Zeer kleintjes dood hout

Gestart door Gert Kremer, augustus 29, 2011, 20:48:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze zag ik bij toeval zitten op zeer dood nat hout (vermoed loofhout) dit i.v.m. met beuken en eiken die daar staan.
De zwammetje hebben een dik steeltje en een plat kopje (hoedje) kleur rozeachtig bij de jonge exp.
Het lijkt dat er 1 bij zit met een zwart/bruin hoedje,(bovenkant) iets houtskoolachtig,
Houtknoopje dacht ik even....? maar die heeft een veel dunner steeltje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Marian Jagers op augustus 29, 2011, 20:50:45 PM
Te jong en geen Houtknoopje.

Te jong ???
kweet niet, misschien wel of misschien jonge winterhoutzwammen. Zal toch nog wat proberen met de mic.
Marian eerst weer bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Het zijn wel volwassen hoor, :D
Acsi = 85mu. lang, 8 sporig.  Sporenmaat 15,4-16,4 X 4,4-4,6mu.
Ik zie haren, ronde cellen, hyphen.
De voet van het zwammetje is bijna dikker dan de platte hoed, ook lijkt het een soort die als bundeltje opgroeid?
ik heb er nog drie, dus de spoeling is zeer dun.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Maak eens een prep in Lugol of Melzer
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Citaat van: Gulistan op augustus 30, 2011, 21:17:27 PM
Maak eens een prep in Lugol of Melzer

Hallo Christine,
waarom? als ik dat mag vragen, dit in verband met weinig materiaal.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

dan zie je of de asci blauw reageren en hoe. Plaatje is van Stip
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Hallo Christine,
Nu :micro:  foto in Melzer:
De sporen hebben in het midden een gebroken dwarsrand (dus zeg maar tweedelig), maar soms ook meer lijkt het.
Mooie plaat van Stip, maar deze verkleurd niet. Misschien kijkt hij ook even mee.
Nu maar een heel klein stukje gebruikt van de oudste zwam, die al wat donker is. Het zwammetje is gemakelijk plat te drukken onder het dekglasje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Mij lijkt het wel een Cudoniella, maar wie weet denken anderen er anders over
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Dag Christine,
Cudoniella clavus - waterknoopje dat istie vast.
Bedankt voor je inzet, nu ff wachten of Stip nog wat te vertellen heeft.  ;)
Ik zag dat Dini deze ook onder de mic bekeken heeft (tenminste hij is goed gekeurd), dus misschien komt zij ook nog even met een aanvulling.  :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.