Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op januari 14, 2019, 15:49:04 PM
Olivier, de donatie knop al eens gevonden ?

Wat wil je dat ik hier op zeg, Hisko? Allicht weet jij dat even goed als mij.

Als je vindt dat mensen die niet aan waarneming.nl doneren geen verbetervoorstellen mogen doen, dan kan je dat gerust zeggen.

Ik maak een keuze in goede doelen die ik steun. Als je daar niet mee akkoord gaat, dan is dat maar zo. Ik ga er mijn slaap niet voor laten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

bode0077

Recent voerde ik met OBSmap een waarneming in om 16.40u. 's Avonds voegde ik een gemaakte foto toe. Op dat moment kwam ik erachter dat het tijdstip van waarneming aangepast werd aan het tijdstip van het toevoegen van de foto.
Dat lijkt me niet correct. Kan dat worden aangepast? Ik wil graag voorkomen dat ik bij het toevoegen van foto's ook telkens het tijdstip van waarneming aan moet gaan passen.

Alex Kwak

Citaat van: bode0077 op maart 13, 2019, 13:07:03 PM
Recent voerde ik met OBSmap een waarneming in om 16.40u. 's Avonds voegde ik een gemaakte foto toe. Op dat moment kwam ik erachter dat het tijdstip van waarneming aangepast werd aan het tijdstip van het toevoegen van de foto.
Dat lijkt me niet correct. Kan dat worden aangepast? Ik wil graag voorkomen dat ik bij het toevoegen van foto's ook telkens het tijdstip van waarneming aan moet gaan passen.

Welke versie van ObsMapp?
En werd de tijd aangepast naar het tijdstip van de foto, of naar het tijdstip van het toevoegen van de foto?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 13, 2019, 13:37:05 PM
Citaat van: bode0077 op maart 13, 2019, 13:07:03 PM
Recent voerde ik met OBSmap een waarneming in om 16.40u. 's Avonds voegde ik een gemaakte foto toe. Op dat moment kwam ik erachter dat het tijdstip van waarneming aangepast werd aan het tijdstip van het toevoegen van de foto.
Dat lijkt me niet correct. Kan dat worden aangepast? Ik wil graag voorkomen dat ik bij het toevoegen van foto's ook telkens het tijdstip van waarneming aan moet gaan passen.

Welke versie van ObsMapp?
En werd de tijd aangepast naar het tijdstip van de foto, of naar het tijdstip van het toevoegen van de foto?

Helaas geen reactie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Waarom kan ik op Cyprus, met de vogellijst van Europa, de Cyprustapuit niet invoeren? Ik zie, als ik 'cyp' intoets, wel Cyprusgrasmus, Aziatische Steenpatrijs ssp cypriotes, Winterkoning ssp cypriotes en Zwarte Mees ssp cypriotes. Of kijk ik verkeerd? Of is deze ook van naam veranderd?

Thanx,
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op april 07, 2019, 22:21:22 PM
Waarom kan ik op Cyprus, met de vogellijst van Europa, de Cyprustapuit niet invoeren? Ik zie, als ik 'cyp' intoets, wel Cyprusgrasmus, Aziatische Steenpatrijs ssp cypriotes, Winterkoning ssp cypriotes en Zwarte Mees ssp cypriotes. Of kijk ik verkeerd? Of is deze ook van naam veranderd?

Raar, staat wél in de Cyprus-lijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

#1476
Citaat van: nhdejong op april 07, 2019, 22:21:22 PM
Waarom kan ik op Cyprus, met de vogellijst van Europa, de Cyprustapuit niet invoeren? Ik zie, als ik 'cyp' intoets, wel Cyprusgrasmus, Aziatische Steenpatrijs ssp cypriotes, Winterkoning ssp cypriotes en Zwarte Mees ssp cypriotes.
Je kijkt niet verkeerd, hij zit (volgens mij) niet in de lijst. Ik zou de Cypruslijst gaan gebruiken...

hiskodevries

ik zie hem ook niet. zulke lijsten moeten wel door iemand bijgewerkt worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op april 08, 2019, 08:17:04 AM
ik zie hem ook niet. zulke lijsten moeten wel door iemand bijgewerkt worden.

Is dat een optie? Kan ik dat zelf? Of is hier melden even genoeg?

Thanx,
Klaas

marcel234


j.simons

Alex

heb het nog niet op het forum gezien maar het bijwerken van de soortenlijsten.

ik wil de lijsten wel bijwerken maar meestal wordt ik verrast als ik obsmapp open dat er weer aanpassingen zijn aan de soorten lijst.
Maar als ik geen wifi heb update ik de soortenlijsten niet.

Maar later komt de melding niet terug, (gelukkig want het zou vervelend zijn als je steeds in het veld opbmapp opent en je moet deze extra melding weg drukken.)
ik weet echter niet hoe ik dit wel weer kan oproepen.
Als ik het bij de downloads probeer wordt de soortenlijst helemaal opnieuw opgebouwd en daarmee is vaak de laatst gekozen soorten weg.
Dat betekent bijvoorbeeld als je voor de eerste keer de blauwe reiger gaat invullen je deze soorten als blauwe gele ara en de blauwe rotslijster moet zoeken.

Dus kun je op een andere manier melden dat soortenlijsten vernieuwd kunnen worden.
veel apps tonen dit dmv een rood bolletje.
als de werkwijze om later de soortenlijst bij te werken is zoals ik hierboven aangaf maar misschien is het wel altijd zo.
en als de soortenlijst wordt bijgewerkt dan zou het fijn zijn als je laatst gekozen soorten wel bovenaan blijven staan.
Als dit niet onthouden kan worden dan zou het opnieuw opbouwen obv de oude waarnemingen ook een manier zijn.

groeten Joost


SlechtValk

Citaat van: j.simons op april 10, 2019, 19:54:34 PM
... bijwerken van de soortenlijsten. ...

Volgens mij is de laatst gebruikte volgorde na het updaten ook weg... want updaten is in principe hetzelfde als opnieuw downloaden... (er zijn redenen waarom laatst gebruikte niet onthouden kan worden)..

Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

Citeer(er zijn redenen waarom laatst gebruikte niet onthouden kan worden)
Dat de redenen er zijn wil niet zeggen dat het effect hiervan ook niet verbeterd kan worden.

Ik had niet helder of het altijd optreed en ook bij een update van de app zelf.

Als het bij elke update van in iedergeval de soortenlijst optreed is dat een reden om de lijst niet of nauwlijks te updaten.
Voor vogels en zoogdieren in NL lijken me de wijzigingen zo klein dat ik het waarschijnlijk niet een merk.

Dus zou ik het niet alleen "met wifi" maar "niet melden" als optie willen hebben.

Stel dat ik die ene aangepastte soort in het veld wil invoeren, dan werk ik er dan liever om heen, dan dat ik bij elke update dit scherm standaard moet wegklikken.

groeten Joost






Alex Kwak

Citaat van: j.simons op april 11, 2019, 06:21:36 AM
Citeer(er zijn redenen waarom laatst gebruikte niet onthouden kan worden)
Dat de redenen er zijn wil niet zeggen dat het effect hiervan ook niet verbeterd kan worden.

Ik had niet helder of het altijd optreed en ook bij een update van de app zelf.

Als het bij elke update van in iedergeval de soortenlijst optreed is dat een reden om de lijst niet of nauwlijks te updaten.
Voor vogels en zoogdieren in NL lijken me de wijzigingen zo klein dat ik het waarschijnlijk niet een merk.

Dus zou ik het niet alleen "met wifi" maar "niet melden" als optie willen hebben.

Stel dat ik die ene aangepastte soort in het veld wil invoeren, dan werk ik er dan liever om heen, dan dat ik bij elke update dit scherm standaard moet wegklikken.

groeten Joost

Wanneer een soort voor het laatst gebruikt is zou bewaard moeten worden bij een download. Ik heb gezien dat dat nu niet zo is, maar het is gerepareerd in de eerstkomende update.
Je kan zelf de gewijzigde soortenlijsten bijwerken door in het downloadscherm op het 'klokje' in de menubalk te klikken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op april 11, 2019, 09:55:03 AM
Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.

Wonderlijk... ik kreeg de vraag toch echt een aantal keer toen ik in het veld stond :S Maar wel vaak kort nadat ik vertrokken was (want dat is het eerste moment dat ik de app open) dus misschien 'dacht' de telefoon dat hij nog een verbinding had...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

OlivierO

Kan het mogelijk gemaakt worden dat je ook foto's kan toevoegen aan een waarneming uit "galerij" en niet alleen uit "foto's"?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op april 15, 2019, 19:38:01 PM
Kan het mogelijk gemaakt worden dat je ook foto's kan toevoegen aan een waarneming uit "galerij" en niet alleen uit "foto's"?

Verklaar je nader. ObsMapp vraagt aan je toestel om de foto's te tonen. Wat is dat anders dan foto's uit de gallerij?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Bij mij kan ik alleen foto's uit de app foto's (van google) selecteren. Daar staan (bij mij) recent genomen foto's dus niet in, totdat ik die "app" open, dan pas komen de foto's daarin zichtbaar. Doe ik die app een maand niet open, dan staan daar geen foto's in van die maand.

Het zal dus de maken hebben met een soort van synchroniseren tussen galerij en foto's.

Bij de "app galerij" staan de foto's onmiddellijk zichtbaar (in de submap camera), maar de galerij zie ik dus niet via obsmapp.

Voor de duidelijkheid: ik neem geen foto's via obsmapp zelf. Meestal neem ik eerst rap een foto met de camera van mijn GSM om dan rustig een waarneming in te geven. Een vlinder of ander klein beest wacht meestal niet tot je zover bent in Obsmapp.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Het scherm "Tellen" (daar waar je instellingen voor de telling kan wijzigen) is inmiddels zo lang geworden, dat het niet meer op één pagina past.
Ik zou het erg fijn vinden als de knop "OK" altijd in beeld blijft (net zoals dat bij tekstuele invoer van waarnemingen is).
Zodat je niet meer hoeft te scrollen als je alleen de bovenste velden nodig hebt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankaroos

Citaat van: SlechtValk op april 11, 2019, 12:52:14 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 11, 2019, 09:55:03 AM
Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.

Wonderlijk... ik kreeg de vraag toch echt een aantal keer toen ik in het veld stond :S Maar wel vaak kort nadat ik vertrokken was (want dat is het eerste moment dat ik de app open) dus misschien 'dacht' de telefoon dat hij nog een verbinding had...
Ik heb dit ook hoor en nog steeds. In het veld heb ik geen wifi en geen internet, bijwerken bij internet/wifi staat wel aan, maar toch bij opstarten ObsMapp in het veld wil de app toch altijd de lijst bijwerken, maar realiseert zich dan opeens, dat zulks niet de bedoeling is en stopt daarmee.

GC Dijkstra

Nadat mijn telefoon inclusief sd kaartje besloten het niet meer te doen heb ik de app opnieuw moeten instaleren. Helaas ben je dan je teloverzicht kwijt. Is er een mogelijkheid om deze vanaf de website weer te downloaden naar de app? Levenslijst staat wel aan, maar dat geeft geen overzicht meer op de soorten die zijn geteld of waargenomen in de app.

Alex Kwak

Citaat van: GC Dijkstra op mei 02, 2019, 21:59:01 PM
Nadat mijn telefoon inclusief sd kaartje besloten het niet meer te doen heb ik de app opnieuw moeten instaleren. Helaas ben je dan je teloverzicht kwijt. Is er een mogelijkheid om deze vanaf de website weer te downloaden naar de app? Levenslijst staat wel aan, maar dat geeft geen overzicht meer op de soorten die zijn geteld of waargenomen in de app.

Nee, dat is helaas niet mogelijk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op april 11, 2019, 09:55:03 AM
Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.
afgelopen zaterdag midden in de weerribben kreeg ik ook de vraag. geen wifi in de buurt maar ook al de 2e keer dat ik de app had geopend in het veld.
Johan op den Dries
Sneek

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op april 11, 2019, 09:55:03 AM
Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.

Alex

Als de melding alleen komt als je echt wifi verbinding hebt dan zou het voor mij prima werken.
Er zijn voldoende aanwijzingen dat dit niet werkt zoals jij verwacht.
Wil je er dus nader naar kijken onder welke omstandigheden de melding toch getoond kan worden.

Mogelijk dat een data verbinding wel beschikbaar is in het veld maar dan wil men er toch geen gebruik van maken.
Welke informatie heb jij nodig om het na te maken?

groeten Joost




Mogelijk komt

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 07, 2019, 18:11:20 PM
Alex

Als de melding alleen komt als je echt wifi verbinding hebt dan zou het voor mij prima werken.
Er zijn voldoende aanwijzingen dat dit niet werkt zoals jij verwacht.
Wil je er dus nader naar kijken onder welke omstandigheden de melding toch getoond kan worden.

Mogelijk dat een data verbinding wel beschikbaar is in het veld maar dan wil men er toch geen gebruik van maken.
Welke informatie heb jij nodig om het na te maken?

Nogmaals: ObsMapp vraagt aan het toestel of de internetverbinding via WiFi is.
Zo ja, dan wordt de vraag gesteld. Is die 'ja' onterecht, dan houdt het een beetje op...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: FrankR op april 23, 2019, 19:57:18 PM
Citaat van: SlechtValk op april 11, 2019, 12:52:14 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 11, 2019, 09:55:03 AM
Citaat van: SlechtValk op april 10, 2019, 22:27:16 PM
Gezien de update-vraag vaak gesteld wordt wanneer ik in het veld sta en er dus niet op zit te wachten om lang te gaan updaten, wil ik dit bericht graag aangrijpen om de wens te poneren om de mogelijkheid te hebben die update alleen voor te stellen indien er wifi is, of uit te stellen tot er wifi is...

Dat is al zo: ObsMapp vraagt aan je toestel of er een WiFi-verbinding is, en alleen als dat zo is wordt de vraag voor het downloaden van bijgewerkte soortgroepen gesteld.

Wonderlijk... ik kreeg de vraag toch echt een aantal keer toen ik in het veld stond :S Maar wel vaak kort nadat ik vertrokken was (want dat is het eerste moment dat ik de app open) dus misschien 'dacht' de telefoon dat hij nog een verbinding had...
Ik heb dit ook hoor en nog steeds. In het veld heb ik geen wifi en geen internet, bijwerken bij internet/wifi staat wel aan, maar toch bij opstarten ObsMapp in het veld wil de app toch altijd de lijst bijwerken, maar realiseert zich dan opeens, dat zulks niet de bedoeling is en stopt daarmee.

Citaat van: Alex Kwak op mei 16, 2019, 17:32:07 PM
Citaat van: j.simons op mei 07, 2019, 18:11:20 PM
Alex

Als de melding alleen komt als je echt wifi verbinding hebt dan zou het voor mij prima werken.
Er zijn voldoende aanwijzingen dat dit niet werkt zoals jij verwacht.
Wil je er dus nader naar kijken onder welke omstandigheden de melding toch getoond kan worden.

Mogelijk dat een data verbinding wel beschikbaar is in het veld maar dan wil men er toch geen gebruik van maken.
Welke informatie heb jij nodig om het na te maken?

Nogmaals: ObsMapp vraagt aan het toestel of de internetverbinding via WiFi is.
Zo ja, dan wordt de vraag gesteld. Is die 'ja' onterecht, dan houdt het een beetje op...

Alex, nogmaals er zijn diverse gebruikers die melden dat het niet zo werkt zoals je verwacht.
meestal als het niet werkt zoals een ontwikkelaar verwacht noemen we dat een BUG.

Om die op te lossen dan zouden gebruikers de benodigde info kunnen aanleveren, daar houden ontwikkelaars van.
Meestal ben jij dan geholpen. Maar blijkbaar kan het volgens jou echt niet.
Er wordt al enige tijd hiervan melding gemaakt, maar ik zal het in de gaten houden met de laatste versie na de recente update

Dus nogmaals welke info heb je nodig als het weer voordoet?

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 16, 2019, 18:44:58 PM
Alex, nogmaals er zijn diverse gebruikers die melden dat het niet zo werkt zoals je verwacht.
meestal als het niet werkt zoals een ontwikkelaar verwacht noemen we dat een BUG.

Om die op te lossen dan zouden gebruikers de benodigde info kunnen aanleveren, daar houden ontwikkelaars van.
Meestal ben jij dan geholpen. Maar blijkbaar kan het volgens jou echt niet.
Er wordt al enige tijd hiervan melding gemaakt, maar ik zal het in de gaten houden met de laatste versie na de recente update

Dus nogmaals welke info heb je nodig als het weer voordoet?

groeten Joost

Ja, dit is zeker een bug, helemaal eens. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die bug in ObsMapp zit, die zou ook in Android kunnen zitten. Daar zitten helaas nog steeds heel veel bugs in.
Wat zou helpen is de info met welke toestellen en met welke android-versies en onder welke voorwaarden dit optreedt.

Het enige wat ik nog kan doen is heel expliciet het antwoord van Android loggen als gevraagd wordt wat voor internet verbinding er is.
Ik zal dat toevoegen mocht er nog een update van ObsMapp 7.x komen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex daar kan ik meer mee.

Ik zal screenshots maken mocht het voorkomen.
Tot die tijd werk maar door aan versie 8.

groeten Joost

Alex Kwak

Het downloaden van soortenlijsten terwijl je geen WiFi hebt is opgelost met de update die zojuist in Google Play is gezet (7.25.4)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!