papiervisje

Gestart door gko, september 09, 2011, 16:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

heb al eens eerder een gestuurd, deze is heel klein beetje anders maar misschien
toch dezelfde soort, voor de liefhebber
met vr gr gkoopman

Arp

Hoi G,

Inderdaad mooi compleet papiervisje  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

bedankt, is er maar een soort?
met vr gr gkoopman

Arp

Eén soort wat? En waar?

Er is in NL één "Papiervisje": Ctenolepisma longicaudat(a|um). Dat is één van de twee ingeburgerde Ctenolepismatinae (de andere is het "Ovenvisje", Thermobia domestica) en één van de drie Lepismatidae (incl. de "Suikergast" of zeg maar het "Zilvervisje", Lepisma saccharina). Verder zijn er een paar soorten die wel eens als "per ongeluk meegesleept" in NL gesignaleerd zijn, maar niet gevestigd.

De drie ingeburgerde zijn goed uit elkaar te houden, al heb ik m'n twijfels of de dieren die (zeldzaam) nog als Thermobia domestica gevonden zouden worden misschien niet ook eens een andere Thermobia-soort zouden kunnen zijn, aangezien deze wel eens gekweekt/verkocht worden als voer voor andere beesten en ik enigszins wantrouwend ben ten aanzien van de identificatievaardigheden (c.q. behoefte daaraan) van de verkopers.

In het zuiden van Europa zijn er nog een aantal andere Ctenolepisma-soorten die deels lastig uit elkaar te houden zijn - en verderop (vooral Afrika) nog meer. Zelfs de officiële literatuur spreekt "elkaar" tegen en/of is zeer warrig over de identificatiemogelijkheden. Puur theoretisch kan het dus natuurlijk altijd een incidentele importverwisselaar zijn en/of zelfs een nog niet onderkende ingeburgerde dubbelganger, maar de huidige stand van kennis is dat we in NL alleen deze hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

#4
bedankt Arp, het is dus een van de twee ingeburgerde Ctenolepismatinae, wil je daarmee zeggen dat het in feite beestjes zijn die hier niet echt thuishoren (als je dat zo mag stellen), in welke periode  in het verleden heeft dat inburgeren zich afgespeeld? Hebben ze een niche gevonden of hebben ze andere beestjes verdrongen, dit zijn de vragen van een leek op Lepismatidae-gebied, ik hoop trouwens dat ik je niet totaal verkeerd begrijp.
met vr gr gkoopman

Arp

#5
Hoi G,

Beneden wat info. Papiervisje is sinds 2002 officieel in Nederland vermeld, maar al beduidend langer aanwezig - in retrospect heb ik ze zelf rond 1980 al in aantallen gezien.

Ovenvisje is al "eeuwen" in NL bekend en de term "ingeburgerd" zal dus officieel misplaatst zijn, maar het beest "hoort" hier niet thuis want het kan hier onmogelijk buiten overleven en is zelfs synantroop aan hogere temperaturen gebonden dan huishoudens doorgaans bieden. Typisch alleen rondom warmtebronnen zoals ovens en verwarmingsketels e.d.. Vroeger vooral bekend van bakkerijen en kassen e.d.

  • Beijne Nierop, Badda M.; Hakbijl, Tom (2002) Ctenolepisma longicaudatum heeft ongemerkt bebouwd Nederland veroverd, in Entomologische berichten 62 (2), april 2002. (PDF).
  • Lock, Koen (2006) Distribution of the Belgian Zygentoma in Notes fauniques de Gembloux, 2007 60 (1), 25-27.  (PDF)
  • (en) Wygodzinsky, Pedro (1972) A Review of the Silverfish (Lepismatidae, Thysanura) of the United States and the Caribbean Area in American Museum Novitates, Nr.2481, february 16, 1972. New York: American Museum of Natural History. (PDF)
  • (en) Houseman, Richard M. (2001) Silverfish and Firebrats, in MU Guide. University of Missouri-Columbia (OnLine/PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

beste Arp, heel erg bedankt voor je input, zal eens wat beter letten op deze groep. waar ik tot  nu toe
altijd aan voorbijging en waarvan ik totaal geen benul had dat ze pas 30 a 40 jaar in nederland voorkomen,
misschien dat in de door jou genoemde literatuur wat feiten staan hoe dit alles zo gekomen is en wat
de gevolgen zijn van het voorkomen hier ten lande. een goed weekend verder.
met vr gr gkoopman

Arp

Voor de volledigheid: Vergeet vooral Lepisma saccharina niet - lijkt hier ook oppervlakkig op en komt al veel langer in Nederland voor ("altijd al"?), deels zelfs buiten.

Het artikel van Beijne Nierop & Hakbijl geeft goede info voor de Nederlandse situatie. Het Papiervisje is schadelijker (tast oude documenten en bijvoorbeeld insectenverzamelingen aan) en moeilijker in de hand te houden dan de andere twee.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

met vr gr gkoopman