Welke kever(tjes) is dit-2

Gestart door Paul.R., augustus 24, 2011, 20:42:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul.R.

Beste Mensen. Ik loop in vele velden en weilanden ed in Friesland te baggeren, maar kom nooit zoveel klein mechanisme tegen als in Frankrijk en Spanje op een stukje ruig gebied. Hier wederom een zeer klein kevertje op een kluit. de lengte is plm 3 mm. Misschien kan het ook een nest zijn van net uitgekomen kevers, ik weet het niet. Bij voorbaat wederom mijn dank. Mvg, Paul.

http://www.levendmechanisme.nl/index.htm
P.R. de Kloe

harry60

#1
Dit zijn nimfen van wantsen.
Lijken op vruuwantsen maar ik twijfel.
Ze zijn rood misschien heeft arp deze rode ergens staan ?
vuurwantsen komen meestal bij lindenbomen voor ???

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Je was me voor Harry. Deze moeten toch te vinden zijn.


thijsdegraaf

#4
Oxycarenus lavaterae misschien? http://insektenfotos.de/forum/attachment.php?attachmentid=77037 Maar die zie ik niet op waarneming.

harry60

Inderdaad Oxycarenus lavaterae (Lygaeidae) lijkt er veel op, klopt zul je hier niet vinden als ze in spanje zijn gevonden.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Ik moet de vraag ook goed lezen  >:(

Paul.R.

Beste Harry en Thijs. Ik heb op die duitse site van wantsen gekeken en daar vond ik inderdaad een foto, die gelijk was aan de mijne. Je kon ook goed de mnl en de vrl onderscheiden. Ze staan te boek als Linden wantsen - Oxycarenus Lavaterae. Mijn dank heren. Mvg< Paul.
P.R. de Kloe

MarjoSmeets

Citaat van: Paul.R. op augustus 24, 2011, 21:28:04 PM
Je kon ook goed de mnl en de vrl onderscheiden.
Is dat in dat stadium al te zien? Waar kun je dat aan zien dan? ???
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

#9
Dat is niet te zien Paul.
De nimfen van wantsen vervellen vijf keer voor ze volwassen zijn. (stadiums) Na elke vervelling zien ze er weer iets anders uit. Ik denk, dat dat de verschillen zijn, die jij bedoelt. Pas na de laatste vervelling kunnen ze vliegen.

Paul.R.

Beste Marjo, bij sommigen zie je, gerekend va de kop, het zwarte hals gedeelte tm de witte streep een inham in het midden en bij sommigen zie je inplaats van een inham een uitstulping. Bij de foto van mij wat moeilijk te zien, maar er waren foto's op het internet waar je dat duidelijk kon waarnemen. Ik ben er dus daardoor van uit gegaan dat dit het onderscheid tussen mnl en vrl zijn. Mvg, Paul.
P.R. de Kloe

Paul.R.

Beste Thijs, dan heb ik een denk fout gemaakt. Mvg, Paul
P.R. de Kloe

MarjoSmeets

Citaat van: Paul.R. op augustus 25, 2011, 09:00:10 AM
Beste Thijs, dan heb ik een denk fout gemaakt. Mvg, Paul
Dat hoeft niet persé Paul. Ik denk dat ík me misschien een beetje verkeerd uitgedrukt heb. Dit lijkt mij een heel vroeg stadium nog en daarom was ik verbaasd dat het al te zien is en daarom wou ik weten waar jij dat aan kunt zien. Ik heb nl. zelf eens wantseneitjes uitgekweekt van Liorhyssus Hyalinus en daar was op een gegeven moment het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes ook heel duidelijk te zien, maar die waren al in een iets verder stadium. Het zou dus heel misschien best wel kunnen dat dat wat jij aangeeft het verschil is, maar daar moet een kenner zich dan maar verder over uitlaten. Ik heb 2 foto's toegevoegd van de nimfen die ik had, je kunt goed het verschil zien. Dit is al een later stadium als waar je voor het eerst verschil kunt zien, maar daar vond ik zo gauw geen goede vergelijkende foto's van.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

#13
Bij nimfen is het al lastig om de goede soort erbij te zoeken. Het verschil tussen de verschillende stadiums is meestal wel duidelijk.
Bij de nimfen uit het zelfde stadium van de groene stinkwants in de tuin valt het me ook op hoe verschillend de kleur is. Maar of dat aanwijzingen geeft voor mannetje of vrouwtje? Een leuk voorbeeld Marjo  :duim:

Misschien kan een admin Paul z'n topic verplaatsen naar het wantsen forum.

MarjoSmeets

Doordat ik het van begin tot het einde de ontwikkeling gevolgd heb, tot en met een paring van de 2 verschillende kleuren net voordat ik ze buitengezet heb, is het hier dus duidelijk (en ook bevestigd door Berend)dat het het om mannetje en vrouwtje gaat. Maar hoe dat bij andere nimfen is, dat weet ik dus niet, vandaar dat ik vroeg aan Paul waar hij dat aan zag.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Paul.R.

Beste Mensen, laat duidelijk zijn dat ik volledig een leek ben op dit gebied. Het is puur op waarneming van foto"s geschied dat ik de gedachte kreeg aangaande het verschil, dat het mnl of vrl was. Het is niet mijn bedoeling geweest om het beter te weten enof verwarring te stichten. Maar een ieder wederom voor zijn reakties bedankt. Aldoende leert men en zeer zeker ik. Mvg, Paul.
P.R. de Kloe

Paul.R.

Beste Mensen. Tot slot: Door nogmaals op het internet de foto's van de nimfen te bekijken, blijkt nu dat ik daadwerkelijk een kijk fout heb gemaakt. Waarvan ik dacht van een uitstulping op het einde van de hals (harnas ?) te hebben gezien, blijkt nu dat het diertje meer op zijn kant lag waardoor het op een uitstulping leek. Alle nimfen hebben dus een inham onder in dat schild. Dus dat kan nooit bepalend zijn voor mnl enof vrl. Mijn exuus voor mijn uitspraak. Wel kwam ik weer op een site terecht waar een echte liefhebber misschien iets aan heeft, qua foto's dan. Een ongekende pracht van insekten woa ook de wantsen en overigen. Hier de link: http://flickrhivemind.net/flickr_hvmnd.cgi?search_type=Tags&photo_number=50&photo_type=250&noform=t&quicksearch=1&sort=Date+Taken%2C+new+first&textinput=oxycarenus+lavaterae&.submit=Search+Tags
Mvg, Paul.
P.R. de Kloe

harry60

Je hoef je helemaal niet te excuseren, wij draaien al even mee hier en maken ook fouten.
Gelukkig houd berend ons in de gaten  :police:, zo ver mogelijk en tijd als die heeft.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning