Systeemcamera's

Gestart door Melchior van Tweel, maart 31, 2012, 09:46:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Voor het komende veldseizoen ben ik aan het nadenken wat voor camera ik mee ga nemen tijdens mijn veldwerk. Ik heb nu de keuze uit een goede spiegelreflexcamera (Canon EOS 60D) en een redelijke megazoomcamera (Nikon Coolpix P90). De eerste is qua kwaliteit en gebruik verreweg het beste, maar wel erg groot en zwaar voor veldwerk. De tweede is veel lichter, maar optisch en qua gebruik minder. Vervelend bij de laatst is vooral dat deze bij macrowerk snel scherpstelt op de achtergrond en je onderwerp dus onscherp is. Nu is er sinds enkele jaren natuurlijk nog een smaak bijgekomen: de systeemcamera. De reclames zijn duidelijk: een kleinere en lichtere camera met de kwaliteit van een spiegelreflex.
* Heeft er iemand ervaring met systeemcamera's? Welke? Waar moet ik op letten bij een systeemcamera?
* Is de kwaliteit inderdaad vergelijkbaar met een spiegelreflex?
* Hoe werkt macrofotografie (en telefotografie (vlinders, libellen)) en de praktijk?

Ik hoor graag van jullie.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

alegro

#1
Citaat van: Melchior van Tweel op maart 31, 2012, 09:46:43 AM
* Heeft er iemand ervaring met systeemcamera's? Welke? Waar moet ik op letten bij een systeemcamera?

Ik heb geen ervaring met dergelijke camera's, maar wat ik als eerste zou checken is (de grootte van) de sensor.
Compactcamera's hebben een klein sensortje waar zoveel mogelijk megapixels op gepropt moeten worden. Een
gemiddelde consumenten slr heeft een sensor van rond 22 x 15 mm en levert mede daardoor veel betere prestaties
dan compacts met overeenkomstige megapixels.

Citeer* Is de kwaliteit inderdaad vergelijkbaar met een spiegelreflex?

Dit soort camera's wordt geadverteerd met zaken als "mega-superzoom". Dat is altijd minder dan een redelijke
losse slr lens (kitlensjes wellicht uitgezonderd). Ik denk dat je dus geen slr kwaliteit mag verwachten.

Citeer* Hoe werkt macrofotografie (en telefotografie (vlinders, libellen)) en de praktijk?

Ik vrees dat je op deze vraag de meest uiteenlopende antwoorden zult krijgen. De 1 is zeer tevreden met
merk A en de ander heeft uitstekende ervaringen met merk B enzovoort. Daar schiet je dus weinig mee op.

Wat je m.i. het best kunt doen is enkele op het oog geschikte modellen selecteren en dan de reviews lezen
op een site als http://www.dpreview.com
Daar zitten fotografen die weten waar ze het over hebben.
Grüezi mitenand,
Arjan

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Hallo Arjan en Hisko,
Bedankt voor jullie reactie. Toevallig vandaag de Nicon 1 in handen gehad. Erg licht en doet fragiel aan. De sensor is inderdaad een goed punt. Bij deze is het een kleine sensor, niet ideaal dus. Ik vrees dat als ik goede foto's wil maken toch een DSLR mee zal moeten nemen...
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ejslootweg

Een kleine sensor kan zijn voordelen hebben; meer scherpte-diepte bij macro en meer tele met een telelens (focuslengte blijft dezelfde, maar je cropped in feite een stukje uit het midden van het beeld). Op veel van die systeemcamera's (rare term eigenlijk, spiegelreflexcamera's zijn in principe ook systeemcamera's) kun je via een adapter ook spiegelreflexlenzen zetten. De kwaliteit van de sensors van de nieuwste systeemcamera's (nikon 1, sony nex, olympus e-pl1, panasonic GF1, G2, etc.) is zeker zo goed als die van spiegelreflexcamera's een paar jaar geleden. Bij de sony nex5 en nex7 zit er zelfs een DX sensor in (formaat dat in de meeste spiegelrefexcamera's ook gebruikt wordt).

Website met goede reviews en beschrijvingen: http://www.sansmirror.com/

groeten, Erik
groeten, Erik