Hoofdmenu

vleermuis

Gestart door HansJWG, november 11, 2006, 11:48:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

HansJWG

Aantal vleermuizen blijft groeien

Uitgegeven: 6 november 2006 10:50
Laatst gewijzigd: 6 november 2006 11:11

RIJSWIJK - De gestage toename van het aantal vleermuizen in Nederland heeft zich ook dit jaar doorgezet. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De afgelopen tien jaar is het aantal baardvleermuizen, ingekorven vleermuizen en franjestaarten sterk toegenomen, aldus het CBS. Het aantal vale vleermuizen, watervleermuizen en meervleermuizen maakte een matige groei door.

bron; www.nu.nl
Groet, Hans

Jeroen Nagtegaal

Kan iemand mij zeggen of dit over wintetellingen gaat of om zomerbeesten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Is er ook iets bekend over de oorzaken?

Als ik mag gokken:

- Het is een eenmalige dip/punt in de cijfers. Cijfers over de laatste 50 jaar geven het tegendeel aan.
- Er zijn betere registratiemethoden. Er zijn er niet meer, maar er worden er meer waargenomen.
- Er zijn meer beschermde verblijfplaatsen.
- Door de toegenomen bebouwing zijn er uberhaupt meer verblijfplaatsen. De vleermuis is een cultuurvolger.
- Nederland wordt schoner, de milieuverontreiniging neemt af, waardoor er meer prooidieren komen. (Vliegen en muggen)?
- Het jagen op vleermuizen neemt af.

Wat denken jullie?  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim de Boer

volgens mij zij er vooral meer waarnemingen gedaan
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

mlahaye

Heren en dames,

Het gaat om de wintertellingen die uitgevoerd worden door tellers van de VZZ. In de berekeningen is gecorrigeerd voor toegenomen telintensiteit, meer objecten, betere determinatie, ontbrekende tellingen, etc. De toename is dus reeƫl, maar over de oorzaken is het gissen. Goede kandidaten zijn de warme zomers van de afgelopen jaren, maar een natuurlijk herstel na de zware achteruitgang in de jaren zeventig is ook mogelijk. Vleermuizen worden vrij oud en krijgen weinig jongen, waardoor de populatie zich slechts langzaam kan herstellen van een achteruitgang. Het is in ieder geval goed nieuws voor de vleermuizen!

Meer info ongetwijfeld te vinden op www.vleermuis.net

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye

Freek Verkerk

Waardoor werd die achteruitgang in de jaren 70 dan veroorzaakt? Gaan de aantallen al 30 jaar omhoog?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Hallo Freek,

Van de wintertellingen bestaan reeksen vanaf de jaren vijftig. De dip in de aantallen vleermuizen in de jaren zestig en zeventig heeft waarschijnlijk met gebruik van bestrijdingsmiddelen te maken gehad. Mogelijk dat ook het behandelen van bijv. kerkzolders tegen boktorren een rol heeft gespeeld (daarvan zijn voorbeelden van bekend bij de meervleermuis). Natuurlijk kunnen ook andere factoren een rol hebben gespeeld, denk aan de schaalvergroting in de landbouw, het verdwijnen van hagen, graften, etc. En tenslotte de afkoeling van het klimaat..... Mogelijke oorzaken te over, maar het was toen gissen naar de achteruitgang en het is nu weer gissen naar de vooruitgang. Meer onderzoek!

Groeten,
Maurice

 

Rudmer Zwerver

Een reden van achteruitgang voor boombewonende soorten was denk ik ook dat er in de jaren zestig en zeventig veel werd gekapt. Veel bossen waren pure productiebossen met een hoge omloop, hier zijn weinig holten in bomen te vinden. Ook de spechtenstand speelt mee denk ik. Het gaat nu met de Grote bonte specht (de timmerman van het bos) bijvoorbeeld weer veel beter dan vroeger.

Maar het blijft gissen....meer onderzoek inderdaad.
Rudmer

Freek Verkerk

Eigenlijk een heel positief verhaal dus; De bestrijdingsmiddelen worden minder gebruikt en er komen betere bossen, met oude bomen en door de spechten gemaakte woonruimte voor vleermuizen etc.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Ik moet zeggend at ik in eerste instatnie ook aan waarnemerseffect dacht maar dit is wel goed nieuws inderdaad.
Je ziet op dit moment eigenlijk twee beelden, sommige groepen laten herstel zien na een dip in de jaren 60/70 (bijv. roofvogels en dus ook vleermuizen) terwijl andere nog steeds achteruit gaan (veel dagvlinders).
De eerste groep hadden met name last van vervuiling met pesticiden, de tweede groep leidt met name onder habitatverslechtering.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)