Hoofdmenu

zuring?

Gestart door peterpeperkamp, augustus 26, 2011, 12:38:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

Verder dan een Veld en Schapenzuring gaat mijn Thieme's grote natuurgids niet maar deze vond ik in een zeer natte duinvallei, top van de plant was niet meer dan 20 cm hoog. is dit een zuring ?

Groet Peter

HPM

Het is inderdaad een zuring.

Herman van der Meer

mcbud

Hallo Peter, de vruchten lijken op die van waterzuring (R. hydrolapathum).
Maar dan is 20 cm wel erg laag.
Heb je enige informatie over het blad?

groet, marc

peterpeperkamp

tja de onderkant van de plant was niet al scherp... dus ik weet niet of je er wat mee kunt ... maar goed er staan bladeren op ...
Groet Peter

Nietspitten

Ik ga voor "Rumex conglomeratus"
groeten, Gerrit

mcbud

Rumex conglomeratus zoals ik het ken heeft een veel smaller bloemdek, dat nauwelijks uitsteekt aan weerszijden van de knobbels, alleen aan de onderkant, als een schepje.

Mijn mening verandert niet wezenlijk door de  laatste foto van Peter; ook Waterzuring kan dergelijke smalle  blaadjes tot hoog in de takken van de bloeiwijze hebben. Ik had eigenlijk gehoopt op een foto van wortelbladen, om te zien of die bij deze plant de typische lange lancetvorm hebben die zo kenmerkend is voor R.hydrolapathum.

groet, marc

rapunzel

Citaat van: mcbud op augustus 26, 2011, 23:39:37 PM
Rumex conglomeratus zoals ik het ken heeft een veel smaller bloemdek, dat nauwelijks uitsteekt aan weerszijden van de knobbels, alleen aan de onderkant, als een schepje.

Mijn mening verandert niet wezenlijk door de  laatste foto van Peter; ook Waterzuring kan dergelijke smalle  blaadjes tot hoog in de takken van de bloeiwijze hebben. Ik had eigenlijk gehoopt op een foto van wortelbladen, om te zien of die bij deze plant de typische lange lancetvorm hebben die zo kenmerkend is voor R.hydrolapathum.

groet, marc

Rumex conglomeratus heeft m.i. veel meer tongvormige vruchtkleppen dan we hier zien. Ik begrijp niet zo goed waarom Krulzuring afvalt.
Als ik op de tekening in Heukels afga zijn de vruchtkleppen van Krulzuring iets meer hartvormig dan die van R. hydrolapathum. Verder is ook de aanhechting van de kelkbladen aan de vrucht die je hierboven (slecht) kunt zien meer die van R. crispus dan van R. hydrolapthum waar de kelkbladen diep over de vrucht liggen.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

mcbud

Krulzuring valt, wat mij betreft, helemaal niet af,  ik was nog  niet verder gekomen dan het inventariseren van mogelijke kandidaten.
Daarbij  had ik niet naar de plaatjes in Heukels gekeken, maar naar het wat ruimere overzicht van Rumexvruchten in Stace. Srace's R. crispus lijkt niet erg op de foto van Peter. 
Maar als ik de eerste foto van Peter met de aangehechte foto uit mijn eigen verzameling vergelijk, ben ik er van overtuigd, dat het hier inderdaad om Krulzuring gaat.
groet, marc