Damhert in het Lauwersmeergebied

Gestart door Rudmer Zwerver, november 11, 2006, 01:16:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rudmer Zwerver

Voor een beoogde jachthaven in het lauwersmeergebied heb ik onderzoek naar beschermde soorten gedaan.
Ik heb geprobeerd de Waterspitsmuis te vangen. Dat is niet gelukt.
Tijdens het veldwerk kwam ik wel Damherten tegen (zie waarneming Damhert, met foto). Een middelhoog beschermde soort onder de Flora- en faunawet.

Omdat het me een beetje een onwaarschijnlijk plek leek, even een boswachter aangeschoten ;) . Volgens hem is er ongeveer 10 jaar geleden een paartje Damhert uitgezet, waarschijnlijk door een pariculier.

Het leefgebied van deze Damherten gaat nu doorsneden worden door een vaarroute, een nadelig effect.

Wat is nu ETHISCH, in deze:

1. Het betreft een uitgezette populatie (waarschijnlijk dieren van ver, mogelijk zelfs van buiten europa), en de dieren moeten worden beschouwd als exoten. Er hoeft daarom geen rekening mee te worden gehouden.

2. De dieren gedijen prima in het Lauwersmeergebied en moeten worden beschouwd als een beschermde soort. Alle Damherten in Nederland zijn tenslotte uitgezet.

Rana
Rudmer

Jeroen Nagtegaal

Dat het beest beschermd is verbaasd me wel, en waarom ozu een vaarweg de populatie groei kunne tegenhouden? Ik weet niet hoe breed die wordt maar ze kunnen toch goed zwemmen. Het lijkt me zelf niet zinvol om deze 2 beesten te gaan beschermen, buiten dat het beesten betreft van buiten Nederland kunnen ze nooit een gezonde populatie opboeuwen, er zal inteelt komen en als je hem toch wil behouden zou je er een heleboel beesten moeten gaan uitzetten voor een gezonde populatie,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Een jachthaven aanleggen is in ieder geval niet ethisch ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rudmer Zwerver

- Het gaat niet om 2 Damherten maar om een kleine populatie van tenminste 10 dieren.

- Een vaarweg die het leefgebied doorsnijdt hoeft inderdaad heen probleem te zijn mits de oevers natuurvriendelijk worden ingericht en niet worden beschoeid. Natuurvriendelijke inrichting gaat niet vanzelf, beschoeiing meestal wel. Als de dieren dus als niet beschermd worden aangemerkt hoeft de projectontwikkelaar geen antuurvriendelijke oevers aan te leggen. Als ze wel als beschermd worden aangemerkt kunnen dergelijke oevers worden "afgedwongen". Dit is meteen de crux van het probleem. Bovendien doorsnijdt de vaaroute de dagelijkse trekroute tussen rustgebied en foerageergebied. De mogelijkheid bestaat dus dat de dieren meerdere keren per dag de vaarroute moeten oversteken. Er is dus wel degelijk sprake van verslechtering van het leefgebied.  B)

Rudmer

Jeroen Nagtegaal

Is het niet al zo dat men verplicht is om gte zorgen dat de beesten kunnen overzwemmen?? teminste hier (Midden-Limburg) liggen wel her en der kanallen daar hebben ze ook overal uitstapje gemaakt voor de reeen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

Uitrede-plekken zijn geen verplichting. Rijkswaterstaat doet er wel veel aan, dat doen ze vrijwillig.

Tenzij er sprake is van een strikt beschermde soorten (bv. Das, Edelhert, Damhert, Boommarter, Otter ed.). Dan is het bij ruimtelijke ingrepen verplicht te compenseren, dat kan oa. door uitrede-plekken te maken, als een dergelijke ingreep al door de wet wordt toegestaan.

Dan maakt het ook wel uit in welke mate zulke routes worden gebruikt. Het is bijvoorbeeld de vraag of Damherten wel zin hebben om iedere dag een vaarroute over te zwemmen. Ik kan mij voorstellen dat de energie-kosten van nat worden en weer opdrogen in de winter niet op wegen tegen het voedsel dat aan de overzijde te vinden is. Van Reeen weet ik dat ze alleen bij wijze van uitzondering kanalen ed. oversteken, als ze op zoek zijn naar nieuw biotoop bijvoorbeeld.
Rudmer

Jeroen Nagtegaal

Ik ken het gebied niet dus heb er ook weinig zicht op, maar worden er dan 2 zulke kleine gebieden gecreerd dat de beestn het niet kunnen overleven??
Mischien kun je het verduidelijken met een kaart,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rudmer Zwerver

We zijn nu al oplossingen aan het bedenken.

De vraag was of beschermde dieren die 10 jaar geleden zijn uitgezet, en overal in Nederland zijn uitgezet. Moeten worden behandeld als beschermde soort of niet.

Als we de damherten gaan beschermen kunnen we daarvoor oplossingen bedenken, anders zullen ze aan hun aan hun lot worden overgelaten.

Groet,

Rana
Rudmer

Eryngium

Die vraag is eerder in dit forum gesteld.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=9500&st=0

Een ergens uitgezette beschermde soort blijft de beschermende status behouden. Bij een ontheffingsaanvraag wordt er echter niet zo zwaar getoetst dan wanneer het om een niet-uitgezette beschermde soort zou gaan.
 
Groeten,
Ernst-Jan

Rudmer Zwerver

Bedankt,

Ik was van plan morgen met LNV te bellen. Dat ga ik ook doen maar ik denk dat ik hun antwoord nu al weet.

Rudmer

Freek Verkerk

#10
Volgens mij zijn die Damherten daar nog maar kort. Ik kan me artikelen herinneren met herten met tentzeil in hun gewei. Op het jeugdjournaal dacht ik. Er is daar in de buurt van Groote gast (of zo) een hertekampje opgeheven of de boel is ontsnapt. Volgens mij ongeveer een jaar geleden.

Damherten zijn wel beschermd. Ik weet niet of dat inhoudt dat er geen vaarwegen door hun leefgebied mogen lopen. Hier en daar een plek waar ze in en uit het water kunnen lijkt me wel aardig; ook voor de andere mogelijke soorten daar zoals straks de visotter. en op de iets langere termijn de bever.

zie ook dit topic; http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=6619
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rudmer Zwerver

CiteerDamherten zijn wel beschermd. Ik weet niet of dat inhoudt dat er geen vaarwegen door hun leefgebied mogen lopen. Hier en daar een plek waar ze in en uit het water kunnen lijkt me wel aardig; ook voor de andere mogelijke soorten daar zoals straks de visotter. en op de iets langere termijn de bever.

Bescherming houdt voor de Flora- en faunawet in:

Wel beschermd: Er moet rekening met de dieren worden gehouden, ze moeten worden gecompenseerd met bv. uitredeplekken of natuurvriendelijke oevers.

Niet beschermd: De dieren hoeven niet te worden gecompenseerd, de initiatief nemer is niet verplicht dergelijke voorzieningen aan te leggen.

Daarom wilde ik aan jullie voorleggen of deze uitgezette dieren volgens jullie beschermd zouden moeten worden.

Maar we zij er inmiddels uit hoor: Bij LNV zeggen ze idd dat de dieren beschermd zijn ook al zijn ze uitgezet. Ze gaan gewoon de ambtelijke molen in maar worden dan anders getoets dan echt inheemse dieren.


Die Damherten in Grootegast zijn wel andere dieren dan die in het Lauwersmeergebied denk ik hoor. Die bij Grootegast zijn uiteindelijk afgeschoten of gevangen geloof ik.
Rudmer

Freek Verkerk

De terreineigenaar zal wel weten waar die dieren vandaan komen. Als je toch bezig ben denk ook aan de otters. Die komen daar beslist; kijk maar op de verspreidingskaart van Waarneming.nl Er was er al een in Groningen waargenomen. Die moet haast wel langs het lauwersmeer geweest zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Als LNV het zegt zal het wel zo zijn. En natuurvriendelijke oevers kunnen nooit kwaad.

Maar ik vind het wel maf. Een soort die niet van nature in Nederland voorkomt en recent uit een hertenkampje is ontsnapt is beschermd. Erg bizar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rudmer Zwerver

Voor alle duidelijkheid, dit zijn NIET de dieren die recent uit een hertenkamp in Grootegast zijn ontsnapt, die worden teruggevangen is vorige week besloten.

De herten in het Lauwersmeergebied lopen hier al tenminste 10 jaar.

En vergeet niet dat alle Damherten in Nederland zijn uitgezet. De een alleen wat recenter dan de ander. Tja, en waarom ze beschermd zijn...dat is een politieke beslissing geweest. Ze zijn kennelijk genoeg ingeburgerd :rolleyes:  
Rudmer

Freek Verkerk

Op zichzelf zegt bescherming in Nederland ook niet zoveel. Je leest dat de uit het dierenparkje ontsnapte dieren worden teruggevangen.
Dus

1. kennelijk kunnen beschermde dieren gewoon in een dierenparkje gehouden worden en
2. Ook als ze vrij rondlopen kunnen beschermde dieren gewoon weer gevangen worden en dat kan gewoon door lokale hotemetoten besloten worden.

En 3. ze worden ook gewoon afgeschoten als lokale natuurbeheerders (de provncie) dat willen.

In Nederland zijn de verschillen tussen een dierenpark en een natuurgebied (vaak met hekken eromheen zoals in de OVP) ook niet zo groot.  Het is eigenlijk overal een beetje veredelt tuinieren.

Helaas.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rudmer Zwerver

Ja het is inderdaad tuinieren :P

Juridisch is het zo dat Damherten in een parkje huisdieren zijn. Als het goed is, zijn dat ook geen wilde Nederlandse dieren, want die zijn beschermd. Damherten uit China zijn niet beschermd, die mogen dus geimporteerd worden om in parkjes te houden.  :rolleyes: Als die dieren dan weer losbreken zijn het ineens exoten.

Beetje bizar wel eigenlijk
Rudmer

Rudmer Zwerver

#17
Dit zijn ze trouwens,

De Herten van het Lauwersmeer

"ex- exoten in de knel"
Rudmer

grunsven

Hoe lang moeten ze ontsnapt zijn voor ze wild worden. 10 jaar vind ik recent ontsnapt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rudmer Zwerver

CiteerHoe lang moeten ze ontsnapt zijn voor ze wild worden. 10 jaar vind ik recent ontsnapt.
Dat vroeg ik me ook af. Gezien het bovenstaande ligt die grens dus ergens tussen enkele weken (Grootegast) en 10 jaar (Lauwersmeer).
Rudmer

Freek Verkerk

Het lijkt me in dat geval ook moeilijk om ze uit elkaar te houden. Of hebben ze gewoon van de gele dingen in hun oren, de chinese damherten? Bovendien zijn dat mannetjes en vrouwtjes, je weet hoe dat gaat. Hoe zit het dan met die jongen; half wild? Is er een apart chinese groepje en een Fries groepje of hoe zit dat. Integreren die chinese damherten niet genoeg?

Ik wist trouwens niet dat ze onderscheid maakten tussen damherten uit Nederland en damherten uit het buitenland. Kennelijk zijn niet alle dieren gelijk. Het lijkt wel een verhaal uit een boek, hoe heette dat boek ook al weer; "Animal farm" ?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rudmer Zwerver

CiteerIk wist trouwens niet dat ze onderscheid maakten tussen damherten uit Nederland en damherten uit het buitenland. Kennelijk zijn niet alle dieren gelijk.
Tja, dat Nederlandse integratie beleid...... :blink:  
Rudmer