(Hangmat)spin + palp => Z.x-notata

Gestart door Frank van de Putte, augustus 26, 2011, 00:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Hier kom ik niet uit, volgens mij een hangmatspin, circa 5mm, maar de palp kan ik niet vinden in m'n gids.
En met de tekening van de spin kom ik ook niet verder... Wie herkent deze wel?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56440495
Spin onbekend - Araneae indet. gezien op 2011-08-25 Middelburg - Binnenstad
Foto's:




bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

De palp en uiterlijk van de spin doet me vermoeden dat je een Zygiella x-notata te pakken hebt. De palp is echter wel wat anders dan ik zou verwachten, maar dat kan ook aan de hoek waarop de foto geschoten is liggen. Ik stel voor dat je de palp even vanuit de juiste hoek vergelijkt met Roberts, of de site spinnen mitteleuropas.

Een linyphiidae is het volgens mij iig niet, daarvoor zijn de poten bijv. net even te sterk bestekeld...



Frank van de Putte

Citaat van: jvogels op augustus 26, 2011, 01:22:01 AM
De palp en uiterlijk van de spin doet me vermoeden dat je een Zygiella x-notata te pakken hebt. De palp is echter wel wat anders dan ik zou verwachten, maar dat kan ook aan de hoek waarop de foto geschoten is liggen. Ik stel voor dat je de palp even vanuit de juiste hoek vergelijkt met Roberts, of de site spinnen mitteleuropas.

Een linyphiidae is het volgens mij iig niet, daarvoor zijn de poten bijv. net even te sterk bestekeld...

Inderdaad Joost, nog eens goed bekeken 't is een Z.x-notata... Die had ik nota bene van de week ook al onder de microscoop, maar palpen kunnen er inderdaad behoorlijk afwijkend uitzien als je ze niet onder de juiste hoek bekijkt;






Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Kijk, dat lijkt er al meer op! FGeef je in het topic even de juiste determinatie, en kun je de 2e palpfoto ook bij je waarneming plaatsen (als je deze invoert), dan kan ik deze in het soortinfoscherm plaatsen.

Frank van de Putte

Hallo Joost, ik was misschien even niet duidelijk, maar die laatste foto is van een eerdere waarneming; http://waarneming.nl/waarneming/view/56348894.
Die palp stond er beter op, en had ik ter vergelijking toegevoegd, zelfde soort maar 't is dus een ander exemplaar. Die had overigens ook weinig tekening op het achterlijf, slechts een lichte vlek vooraan het abdomen.

Gister heb ik de "oorspronkelijke" spin cq palp nog eens bekeken, en kwam tot de conclusie dat het inderdaad ook een Z.x-notata was. Ik heb wel wat foto's van de palp gemaakt maar die waren lang niet zo duidelijk als bij m'n vorige waarneming.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Ook prima, als er maar een palp foto op de info pagina staat.