier afwijkt?

Ik heb een htc telefoon (weet niet of het uitmaakt).

Als ik het formulier voor me heb om de waarneming in te voeren, en ik kies ervoor om de soortgroep te wisselen,
dan krijg ik "soortgroep" als titel met daaronder de groepen waarvan ik er uiteraard 1 tegelijk kan aanvinken:

- Vogels, zoogdieren, reptielen en amfibieën, dagvlinders, libellen, insecten (overig), weekdieren en overige ongewervelden, nachtvlinders en microvlinders, vissen, planten, paddenstoelen, mossen en korstmossen, geleedpotige (overig), sprinkhanen en krekels, wantsen cicaden en plantenluizen, kevers, bijen wespen en mieren, vliegen en muggen, algen en wieren.

Terwijl op waarneming de volgorde is:
- Vogels, zoogdieren, reptielen en amfibieën, dagvlinders, libellen, vissen, sprinkhanen en krekels, bijen wespen en mieren, vliegen en muggen, kevers, wantsen cicaden en plantenluizen, insecten (overig),  geleedpotige (overig), weekdieren en overige ongewervelden, planten, algen en wieren, mossen en korstmossen, paddenstoelen.

Ik heb me afgevraagd of de volgorde anders is omdat ik bij de soorten zelf (binnen een soortgroep) heb aangegeven dat degene die ik het laatst heb gebruikt, bovenaan mag blijven staan. Maar dat gaat niet op want ik heb nog geen libellen ingevoerd, en veel van wat erna komt (in het obsmapp lijstje) wel.

Hoop dat dit een beetje antwoord op je vraag is.

Groetjes, Marleen


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 14:59:04 PM
Duidelijk. Ik ga er naar kijken!
niet doen alex, jij doet het op volgorde van 'ind' prima
in het invoerscherm  gebeurt het op 'geen' volgorde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 15:06:46 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 14:59:04 PM
Duidelijk. Ik ga er naar kijken!
niet doen alex, jij doet het op volgorde van 'ind' prima
in het invoerscherm  gebeurt het op 'geen' volgorde

Ok, bedankt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 15:10:41 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 15:06:46 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 14:59:04 PM
Duidelijk. Ik ga er naar kijken!
niet doen alex, jij doet het op volgorde van 'ind' prima
in het invoerscherm  gebeurt het op 'geen' volgorde

Ok, bedankt!

Sorry dat ik het vraag, maar als meerdere waarnemers dit niet prettig vinden werken, wat is dan het enorme probleem/bezwaar om daar even naar te kijken of dat gelijk getrokken kan worden?

hiskodevries

alex het veld sort_order krijg jij niet binnen of wel ? in de csv van de soortgroepen
want ik vergis mij , in de tabel diergroepen zit een sorteerveld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 15:16:52 PM
alex het veld sort_order krijg jij niet binnen of wel ? in de csv van de soortgroepen
want ik vergis mij , in de tabel diergroepen zit een sorteerveld

Dat veld krijg ik inderdaad niet binnen. Het goede nieuws is dat ObsMapp al voorbereid is op een eigen sortering, dus als ik dat veld in een komende versie wel binnenkrijg (NIET nu meteen aanpassen!) is een aanpassing zo gemaakt.

Is Marleen ook weer blij  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 15:50:42 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 15:16:52 PM
alex het veld sort_order krijg jij niet binnen of wel ? in de csv van de soortgroepen
want ik vergis mij , in de tabel diergroepen zit een sorteerveld

Dat veld krijg ik inderdaad niet binnen. Het goede nieuws is dat ObsMapp al voorbereid is op een eigen sortering, dus als ik dat veld in een komende versie wel binnenkrijg (NIET nu meteen aanpassen!) is een aanpassing zo gemaakt.

Is Marleen ook weer blij  ;)


Klopt, heel blij!  ;D

Al was de vraag oorspronkelijk van Jan Jaap (maar heb ik daar op aangehaakt met het verzoek er in elk geval 2 dezelfde lijsten van te maken):

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 18, 2012, 22:54:22 PM
Kan er een logische volgorde komen in het lijstje van soortgroepen??

Telkens als ik een andere soortgroep moet instellen moet ik zoeken waar de soortgroep die ik moet hebben staat.
Momenteel staat de lijst niet op alfabet, noch op taxonomie; kortom ik snap niks van de volgorde.
Hetzelfde geldt trouwens voor op Waarneming.nl (uitklapmenu bij Invoer nieuwe waarneming).

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

Citaat van: M. Baltus op januari 19, 2012, 15:52:08 PM
Al was de vraag oorspronkelijk van Jan Jaap:

Maar ja, de sortering wordt dan gelijkgetrokken met de site, en daar was Jan Jaap ook al niet blij mee  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

nee precies, jan-jaap is helemaal niet blij
gebruikers die obsmapp al een tijdje gebruiken ook niet, want die waren gewend aan deze volgorde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 16:12:56 PM
nee precies, jan-jaap is helemaal niet blij
gebruikers die obsmapp al een tijdje gebruiken ook niet, want die waren gewend aan deze volgorde

Het zou wat mij betreft ook opgelost kunnen worden met - wat eerder al door iemand anders maar weet niet meer wie is geopperd:

Soortgroep:  "Alle"

Dan hoef je uberhaupt niet elke keer te wisselen, maakt volgorde van de soortgroepen ook niet meer uit.

Ik weet niet of dat haalbaar/mogelijk is, maar volgens mij zijn dan de meeste mensen blij. Mensen die wel wisselen van soortgroep kunnen de volgorde behouden, en wie alle soortgroepen gebruikt en zich stoort aan de volgorde kan voor "alle" kiezen.

Thijs Fijen

Jaa, maar dan is Obsmapp weer traag... en hoe ga je Nonnetje invoeren? Of Eekhoorn?
Thijs Fijen

hiskodevries

ik wens :  dat mensen niet elke wens dertig keer herhalen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 16:25:37 PM
ik wens :  dat mensen niet elke wens dertig keer herhalen.

;D

Ik zal turven, 29 of 31  ;)

Nee even zonder grappen, we hebben veel te wensen en inderdaad, vaak worden wensen herhaalt. In het 1e bericht van het wensen-topic (van waarneming zelf, niet van obsmapp) stond zo'n lijst met wat wel/niet al gewenst is, is die nog/weer up-to-date? Misschien kunnen we iedereen er weer even alert op maken daar eerst te kijken voor er gewenst wordt?


jvogels

Citaat van: Thijs Fijen op januari 19, 2012, 16:22:32 PM
Jaa, maar dan is Obsmapp weer traag... en hoe ga je Nonnetje invoeren? Of Eekhoorn?

Precies de spijker op de kop waarom je niet zomaar alle soorten in 1 lijst kunt gooien.