Zo'n insect heb ik nog nooit gezien!!!

Gestart door nart, augustus 05, 2011, 10:36:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

nart

Gezien in de bossen boven de Moezel bij Alken (Koblenz). Lijkt wel genetisch gemanipuleerd.
Wie kan me vertellen wat het is?
met vriendelijke groeten

Nart van Hout


harry60

In het Nederlands heet hij schorpioenvlieg, maar het is geen vlieg  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Vanuit deze hoek niet op naam te brengen. Heb je nog foto's waarop meer van de vleugels en/of staarttang te zien is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nart

Beste Arp,

Ik heb geen andere foto's van deze schorpioenvlieg. Na wat zoeken op internet kwam ik nu zelf bij een (wellicht?) Duitse schorpioenvlieg uit van wege de felgele kleur van de zijvlakken.
met vriendelijke groeten

Nart van Hout

Arp

Hallo Nart(?)

Een tijd geleden heb ik eens een dag of wat naar zijkantjes zitten turen van beesten waarvan ik zeker wist dat de naam die ik erbij had goed was (pas op met namen bij beesten op internet!). Kon er geen gehakt van maken, behalve misschien alpina die wat bleker lijkt te zijn dan de andere soorten (in NL extreem zeldzaam of verdwenen)

Deze is zeker geen germanica, de achterrand van het 3e achterlijfsegment is ook bovenaan redelijk goed te zien en zou een andere vorm hebben. De kop is te donker voor cognata en alpina is het ook niet. Blijven over communis en vulgaris die je van foto echt alleen op basis van de vleugeltekening kunt onderscheiden - soort van dan, want dat kan ook niet altijd - maar dan moet je wel echt goed kunnen zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)