Himacerus mirmicoides?

Gestart door HarryP, augustus 26, 2011, 15:55:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HarryP

Is deze wants Himacerus mirmicoides? De meeste eigenschappen die al eerder in dit forum zijn genoemd komen overeen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=61252.0.html#msg434955
Twijfels heb ik over het 2e en 3e antenesegment en de beharing van de achtertibia. Ik vind de volgende eigenschappen (afmetingen in mm):

Lengte pronotum (1,7) vrijwel even lang als de maximale breedte van pronotum (1,9).
Antenne (1,5+2,4+2,1+1,5 = 7,5) korter dan lichaamslengte (8,5).
2e antennelid (2,4) langer dan de kop (1,5) en langer dan pronotum (1,7).
2e antennelid (2,4) nauwelijks langer dan 3e lid (2,1).
Haren op achtertibia zijn even lang tot iets langer dan de dikte van de tibia.

Groeten,
Harry Pluymaekers
Harry Pluymaekers

Arp

Hoi Harry,

Ik ben erg slecht met dooie beesten - de veranderde lichaamshouding, habitus, samentrekkingen etc maken het - vind ik - heel moeilijk om dingen te herkennen die je van levende plaatjes gewend bent. Bij deze twee soorten kijk ik zelf merk ik het meest naar de vleugellengte, maar dat is lastig bij niet-standaard (half)langvleugeligen, en naar de verhoudingen tussen de benen/voelers en het lichaam. Dat laatste is op de foto's voor mij niet/amper te doen.

Toch denk ik dat dit een kereltje apterus zal zijn: erg korte vleugels en een erg grote genitaalcapsule.

Ik zal kijken of ik nog plaatje van de tibia/haartjes kan opscharrelen voor beide soorten.

P.S. Overigens vergeet je bij al je gemeet de belangrijkste maat: totale lengte (!) Alleen daaraan al kun je ze uit elkaar houden :)  Die andere afmetingen zijn erg geinig om eens te kijken wat er van de diverse sleutels klopt enzo, maar puur op totale grootte haal je ze in het veld al niet door elkaar ;)

P.P.S. Ah duh - nee, staat er wel ...die 8,5mm is dat alles, of alleen abdomen, of thorax+abdomen?
De antennes van apterus zouden - als het beest de manual heeft gelezen - langer (of even lang) moeten zijn dan thorax+abdomen; bij mirmicoides korter.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HarryP

Bedankt Arp.
Soms moet je een dood beest bekijken, bv om details waar te nemen of om metingen te verrichten. En dan meet je ook maar direct alles.
Die lichaamslengte van 8,5 mm is de totale lengte, dus zeg maar 'van kop tot staart'. De antenne (7,5) is ongeveer even lang als thorax+abdomen (7,0). Dat alles pleit voor H. apterus. Alleen die haartjes, hè. Dus dan maar een onzekere apterus?
Harry Pluymaekers

Arp

Hoi Harry,

Maak er maar gewoon een zekere van hoor ;)

Die haartjes zijn behoorlijk stevig en langer dan de scheen breed is, misschien niet helemaal twee keer zo lang, maar lang zat.

Ik vermoed ook dat de 8,5mm totale lengte wat geleden heeft onder de gebogen lichaamshouding of het iets in elkaar trekken van het lijf bij/na het sterven. Het is wat aan de onderkant van het spectrum voor apterus (grofweg 8-11mm?) maar wel te groot voor mirmicoides (max 8mm).

Desalniettemin is het wel leuk om die metingen een keer te doen en te kijken wat ervan klopt  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)