Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Verdaat

Citaat van: Hans Verdaat op november 09, 2018, 11:01:41 AM
aanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?


Is er al gekeken naar de optie om de locatiepijl vast te zetten en de ondergrond te verschuiven?

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op november 25, 2019, 10:33:41 AM
Citaat van: Hans Verdaat op november 09, 2018, 11:01:41 AM
aanpassen locatie pijl op kaart

Als je de locatie pijl handmatig aan wil passen in ObsMapp dan moet je 2 dingen doen: kaartje verschuiven + op de kaart drukken om de pijl te verplaatsen.
Bij andere apps (o.a. Windy app & NaturaList van Ornitho) staat de locatie pijl vast in het midden boven en verschuif je alleen de kaart. VEEL makkelijker en ook exacter dan met vingers aan proberen te geven waar iets was.

Kan dit ook bij ObsMapp meegenomen worden?

Is er al gekeken naar de optie om de locatiepijl vast te zetten en de ondergrond te verschuiven?

Dat wil ik doen voor ObsMapp8
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Ik heb nogal eens het probleem dat het invoerscherm in landscape opent. Waarschijnlijk hou ik het toestel een beetje scheef. Het lastige is dat als het invoerscherm eenmaal actief is dit niet meer reageert op kantelen. Hoe recht of andersom scheef ik hem ook hou, hij blijft landscape. Ik kan dan nog wel een soort kiezen uit de recente soorten, maar als ik iets nieuws wil intypen kan ik de suggesties niet meer zien, omdat het toetsenbord in de weg zit. Toetsenbord wegdoen en dan zie ik ze wel weer, maar handig is het niet. Het liefst zou ik zien dat het invoerscherm helemaal niet kantelt. Kan dat als optie worden ingebouwd?

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op november 27, 2019, 13:28:04 PM
Ik heb nogal eens het probleem dat het invoerscherm in landscape opent. Waarschijnlijk hou ik het toestel een beetje scheef. Het lastige is dat als het invoerscherm eenmaal actief is dit niet meer reageert op kantelen. Hoe recht of andersom scheef ik hem ook hou, hij blijft landscape. Ik kan dan nog wel een soort kiezen uit de recente soorten, maar als ik iets nieuws wil intypen kan ik de suggesties niet meer zien, omdat het toetsenbord in de weg zit. Toetsenbord wegdoen en dan zie ik ze wel weer, maar handig is het niet. Het liefst zou ik zien dat het invoerscherm helemaal niet kantelt. Kan dat als optie worden ingebouwd?

Je kan op je toestel zelf instellen dat je scherm niet kantelt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Ja, maar ik wil graag dat al het andere wel kantelt. Ik vind het overal handig, behalve hier. Ik weet het, puur nice to have, maar ja, zo met de Sint in het land ga je allerlei onbelangrijke dingen wensen.  :angel:

SylvainA

A wish : when I am travelling in countries with little or no connections to internet, I often accumulate more than 1000 observations with hundreds of linked photographs before I can actually upload them to observation.org.
Unfortunately, when the connection is poor, most of the time, the upload is cancelled before it is done. My only solution then is to upload data one by one .... very long and very frustrating.
So now we can only choose to upload all datas, or one by one. Could there be a new features to be able to upload :
- a list of data that we would choose by - for exemple - ticking them in small boxes
- or at least be able to upload all data from one specific day ?

Thank you very much.
Sylvain Allombert

Alex Kwak

Citaat van: SylvainA op december 18, 2019, 10:51:48 AM
A wish : when I am travelling in countries with little or no connections to internet, I often accumulate more than 1000 observations with hundreds of linked photographs before I can actually upload them to observation.org.
Unfortunately, when the connection is poor, most of the time, the upload is cancelled before it is done. My only solution then is to upload data one by one .... very long and very frustrating.
So now we can only choose to upload all datas, or one by one. Could there be a new features to be able to upload :
- a list of data that we would choose by - for exemple - ticking them in small boxes
- or at least be able to upload all data from one specific day ?

Thank you very much.
Sylvain Allombert

With ObsMapp8 (released somewhere in 2020) you can upload your sighting per day.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SylvainA

Wonderful !
And congratulations for keeping up improving this app !

hendrixj

sinds update (?) van android versie 10.3.0 zoomt de app niet meer automatisch  in op de locatie op de kaart.
Moet ik iets aanpassen in de instellingen?

Alex Kwak

Citaat van: hendrixj op december 29, 2019, 11:27:19 AM
sinds update (?) van android versie 10.3.0 zoomt de app niet meer automatisch  in op de locatie op de kaart.
Moet ik iets aanpassen in de instellingen?

Kan het zijn dat je op het moment van openen van de kaart nog geen fix hebt?
Hier met Android 10 geen problemen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hendrixj

ObsMapp 7.26.5; dus volgens mij ben ik up to date.

Alex Kwak

Citaat van: hendrixj op december 29, 2019, 19:28:44 PM
ObsMapp 7.26.5; dus volgens mij ben ik up to date.

Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hendrixj

Dan weet ik niet wat je bedoelt met "geen fix hebt". Van welk programma of app moet ik een fix hebben?

Alex Kwak

Citaat van: hendrixj op december 30, 2019, 21:23:26 PM
Dan weet ik niet wat je bedoelt met "geen fix hebt". Van welk programma of app moet ik een fix hebben?

Of je in ObsMapp op het moment van openen van de kaart een GPS-fix hebt, oftewel je locatie in ObsMapp bekend is. Je ziet dat op het kaartscherm rechtsboven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

thoma

Beste ObsMapp-ontwikkelaars,

Bedankt voor het vele werk dat jullie in Obsmapp steken.

Toch zou ik willen vragen of het mogelijk is de foto-invoer op Android even vlot te maken als op Iphone.

Toevoegen van een foto in Obsmapp:

  • naar beneden scrollen
  • op de voeg-foto-toe-knop klikken
  • foto trekken
  • foto accepteren
  • fotoframe bijsnijden (croppen)
  • ok klikken
-> Als je bijv. 3 foto´s wil toevoegen heb je maar liefst 18(!) stappen nodig :rolleye: :rolleye: Na mijn overstap van Iphone naar Android voer ik amper nog mobiel foto´s in omdat dit zo omslachtig is. En ik ben zeker dat ik lang niet de enige gebruiker ben die zich hier aan ergert.


Toevoegen van een foto in IObs:

  • op de voeg-foto-toe-knop klikken
  • foto trekken (en terwijl je trekt eventueel inzoomen, zodat je niet hoeft te croppen)
  • foto accepteren
-> Als je bijv. 3 foto´s wil toevoegen heb je slechts 9 stappen nodig


Eventueel kunnen jullie de foto-invoermodule van de Obsidentify-app (Android) overnemen. Die gaat lekker vlot en heeft een uitermate handige crop-functie.

Aanvullend hierop is het niet logisch dat de 'voeg geluid toe'-knop vóór de 'voeg foto toe'-knop staat, terwijl deze tweede optie véél meer gebruikt wordt door de gemiddelde ObsMapp-gebruiker.

Alvast bedankt om dit in overweging te nemen bij de volgende update.

Beste groeten,
Thomas

Alex Kwak

Citaat van: thoma op januari 15, 2020, 11:36:57 AM
Toch zou ik willen vragen of het mogelijk is de foto-invoer op Android even vlot te maken als op Iphone.

Hallo Thomas, bedankt voor je duidelijke wens.
In de komende ObsMapp8 heb je 2 a 3 klikken per foto nodig: "voeg bestaande foto toe" opent een standaard Android-dialoog met daarin o.a. je recente foto's die je meteen aan kunt klikken. Twee klikken dan. Anders moet je nog de juiste folder openen, drie klikken  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

thoma

Citaat van: Alex Kwak op januari 15, 2020, 13:19:11 PM
Citaat van: thoma op januari 15, 2020, 11:36:57 AM
Toch zou ik willen vragen of het mogelijk is de foto-invoer op Android even vlot te maken als op Iphone.

Hallo Thomas, bedankt voor je duidelijke wens.
In de komende ObsMapp8 heb je 2 a 3 klikken per foto nodig: "voeg bestaande foto toe" opent een standaard Android-dialoog met daarin o.a. je recente foto's die je meteen aan kunt klikken. Twee klikken dan. Anders moet je nog de juiste folder openen, drie klikken  :P

Beste Alex,

Schitterend! Heel fel bedankt voor deze aanpassing.

Beste groeten,
Thomas

Guido Berger

Hallo Obsmap,

Laatste maanden nemen de waarnemingen voor korstmossen enorm toe!
Maar wij kunnen via obsmap het substraat niet invoeren en dat is voor korstmossen echt erg belangrijk. Voor de determinatie maar ook voor latere verwerking.

Zou er een alstublieft knopje bij kunnen? Of een 'wisselknop' maken onder het kopje: Relatie met?
Dat zou echt geweldig zijn.
De substraten zoals die vermeld staan bij waarneming.nl voldoen.

Ik zie uit naar jullie reactie.

hendrixj

Citaat van: Alex Kwak op december 30, 2019, 21:27:56 PM
Citaat van: hendrixj op december 30, 2019, 21:23:26 PM
Dan weet ik niet wat je bedoelt met "geen fix hebt". Van welk programma of app moet ik een fix hebben?

Of je in ObsMapp op het moment van openen van de kaart een GPS-fix hebt, oftewel je locatie in ObsMapp bekend is. Je ziet dat op het kaartscherm rechtsboven.

Ja, rechtsboven in het scherm worden de coördinaten van mijn locatie getoond. De kaart is echter ingezoomd op 100 km => zie bijlage (schermprint). Ik moet steeds handmatig inzoomen tot bijvoorbeeld 150 meter. Voorheen werd deze ingezoomde stand vast gehouden. Nu start de kaart steeds op 100 km. Kan ik instellen dat de kaart steeds opent met een inzoom van (bijvoorbeeld) 150 meter?

hiskodevries

bij de geavanceerde instellingen kun je het default zoomnivo instellen, staat bij mij op 17
maar dit is een kaart met poi`s zo te zien, ik weet niet of het daar ook voor geld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 17, 2020, 10:29:14 AM
bij de geavanceerde instellingen kun je het default zoomnivo instellen, staat bij mij op 17
maar dit is een kaart met poi`s zo te zien, ik weet niet of het daar ook voor geld

Dit is inderdaad een bug, ik heb het zelf ook. Bij mijn weten alleen als je van het invoerscherm naar de kaart gaat, niet als je dat doet vanaf het hoofdscherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Hallo,
Ik vind het erg leuk om het pop-up schermpje te zien wanneer ik een nieuwe soort voor mij heb ingevoerd.
Echter, als ik niet zeker weet dat het de soort is die ik invoer, en dus op onzeker zet, wordt de soort toch als nieuwe soort aangemerkt. Terwijl dit dus (nog) niet is. Verzoek dus om soorten die als onzeker worden ingevoerd niet mee te laten tellen als zijnde een nieuwe soort.

Andersom komt ook voor. bijvoorbeeld als ik eerst 'Paddenstoel onbekend' invoer. Dat is geen nieuwe soort en dat is goed. Maar als ik later zeker weet welke soort het wel is en de waarneming in ObsMapp aanpas, verschijnt het 'Gefeliciteert, u heeft een nieuwe soort!' helaas niet (terwijl ik dan zeker weet dat dat wel het geval is). Verzoek dus om bij wijziging van een onzekere- of verzamelsoort naar een 'zekere' soort, de check opnieuw te laten uitvoeren of het wellicht een nieuwe soort voor de waarnemer betreft.

m.v.g Jan-Jaap Spaargaren

Julian

Hoi Alex,

Ik wil deze graag nog even onder de aandacht brengen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,161847.msg2352597.html#msg2352597

Als bijrijder lukt het me om zo'n 2000 a 3000 waarnemingen op een dag in te voeren met ObsMapp doormiddel van twee telefoons en vastgezette soort en soortgroepinstellingen. Daarmee krijg je mooie kaarten (zie voorbeelden in bijlage; eigen waarnemingen vanaf 1 januari 2020). Elk kilometerhok bevat normaliter verscheidene puntwaarnemingen (een rij riet wordt bijv. 'opgesplitst' in meerdere punten zodat er per soort ook iets over de 'dekking' valt te zeggen).

Met het implementeren van bovenstaande wens zou 'autowaarnemen' (geldt uiteraard ook voor OV-, wandel- en fietswaarnemen) efficiënter worden (meer waarnemingen binnen hetzelfde tijdsbestek).

Groeten,
Julian

Johan op den Dries

Is het ook mogelijk om na herkenning met de ID knop ook gelijk het kleed in te vullen (waar dat mogelijk is zoals bij nachtvlinders)? Ik neem aan dat deze informatie bekend is na gebruik van de herkenningsoftware?
Ik gok dat dit de moderators heel wat werk scheelt bij het goedkeuren en beoordelen.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op juni 09, 2020, 16:47:24 PM
Is het ook mogelijk om na herkenning met de ID knop ook gelijk het kleed in te vullen (waar dat mogelijk is zoals bij nachtvlinders)? Ik neem aan dat deze informatie bekend is na gebruik van de herkenningsoftware?
Ik gok dat dit de moderators heel wat werk scheelt bij het goedkeuren en beoordelen.

Goed punt, maar de herkenning kent het kleed nog(!) niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op juni 09, 2020, 17:45:47 PM
Goed punt, maar de herkenning kent het kleed nog(!) niet.

oke dan wachten we het af. ben heel benieuwd!
Johan op den Dries
Sneek

SlechtValk

Ooit lang geleden, toen de eerste versies van ObsMapp verschenen, was dataverbruik op mobiele toestellen een ding. Tegenwoordig hebben velen van ons semi-oneindige bundels of dermate ruim, dat er echt niet op een kb of mb gelet hoeft te worden.

Daarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.

Bij voorkeur met de mogelijkheid om de frequentie in te stellen:

  • Dat zou bijv. elke week op een in te stellen dag (en tijd) kunnen zijn, na een aantal dagen (bijv. altijd 3 dagen na de laatste upload), of elke dag (bij voorkeur op een op te geven uur).
  • Ook zou een kleinere tijdseenheid mooi zijn, bijv. na een in te stellen aantal uren of zelfs minuten.

    • Uiteraard moet er gekeken worden of de druk op de servers niet te hoog zal worden. Alhoewel deze functie er ook voor zou kunnen zorgen dat het volume van uploads gemiddeld kleiner zal worden, omdat ipv één maal per dag iemand bijvoorbeeld elk uur zou kunnen instellen en de waarnemingen van een hele dag dus verdeeld worden. Mogelijk is het zinvol om op één of andere manier te checken hoe druk de server is en het eventueel op drukke momenten uit te stellen.
    • Het mooiste zou natuurlijk zijn als de tijdseenheid zo klein mogelijk zou kunnen, zodat je eigenlijk een soort van live-modus krijgt, waardoor de informatie zo snel mogelijk beschikbaar is. Zeker voor populaire zeldzaamheden (lees: twitches) erg fijn.
  • Ook zou het (bij voorkeur naast bovenstaande opties) nog na een ingesteld aantal ingevoerde waarnemingen kunnen zijn. Bijv. na elke 100ste waarneming een automatische upload.

    • Ook hier zul je moeten kijken wat de extremen zouden moeten zijn, met name het minimum aantal, in het kader van de snelheid van informatie zou een minimum van 1 (elke waarneming semi-direct uploaden) natuurlijk het mooiste zijn.

      • Ik zeg opzettelijk semi-direct, want het zou mijns inziens wel handig zijn om een kleine vertraging in te bouwen. Dit voor het geval iemand per ongeluk een foutje maakt en deze meteen wil corrigeren. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bijv. een z aantal minuten wacht waarin de waarnemer de wijzig-knop kan gebruiken en dat als dat gebeurt er niet geüpload wordt tot nadat het opgeslagen is (en opnieuw z aantal minuten niet gewijzigd is). M.a.w. een waarneming wordt pas geupload als deze een minimum levensduur van z aantal minuten heeft.
Notes:

  • In alle bovenstaande gevallen waarbij de frequentie hoger is dan één maal per dag, is het vermoedelijk verstandig om te kijken hoe de e-mail notificatie gedaan zal worden. Als je bijv. elk uur zou uploaden zou je in theorie 24 mailtjes met je uploads kunnen krijgen (bij elke waarneming direct uploaden kan dat zelfs in de honderden mailtjes per dag gaan lopen, lijkt me wat te veel), mogelijk is het verstandiger om bijv. een samenvatting per dag te geven, of natuurlijk ook de notificatiefrequentie een optie laten voor de gebruiker.
  • Voor die gebruikers die toch niet zo'n grote databundel hebben (of om een andere reden niet altijd en overal willen uploaden), lijkt het me zinvol om de gebruiker de mogelijkheid te geven om alleen te uploaden indien verbonden met wifi. En/of eventueel waarnemingen met multimediabestanden uit te sluiten tot er wifi verbinding is.
  • Tot slot zou een combinatie van opgegeven frequenties leuk zijn. Bijv. elke 3de dag en elke 1000 waarnemingen (whatever comes first), of elk uur en elke 50 waarnemingen (wederom, wat er maar eerder is).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Citaat van: SlechtValk op juli 05, 2020, 21:13:04 PM
mogelijk is het verstandiger om bijv. een samenvatting per dag te geven

Dat is los van al de rest ook zo een goed idee.

Ik upload soms meerdere keren per dag en dan krijg ik alsmaar e-mails. Ik wil die e-mail graag hebben, maar niet elke keer.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Michiel en Milka

Kleine wens: Dat je meteen kunt tekst kunt invoeren als je op 'toelichting' klikt. Nu moet je eerst nog een keer in dat vak klikken.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Citaat van: SlechtValk op juli 05, 2020, 21:13:04 PM
[...]
Daarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.
[...]
Als deze zee aan mogelijkheden er komt, houd ik graag de mogelijkheid 'altijd handmatig uploaden'.
Groet, Michiel