Hoofdmenu

Vlinderaars.

Gestart door boogey55, augustus 29, 2011, 16:45:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Wat doen die drie met vlindernetten bij de uiterst zeldzame Staartblauwtjes van Reigelsbroek?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

RubenWinter

Libellen vangen natuurlijk  ;D
Groeten,

Ruben Winter

Thijs Fijen

Pim, ook ik ben in de zomer vrijwel altijd op pad met een vlindernet. Ook als ik zeldzame vlinders ga kijken/zoeken. Dit kan zijn om andere insecten te vangen ter determinatie of om ze even rustig te bestuderen. Dat wil niet zeggen dat ik de betreffende vlinder ook vang (want vlinders zijn over het algemeen prima met de verrekijker of blote oog te determineren).. In de zomer vang ik algemene vlinders ook vaak gewoon om het aan anderen uit te leggen waarom het precies die ene soort is (als je niks van natuur weet en vlinders wel leuk vindt, dan is het van zo dichtbij en rustig bekijken van de soort het beste om ze te leren kennen).
Ik begrijp dat je doelt op wegvangers, maar dan graag beter bewijs... Zoals je hierboven kan zien wordt het ook gebruikt voor andere soortgroepen (waar determinatie vaak thuis gebeurt) of voor educatie.
Thijs Fijen

boogey55

Ja Thijs, daar ben ik bang voor, want ik wil het staartblauwtje volgend jaar wel vinden. Dit ook omdat de heren alledrie een vlindernet hadden en dat die zwart waren. Maar ik heb daar een open vraag bij gehad.
Ik hoop dat de betreffende mansen ook op waarneming.nl zitten en hier op reageren.

Ik weet dat er ook verzamelaars voor nachtvlinders zijn, die ze vangen en opprikken. Niet mijn stijl.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Elachista

Wie zegt dat dat een vlindernet is? Het had evengoed een stapel Libresse kunnen zijn  8) Of bedoelen jullie dat niet op de achterplank? :P
Groet,
Tymo

boogey55

Nee Tymo, ze kwamen alle drie aanlopen met de zelfde zwarte vlindernetten als ik gebruik als ik wandel, voordat ze naar een andere plaats in het gebied reden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega