is dit een zwam ??

Gestart door wim h, augustus 31, 2011, 16:25:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim h

dit groeit op de grond op het erf in natte perioden doorsnee ong. 3-5 cm  enig idee ?

xenion

Lijkt me een soort mos of alg.
Groeten,
Martin

wim h

heeft niemand dit ooit gezien?  ik sta versteld.  wat nu?   groet  wim.

vdvaart

Wel gezien, maar geen idee wat het is. Als ik het tegenkom denk ik altijd dat het uitwerpselen zijn.....
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

kroonp

Dit lijkt me een cyanobacterie uit het genus Nostoc. Deze blauwalgen komen voor in sommige korstmossen (bijv. bij Collema-, Leptogium- en Peltigera-soorten), maar ook in vrijlevende kolonies. In dit geval gaat het naar mijn idee om een vrijlevende kolonie.
Groet

Peter Kroon

Margreet Kwh

Een artikel over dit wier:
Ivo Mol en Gerhard Cadée,  Nostoc commune, een blauwwier op Texel. Het Zeepaard 2007 (jrg 67) blz. 92-94.
Het wier is onder meer gevonden bij het graf van De Gaulle in Frankrijk, in Den Helder in een tuin en op de dijk op Texel. Het is bijvoorbeeld ook te verwachten in vochtige duinvalleien.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

waterland01

Van Nostoc heb je meer soorten, maar ik weet niet zo of die allemaal in Nederland voorkomen. Op zich is Nostoc heel algemeen, en kom je het overal tegen, in de natuur en in de stad. Je ziet het pas op dagen zoals deze, wanneer het flink heeft geregend en het enorm opzwelt. Zodra het zonnetje gaat schijnen, verdwijnt het weer als sneeuw voor de letterlijke zon. Overigens zijn die blauwwieren hoogst intrigerende organismen.
Henk Timmerman