Galletje(?) op Zomereik

Gestart door zuilim, augustus 28, 2011, 10:45:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op  het blad van een Zomereik vond ik een heel klein galletje. Doorsnede ca. 0,5 mm. Kan het van de Eikengaatjesgalmug zijn?

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

rkoops

Beste Karel,
Het lijkt er wel veel op. Ik heb echter geen veldervaring met deze soort, dus weet niet of 't 'm is.
Groetjes Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Margreet Kwh

Hallo Karel,

ik ben het eens met Roelof (en jou), maar heb er ook geen ervaring mee. Wat een prachtige foto's wel!
De enige afbeeldingen die ik tot nu toe vond (behalve de tekening in het Gallenboek) is bij Jan Willem Wertwijn, http://werthof.home.xs4all.nl/plantengallen.html, maar die zijn veel minder gedetailleerd.
Misschien kan Willem Ellis nog wat erover zeggen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet en Roelof,
Om mijn eigen vermoeden onderuit te halen heb ik teruggekeken naar mijn twee andere waarnemingen van Arnoldiola libera. De meest recente, die ik op onzeker zette, is gevalideerd!
(Dan weet ik nog niet of de keuze van de soort als juist is erkend of dat mijn plaatsing op onzeker juist wordt geacht. Maar dit terzijde.)
De oudste kan (nog)niet worden beoordeeld.
Deze waarnemingen lijken op elkaar en ook meer op die van de Wertheim-site. De mogelijke gallen zijn wat groter van formaat, vooral veel talrijker en zien er minder "gallig" uit dan die van dit topic, die ik invoerde maar op onzeker. Na deze vergelijking ben ik nog veel minder zeker. Vóór dat ik mij tot Willem Ellis wend, wat vinden jullie ervan als je mijn foto's op Waarneming.nl vergelijkt?


Vriendelijke groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

een vraagteken met een validatie-teken, lijkt mij: goedgekeurd. Als je het vraagteken weghaalt, vervalt helaas het validatie-teken.
En wat betreft de keuze van de soortnaam, voor zover ik het kan beoordelen (dus zonder zelf ervaring met de soort te hebben) lijken het mij alledrie dezelfde soort gallen. Maar dus met een slag om de arm.
Misschien kan Roelof Jan nog iets toevoegen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Als een 'waarneming met vraagteken' is goedgekeurd betekend dat de waarneming is goedgekeurd als onzekere 'soort x'. 
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

#6
Jan, dank voor je reactie, ik vraag het toch even na: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=163894.msg1052213#new
Edit: Jan had gelijk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

rkoops

Hmmm ik weet niet wanneer die mugjes uitkomen, maar we zijn nu redelijk laat in het jaar en de bladeren gaan binnen een maand ongeveer vallen, dus volgens mij moeten nu de gaten zeker in het blad zitten. Of heb ik het mis? Dit is een typisch gevalletje van "vroeger in het jaar gaan kijken!". Ik ga volgend jaar mijn best doen voor deze soort.
Hartelijke groet,
Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan