Kleine Kar? (Roep)

Gestart door Thijs Fijen, augustus 30, 2011, 20:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Vorige week opgenomen op Vlieland in Bomenland in een klein randje riet (bizar!). Het is vermoedelijk Kleine Kar, maar niet de standaard trillerroep. Ook klinkt het ietwat hoog.
Bij Kleine Kar verwacht je in principe altijd wel iets van triller die je duidelijk op sonogram moet kunnen zien. Bosriet idem.
Out of the box-thinking: Veldrietzanger komt akelig dichtbij. Struikrietzanger heeft voorzover ik kan nagaan een roep diet wat toeneemt in hoogte en kracht.
Dit is allemaal en alleen gebaseerd op opnames van waarneming.nl en xeno-canto. Alle opties zijn welkom..

Het geluidsfragment: http://waarneming.nl/waarneming/view/56464131
Sonogram is toegevoegd aan deze post
Thijs Fijen

Vincent Hart

tja, afgaande op Xeno Canto ga ik ook buiten het doosje denken! Misschien eens voorleggen aan Ruud van Beusekom? Die heeft kennelijk goed geluisterd naar roepende veldrieten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Het geluid doet me aan een dreiggeluid denken maar verder zegt het me niets. Ik durf het niet aan een Kleine Karekiet toe te schrijven. Naar iets anders heb ik nog niet gezocht.




Herman van der Meer

HPM

#3
Ik heb het geluid even snel vergeleken met deze Struikrietzanger van Sander Bot  http://www.xeno-canto.org/recording.php?XC=44917 en deze Veldrietzanger van Ruud van Beusekom  http://www.xeno-canto.org/recording.php?XC=43821
De geluiden lijken sterk op elkaar, maar Veldrietzanger Struikrietzanger is op deze opname een stuk langer. Geen idee of dat kenmerkend is. De lengte van de roep van Veldriet komt wel overeen met die van jou.
Dit soort geluiden zijn moeilijk op een spectrogram omdat ze zo diffuus zijn en er dus weinig tekening in zit waarop je ze kan vergelijken en dat is nog lastiger als de opnamekwaliteit (afstand) verschillend is. Dat kan ook van invloed zijn op de waargenomen toonhoogte, als je daar bij dit soort roepen al van kan spreken.
Ik zal zien dat ik morgen vergelijkende spectrogrammen plaats.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: HPM op augustus 30, 2011, 22:32:16 PM
De geluiden lijken sterk op elkaar, maar Veldrietzanger is op deze opname een stuk langer.
Hier bedoel je struikrietzanger, toch?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op augustus 30, 2011, 23:07:49 PM
Citaat van: HPM op augustus 30, 2011, 22:32:16 PM
De geluiden lijken sterk op elkaar, maar Veldrietzanger is op deze opname een stuk langer.

Hier bedoel je struikrietzanger, toch?

Inderdaad.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Nog iemand anders die er wijze woorden voor over heeft?
Thijs Fijen

frankw

#7
Misschien niet wijs, maar toch. 8) Ik meen dat ik dit geluid onlangs heb gehoord toen ik per ongelijk een nest van Kleine Karekiet of Bosrietzanger te dicht was genaderd. Een vogel maakte ongeveer dit geluid, welke mij ook vreemd voor kwam. De vogel die dit geluid voortbracht was een dichtbij zittende vogel met voer in de snavel. Toen ik direct weg liep hield de vogel op met het geluid en dook meteen het riet in om te voeren. Het lijkt mij dan ook een dreig geluid zoals Herman ook al opperde, of wellicht (aparte) communicatie met de jongen in het nest?

HPM

Citaat van: frankw op augustus 31, 2011, 22:24:01 PM
Misschien niet wijs, maar toch. 8) Ik meen dat ik dit geluid onlangs heb gehoord toen ik per ongelijk een nest van Kleine Karekiet of Bosrietzanger te dicht was genaderd. Een vogel maakte ongeveer dit geluid, welke mij ook vreemd voor kwam. De vogel die dit geluid voortbracht was een dichtbij zittende vogel met voer in de snavel. Toen ik direct weg liep hield de vogel op met het geluid en dook meteen het riet in om te voeren. Het lijkt mij dan ook een dreig geluid zoals Herman ook al opperde, of wellicht (aparte) communicatie met de jongen in het nest?

Kleine karekiet heeft wel een equivalente roep, maar die klinkt anders. Te vinden onder 'contactroep' en 'alarmroep' http://waarneming.nl/soort/sounds/130
Herman van der Meer

HPM

 
Hier vergelijkende spectrogrammen. Twee roepen per soort (intervallen verkort).
Dit zijn de bijbehorende opnamen:

- Onbekend - Thijs Fijen Wrn10542

- Veldrietzanger - Ruud van Beusekom XC43821

- Struikrietzanger - Stuart Fisher XC19443

- Kleine Karekiet - Stuart Fisher XC24939

Wie het weet mag het zeggen.



Herman van der Meer


HPM

Citaat van: JohanvantBosch op september 01, 2011, 12:26:18 PM
.... en Bosrietzanger?

Dat zou voor de compleetheid mooi geweest zijn maar ik heb geen vergelijkbaar geluid van Bosrietzanger kunnen vinden. Ik heb dit jaar geprobeerd het op te nemen, maar van mijn enige bruikbare opname was ik niet zeker van de soort dus die heb ik niet ingevoerd. Er staat een opname door Harm Dijkstra op Waarneming maar die is onzeker. Hij is helaas wel goedgekeurd zodat hij met een misleidend groen vinkje in de geluidenlijst staat. Ik haat dat.
Maar hoe dan ook lijkt die roep van Bosrietzanger teveel op Kleine Karekiet om hier enig verschil te kunnen maken.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op september 01, 2011, 13:34:40 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 01, 2011, 12:26:18 PM
.... en Bosrietzanger?

Dat zou voor de compleetheid mooi geweest zijn maar ik heb geen vergelijkbaar geluid van Bosrietzanger kunnen vinden. Ik heb dit jaar geprobeerd het op te nemen, maar van mijn enige bruikbare opname was ik niet zeker van de soort dus die heb ik niet ingevoerd. Er staat een opname door Harm Dijkstra op Waarneming maar die is onzeker. Hij is helaas wel goedgekeurd zodat hij met een misleidend groen vinkje in de geluidenlijst staat. Ik haat dat.
Maar hoe dan ook lijkt die roep van Bosrietzanger teveel op Kleine Karekiet om hier enig verschil te kunnen maken.

Jammer...

frankw

Citaat van: HPM op augustus 31, 2011, 22:35:56 PM
Citaat van: frankw op augustus 31, 2011, 22:24:01 PM
Misschien niet wijs, maar toch. 8) Ik meen dat ik dit geluid onlangs heb gehoord toen ik per ongelijk een nest van Kleine Karekiet of Bosrietzanger te dicht was genaderd. Een vogel maakte ongeveer dit geluid, welke mij ook vreemd voor kwam. De vogel die dit geluid voortbracht was een dichtbij zittende vogel met voer in de snavel. Toen ik direct weg liep hield de vogel op met het geluid en dook meteen het riet in om te voeren. Het lijkt mij dan ook een dreig geluid zoals Herman ook al opperde, of wellicht (aparte) communicatie met de jongen in het nest?

Kleine karekiet heeft wel een equivalente roep, maar die klinkt anders. Te vinden onder 'contactroep' en 'alarmroep' http://waarneming.nl/soort/sounds/130
Die geluiden ken ik. Wat ik hoorde benaderde meer het geluid van Thijs.

jelmerpoelstra

Ik denk dat hier (onderaan) een vergelijkbaar sonogram voor Bosriet staat. Deze geluiden zijn inderdaad best klote om te vergelijken, maar daar lijkt 'ie iig wel aardig mee overeen te komen.

HPM

Citaat van: jelmerpoelstra op september 01, 2011, 17:30:35 PM
Ik denk dat hier (onderaan) een vergelijkbaar sonogram voor Bosriet staat. Deze geluiden zijn inderdaad best klote om te vergelijken, maar daar lijkt 'ie iig wel aardig mee overeen te komen.

Ik vind het moeilijk te beoordelen zo. Dan zal ik het toch eerst moeten horen en op dezelfde schaal moeten zien. Zie bijvoorbeeld die hoge en smalle Kleine Karekiet vergeleken met die ik hierboven laat zien. Er staat niet eens een tijdbalk onder.

Herman van der Meer

Vincent Hart

Posts over Jelmers bosrietzanger afgesplitst, zie hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers