Een vierkant van 800x800 is -denk ik- het grootste formaat dat Waarneming[en] aanvaardt voor foto's.
Daarom is dat wat ik systematisch gebruik bij het invoeren op Waarnemingen.be, en dat zou ik graag ook zo blijven doen als ik vaker ObsMapp ga gebruiken.
Als je in ObsMapp een rechthoek selecteert met een zijde grote dan 800 pixels, wordt deze automatisch verkleind. Jij kan je dus concentreren op wát je op de foto wilt hebben, ObsMapp doet de rest.
Hallo Alex,
Het is inderdaad erg handig dat ObsMapp de foto automatisch verkleint indien nodig.
En ik denk dat er nog verder voordeel te behalen valt met één enkele (eenvoudige?) wijziging: een default selectie van 800 x 800 pixels.
Dat spaart de gebruiker 4 schuif-acties bij een heel groot aandeel van de foto's, namelijk al deze waar het onderwerp kleiner is dan 800 pixels op de foto. En bij gebruik van een smartphone (zonder optische zoom) is dat wel heel vaak het geval.
Is het onderwerp toch groter, dan blijft het gewoon mogelijk om de selectie in 4 richtingen te vergroten zoals gewenst. Op dat moment weet de gebruiker dat ObsMapp de foto automatisch zal verkleinen.
Wil de gebruiker de foto toch kleiner uitsnijden, dat kan.
Past het onderwerp qua grootte in het gegeven 800x800 venster, dan volstaat het om dat laatste misschien even wat te verschuiven, en klaar. Op dat moment weet de gebruiker dat de uitsnede ongewijzigd, in originele resolutie wordt opgeslagen bij de waarneming.
Hopelijk is zo'n aanpassing toch wel het overwegen waard?
Gert