Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Kun je hier kwijt/ report here
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostdejong

Misschien niet voor 1.x maar voor 2.x (als het observatie-rapporteer-systeem helemaal uitontwikkeld is) wat meer van de andere opties van het waarneming-platform. Excursieplanner, twitch-lijst, soort-info (wrn-info, wikipedia, xeno-canto). En voor 3.x het syncen van waarnemingen (alle oude ook in app), mogelijkheden voor analyse eigen waarnemingen, levenslijst, jaarlijst, maandlijst, daglijst etc.

Ter vergemakkelijking van deze thread is misschien een opsomming van de voorgenomen veranderingen/aanvullingen in de openingspost een idee.
Joost de Jong

bas.van.schooten

Voor wat locale vogelaars in Puerto rico een versie in het engels/ spaans...
Ik neem aan dat bijvoorbeeld e-bird nog niet zo ver is?
Proberen jullie deze app ook te delen met andere gegevensauthoriteiten in de wereld?

Bas

hiskodevries

aan spaans wordt gewerkt
ja het is ook de bedoeling om de software te delen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wespenbuizerd

Ik zie twee zaken die in wnpda bestonden en voorlopig in ObsMapp nog niet: favorietenlijsten en de mogelijkheid om thuis via de pc Google-kaartjes te downloaden om die dan op de geheugenkaart te plaatsen. Op die manier kunnen de veel praktischer (dan de OSM) Google-kaartjes worden gebruikt en toch de kosten voor internetverbinding van de smartphone worden vermeden
Dirk

Denro

Ik zou graag meer spec varianten in de soortenlijsten willen zien. Dan denk ik aan familienaam spec.

Ik kwam een week geleden bijvoorbeeld een boomkikker tegen op Bali. Verder had ik geen idee hoe het beestje heet. Vervolgens heb ik hem wel ingevoerd via Obsmapp, alleen dan onder de naam Brown tree frog.
Ik heb dit puur gedaan omdat er geen spec variant aanwezig was. Nu ben ik van plan om alsnog de soortnaam te achterhalen en zal de soortnaam daarna aanpassen.

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hiskodevries

bij soortinstellingen ook verzamelsoorten aanzetten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

#7
 :rolleyes: schaam  :rolleye:

Ik zeg wel schaam maar nu ik de verzamelsoort heb aangevinkt kom ik niet verder dan 'green frog spec' !
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hiskodevries

soorten die niet bekend zijn in het systeem komen ook niet in die lijst.
kun je aanvragen via http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55244.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

Dan moet je wel beschikken over de juiste literatuur en die heb ik niet. Door het standaard doorvoeren van alle familienaam spec varianten kunnen ontbrekende soorten makkelijker wouden worden opgenomen in de lijst. Alleen al omdat meer mensen een soortgelijke waarneming (met foto) zullen invoeren.    De soort kan dan later door kenners op naam worden gebracht.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Daar zou ik dan de "<soortgroep> onbekend" voor gebruiken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op september 11, 2011, 14:26:11 PM
Ik zie twee zaken die in wnpda bestonden en voorlopig in ObsMapp nog niet: favorietenlijsten en de mogelijkheid om thuis via de pc Google-kaartjes te downloaden om die dan op de geheugenkaart te plaatsen. Op die manier kunnen de veel praktischer (dan de OSM) Google-kaartjes worden gebruikt en toch de kosten voor internetverbinding van de smartphone worden vermeden

Favorietenlijsten zullen er wel komen. De Google-kaartjes zullen alleen online beschikbaar blijven. Offline hebben we gekozen voor OSM.   Heel misschien kunnen we nog een keer iets met Bing-kaarten van Microsoft. Google-kaartjes mag je namelijk eigenlijk helemaal niet cachen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op september 16, 2011, 10:59:18 AM
Daar zou ik dan de "<soortgroep> onbekend" voor gebruiken.

Is een mogelijkheid, ok!

Toch lijkt het me handiger, indien je specifieker kan zijn, om zoveel mogelijk informatie te posten over een waarneming.

Of ben ik nou een zeur  B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Denro

Citaat van: Alex Kwak op september 16, 2011, 12:24:13 PM
daarvoor heb je het opmerkingen-veld...
Dat is waar. Ook al worden de waarnemingen dan op een grote hoop gegooid.

Ik zal ze voortaan zo invoeren. Thx
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

c_OOl

#15
Ik google, bel, en bedien mijn navigatie op mijn mobiel met spraakherkenning is
zoiets mogelijk in deze app. Verder ik vind dit een fantastisch programma werkt perfect
en snel.

Groet Klaas,

Ik had beter moeten kijken, werkt ook in deze app.


jvogels

Wat mij ook een uitkomst lijkt, en eigenlijk alleen handig met een app op een handheld kan: tellingen/inventarisatie-modus.

Ik stel dan voor om een apart invoerscherm te maken waarbij je 1 of meerdere soorten vast kunt zetten, met daarnaast een +/- knop, evt man vrouw kleed,etc in "mini-uitvoering" en een "sla op" knop. de soort en het aantal worden dan op de GPS locatie waar je aanwezig was opgeslagen, en je kunt meteen weer verder.

Op die manier kun je heel snel in een gebied een telling uitvoeren van bijv. sprinkhanen, planten, libellen: you name it.

De uitdaging in deze is denk ik om alles zo compact mogelijk in het scherm te plaatsen, wellicht is het bijv handiger om de app in landscape te zetten ipv portrait.

ChristiaanK

Super dat dit er nu voor Android is (al jaren WnPda gebruikt).

Vurige wens: medewaarnemers kunnen opgeven.

Ik ga vaak vogelen met vrouw of een vriend, en niets maakt ze zo blij als de waarnemingen na afloop 'automagisch' ook in hun lijstje verschijnen. In WnPda kon dit via een trucje, maar zelfs dat lijkt hier niet meer te lukken. En 75 wn'n van een dagje Texel 'doordrukken' via de site schiet ook niet op.

Of kan het wel, maar heb ik het nog niet gevonden?
groet, Christiaan

bas.van.schooten

Inderdaad medewaarnemers opgeven zou erg relaxt zijn voor dagjes vogelen enzo.... verwijder je meteen veel dubbele invoeren.

Bas

Tyrr

obsmapp gaat automatisch bepalen waar je jezelf probeert in te loggen, alleen, bij mij vergist ie zich.
kan ik dat wijzigen?
ik zou namelijk graag al mijn observaties op .be krijgen

automatisch bepalen is leuk, maar handmatig overrulen zou ook interessant kunnen zijn.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tyrr

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2011, 21:43:52 PM
Mooi niet.

bedoel je dat je niet wilt dat ik mijn waarnemingen op de juiste database ingeef?

hiskodevries

Nee ik wil niet dat straks wrn uit turkije in wrn.be komen. De software bepaald het meestal prima
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostvds

Hoi,
idee om bij een upgrade je gewenste soortenlijsten aan te kunnen vinken als je ze niet allemaal wilt? Alternatief is nu dat je ze per stuk selecteert en ophaalt.
Ander idee:per soort ook de informatiepagina beschikbaar stellen?
Verders: ik vind het een top-app!
Natuurhartelijke groet,
Joost
www.vandersluijs.net

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op september 16, 2011, 11:02:15 AM
Citaat van: wespenbuizerd op september 11, 2011, 14:26:11 PM
Ik zie twee zaken die in wnpda bestonden en voorlopig in ObsMapp nog niet: favorietenlijsten en de mogelijkheid om thuis via de pc Google-kaartjes te downloaden om die dan op de geheugenkaart te plaatsen. Op die manier kunnen de veel praktischer (dan de OSM) Google-kaartjes worden gebruikt en toch de kosten voor internetverbinding van de smartphone worden vermeden

Favorietenlijsten zullen er wel komen. De Google-kaartjes zullen alleen online beschikbaar blijven. Offline hebben we gekozen voor OSM.   Heel misschien kunnen we nog een keer iets met Bing-kaarten van Microsoft. Google-kaartjes mag je namelijk eigenlijk helemaal niet cachen...

Bing-kaarten zijn natuurlijk ook goed. Ik bedoel alleen dat luchtfoto(kaarten) nuttiger zijn dan een stratenkaart, omdat de meeste natuurgebieden niet vlak bij een straat liggen.
Of de luchtfoto's van Google, Bing of een andere bron afkomstig zijn , speelt hierbij geen rol.
Nu merk ik dat bij het oproepen van een Google-satellietkaart steeds van de meest uitgezoomde positie wordt vertrokken, waarna je moet inzoomen. Het zou dus interessant zijn , zoals in WnPda, vooraf te kunnen instellen op welk niveau de kaartjes bij het oproepen worden getoond.
Als de kaartjes vooraf kunnen worden geplaatst op de geheugenkaart, zorgt dat voor een serieuze tijdsbesparing, zeker als deze actie meermaals wordt herhaald.    Eigenlijk maken de kosten voor de internetverbinding voor mij ook niet zo veel uit, maar wel de tijd die je in het veld besteedt bij het invoeren van veel waarnemingen met kaartcorrectie.
Dirk

jvogels

op zich zijn die openstreetmap kaarten best wel gedetailleerd hoor, ook in natuurgebieden.

wespenbuizerd

Citaat van: jvogels op september 27, 2011, 23:29:35 PM
op zich zijn die openstreetmap kaarten best wel gedetailleerd hoor, ook in natuurgebieden.

Op de plaatsen waar ik kom, staan de voetwegen, poeltjes, bomen en zelfs de bosjes  op de OSM niet aangegeven waar zij ook echt staan. Oriëntatie is dan ook zeer moeilijk.
Dirk

Thijs Fijen

Citaat van: wespenbuizerd op september 28, 2011, 07:22:37 AM
Citaat van: jvogels op september 27, 2011, 23:29:35 PM
op zich zijn die openstreetmap kaarten best wel gedetailleerd hoor, ook in natuurgebieden.

Op de plaatsen waar ik kom, staan de voetwegen, poeltjes, bomen en zelfs de bosjes  op de OSM niet aangegeven waar zij ook echt staan. Oriëntatie is dan ook zeer moeilijk.
Quote van de Openstreetmapsite: 'OpenStreetMap is een vrij bewerkbare kaart van de hele wereld. Hij wordt gemaakt door mensen zoals u.

Met OpenStreetMap kunt u geografische gegevens van de hele aarde bekijken, samen bewerken en gebruiken. '


Thijs Fijen

wespenbuizerd

Citaat van: Thijs Fijen op september 28, 2011, 08:13:05 AM
Citaat van: wespenbuizerd op september 28, 2011, 07:22:37 AM
Citaat van: jvogels op september 27, 2011, 23:29:35 PM
op zich zijn die openstreetmap kaarten best wel gedetailleerd hoor, ook in natuurgebieden.

Op de plaatsen waar ik kom, staan de voetwegen, poeltjes, bomen en zelfs de bosjes  op de OSM niet aangegeven waar zij ook echt staan. Oriëntatie is dan ook zeer moeilijk.
Quote van de Openstreetmapsite: 'OpenStreetMap is een vrij bewerkbare kaart van de hele wereld. Hij wordt gemaakt door mensen zoals u.

Met OpenStreetMap kunt u geografische gegevens van de hele aarde bekijken, samen bewerken en gebruiken. '


Ik gebruik liefst de luchtfotokaarten die al bestaan en geen kaarten die ik nog eens zou moeten bewerken om echt bruikbaar te zijn. Dit lijkt mij heel logisch.
Dirk

jvogels

bij mij is dit geen probleem eigenlijk... misschien een kwestie van even langer wachten tot de gps een goede fix heeft?

of je er zijn ergens problemen met de projectie, dat kan ook wel eens wat metertjes schelen...