Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Super Alex! Ik hou het in de gaten de komende tijd
Johan op den Dries
Sneek

OlivierO

Citaat van: OlivierO op april 16, 2019, 20:55:57 PM
Bij mij kan ik alleen foto's uit de app foto's (van google) selecteren. Daar staan (bij mij) recent genomen foto's dus niet in, totdat ik die "app" open, dan pas komen de foto's daarin zichtbaar. Doe ik die app een maand niet open, dan staan daar geen foto's in van die maand.

Het zal dus de maken hebben met een soort van synchroniseren tussen galerij en foto's.

Bij de "app galerij" staan de foto's onmiddellijk zichtbaar (in de submap camera), maar de galerij zie ik dus niet via obsmapp.

Voor de duidelijkheid: ik neem geen foto's via obsmapp zelf. Meestal neem ik eerst rap een foto met de camera van mijn GSM om dan rustig een waarneming in te geven. Een vlinder of ander klein beest wacht meestal niet tot je zover bent in Obsmapp.

Een dikke merci om dit in te voeren!!!!!!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op april 16, 2019, 20:55:57 PM
Bij mij kan ik alleen foto's uit de app foto's (van google) selecteren. Daar staan (bij mij) recent genomen foto's dus niet in, totdat ik die "app" open, dan pas komen de foto's daarin zichtbaar. Doe ik die app een maand niet open, dan staan daar geen foto's in van die maand.

Het zal dus de maken hebben met een soort van synchroniseren tussen galerij en foto's.

Bij de "app galerij" staan de foto's onmiddellijk zichtbaar (in de submap camera), maar de galerij zie ik dus niet via obsmapp.

Voor de duidelijkheid: ik neem geen foto's via obsmapp zelf. Meestal neem ik eerst rap een foto met de camera van mijn GSM om dan rustig een waarneming in te geven. Een vlinder of ander klein beest wacht meestal niet tot je zover bent in Obsmapp.

ObsMapp heeft geen eigen galerij oid. ObsMapp vraagt aan je toestel om de foto's te tonen, en je toestel bepaalt waarmee dat gebeurt. Als er meerdere app's beschikbaar zijn die dat kunnen krijg je vanuit Android een keuzemenu met een optie om die keuze vast te leggen. Ik vermoed dat je dat een keer gedaan hebt met een andere app dan gewenst.
Hoe je dat weer ongedaan maakt lees je bijvoorbeeld hier: https://computertotaal.nl/artikelen/smartphone/standaard-apps-instellen-in-android-62531/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankaroos

Citaat van: Alex Kwak op mei 20, 2019, 08:11:38 AM
Het downloaden van soortenlijsten terwijl je geen WiFi hebt is opgelost met de update die zojuist in Google Play is gezet (7.25.4)
Erg fijn, dank. (Wel nog even ervaren zelf)

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op mei 22, 2019, 16:13:30 PM
Citaat van: OlivierO op april 16, 2019, 20:55:57 PM
Bij mij kan ik alleen foto's uit de app foto's (van google) selecteren. Daar staan (bij mij) recent genomen foto's dus niet in, totdat ik die "app" open, dan pas komen de foto's daarin zichtbaar. Doe ik die app een maand niet open, dan staan daar geen foto's in van die maand.

Het zal dus de maken hebben met een soort van synchroniseren tussen galerij en foto's.

Bij de "app galerij" staan de foto's onmiddellijk zichtbaar (in de submap camera), maar de galerij zie ik dus niet via obsmapp.

Voor de duidelijkheid: ik neem geen foto's via obsmapp zelf. Meestal neem ik eerst rap een foto met de camera van mijn GSM om dan rustig een waarneming in te geven. Een vlinder of ander klein beest wacht meestal niet tot je zover bent in Obsmapp.

ObsMapp heeft geen eigen galerij oid. ObsMapp vraagt aan je toestel om de foto's te tonen, en je toestel bepaalt waarmee dat gebeurt. Als er meerdere app's beschikbaar zijn die dat kunnen krijg je vanuit Android een keuzemenu met een optie om die keuze vast te leggen. Ik vermoed dat je dat een keer gedaan hebt met een andere app dan gewenst.
Hoe je dat weer ongedaan maakt lees je bijvoorbeeld hier: https://computertotaal.nl/artikelen/smartphone/standaard-apps-instellen-in-android-62531/

:(
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RutgerB

#1505
Ik heb het al eens vaker geprobeerd, maar vandaag kreeg ik opeens weer zin om het nog eens te proberen.

Ik zou graag een knop hebben, links of rechts naast 'opslaan', die mijn invoer bevestigd en direct weer naar de soortenlijst/picklist gaat. Noem het 'opslaan en volgende'. Ik voer veel achter elkaar in met dezelfde parameters, zonder  aantallen en geen extra items. Ik denk dat zo'n knop mij veel tijd gaat schelen bij de invoer.

Ik kwam weer op het oude idee omdat ik een app heb die barcodes scant en gewoon doorgaat en doorgaat tenzij je onderbreekt als je er iets er aan wil toevoegen of wijzigen.


Julian

Meerdere soorten onthouden ("vastzetten").

Wanneer je in een gebied een veelvoorkomende soort structureel in kaart wil brengen is de optie "soort onthouden" (aan te vinken in de lijst die te openen is via de drie streepjes naast de verrekijkerknop rechtsboven in de titelbalk bij "Instellingen") erg handig en zeker wanneer je per soortgroep de standaardvelden aanpast (eveneens onder "Instellingen": "Activiteiten, kleden, enz.").

Zo heb ik bijvoorbeeld de soortgroep dagvlinders standaard op "imago" en "exact aantal" staan, planten op "veldwaarneming" + "gezien niet geteld" en Sprinkhanen op "Imago" + "baltsend/zingend"  + "gehoord" + "gezien niet geteld".
Hierdoor hoef ik bij het in kaart brengen van zingende Grote groene sabelsprinkhanen alleen maar op "opslaan" te drukken wanneer ik er eentje hoor tijdens m'n wandeling want de soort, het juiste kleed, de telmethode én activiteit staan al vast. Het registreren wordt echter sterk vertraagd wanneer ik een Bramensprinkhaan hoor en de soortnaam moet aanpassen (laden; kost extra rekenkracht van m'n telefoon. Hierna weer Grote groene sabelsprinkhaan selecteren en hetzelfde verhaal).

Misschien dat er een apart menu kan komen voor soortgerichte inventarisaties (als onderdeel bij transecten?) waarbij je alleen een pagina hebt met soortnamen om op te drukken (met vereiste dat "Activiteiten, kleden, enz." is ingesteld voor de soortgroepen van soorten die je vast wil zetten/onthouden?)?

Nu worden de laatst ingevoerde soorten al onthouden maar als ik de 2e of 3e soort wil hebben in plaats van de vastgezette soort (da's de laatst ingevoerde soort) wordt de lijst weer helemaal geladen. Als deze dropdownlijst uitgeklapt kan blijven (als optionele "instelling"?) waarbij bijv. de laatste 5 soorten rechtstreeks te selecteren zijn (en daarmee meteen, met diezelfde druk op de knop (soortnaam), ingevoerd kunnen worden) haal je de vertraging eruit.

Of is er al zoiets?  :rolleye:

marcel234

Citaat van: Julian op juli 16, 2019, 23:49:52 PM
Of is er al zoiets?  :rolleye:
Ja, bij het tellen van vleermuizen waar je ongeveer vijf soorten hebt hebben ze zo'n app.

Julian

Citaat van: marcel234 op juli 17, 2019, 12:04:58 PM
Citaat van: Julian op juli 16, 2019, 23:49:52 PM
Of is er al zoiets?  :rolleye:
Ja, bij het tellen van vleermuizen waar je ongeveer vijf soorten hebt hebben ze zo'n app.

Maar nog niet binnen waarneming.nl/observation.org? Voor registratie van vleermuiswaarnemingen heb ik trouwens al een andere wens ingediend: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2323961#msg2323961

RutgerB

Geen idee of dit al gevraagd is in dit 51 pagina's tellende topic.

Kan ik kmz-tjes op de kaart tonen in Obsmapp? Als dit niet kan, kan dit dan gemaakt worden?

hiskodevries

Citaat van: Rutger Barendse op juli 24, 2019, 09:07:43 AM
Geen idee of dit al gevraagd is in dit 51 pagina's tellende topic.

Kan ik kmz-tjes op de kaart tonen in Obsmapp? Als dit niet kan, kan dit dan gemaakt worden?
met zelfredzaamheid https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1803955#msg1803955
https://mygeodata.cloud/converter/kml-to-json
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ik heb de indruk dat hier een en ander aan gewijzigd is.

Als ik Poi indruk op de kaart krijg ik een pop-up met 'Markante Punten' en kan ik geen Geometrieën selecteren.

Ik zag wel een mapje KML in Obsmapp en heb het programma proberen te foppen door mijn eigen kml daar in te zetten. Dat slikt hij helaas niet.

hiskodevries

Rutger, als je niet uitvoert wat beschreven is gaat het niets worden natuurlijk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Exact gedaan natuurlijk Hisko. Jammer dat je dan vervolgens niets kunt selecteren.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 24, 2019, 13:27:24 PM
Exact gedaan natuurlijk Hisko. Jammer dat je dan vervolgens niets kunt selecteren.

Als mijn computer niet is gesmolten zal ik daar morgen even naar kijken Rutger.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op juli 24, 2019, 13:27:24 PM
Exact gedaan natuurlijk Hisko. Jammer dat je dan vervolgens niets kunt selecteren.
Jij krijgt wel een vierkantje in Genk neem ik aan?

RutgerB

@ Marcel: Nee, jij wel?

@ Alex: Alvast bedankt. Morgen is de kans nog groter dat je computer smelt heb ik begrepen.

marcel234

#1518
Citaat van: Rutger Barendse op juli 24, 2019, 14:21:57 PM
@ Marcel: Nee, jij wel?
Citeer5) Start ObsMapp, kies de kaart en selecteer bij de opties POI, en selecteer de Geometrieën
Ik dacht dat dit allemaal al niet meer werkte maar ik krijg een vierkant rond de Mispelaarstraat.
Invoerscherm>Kaart openen via Marker rechtsboven>Settings openen via 3 layers linksboven>POI>Geometrien aanvinken.

Obsmapp ondersteund geen SDcard, dus je moet ze wel op het interne geheugen zetten van je telefoon.

hiskodevries

Marcel, ik vind het knap , mij is het niet gelukt om dat bestand in de juiste dir te krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Bestandje gekopieerd naar alle dir's die ik kon vinden en het is me nu ook gelukt!

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 24, 2019, 16:02:32 PM
Bestandje gekopieerd naar alle dir's die ik kon vinden en het is me nu ook gelukt!

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#1522
Fijn dat het nu lukt, maar handig is anders, zie bijgaande plaat van 16 km-hokjes waar ik 20 minuten in excel mee aan het prutsen ben geweest. Ik zal het wel steeds bij 1 hokje laten.


ed_veling

Beste Alex,

Zou het een suggestie kunnen zijn om in ObsMapp onder een soort gevonden bij gebruik van de optie "Omgeving" een plaatsaanduiding "Toon op de kaart" op te nemen in het dan te openen menu zoals nu ook al mogelijk is bij soorten onder "Oude waarnemingen"?
Nu zijn de plaatsindicaties enkel te vinden via "Route", "Routekaart" en "Google routekaart".
Ik ben meestal niet geïnteresseerd in de route, maar enkel in de plek zelf.
Overigens in de huidige versie 7.25.5b3 krijg ik de melding "org.json.JSONException: Index 0 out of range [0..0)" als ik "Route" of "Routekaart" gebruik in het menu voor waarnemingen in de "Omgeving".
Met vriendelijke groeten,

Ed Veling

Alex Kwak

Hallo Ed, eigenlijk doe ik geen functionele wijzigingen in ObsMapp7 meer, aangezien de ontwikkeling van ObsMapp8 is begonnen.
Maar in dit geval maak ik een uitzondering met name omdat de route-functionaliteit niet meer werkt. Ik heb het hele route-verhaal vervangen door een knop die leidt naar Google Maps, dis heeft al die functionaliteit aan boord, én toont als eerst alleen maar de gevonden locatie.
Dit alles zit in de komende update 7.26
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Citaat van: Michiel en Milka op juli 29, 2018, 19:44:53 PM
Wens: Als ik een specifieke embargo datum wil invoeren en daarmee een oude, verlopen datum, wil overschrijven, dan kan dat niet in een keer. Ik moet eerst de embargodatum op 'geen' zetten en kan daarna kiezen voor een specifieke datum.
Ik breng deze wens nog even onder de aandacht.  Een nieuwe embargodatum meteen kunnen invoeren, ook als er al een datum staat.
Groet, Michiel

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op juli 30, 2019, 22:52:02 PM
Citaat van: Michiel en Milka op juli 29, 2018, 19:44:53 PM
Wens: Als ik een specifieke embargo datum wil invoeren en daarmee een oude, verlopen datum, wil overschrijven, dan kan dat niet in een keer. Ik moet eerst de embargodatum op 'geen' zetten en kan daarna kiezen voor een specifieke datum.
Ik breng deze wens nog even onder de aandacht.  Een nieuwe embargodatum meteen kunnen invoeren, ook als er al een datum staat.

Er worden geen functionele zaken meer aangepast voor ObsMapp7, maar ik neem dit mee voor ObsMapp8.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Kan in de fotofunctie van Obsmapp de optie "bijsnijden" worden verwijderd (bij keuze, in de setup). Ik gebruik die functie nooit en iedere keer extra ok's te moeten indrukken leidt tot fouten en tot verlies van waarnemingen  (door het verlies van synchronisatie tussen foto en waarneming)
Je hebt bovendien in je waarneming op de site Waarneming.nl nog de  functie Obsidentify om een waarneming bij te snijden.
M.vrgr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op juli 31, 2019, 09:40:05 AM
Kan in de fotofunctie van Obsmapp de optie "bijsnijden" worden verwijderd (bij keuze, in de setup). Ik gebruik die functie nooit en iedere keer extra ok's te moeten indrukken leidt tot fouten en tot verlies van waarnemingen  (door het verlies van synchronisatie tussen foto en waarneming)
Je hebt bovendien in je waarneming op de site Waarneming.nl nog de  functie Obsidentify om een waarneming bij te snijden.
M.vrgr.
Koos

In ObsMapp8 komt de optie 'niet bijsnijden'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Citaat van: Alex Kwak op juli 31, 2019, 11:00:50 AM
Citaat van: rapunzel op juli 31, 2019, 09:40:05 AM
Kan in de fotofunctie van Obsmapp de optie "bijsnijden" worden verwijderd (bij keuze, in de setup). Ik gebruik die functie nooit en iedere keer extra ok's te moeten indrukken leidt tot fouten en tot verlies van waarnemingen  (door het verlies van synchronisatie tussen foto en waarneming)
Je hebt bovendien in je waarneming op de site Waarneming.nl nog de  functie Obsidentify om een waarneming bij te snijden.
M.vrgr.
Koos

In ObsMapp8 komt de optie 'niet bijsnijden'.
Dank ! Wanneer komt Obsmapp 8 ? In de tussentijd maak ik mijn foto's dan maar buiten Obsmapp.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn