Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 53 54 [55]   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp  (gelezen 132716 keer)

Martijn van Sluijs

• Observado Admin
  • *
Re: Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp
« Reactie #1620 Gepost op: januari 11, 2021, 14:41:14 pm »

Als ik een (kleine) uitsnede van een foto maak binnen de app, gaat een flink deel van de kwaliteit verloren t.o.v. een uitsnede van het origineel.

Om dit te reproduceren:
1. Maak een (kleine) uitsnede van een foto binnen de functie daarvoor in ObsMapp bij het toevoegen van een foto.
2. Sla de waarneming op.
3. Open nu de originele foto in de gallerij van de telefoon, en maak via de functionaliteit aanwezig op de telefoon daar een uitsnede van (of maak een screenshot terwijl je ingezoomd naar de foto kijkt).
4. Open nu de waarneming, en voeg de foto nogmaals toe, maar nu vanaf de zojuist gemaakte uitsnede (of screenshot).

Dit is een flink kwaliteitsverschil, en door dit verschil raken de kleine details die je vaak juist via zo'n uitsnede weer wilt geven verloren.

Mvg,
Martijn van Sluijs

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1621 Gepost op: januari 11, 2021, 16:09:28 pm »

Waarschijnlijk komt dit doordat de foto té groot is om door ObsMapp zonder kwaliteitsverlies ingelezen te worden, en dan wordt de foto meteen al verkleind.
Wat zijn de afmetingen van de foto?
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

Martijn van Sluijs

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1622 Gepost op: januari 11, 2021, 16:15:40 pm »

5504x3096 (standaardresolutie van foto's op mijn telefoon van een paar jaar oud). Dat de afbeelding al verkleind wordt bij het inlezen is dus eigenlijk wel zonde. Eigenlijk zou verkleinen/comprimeren ná de crop-functie ipv ervoor prettiger zijn. Dan blijft het voordeel hiervan behouden, maar gaat bij dit soort kleine uitsnedes ook een stuk minder verloren.
Mvg,
Martijn van Sluijs

Martijn van Sluijs

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1623 Gepost op: januari 11, 2021, 16:38:26 pm »

Waarschijnlijk komt dit doordat de foto té groot is om door ObsMapp zonder kwaliteitsverlies ingelezen te worden, en dan wordt de foto meteen al verkleind.

Ik bedenk mij net dat dit natuurlijk voor alle foto's geldt dan, ook als ik ze niet crop. Worden foto's ook nog een keer gecomprimeerd bij het binnenkomen in de algehele database? (Zoals gebeurt wanneer een foto via de site geüpload wordt?) Dat zou betekenen dat de foto's tweemaal gecomprimeerd/verkleind worden, en dat zou dan weer betekenen dat als ik de foto's die ik neem met mijn telefoon met zo hoog mogelijke kwaliteit op waarneming.nl wil hebben, ik ze beter eerst op mijn pc kan zetten, om ze vervolgens via de site in te voeren. Op de site mis ik echter weer de handige crop-functionaliteit van de app, waardoor ik al mijn foto's handmatig zou moeten gaan bewerken.

Als dit geheel waar is; waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies, en als dit met de snelheid van de app te maken heeft (waar ik niet zoveel om geef, maar wel om de kwaliteit van de foto's bij mijn waarnemingen), is het mogelijk om een optie te maken om deze verkleining/compressie bij het inladen van foto's helemaal uit te schakelen? Dan is mijn 'probleem' met die kleine uitsnedes ook opgelost.
Mvg,
Martijn van Sluijs

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1624 Gepost op: januari 12, 2021, 07:51:54 am »

waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies

Een foto van 5504 x 3096 heeft zo'n 50MB geheugen nodig om in te laden. dat is voor een Android-app heel erg veel. Daar zit het probleem.
Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, maar ik heb daar in het verleden veel 'Out of memory'-errors gezien.
www.alexkwak.nl

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1625 Gepost op: januari 12, 2021, 14:57:20 pm »

waarom kunnen 'grote' foto's niet in ObsMapp in worden geladen zonder kwaliteitsverlies

Een foto van 5504 x 3096 heeft zo'n 50MB geheugen nodig om in te laden. dat is voor een Android-app heel erg veel. Daar zit het probleem.
Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, maar ik heb daar in het verleden veel 'Out of memory'-errors gezien.

Dit probleem is verholpen in 7.29 die later vandaag beschikbaar zal zijn in Google Play.
www.alexkwak.nl

marcel234

• Member
« Reactie #1626 Gepost op: januari 12, 2021, 17:17:46 pm »

Dit probleem is verholpen in 7.29 die later vandaag beschikbaar zal zijn in Google Play.
Heel fijn. Ik crop voor een betere beeldkwaliteit maar heb na gelaten om te testen of dat ook echt wel het geval was. Bedankt Martijn!

Martijn van Sluijs

• Observado Admin
  • *
« Reactie #1627 Gepost op: januari 12, 2021, 18:14:10 pm »

Top, ik heb het gelijk even getest met het voorbeeld wat ik eerder gaf, en het ziet er perfect uit  :duim:
Mvg,
Martijn van Sluijs

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1628 Gepost op: januari 12, 2021, 19:14:12 pm »

Top, ik heb het gelijk even getest met het voorbeeld wat ik eerder gaf, en het ziet er perfect uit  :duim:

Dank voor de terugkoppeling!  :duim:
www.alexkwak.nl

Dirk.Bollen

• Member
« Reactie #1629 Gepost op: januari 16, 2021, 19:29:11 pm »

Kan dan ineens voorzien worden dat ook 8192x5464 pixels ingelezen kunnen worden? Lukt ook niet. Tussen haakjes: grootte van deze bestanden is eerder rond de 7-11MB, niet 45 MB.
Net getest met versie 7.29, werkt niet... :'(

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1630 Gepost op: januari 16, 2021, 21:28:53 pm »

Kan dan ineens voorzien worden dat ook 8192x5464 pixels ingelezen kunnen worden? Lukt ook niet. Tussen haakjes: grootte van deze bestanden is eerder rond de 7-11MB, niet 45 MB.

Nou, in mijn berekening is 8192x5464x3=128MB. Ik vermoed dat jij het er over hebt hoe groot een JPEG-versie daarvan is.
www.alexkwak.nl

bramquist

• Member
« Reactie #1631 Gepost op: januari 18, 2021, 11:40:35 am »

Ben er blij mee. Ik mis alleen de vrije uitsnede. Is dat evt. mogelijk? Zou qua workflow fijn zijn.
Groeten,

Bram Quist

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1632 Gepost op: januari 18, 2021, 12:17:47 pm »

Ben er blij mee. Ik mis alleen de vrije uitsnede. Is dat evt. mogelijk?

Nee
www.alexkwak.nl

Dirk.Bollen

• Member
« Reactie #1633 Gepost op: januari 21, 2021, 01:59:19 am »

Nou, in mijn berekening is 8192x5464x3=128MB. Ik vermoed dat jij het er over hebt hoe groot een JPEG-versie daarvan is.

Inderdaad als jpg is het minder. Volledig ongecomprimeerd is de sensor max. 45 megapixel en 24bit kleurdiepte, dus geheugengebruik van 135MB bij openen maximaal. Meestal zijn de jpg echter al wat in kwaliteit gereduceerd tov de raw bestanden. Nu, in ieder geval, andere apps op mijn gsm kunnen er mee om (gsm heeft werkgeheugen van 8 GB), dus lijkt het me dan logisch dat ook ObsMapp hiermee zou kunnen werken mits te voorzien dat deze bestanden kunnen voorkomen?
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2021, 08:07:06 am door Dirk.Bollen »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1634 Gepost op: januari 21, 2021, 07:54:41 am »

dus lijkt het me dan logisch

Maar helaas is het dat niet. Te technisch verhaal om daar hier op in te gaan. Maar als het zo makkelijk was geweest was het al gedaan.
www.alexkwak.nl

aertsderijk

• Member
GPS SIGNAAL OBSMAPP
« Reactie #1635 Gepost op: februari 19, 2021, 16:25:49 pm »

Hallo,

Het GPS signaal van OBSmaps valt regelmatig uit.  Iemand suggesties?  Heb al allerlei instellingen geprobeerd.  Zelfs OBSmaps opnieuw geïnstalleerd, maar na 2 of 3 ingaves valt het het signaal weg.  Mijn echtgenote heeft dezelfde Samsung gsm en daar is er geen probleem.
Alvast bedankt voor de feedback.

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
Re: GPS SIGNAAL OBSMAPP
« Reactie #1636 Gepost op: februari 19, 2021, 17:05:45 pm »

Het GPS signaal van OBSmaps valt regelmatig uit.  Iemand suggesties?

Installeer een GPS-status app om te kijken wat er gebeurt.
Het is bekend dat in toestellen een draadje naar de GPS-antenne los kan gaan waarna de GPS-verbinding onbetrouwbaar wordt.
www.alexkwak.nl

j.simons

• Member
« Reactie #1637 Gepost op: april 24, 2021, 09:14:52 am »

Alex

Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.
elke keer als je tellen opent moet je ervan bewust zijn dat deze filters ingesteld moeten worden.
Als je in Nederland bent wil je meestal de aantallen Nederlandse soorten opvragen.
En verblijf je in het buitenland dan wil je tijdens die reis steeds het aantal geziene soorten van dat land instellen.
het lijkt me een kleine aanvulling om ook de laatste waarde van deze filters op te slaan omdat alle ander filters al opgeslagen worden.

Als er een 'logische' verklaring voor is om juiste deze velden niet te behouden dan hoor ik dat ook graag.

groeten Joost

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #1638 Gepost op: april 24, 2021, 09:19:52 am »

Ik zou het fijn vinden als binnen 'tellen' , behalve bijvoorbeeld de begin en eind datum ook de soortgroep en de lamden behouden blijven.

Ja, goed en logisch idee  :duim:
Ik zet het op de todo-lijst.
www.alexkwak.nl
Pagina's: 1 ... 53 54 [55]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 20 queries.