Witte en andere? slijmzwam

Gestart door rchmo, november 13, 2006, 08:32:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Op bijgaande foto een aantal witte slijmzwammetjes, die waarschijnlijk te jong zijn om thuis te brengen. Maar daarboven zit nog een groot zwart plakaat met kleine gaatjes. Is dit misschien ook van een (oude?, misschien dezelfde) slijmzwam of andere zwam of is het iets van de korst van de tak, of zie ik iets wat er niet is?


Rob Oudejans






Corryabbink

#1
Dag Rob,

Die korst is inderdaad een zwam en m.i. een kogelzwamsoort.
Op berk komt meest de Vergroeide kogelzwam(Hypoxylon multiforme) voor en op beuk de Grijze korstkogelzwam(Hypoxylon serpens).

M.i. is sporenonderzoek hierbij een noodzaak om tot een juiste determinatie te komen.

De slijmzwam laat ik graag aan iemand anders over.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Deze zat volgens mij op berk. Ik heb me nooit gerealiseerd dat deze vergroeide kogelzwammen zo superklein zouden zijn. Dan moet je voor het opsporen in het veld je ogen weer op een heel andere manier gebruiken. Bedankt voor je reaktie.


Rob Oudejans


Corryabbink

#3
CiteerCorry,

Deze zat volgens mij op berk. Ik heb me nooit gerealiseerd dat deze vergroeide kogelzwammen zo superklein zouden zijn. Dan moet je voor het opsporen in het veld je ogen weer op een heel andere manier gebruiken. Bedankt voor je reaktie.


Rob Oudejans
Dag Rob,

De door mij genoemde soorten zijn de meest voorkomende er zijn echter nog meer soorten Kogelzwammen in ons land. Het is dus helemaal niet zeker dat het de Vergroeide kogelzwam is............
Misschien heeft iemand anders hier nog een mening over.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerDie korst is inderdaad een zwam en m.i. een kogelzwamsoort.
Op berk komt meest de Vergroeide kogelzwam(Hypoxylon multiforme) voor en op beuk de Grijze korstkogelzwam(Hypoxylon serpens).

M.i. is sporenonderzoek hierbij een noodzaak om tot een juiste determinatie te komen.
Volgens mij moeten deze Hypoxylon soorten inderdaad  microscopisch onderzocht worden.

Over de witte bolletjes kan ik helaas niks zeggen, alleen dat het hoogstwaarschijnlijk wel een slijmzwam is. -_-