geen zakdrager, maar wat anders

Gestart door gko, augustus 26, 2011, 14:23:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

het lijkt een gemakkelijk te vinden soort, maar niet voor mij dus,
alvast bedankt voor de naam, gisteravond 2 stuks op Roggebotzand
met vr gr gkoopman

acherontia

Bij de lepidoptera ga je deze niet vinden.....

Jeroen

gko

dat ging dus ook al niet, bedankt, ik denk dat ik er nu wel uitkom
met vr gr gkoopman

beetlestitch

Toon Keukelaar

gko

met vr gr gkoopman

Arp

G.

Voor het geval je denkt dat Toon een Schietmot bedoelt schiet je daar ook niet veel me op. Ik denk dat Toon bedoelde "doe zelf nog eens een suggestie"?

Anyway, het is een Sisyra (Sisyridae) - Sponsgaasvliegen in het Nederlands geloof ik. Zou eens een andere dan S. nigra kunnen zijn - volgens mij zie ik licht gekleurde voelerpunten? Misschien terminalis? Heb je het beest nog, of meer foto's?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gko

helaas geen foto's die nieuw licht op de soort werpen, toch zeer bedankt!
met vr gr gkoopman

Arp

Tja, daar lijken de voelers dan toch weer helemaal zwart en zou het dus toch nigra zijn :rolleyes: De donkere vleugels zouden daar geloof ik ook voor pleiten, maar ik ken die andere soorten ook niet dus ik kan er niks met zekerheid over zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Met de combinatie van donkere vleugels en zwarte voelsprieten valt hier niets anders dan Sisyra nigra van te maken.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

gko

met vr gr gkoopman

Arp

Ha J.W.

Heb jij een goed idee van jutlandica (foto's, collectiemateriaal gezien) ? Ik heb alleen beschrijvingen en pentekeningen kunnen vinden ... is die qua vleugelkleur zoiets als terminalis?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Hoi Arp,

Volgens de tabel in "Die Neuroptera Europas" (Aspöck, Aspöck & Hölzel, 1980) hoort S. julandica bij de soorten met gedeeltelijk lichte antennen. Ook heeft S. jutlandica volgens A, A, & H "graugelblichen Flügel".
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Hoi J.W.,

Dank je - zoiets had ik zelf ook bij elkaar gescharreld, maar ik ben altijd een beetje beducht dat het beeld dat je in je hoofd vormt toch erg anders kan zijn dan de werkelijkheid  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)