Melkzwam onder eik en berk

Gestart door Corryabbink, november 11, 2006, 22:31:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze melkzwammen vond ik veel op een vrij vochtig terrein onder Berk en later ook eik.
De melk kleurt geel op een zakdoek en de smaak was vrij neutraal.
Wie kan me ermee helpen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Corry. Ik denk de rimpelende melkzwam (Lactarius theiogalus). De verkleuring van de melk en het puntje in het midden zijn de argumenten. Ze zijn ook bij ons vrij algemeen op dit moment.

Kik

knabenkraut

groetjes,
Dini

Corryabbink

Bedankt! Dan zit ik ergens geloof ik fout.
Zouden jullie ook nog naar deze willen kijken? Die vond ik nl. ook weer maar die zien er toch anders uit. Welke is deze dan? John heeft toen geen commentaar gegeven........dat zegt natuurlijk niets omdat het niet bij te houden was.
Ik kan me nog herinneren dat er niet veel melk uitkwam en de smaak enigszins bitter was.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=405588
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Dag Corry,

Het wordt moeilijk om dit nog te achterhalen maar een paar voorstellen wil ik wel doen.
Jammer dat verkleuring van de melk niet bekend is.
Rekening houdend met smaak en groeiplaats in de buurt van eik (zie blaadjes)
zou het de Kaneelkleurige (iets biter, onder eiken), de biterzoete (loofbos vooral beuken) of de zwavelmelkzwam (bitter onder eik) kunnen zijn.
Misschien dat de laatste te licht van kleur is.
groetjes,
Dini

knabenkraut

CiteerDag Corry,

Het wordt moeilijk om dit nog te achterhalen maar een paar voorstellen wil ik wel doen.
Jammer dat verkleuring van de melk niet bekend is.
Rekening houdend met smaak en groeiplaats in de buurt van eik (zie blaadjes)
zou het de Kaneelkleurige (iets biter, onder eiken), de biterzoete (loofbos vooral beuken) of de zwavelmelkzwam (bitter onder eik) kunnen zijn.
Misschien dat de laatste te licht van kleur is.
Waarschijnlijk zijn er nog wel meer mogelijkheden, iig succes.
groetjes,
Dini

Corryabbink

#7
CiteerHet wordt moeilijk om dit nog te achterhalen maar een paar voorstellen wil ik wel doen.
Jammer dat verkleuring van de melk niet bekend is.


Alles is genoteerd in mijn schrift maar dat heb ik zo niet bij de hand. Ik meende dat het vrij waterig was en lang duurde voor het geel werd. Deze soort vind ik overal en ik dacht altijd dat het de Rimpelende was maar nu kwam ik aan het twijfelen...........waarschijnlijk omdat ik verwacht had dat de bovenstaande een andere soort zou zijn tussen de omringende Rimpelende. Ik hou me toch maar bij de Rimpelende ook al omdat ik er toen ook mee op het forum geweest ben en John meestal alert was. Het kan zelfs zijn dat ik er nog materiaal van heb. Anders is er zo weer iets te halen van dezelfde plek.
De exemplaren van de foto zal ik onder de mic bekijken en misschien is dan het totaalplaatje duidelijk.

Dini en Kik bedankt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"