Hoofdmenu

Wespenorchis

Gestart door Apophis25, augustus 29, 2011, 13:35:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Afgelopen week ben ik deze Wespenorchis op Texel tegengekomen. Hij stond met nog drie andere
exemplaren in een eiken/dennen bosje vlak bij de duinen. Is dit mogelijk een Duinwespenorchis?

De bladeren zitten onder aan de plant en staan naar boven gericht. Veel bloemen dicht opeen.

Alleen zie ik geen uitgesproken aderen op de bladeren. En ook heb ik geen stukje meegenomen.

Maar niet geschoten is altijd mis.

Jan Essink

beste Jan-Jaap,
helaas ben ik niet zo op de hoogte van de duinwespenorchis daarom jouw vraag doorgezonden aan Zef Damen. ik geef je hierbij zijn antwoord.
Dag Jan,
Hoewel ik geen expert ben lijkt me dit inderdaad een Duinwespenorchis. Wat me wel onmiddellijk opviel is, dat de bladeren ronder zijn dan de planten in Meijendel. Ook de steunblaadjes lijken erg klein. Volgens het kaartje op Waarneming.nl komen ze ook voor in het kalkarme duingebied (mogelijk minder frequent?)
Groetjes, Zef
groet,
Jan Essink
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

markmeijrink

Dag Beiden,

allereerst dit is, voor zover beoordeelbaar vanaf de foto, geen subsp. neerlandica. De laatsgenoemde ondersoort heeft normaal gesproken geen ronde / ellipsvormige en relatief ongevouwen bladen. Daarnaast zijn de bladen slechts beperkt en gepositioneerd tot het onderste deel van de stengel. Qua standplaats praten we bij subsp. neerlandica over, voor orchideeën, zeer dynamische plekken op kaal zand of dwergstruikvegetaties (Kruipwilg - Salix repens. Slechts zeer zelden zijn planten te vinden op de overgang van duin naar binnenduinrand. Op Texel ken ik dergelijke plekken niet. Hier zijn bij mij alleen planten bekend van de eerder beschreven standplaatsen.

M.i. zou de insteek altijd een 'zekere' waarneming moeten opleveren. Het bevragen of voorleggen van de waarnemer aan een andere waarnemer draagt daar niet aan bij. Een zekere determinatie wordt alleen verkregen door bovenstaande te combineren met het bekijken van de bladrandpapillen, bij voorkeur van meerdere planten (uit dezelfde populatie).

Kortom op basis van de gegevens:
- 'onzekere' subsp. helleborine
- 'zekere', Epipactis helleborine s.l.

M.v.gr. Mark

Apophis25

Dank jullie beide voor jullie reacties.

Als ik het goed heb dan gaat het bij het determineren van de duinwespenorchis dus om de
bladranden. Dat betekend dat ik dus komende woensdag dus een stukje blad moet meenemen.

Ik zal eens kijken of ik van de bladrand een foto kan nemen. Ik heb geen microscoop maar wel
enkele oculairen die behoorlijk vergroten.

Gegroet Jan-Jaap

markmeijrink

Citaat van: Apophis25 op september 03, 2011, 01:53:15 AM
Dank jullie beide voor jullie reacties.

Als ik het goed heb dan gaat het bij het determineren van de duinwespenorchis dus om de
bladranden. Dat betekend dat ik dus komende woensdag dus een stukje blad moet meenemen.

Ik zal eens kijken of ik van de bladrand een foto kan nemen. Ik heb geen microscoop maar wel
enkele oculairen die behoorlijk vergroten.

Gegroet Jan-Jaap


Dag Jan Jaap,

inderdaad een bladrand geeft in heel veel gevallen uitsluitsel. Technisch gezien (d.w.z. volgens Flora & Fauna-wet) mag je volgens deze wet geen stukjes plant meenemen. Dat houdt niet in dat dit natuurlijk nooit gebeurd. In veel gevallen kun je een plantenloep (x20) of oculair (met een beetje oefenen) voor een lens van een compactcamera houden en zo een foto maken.

M.v.gr. Mark